Kort bakgrundsstory; jag var lite sugen på att köpa lite prylar för nåt halvår sedan så jag sålde min rega planar 3. Den behövde ett pu-byte som jag inte riktigt hade råd med iaf på ett tag så jag tänkte att den fick dra, dock lite motvilligt. Hur som helst, den fick sig en ordentligt skvalpig resa tydligen för köparen berättade för mig att allt möjligt var tokigt nu. Locket var helt sprucket och den lilla "snurran" hade bytt position och allt var det nu var. Inga pengar för mig med andra ord. Men spelaren fick jag tillbaka. När jag hämtade ut den på posten var jag så less på historien att jag la undan kartongen i förrådet utan att undersöka saker. 
TILLS IDAG! Kunde konstatera att "snurran" var lätt att trycka på plats igen. So far soo good. Locket var ju helt kört, den saken var tydlig. Jag gav skivtallriken en testsnurr för att kolla att allt stod rätt till. Det gjorde det inte. Det lät konstigt. Efter att ha skruvat isär "allt" (skitkul hur pass enkel spelaren är) utom tonarmen så kunde jag konstatera att; kulan i lagret är borta!
Så hur går jag vidare? Kan man köpa en ny kula? Finns det istället något helt annat lager man ska kika på som passar? 
Samt, vad rekommenderar ni för PU och RIAA i rimlig prisklass som ska lira tillsammans med den här plankan (RB300 tonarm är jag rätt säker på) , en denon x4000 (har inbyggt riaa tydigen, har faktiskt inte testat det än) och Guru Junior? 
Jag är rätt taggad nu på att få snurr på den här igen, bättre än någonsin. Har en del skivor som inte finns utgivet annat än på vinyl...
Andra bra renovering/mod-tips mottages med glädje!