Pioneer SX-300

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bamsejon

Pioneer SX-300

Inläggav bamsejon » 2013-12-26 21:15

Goddag,

Helt ny inom området, men har alltid varit förtjust i förstärkarna från 70-talet. Med metall och snygg belysning.

Har nu lagt vantarna på en Pioneer SX-300. Han som hade den tidigare ville skänka bort den, en snabb koll på tradera gav en indikation på runt tusenlappen så jag insisterade på att iaf få betala 400 spänn.

Har nu testkört den och alla lampor fungerar, visade sig att det bara var en högtalarutgång som fungerade, men en snabb koll visade att det var en säkring som gått.

Har nu polerat trähöljet och putsat alla detaljer på framsidan, ska inhandla en ny säkring imorgon. Har även blåst rent lite på insidan, men det var i princip inget damm på insidan.

För att ha stått i ett förråd är den i väldigt fint skick, märkte att det skrapade lite när jag bytta source, men det ska nog lite kontaktspray från Clas Ohlson kunna ordna.

Testkörde den med den högtalarutgång som fungerade med några nya 6 ohms högtalare och det var riktigt fint ljud. Nästa steg att inhandla är högtalare, samt naturligtvis även en skivspelare.

Årsmodellen är troligtvis från 1974, riktigt längtar tills imorgon då jag kan inhandla en ny säkring.

Vad tror ni? Kan det vara något att fortsätta på? Förslag på högtalare / vinylspelare?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-27 09:52

Hej! Ser att det är första posten så: Välkommen till faktiskt!

En fin stärkare att bygga vidare på. Vi vill se kort, massor av kort! Sådant förgyller dylika trådar.

Av lite kuriosa: SX-300 kostade enligt stereo och hifihandboken 950 kr år 1974 vilket motsvarar ca 5400 i dagens penningvärde(om man räknar upp det med SCB:s prisomvandlare). Tjinga till om det är någon spec du är ute efter så kan jag antagligen slå upp det.

Här kan man hitta både servicemanual och instruktionsbok gratis om man registrerar sig:
http://www.hifiengine.com/library/pioneer/sx-300.shtml

Förslag på högtalare, en bra start som ofta går att hitta till bra priser är Mirsch OM 3-28, även Mirsch OM 3-29 eller OM61 OM71 OM72 om du kan hitta till vettigt pris. (De sistnämnda är oftast betydligt dyrare i inköp).

När det gäller vinylsvarv är frågan vad du är ute efter egentligen, en helautomatisk eller bara en som passar designmässigt? Hur mycket lyssnar du vinyl? Pioneer gjorde en del trevliga vinylsvarvar på den tiden som ibland går att plocka upp för skapliga priser. Annars kan man snegla på samtida thorens, sansui, marants och technics som också gjort vettiga svarvar. Hittar du en som fungerar bra men är i svartlack och inte samma fanér går det ju alltid att fanera spelare(finns en tråd här där jag gjorde den operationen med en technicsspelare som skulle passa till min reciever). Jag brukar alltid försöka förorda att oavsett märke så är det bra om spelaren antingen har bajonettfäste i armen eller i vart fall 1/2tumsfäste så det går att trycka dit valfri pickup.

När det gäller din stärkare:

En såpass gammal stärkare skulle jag personligen dock vilja byta alla elektrolytkondingar i(dock ska jag flagga för att det finns två läger i vintagevärlden dels dem som tycker att man inte ska göra något om det fungerar dels dem som jag tillhör de som tycker kodningar ska bytas i förebyggande syfte. Jag blev omvänd till den sidan efter att jag renoverade en stärkare som lät vedervärdig och testade då att bara byta kondingar och några småsignaltransistorer till moderna ekvivalenser, dvs. ingen uppgradering utan bara samma fast nya varpå den utklassade allt annat jag hade tidigare). Om du inte har kunskapen att själv byta kondingar(det kan vara farligt om man inte har kunskap nog iom. att det går starkström i stärkaren) så är det läge att i vart fall med sladden urdragen öppna upp chassit och kolla att det inte är något som brunnit eller läckt inuti. Men det misstänker jag att du gjorde när du blåste rent på insidan?

Se i all välmening: Använd rätt kontaktspray på väljarna! Dvs. ingen 5-56 o dyl som kleggar ihop snart igen och bara gör det värre så man får göra om det. Jag har fått byta otaliga potar där tidigare ägare tyckt att 5-56 var universallösning och där potentiometrar tillslut kleggat ihop bortom all räddning. Har du ett kjell och co i närheten kan jag rekommendera att göra rent med följande:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18317
samt där för att smörja efteråt med den här för att återfetta:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18311

Återigen

Välkommen!
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-27 10:48

En samtida Pioneer PL-12D spelare borde ju matcha den receivern perfekt.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-27 21:22

Väldigt optimistiskt att säga "bara en säkring", tyvärr. Sällan går såna sönder av sig själva, utan är snarare en bieffekt av ett mycket större fel - men du kanske har tur. :)

Också väldigt konstigt att du sett den såld för runt 1000. 400 tyckte jag även det kändes lite smådyrt.

Detta är en budgetmodell av allra lägsta kaliber, och inget jag skulle satsa mycket energi på. Något vidare välljud finns nog inte här att få (inte ens då den var ny).

Fin är den ju i alla fall. Att byta ut innehållet mot något modernare och bättre vore ju ett intressant alternativ.

Ledsen för det negativa inlägget. :oops:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-27 21:33

AlNiCo skrev:Väldigt optimistiskt att säga "bara en säkring", tyvärr. Sällan går såna sönder av sig själva, utan är snarare en bieffekt av ett mycket större fel - men du kanske har tur. :)

Också väldigt konstigt att du sett den såld för runt 1000. 400 tyckte jag även det kändes lite smådyrt.

Detta är en budgetmodell av allra lägsta kaliber, och inget jag skulle satsa mycket energi på. Något vidare välljud finns nog inte här att få (inte ens då den var ny).

Fin är den ju i alla fall. Att byta ut innehållet mot något modernare och bättre vore ju ett intressant alternativ.

Ledsen för det negativa inlägget. :oops:

Mja får säga mot dig. dyr modell ny? Nej. Budget av lägsta kaliber? Nej.

Säkring kan för övrigt vara tecken på allvarliga fel men likaväl att någon kortslutit högtalartåtarna. Jag hoppas på det sistnämnda :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-02 01:20

Schemat avslöjar att säkringar sitter mellan likriktarbrygga och respektive slutstegskanal.

Jag skulle åtminstone köra diodtestmätning på transistorerna i slutsteget, d.v.s. de två 2SD234 effekttrissorna (Q17-Q20) och Q15/Q16 = 2SC1213a samt Q13/Q14 = 2SA673A, och kanske 2SC281 (men det är bara vid avbrott / för låg strömförstärkning på den som det lär vara risk att bränna säkringar. Den trissan lär väl inte paja generellt sett och om den pajar blir det säkert kortis = superhög "klass B"-distortion men inte brända säkringar). Fel på Q9/Q10 = 2SC1345 torde inte leda till bränd säkring men väl inget/ruttet ljud.

Det verkar vara vanliga kiseltrasistorer så ohm/diodtestmätande (givetvis med förstärkaren avstängd, och varit avstängd så länge att kondingar hunnit ladda ur sig) torde vara ofarligt. Att åtminstone mäta att det inte är kortis i någon trissa och att mäta att det blir ca 0,6-0,7V diodsträcka mellan bas och emitter respektive mellan bas-kollektor borde gå åtminstone halvbra att göra på plats.

(Om det däremot hade varit äldre germaniumtransistorer så är det risk att paja dem om man härjar loss med diodtestmätning lite hur som helst).

Ja, eller så chansar man på att byta säkringen men det är väl halvstor risk att den brinner igen. SÄTT I SÅ FALL INTE I EN STÖRRE!

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-02 13:38

Jag skulle vilja ge en kommentar som jurister ofta använder, apropå AlNiCo´s inlägg: "Det beror på!"

Med det vill jag belysa att det beror på vad man jämför med.
Jämfört med en Pioneer SX-850 eller en Marantz 2270 så kanske det inte är ett under av välljud, men jämfört med mycket som säljs idag för 400kr är det en revolution av välljud. Jag tycker att det är fel att säga att den saknar välljud, för det beror just på vad man jämför med.
Att det är en budgetmodell har jag svårt att argumentera emot, det är helt klart en modell tidigt i serien, men ganska låg effekt (hittade denna spec: http://audio-database.com/PIONEER-EXCLU ... 300-e.html ).
Dock vet jag att det finns receivrar som låter bra ändå, om inte annat så kan dem låta mysigt och behagligt.

Såg denna tråd angående att byta kondingar och signaltransistorer på den:

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=23285

Lycka till med receiver!

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-07 02:25

Har felsökt och har konstaterat att det är en transistor i slutsteget, DS234 som är kortsluten. Letade som ett as efter en ny ersättare men lyckades hitta en i Grekland, ny. "Bara" 100 spänn inklusive frakt :)

Ja, jag vet, det är inte värt det, men den är så vacker den här stärkaren och jag vill gärna att den ska ljuda som den en gång har gjort :) Se bara på fronten... :)

https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3 ... sp=sharing

Har även Kollat alla kondensatorer och jag kan iaf konstatera att de laddar ur som de ska. Får se om jag byter ut dom.

Angående transistorn så skulle jag iaf kunna chansa på att det är någon som har eventuellt kortslutit någon högtalare och pumpat musik på hög volym, eller liknande. Isolerbussarna mellan kylflänsen och de två transistorerna för vänster sida hade smält, därmed kortslutningen. Jag antar att det är det som är orsaken, men vem vet. Har lött på den "nya" transistorn och inväntar paket från Elfa på nya isolerbussningar. Förhoppningsvis kommer de imorgon. Hade även turen att hitta en Pioneer 12D - vinylspelare hemma hos svärmor. Tydligen tillhör denna hennes ex, så jag ska ringa till honom och fråga vad han vill ha för den. Fanns även med i samma produktkatalog.

Har letat efter högtalare och har lyckats få tag på några MP-högtalare, Martin Persson. Tydligen en snubbe som jobbade med och samtidigt med den berömda Carlsson. Troligtvis dock 4 ohm-högtalare. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för modell? Det står inte mycket på dom. En stämpling som säger 4 ohm..

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-07 08:04

Härligt att det går framåt!

Vad det är värt ligger ju i betraktarens ögon. Kanske inte värt rent ekonomiskt, men det är ju inte de enda värdena!

Ett tips från en harig person som mig är att kolla allt igen, innan du installerar nya trissan. Inga kablar som är av, inget skit mellan terminalerna, alla komponenter i slutsteget ser friska ut?

Skoj med skivspelaren, helt rätt tillsammans tycker jag.

Marin Persson-burkarna minns jag inte vad dem heter. MP6 klingar någonstans, men det vågar jag inte stå för. Finns dock dem som garanterat vet.

Lycka till med montaget. Vi väntar med spänning!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-08 00:18

Fick svar att jag fick köpa den idag, 500 spänn för en Pioneer PL-12D, i mint condition enligt min mening. Värt pengarna?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-08 05:53

500kr för en fräsch PL-12D känns som mycket spelare för pengarna!

Kontrollera nålen dock, så den inte är defekt, innan du spelar "finakivan".

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-01-08 08:50

bamsejon skrev:Fick svar att jag fick köpa den idag, 500 spänn för en Pioneer PL-12D, i mint condition enligt min mening. Värt pengarna?

Köp! Fina prylar, räknas som "bäst i klassen".
/KB

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-01-08 09:03

bamsejon skrev:Har letat efter högtalare och har lyckats få tag på några MP-högtalare, Martin Persson. Tydligen en snubbe som jobbade med och samtidigt med den berömda Carlsson. Troligtvis dock 4 ohm-högtalare. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för modell? Det står inte mycket på dom. En stämpling som säger 4 ohm..

Skönt att se att det går framåt!

Mät yttermåtten på högtalarna så kan jag förhoppningsvis identifiera vad det är för modell och ge lite specar på dem. Det finns dock tre modeller som är snarlika till utseendet men skiljer i yttermått.

Och jag är också lite harig när man ska byta en trissa. Mät även upp att du har rätt spänning från nätsteget ut i förstärkaren innan du byter trissan. Nu vet jag inte hur nätsteget i din pioneer är konstruerat men jag har varit med om flera stärkare från den tiden som är baserade på zenerdioder och om en zenerdiod har gett upp riskerar man att det går fram mångdubbelt mer spänning än det borde. (Lokaliserade felet i en FM-mottagare till HF steget och en operationsförstärkare, fick tag i rätt operationsförstärkare bytte den och den nya brann direkt, svor över min egen klantighet när jag upptäckte att jag hade ca +42V där jag borde ha haft +24V, byte av en diod senare så var spänningen rätt och om jag hade kollat det i förväg hade jag besparat mig själv tiden att vänta på en ny operationsförstärkare och pengarna den kostade. :oops: :oops: )

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-08 18:09

Schemat säger ostabbad nätdel.

Den risk jag ser är att det är fel i en drivtransistor så att den kör sönder den nya sluttransistorn.

Vad gäller högtalarna så påminner de mycket om det par MP jag har, med skillnaden att dina klarat sig från att bli vitmålade med pensel, inkl fronterna (och lite vitstänk på elementen...). (Ja, mina var så när jag skaffade dem, 25:-/st eller nåt sånt för drygt 20 år sen).

Jag har fått intrycket att de högtalarna är bokstavligt talat bokhyllehögtalare, d.v.s. de ska stå i en hylla med böcker eller liknande runt om dem. De vill alltså vara del av en större sammanhängande slät yta.

Jag tycker att de låter rätt bra. Jag har dock moddat mina. Om jag minns rätt så sitter det en elektrolyt på 8µF i serie med diskanten från början. Jag tror att jag lödde dit en 2µF plastkonding parallellt med elektrolyten, men det kan ha varit så att jag istället bytte elektrolyten mot fyra 2µF-plastkondingar. Hur som helst så fräschade jag på något sätt upp kondingen i delningen och det gjorde en hel del nytta för ljudkvaliteten. Elektrolyter har ju en förmåga att bli trötta med åren...

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2014-01-08 19:08

Ah, ljudet från källarskrubben i Lima :)

Undrar om det inte är ett par små MP15 du har dvs de små bokhyllehögtalarna.

Måtten i så fall är 15x30x25 och de väger runt 3 kg styck.

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-08 22:23

Testade idag, säkringen gick direkt, dock verkar inget ha gått sönder, sluttransistorn ger samma värden som förut, men den andra transistorn är suspekt.

Funderar på att byta ut dom till nya ersättare, den drivtransistor du pratar om, vilken är det?

Någon som har nån idé om vilken typ av transistor som jag kan ersätta dessa med?

Eller, någon som vill byta mina MP-högtalare mot en fungerande förstärkare, gärna Pioneer i SX-serien? :)

De har måtten 15x30x25 och väger runt 3,196 kg styck, så det är troligtvis MP15.

Jag bor visserligen i Grycksbo, men åker ner till Stockholm varannan vecka ungefär. Nu har jag fått hem PL-12D-spelaren så jag är toksugen att kunna börja spela vinyl.

Så jäkla mint condition var inte skivspelaren i för övrigt, iofs inte tokrepig på plastlocket, men jäkligt dammig och skitig. Har beställt nytt pickupnål till den, den som satt i var böjd inåt, så jag beställde en ny direkt... Blir en hel del rengöring och oljning för att få den OK. Men allt verkar funka som det ska. Ser även ut som att det sitter en gummisnodd istället för drivrem i den :)
Senast redigerad av bamsejon 2014-01-08 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-08 22:30

Eller... nån som för en billig penning med elektronikkunskaper som kan tänka sig att laga stärkaren för en slant? Det tar mig runt en timme att bara ta reda på vad komponenterna ÄR samt hur man kollar om de är OK efter väldigt mycket googlande.. per komponent.. Min elektronikkunskap ligger ungefär på 8:ans nivå i teknik :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-08 22:32

Nu är jag ju lite skadad. Men man lär sig en himla massa på det viset!

Och den kommer låta ännu bättre när du sen får igång den ;)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-08 22:37

Jag vet, nu är jag bara deppad eftersom jag gick på pumpen :) Det går nog över, är envis som få (Till min frus frustration). Ska försöka gå igenom varje komponent för sig... Har dock letat vilken transistor som kan ersätta 2SD234 utan att egentligen komma fram till nåt... Ska dock kolla tråden som rampitsch (du) skrev...

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-01-08 22:57

Om du söker en väljudande retro-förstärkare så rekomenderar jag Luxor 3082. Den låter bättre än de flesta liknade lådor. Och har lågt andra hands värde. läs:billigt på Tradera.
/KB

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-08 23:10

Fick en Technics FM/AM Stereo Reciever SA-200K med "på köpet" när jag letade efter ett par högtalare för en hundring.. Dessvärre visade det sig att ena baselementet i högtalarna var spräckt.

Dock ger stärkaren bara ifrån sig massa missljud när man slår på den.. Byter man source så händer det ingenting.. Nån som kan ha nån aning?

Jag öppnade den och den var rejält dammig och skitig, har rengjort den hyfsat, men av någon anledning så verkar det även finnas sand!?! på på komponentsidan.

https://docs.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8Mlo0Qkwtbl9XVmc/edit

Nu så har jag även gett mig fan på att jag ska skaffa en komplett Pioneer-utrustning, kanske även rullbandare, bara för att det är coolt :) Men det hade inte skadat med en annan fungerande stärkare medan jag försöker fixa SX-300:an... Jag vet inte riktigt varför jag vill ha det så.. Men jag har en känsla av att en del här på forumet förstår varför.. Hade jag fått tag på ett par pioneer-högtalare från samma produktkatalog som stärkaren och vinylspelaren så hade det varit coolt. Gärna SVENSKA originalmanualer hade varit fränt också :)

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-09 01:00

Jag kan för övrigt inte begripa hur man kollar att 2ds234-transistorerna är OK. Kollar jag åt ena hållet, med + till bas och sedan på emitter och Comitter så får jag två olika värden, kollar jag med - till bas så får jag även då värden, ibland... Men så ska det väl inte vara? De ska väl bara gå åt ett håll? Får samma resultat på de som uppenbart fungerar.

När jag kontrollerar andra "små" transistorer så får jag förväntat resultat, men inte på 2ds234 i slutsteget...

Nu, när jag kollade ordentligt såg jag även att flera kondningar har "blött". På datorer så brukar ett tecken på en dålig kondning vara att den är bulig. Vet inte hur man mäter att en kondning är OK dock. Kolla gärna länkarna till bilderna :)

https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8UDJyajNvTHNBd0U/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8ZkY1aG16ZVNIcEU/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8clAyTUhUOVduYlU/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8TmZZSTRGcDFEX1k/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8VVQ3bTdPeHV4NEk/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8WjlPNWl5VHRMUWc/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8dmJqSGVIbXU3b3c/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8U0FnYWxxLXdHeGM/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1IAe3-tVxM8amQ2MngxRVdSOEk/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-09 02:17

Uuuh, nu ska vi se om jag talar rätt språk...

Diodmätningen blir jag inte riktigt klok på, men jag misstänker att de konstiga värdena kan bero på urladdning av kondensatorerna när den är avstängd?

När jag istället ohm-mäter basen och committern på Q19 så får jag värden, dessa får jag inte på någon av de andra transistorerna (Q17, Q18 och Q20. Detta är vad jag förstår NPN-transistorer, så då ska det väl inte bli något värde om jag mäter mellan dessa? Alla andra transistorer verkar vara OK, dessa förstår jag när jag diodmäter.

Det var Q17 jag bytte, den verkar vara OK, verkar som att man lär få byta Q19 också?

Det känns som att det även vore vettigt att byta kondningarna, man kan ju få sig en rätt in kyss av dessa, hur urladdar jag dom enklast? Spelar det någon roll "vilket håll" man löder fast de nya kondningarna? alltå vänder + mot - osv? C39 t.ex. verkar vara märkt med + på kopplingschemat på ena kontakten...

Ursäkta knasfrågorna, detta är säkerligen rudimentära elektronikkunskaper som man borde veta innan man börjar meka, men det är intressant.. Lite grann som att lösa ett pussel...

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-01-09 08:25

bamsejon skrev:Uuuh, nu ska vi se om jag talar rätt språk...

1: Diodmätningen blir jag inte riktigt klok på, men jag misstänker att de konstiga värdena kan bero på urladdning av kondensatorerna när den är avstängd?

När jag istället ohm-mäter basen och committern på Q19 så får jag värden, dessa får jag inte på någon av de andra transistorerna (Q17, Q18 och Q20. Detta är vad jag förstår NPN-transistorer, så då ska det väl inte bli något värde om jag mäter mellan dessa? Alla andra transistorer verkar vara OK, dessa förstår jag när jag diodmäter.

2: Det var Q17 jag bytte, den verkar vara OK, verkar som att man lär få byta Q19 också?

3: Det känns som att det även vore vettigt att byta kondningarna, man kan ju få sig en rätt in kyss av dessa, hur urladdar jag dom enklast? Spelar det någon roll "vilket håll" man löder fast de nya kondningarna? alltå vänder + mot - osv? C39 t.ex. verkar vara märkt med + på kopplingschemat på ena kontakten...

4: Ursäkta knasfrågorna, detta är säkerligen rudimentära elektronikkunskaper som man borde veta innan man börjar meka, men det är intressant.. Lite grann som att lösa ett pussel...

Nu ska vi se. Har plitat in lite nummer i mitt citat så det blir lättare att följa vad jag pratar om.

1: Inte omöjligt
2: Nu var det länge sen jag felsökte förstärkare utan oscilloscope men jag vill mig minnas att man ska börja med att mäta att man har alla spänningar rätt som finns utplitat i schemat runt transistorerna. (Förutsatt nu att man inte har något ljud men att säkringarna är hela så att det finns spänning ut på kortet) Sedan för att veta om man behöver byta en transistor måste man löda loss transistorn och hfemäta den på en vanlig multimeter. Om man då inte får något Hfevärde så är transistorn helt kaputt. Ska även gå att mäta det genom att Ohma, men tror inte det går om den är inkopplad i kretsen
3: Urladdning sker enklast med ett effektmotstånd som kopplas över polerna. (Det blir varmt och om det är låg motstånd i det behöver det vara tämligen högt watttal på det). Sen JA om det är polära kondensatorer(vilket de flesta elektrolyter är) så är +/- skillnaden på ett fyrverkeri och en fungerande kondensator. Blir den bakvänd så kokar innehållet upp och i värsta fall exploderar kondingen. Så man måste markera åt vilket håll originalet sitter(prägling i kretskortet stämmer inte alltid) och hålla tungan rätt i munnen. Jag fotar alltid alla kretskort från flera vinklar innan jag börjar byta kondingar eftersom då kan jag gå tillbaka och kolla om jag blir minsta osäker.

4: Jag säger som jag säger till mina studenter. Fråga hellre en gång för mycket en en gång för lite. Det är bättre att lära sig rätt från början :-)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-09 08:36

Jag är beredd att hålla med Cicaro i hans senaste inlägg. Bifalles.

Ang. kondensatorerna som har "blött", så tror jag att det du ser är klister/lim, som ska hålla kvar kondingarna på kortet. Större kondingar brukar man limma för att påfrestningarna på de 2 lödpunkterna inte ska bli för stor.

Jag kan inte tala för alla de foton du lagt upp, men generellt så när man ser att det är något skumt kring en elektrolytkondensator såhär, så är det oftast lim. Speciellt om det går upp på kodningens sida. Elektrolyt som läckt ut från en konding brukar inte ta sig upp på höljet.

Det finns ett ypperligt sätt att kolla om det är lim eller elektrolyt som har läckt. Är det kladdigt, då är det en konding som sprungit läck, är det tort är det troligen lim!

Sen bör jag tillägga att man måste göra 2st tester för att verkligen veta att en gammal konding är OK. Det första är att mäta kapacitansen (så att uppmätt µF stämmer med det den är märkt med).
Dessutom bör man mäta ESR-värdet på den, dvs inre resistansvärdet. För att göra det behövs en ESR-mätare.
Min egen uppfattning är att ofta kan antingen kapacitansen vara helt OK, men inte ESR, och ibland tvärtom, på gamla elektrolytkondingar.
Notering: För att mäta kapacitansen måste koningen lödas bort. ESR kan gå att mäta på plats, men jag brukar alltid löda bort den först. Är ju bara 2 ben som tur är.

Bör kanske tillägga att jag byggde mig en egen ESR-mätare för ett par år sedan. Ett utmärkt instrument att ha, men inte nödvändigt för att laga förstärkare.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-09 10:10

Hur gör man när man hfe-mäter?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-01-09 11:57

bamsejon skrev:Hur gör man när man hfe-mäter?

Du behöver en multimeter med den funktionen, sen kopplar man in den urlödda transistorns tre ben i de tre uttagen och ser till att får collector/emittor/base rätt samt att en NPN transistor mäts i hålen för eller inställningen för NPN. (Man måste alltså söka fram vad det är för transistortyp och benkonf. på nätet)

Sen visar multimetern ett Hfevärde, vilket då ska ligga inom toleransspannet som anges i databladet för transistorn. Får man noll eller inget mätvärde så är det något galet, antingen ingen kontakt i anslutningarna(oftast) eller så är transistorn trasig. När man mäter urlödda transistorer måste man ofta använda krokodilklämmor e dyl. som går till små ben utan lödrester så man får ner dem i hålet för hfemätning som oftast är små.

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-09 12:38

Hmm, nån som har någon ide på vilken typ av ny transistor som man skulle kunna ersätta alla 2SD234 med? Någon på Kjell & co?

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2014-01-09 14:04

Du kan höra med den här firman om ingen svarar här: www.jec.se

JEC Enköping
Västra Ringgatan 28
745 31 Enköping
Tel 0171-270 35
Epost: staff@jec.se

Användarvisningsbild
bamsejon

Inläggav bamsejon » 2014-01-09 14:26

Tack, mailade dom precis

Tänkte eventuellt ersätta alla 4 trissorna, så helt exakt lika behöver den inte vara..

Nästa

Återgå till Vintage-hifi