Moderator: Redaktörer
AlNiCo skrev:Väldigt optimistiskt att säga "bara en säkring", tyvärr. Sällan går såna sönder av sig själva, utan är snarare en bieffekt av ett mycket större fel - men du kanske har tur.![]()
Också väldigt konstigt att du sett den såld för runt 1000. 400 tyckte jag även det kändes lite smådyrt.
Detta är en budgetmodell av allra lägsta kaliber, och inget jag skulle satsa mycket energi på. Något vidare välljud finns nog inte här att få (inte ens då den var ny).
Fin är den ju i alla fall. Att byta ut innehållet mot något modernare och bättre vore ju ett intressant alternativ.
Ledsen för det negativa inlägget.
bamsejon skrev:Har letat efter högtalare och har lyckats få tag på några MP-högtalare, Martin Persson. Tydligen en snubbe som jobbade med och samtidigt med den berömda Carlsson. Troligtvis dock 4 ohm-högtalare. Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för modell? Det står inte mycket på dom. En stämpling som säger 4 ohm..
bamsejon skrev:Uuuh, nu ska vi se om jag talar rätt språk...
1: Diodmätningen blir jag inte riktigt klok på, men jag misstänker att de konstiga värdena kan bero på urladdning av kondensatorerna när den är avstängd?
När jag istället ohm-mäter basen och committern på Q19 så får jag värden, dessa får jag inte på någon av de andra transistorerna (Q17, Q18 och Q20. Detta är vad jag förstår NPN-transistorer, så då ska det väl inte bli något värde om jag mäter mellan dessa? Alla andra transistorer verkar vara OK, dessa förstår jag när jag diodmäter.
2: Det var Q17 jag bytte, den verkar vara OK, verkar som att man lär få byta Q19 också?
3: Det känns som att det även vore vettigt att byta kondningarna, man kan ju få sig en rätt in kyss av dessa, hur urladdar jag dom enklast? Spelar det någon roll "vilket håll" man löder fast de nya kondningarna? alltå vänder + mot - osv? C39 t.ex. verkar vara märkt med + på kopplingschemat på ena kontakten...
4: Ursäkta knasfrågorna, detta är säkerligen rudimentära elektronikkunskaper som man borde veta innan man börjar meka, men det är intressant.. Lite grann som att lösa ett pussel...
bamsejon skrev:Hur gör man när man hfe-mäter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster