TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-08 20:27

doglas2009 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Testa att sätta på .50cal scenen i The hurt locker på referensvolym med ordentlig infraboost. Där fladdrar mina basar på bra.
:twisted:
Den scenen är kul! Tycker du den är "värre" än när draken kraschar i How To Train Your Dragon? :)

Jag kan inte se drakscenen, min förstärkare stänger av sig ^^

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-08 20:27

AndreasArvidsson skrev:
doglas2009 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Testa att sätta på .50cal scenen i The hurt locker på referensvolym med ordentlig infraboost. Där fladdrar mina basar på bra.
Den scenen är kul! Tycker du den är "värre" än när draken kraschar i How To Train Your Dragon? :)

8O :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-08 20:29

doglas2009 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
doglas2009 skrev:

Ja det suger. Jäkla skyddskretsar som bara stör.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-08 20:31

AndreasArvidsson skrev:
doglas2009 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
doglas2009 skrev:

Ja det suger. Jäkla skyddskretsar som bara stör.
Jag tror du spelar lite starkare än mig... 8O

Någon annan som känner till vilken filmscen som har "värst" bas? :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-08 20:36

Project X har några scener med grym bas, Olympus has fallen, Underworld awakening, World War Z och några fler :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-08 21:34

men nu får ni väl lugna ner er! *asg* förstärkaren stänger av!? ni är ju vansinniga hela bunten!

... och jag ska bli en av er så fort jag lärt mig att inte bli illamående och få huvudvärk av volymerna som jag misstänker att ni är uppe i (105+ :D)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-08 22:01

doglas2009 skrev:

Draktränaren är nog den "elakaste", men den som är roligast (som bottnade mitt system så hårt att jag trodde att alla fyra gick sönder, och jag nästan bajsade på mej första gången jag såg den och inte var ett dugg beredd) är scenen i Skyfall när tåget kraschar ner genom taket i tunnelbanan.

Den scenen är brutal. :wink:

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-08 22:04

JonasW skrev:Project X har några scener med grym bas, Olympus has fallen, Underworld awakening, World War Z och några fler :)
Tack för tipsen, men jag tänkte om ni kände till någon specifik scen som är "värre" än när draken kraschar. En scen man kan testa för att se hur mycket man vågar höja efter att man eq:at... :)

En annan ot fråga. Om man kollar till vänster i XTZ RA så verkar det som att det går att lista hur starkt man spelar och snitt och liknande (?). Om man vill veta om man spelar för starkt för "att riskera" hörseln, vilken typ av db är det man ska kolla på då? Om ni förstår hur jag menar? Alltså, bas ska ju inte vara lika skadligt som diskant om jag fattat det rätt...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-08 22:09

bakerman22 skrev:
doglas2009 skrev:

Draktränaren är nog den "elakaste", men den som är roligast (som bottnade mitt system så hårt att jag trodde att alla fyra gick sönder, och jag nästan bajsade på mej första gången jag såg den och inte var ett dugg beredd) är scenen i Skyfall när tåget kraschar ner genom taket i tunnelbanan.

Tack för tipset! Även jag höll på att få en mindre hjärtinfarkt första gången jag såg den :lol: Dock tror jag mina basar slår mer i "drakscenen" vid samma volym.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-08 23:27

bakerman22 skrev:
doglas2009 skrev:

Liftarens Guide ligger väl lite lägre i frekvens, men jag har inte koll på hur nivåerna ligger, det kan jag erkänna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-09 09:03

doglas2009 skrev:
JonasW skrev:Project X har några scener med grym bas, Olympus has fallen, Underworld awakening, World War Z och några fler :)
Tack för tipsen, men jag tänkte om ni kände till någon specifik scen som är "värre" än när draken kraschar. En scen man kan testa för att se hur mycket man vågar höja efter att man eq:at... :)

En annan ot fråga. Om man kollar till vänster i XTZ RA så verkar det som att det går att lista hur starkt man spelar och snitt och liknande (?). Om man vill veta om man spelar för starkt för "att riskera" hörseln, vilken typ av db är det man ska kolla på då? Om ni förstår hur jag menar? Alltså, bas ska ju inte vara lika skadligt som diskant om jag fattat det rätt...

Washington monument scenen i Olympus has fallen är den scenen som har uppmätt högst amplitud i kombination med låga frekvenser har jag för mig. Att den sen pågår "länge" gör den inte lättare.
Så, använd den scenen för ovanstående.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-09 09:10

Den är riktigt bra. World War Z när en garanat sprängs en timme och 5min in är även den riktigt skön.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-09 09:15

JonasW skrev:Den är riktigt bra. World War Z när en garanat sprängs en timme och 5min in är även den riktigt skön.

Ja, det är en riktigt trevlig effekt. Men, i intensitet så ligger den långt efter OHF.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-09 09:17

steveo1234 skrev:
JonasW skrev:Den är riktigt bra. World War Z när en garanat sprängs en timme och 5min in är även den riktigt skön.

Ja, det är en riktigt trevlig effekt. Men, i intensitet så ligger den långt efter OHF.

Jo, OHF ville flytta min soffa. Tyckte inte att den stod riktigt bra där jag ställt den ;)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-01-09 10:40

doglas2009 skrev:En ganska "ot" fråga till er som har eller har haft två 12" i slutna lådor, hur mycket kan ni eq:a egentligen? 8O Känns som att slaglängden försvinner VÄLDIGT snabbt när man eq:ar...

Har iofs 15", det enda jag EQ:ar är -8dB vid ~38Hz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-09 10:42

Empa skrev:
doglas2009 skrev:En ganska "ot" fråga till er som har eller har haft två 12" i slutna lådor, hur mycket kan ni eq:a egentligen? 8O Känns som att slaglängden försvinner VÄLDIGT snabbt när man eq:ar...

Har iofs 15", det enda jag EQ:ar är -8dB vid ~38Hz.

Och jag med mina 15" har +11dB vid 10Hz ;)
Alla har olika behov och resurser att en sådan generell fråga sällan får vettiga svar. Man får pröva sig fram och avgöra själv.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-09 10:42

bakerman22 skrev:
doglas2009 skrev:

Har du bottnat dina basar? Din xmech måste ju mätas i dm ffs! :D
Jag kollade nämda scen för ett tag sen, men upplevde inte alls så mycket. Måste varit innan jag byggde eget eller något.

Jag vet att det finns en granatscen i dumma mig som ska gå vansinnigt djupt. Det är någon som sätter ett lock på en granat och jonas brukar varna att den går ner i singel digits ^^

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-09 11:15

Det är nog Monsters Inc. du tänker på.

Sen går det i princip aldrig att jämföra hur mycket man EQ:ar, hur många liter luft man behöver osv osv.

Detta då alla rum är olika i t.ex. storlek, öppningar, täthet, väggmaterial osv.

Jag t.ex. har kanske 45% av Zartoks kapacitet och lite större rum, men kan troligen spela både högre och med mer tryck då jag har ett helt slutet rum i en källare. Zartoks begränsas av fönster och dörrar som riskerar att gå sönder om han spelar likadant.

Så jag tycker att man ska försöka låta bli att jämföra pumpkapacitet och EQ-inställningar i största möjliga grad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 11:25

Jo, där verkar ju vara en peak i extremen på Monsters, Inc.
Bild

Fast -16dB eller lägre vid 1-2Hz blir nog svårt att få någon annan effekt än konfladder av.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-09 11:45

Monsters Inc är absolut inte värst. Men man kan få en hyfsad boom där med lite lyft på basområdet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-09 11:48

haha, betänk att jag begränsas av mig själv långt innan jag har sönder några fönster också :D det vi spelade hos mig var MYCKET över vad jag kör ens när jag kör film och vill braka på ORDENTLIGT! :D
jag hade ont i bihålorna ett par timmar efteråt. dock inte i öronen.

sen tror jag att du räknat lite fel på procentsatsen där, men det är kanske bara jag som har matematiken dåligt i huvudet? ;)

jag passar på att fråga, hörde du något när vi körde sinustonen på 15hz eller var det för låg volym?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-09 12:38

Reflekterade inte så mycket över 15Hz tonen, vi kollade mest på konrörelser och din dörr som inte ville stå still :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-09 12:44

JonasW skrev:Det är nog Monsters Inc. du tänker på.

Sen går det i princip aldrig att jämföra hur mycket man EQ:ar, hur många liter luft man behöver osv osv.

Detta då alla rum är olika i t.ex. storlek, öppningar, täthet, väggmaterial osv.

Jag t.ex. har kanske 45% av Zartoks kapacitet och lite större rum, men kan troligen spela både högre och med mer tryck då jag har ett helt slutet rum i en källare. Zartoks begränsas av fönster och dörrar som riskerar att gå sönder om han spelar likadant.

Så jag tycker att man ska försöka låta bli att jämföra pumpkapacitet och EQ-inställningar i största möjliga grad.

+1

Jag har riktigt sladdriga väggar som äter mängder av bas, så jag har inte i närheten av samma kapacitet med mitt bassystem som jag skulle ha i ett rum med styva väggar.

Men fördelen är ju istället att jag har en ganska jämn kurva och ganska låg efterklang i basen helt utan akustikfix eller EQ. :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-09 12:50

Det är onekligen en stor fördel med mindre täta & "mjuka" rum. Efterklangstiderna brukar vara mycket kortare vilket gör att man inte behöver använda kubikmeter med riktade absorbenter osv.

Tommy_B här på forumet som bygger ett rum med i princip identiska mått som mitt, har en bakre vägg som är riktigt tunn och ljudgenomsläpplig. Inte som resterande väggarna.

Sviker inte minnet mig, så tror jag att han hade runt 4-500ms kortare efterklang i 20Hz-området än vad jag hade i mitt som utgångspunkt.

Nackdelen istället blir ju att man får troligen kompensera med mer pumpvolym för samma tryck.

Svårt att få allt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-09 13:10

då var det säkert för lågt för att höras. öhman nämde det i en tråd på en annan sida så jag började fundera om det bara var jag som har väldigt dålig hörsel eller om volymen var för låg :)

jag finner för övrigt ett litet mönster här. lättare att få akustiken att stämma in i mjuka rum. bekostnad av trycket. behöver jag åter igen nämna när jag var hos jonas och skjortan började fladdra på ryggen? *asg*

fy fan, det är sjukt hur vi håller på med ljud, vi är ju fan skadade hela bunten :D
eller så är det bara jag som inte kommit nog djupt in i hobbyn ännu :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-09 20:13

Tack för basfilmtipsen! :)

Ett "problem" jag har upptäckt är att jag inte längre kan välja audyssey, detta leder till att surroundeffekterna blir fruktansvärt dåliga. Kan det ha att göra med att jag inte mätte subbarna när jag "audysseyade"?

När jag går in på AudyssetSettings så finns det bara:

Multieq XT - off eller manual. Där brukar det gå att välja audyssey...? 8O

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-01-09 20:26

Dåliga surroundeffekter?
Vad gör Audyssey egentligen?, det är väl bara autoEQ och auto nivåkorrigering ?
Det är inte för låg nivå bara på surroundhögtalarna?
Ifall du följer rådet att stänga av skiten helt så du inte processar ljudet mer än nödvändigt får du sköta nivåjustering själv.
Kör lämplig brus signal till en högtalare i taget och notera nivåskillnaderna med mätmick i soffan.
Korrigera sedan i recieverns nivåjustering för att alla kanaler skall låta lika högt...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-09 20:29

Spacebug skrev:Dåliga surroundeffekter?
Vad gör Audyssey egentligen?, det är väl bara autoEQ och auto nivåkorrigering ?
Det är inte för låg nivå bara på surroundhögtalarna?
Ifall du följer rådet att stänga av skiten helt så du inte processar ljudet mer än nödvändigt får du sköta nivåjustering själv.
Kör lämplig brus signal till en högtalare i taget och notera nivåskillnaderna med mätmick i soffan.
Korrigera sedan i recieverns nivåjustering för att alla kanaler skall låta lika högt...
Jag vet knappt själv vad det gör, men surroundeffekterna blir bättre, tycker jag. Jag ska dock testa ditt tips, att ställa in allt manuellt! :)

Edit: Förresten, "vill man" att alla högtalare ska spela lika starkt? Ska t.ex. surround spela lika starkt som frontarna?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-01-09 20:41

Vid likadan signal på alla högtalare skall de spela lika högt, LFE kanal undantagen.

Kör du med en kalibreringsskiva, exempelvis DVE lär det finnas brus signaler inspelad i -30dBFS eller -20dBFS eller liknande.
Kalibreras det hela mot referensvolym så kalibrerar man så att alla högtalare med den signalen spelar den volymen när recievern står på nollan.

Har du exempelvis en brussignal inspelad i -30dBFS skall recievern vid referensvolym kalibreras så att brusnivån vid soffan är 75dB (105-30=75).
Det gäller för alla kanaler förutom LFE...

Sedan är det väl egen preferens om man vill ha det justerat så men...

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-09 20:43

Spacebug skrev:Vid likadan signal på alla högtalare skall de spela lika högt, LFE kanal undantagen.

Kör du med en kalibreringsskiva, exempelvis DVE lär det finnas brus signaler inspelad i -30dBFS eller -20dBFS eller liknande.
Kalibreras det hela mot referensvolym så kalibrerar man så att alla högtalare med den signalen spelar den volymen när recievern står på nollan.

Har du exempelvis en brussignal inspelad i -30dBFS skall recievern vid referensvolym kalibreras så att brusnivån vid soffan är 75dB (105-30=75).
Det gäller för alla kanaler förutom LFE...

Sedan är det väl egen preferens om man vill ha det justerat så men...
Tack så mycket för hjälpen!

Jag har inte skivan, men det finns brusljud i receivern, det borde väl duga för att få alla att spela lika starkt iaf...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum