MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-11-28 07:54

zartok skrev:Ska det stå 5-24v eller vad det nu stod högre upp? Hur ser vad vilken som är plus och vilken som är minus?

Det skall stå något värde mellan 4.5 och 24 VDC på adaptern och plus *brukar* vara mittenpinnen på de flesta adaptrar men eftersom du har plint på din MiniDSP så måste man ju ändå kapa kabeln eller skaffa en honkontakt med samma storlek på en stump kabel. Att kontrollmäta för säkerhets skull är nog inte fel. Pluspol på plinten är närmast USB-porten på kortet har jag för mig men dubbelkolla det.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-28 08:16

Tack för hjäälpen :)
En slutgiltig fråga blir då hur man kontrollmäter :)
Jag är völdigt novis på elektronik

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-11-28 09:57

Här:

http://www.kjell.com/Sok?query=multimeter

Ställ den på VDC, och mät på adapterns två tåtar.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-11-28 11:15

Helt klart är en multimeter en oerhört bra investering om man inte har nån. För den sporadiske hobbyanvändaren duger Kjells 48274 för SEK 100 gott. Ovärderligt hjälpmedel :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-11-28 11:23

Jag har givetvis fasat fel ett antal gånger på matningen till minidsp.
både 24v till miniampen och den lägre spänningen till minidspn
vad som händer när plus ligger fel är att ingenting händer.
då byter man och den blå lampan börja blinka så som den ska.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-11-28 12:14

stopp och belägg!

Är minidspn är skyddad av en diod som begränsar spänningen vid felpolariserad DC, men inte strömmen så blir det som schmutziger skriver.

Skulle du då ansluta ett bilbatteri polvänt fel kommer det inte sluta lyckligt eftersom det kan driva mycket ström och saknar strömbegränsning.

jag vet dock inte om det sittter en minisäkring på minidspn?
kanske de varit så smarta också att de satt en likriktarbrygga där, är minidspn skyddad mot polvändning trots allt.

(fast med 5V felpolariserat kommer det bara bli ca 3V kvar till minidspn och jag tror inte den startar då)

Användarvisningsbild
Slim

Inläggav Slim » 2013-12-07 14:14

Tänkte bara höra om någon haft strul med brum då dom kopplat in sin minidsp med den medföljande rca-kabeln?

Short story längst ner :)

Jag fick ett härligt brum när jag kopplade in min nämligen började felsöka överallt särade signal- och ström-kablarna testade flera olika spänningskällor till minidspn,
kopplade in grejer med och utan jord osv 3-4 timmars pillande.

Men igår så började jag röja upp i allt testade då det kommer gäster och hade då glömt att ansluta rca-kabeln till utgången på minidspn, hade då brum igen även att jag uteslutit signalförstärkare och slutstegen som bovar.

Tar ur sladden ur signalförstärkaren och det blir tyst, sladd i brum.
Byter till en ny rca-kabel och det blir tyst, kopplar in minidsp inget brum.

Sammanfattning

Medföljande rca-kabel på mindsp utgång till signalförstärkare = brum, annat lakritssnöre = tyst :o

Vad kan det vara för fel på den medföljande kabeln?

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2013-12-21 01:03

Om någon har en balanserad 2x4 som ligger och samlar damm så är jag spekulant!

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-08 22:28

Precis köpt och kopplat in en 2x4 med 2.1 mjukvaran. Började med att bara koppla in frontarna i den. Har inte bestämt om jag skall använda delningen i DSP eller inte. Men huvudsakliga anledningen att jag köpte den är för att köpa lite EQ på basarna.

Men just nu så lutar det åt att inte använda delningen eftersom jag får ett från lyssningspossition hörbart brus när jag kopplar in DSP. Någon mer som har samma erfarenhet :?:
Fan av Ino audio och DIY..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-08 22:31

Magnusjohansson skrev:Precis köpt och kopplat in en 2x4 med 2.1 mjukvaran. Började med att bara koppla in frontarna i den. Har inte bestämt om jag skall använda delningen i DSP eller inte. Men huvudsakliga anledningen att jag köpte den är för att köpa lite EQ på basarna.

Men just nu så lutar det åt att inte använda delningen eftersom jag får ett från lyssningspossition hörbart brus när jag kopplar in DSP. Någon mer som har samma erfarenhet :?:

Den är känslig på nätdelar. Jag fick prova mig fram med några innan det blev tyst.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-08 22:51

Nefilim skrev:
Magnusjohansson skrev:Precis köpt och kopplat in en 2x4 med 2.1 mjukvaran. Började med att bara koppla in frontarna i den. Har inte bestämt om jag skall använda delningen i DSP eller inte. Men huvudsakliga anledningen att jag köpte den är för att köpa lite EQ på basarna.

Den är känslig på nätdelar. Jag fick prova mig fram med några innan det blev tyst.

Ok, testade med USB strömen från datorn först. Kopplade precis nu in en nätdel från en gammal D-link router och tycker nog det är samma. Vilken typ av nätdel blev det till slut?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-08 23:10

Magnusjohansson skrev:
Nefilim skrev:

Ok, testade med USB strömen från datorn först. Kopplade precis nu in en nätdel från en gammal D-link router och tycker nog det är samma. Vilken typ av nätdel blev det till slut?

Jag har en massa no name liggande, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Körde med ett fritidsbatteri ett tag, och då var det tyst. :-)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 52#1292752

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-09 14:48

Tänkte bara tipsa om detta verktyg: http://audio.claub.net/software/ACD/ACD.html för den som är intresserad av att leka med lite mer avancerade (biquad) filter.

Summer Passing

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-09 20:04

Jahap, nu har man felsökt och felsökt lite till och börjar nog ge upp.

Är det verkligen ingen mer som har detta bekymmer med att den ger ifrån sig ett högfrekvent SSSSS ljud.

Jag har minimerat felkällorna till absouluta min. En högtalare en fullgod signalkabel ett Nad 245BEE som i normalfallat har ytterst lite 50Hz men inget annat. DSP är matad med ett 9v batteri och den har enbart en kanal inkopplad. Alltså ingen insignal alls utan bara en kabel till slutsteget. Och det är fortfarande detta missljud som jag tydligt kan höra 3m från högtalaren.

DSP'n bara måste ju vara kass eller, kan väl inte vara en inställning i den som skapar detta :?:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-09 20:47

Har du mailat företaget och frågat? Om inte, gör det. De är mycketserviceinriktade och svara snabbt på mail.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-09 21:01

Har du matchat signalstyrkorna?

Min miniDSP 2x4 rev II låter illa(brusar och knäpper!) när försteget är avstängt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-09 23:22

Elfsberg skrev:Har du matchat signalstyrkorna?

Min miniDSP 2x4 rev II låter illa(brusar och knäpper!) när försteget är avstängt.

Nja, det spelar ingen roll om det är avstäng eller inte. Eller ens om signalkabel där ifrån är inkopplad.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-09 23:36

Nefilim skrev:Har du mailat företaget och frågat? Om inte, gör det. De är mycketserviceinriktade och svara snabbt på mail.

Nope har inte gjort det. Men läst på deras forum och många tycks ha detta problem.

Jag har dock fått det betydligt bättre med vad man nog får säga vara en "workaround" när jag vrider ner gain i DSP så minskar bruset därefter. Spelar ingen roll om jag gör det före eller efter filtren. Sätter jag en delning på säg 1KHz så minska även då bruset. Bara brus kvar under 1KHz helt enkelt.

Detta betyder då klart att bruset på något vis skapas innan signalen ens nått själva ljudprocesorn eftersom jag kan signalprocessa bruset.

Jag tror helt enkelt att den av någon anledning plockar upp högfrekvent ljud som en radio.

Det jag gjort nu är att jag sänkt nivån 15db till topparna och ca 10db till basarna eftersom nivån blir lagom där ikring. Detta innebär att jag i vissa lägen kommer ha nära MAX volym på min reciever för att kunna spela så starkt som jag vill. Men i detta fallet gör det inget då jag inte vill kunna spela starkare. Men i många andra fall hade detta inte funkat. Om jag haft ett större rum till exempel.

Men nu är bruset så lågt att jag verkligen får koncentrera mig för att höra nått brus från lyssningsplatsen. Då det känns OK

Jag kommer att köra med DSP's delning istället för reciverns. KOpplade fram och tillbaks och testade ett antal gånger och det integrerar klart bättre. Kör med 48db delningen. Så det känns lovande detta. Kanske hinner jag mäta och EQ'a lite i morgon. Har en sjuk puckel runt 40Hz och säker en hel del annat som kan gå att göra lite bättre i basområdet.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2014-01-10 00:04

Jag får ett märkligt missljud när strömmen till dsp slås av fast slutsteget är på
på ett Surrande högre än 50 Hz.
Hur känns rca ansl glappar dem?
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-10 00:12

Egerwood skrev:Jag får ett märkligt missljud när strömmen till dsp slås av fast slutsteget är på
på ett Surrande högre än 50 Hz.
Hur känns rca ansl glappar dem?

Jag slår aldrig av min DSP. rca glappar inte , den är mekaniskt välbyggd tycker jag.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2014-01-10 01:28

Koppla in allt och se vad som händer. Minidsp är lite känsliga. I mitt fall låter jag slutsteg stå igång alltid för att inte få surrande eller spikar vid påslag.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-10 09:04

Glebster skrev:Koppla in allt och se vad som händer. Minidsp är lite känsliga. I mitt fall låter jag slutsteg stå igång alltid för att inte få surrande eller spikar vid påslag.

Har man Digatal slutsteg så gör det kanske inte så mycket men vanliga större analoga steg drar ju en massa ström när dom är på oavsett om dom används eller inte.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 09:09

Att stänga av slutsteget är inget problem väl? Det är när man stänger av eller slår på miniDSP när slutstegen fortfarande är på som man får en smäll i högtalarna.

Har du miniDSP på hela tiden så kan du stänga av slutstegen när du inte lyssnar. Att ha på slutstegen 24/7 tycker jag låter som en väldigt slösaktig lösning.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-10 09:52

AndreasArvidsson skrev:Att stänga av slutsteget är inget problem väl? Det är när man stänger av eller slår på miniDSP när slutstegen fortfarande är på som man får en smäll i högtalarna.

Har du miniDSP på hela tiden så kan du stänga av slutstegen när du inte lyssnar. Att ha på slutstegen 24/7 tycker jag låter som en väldigt slösaktig lösning.

Jo så är det klart. DSP man inte dra många watt så det gör ju inte så mycket men slutstegen vill ju i alla fall jag definitivt stänga av.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 10:02

Magnusjohansson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Att stänga av slutsteget är inget problem väl? Det är när man stänger av eller slår på miniDSP när slutstegen fortfarande är på som man får en smäll i högtalarna.

Jo så är det klart. DSP man inte dra många watt så det gör ju inte så mycket men slutstegen vill ju i alla fall jag definitivt stänga av.

Jag håller med. Ett annat alternativ är att sätta miniDSP som en slav till slutsteget. Då startar miniDSP och slutstegen samtidigt. Kan eventuellt fortfarande ge problem, men det fungerar för mig.
Jag har inget ståendes på när jag stänger av anläggningen.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-10 11:37

Jag har miniDSP ansluten som slav till min receiver, som i sin tur går att ställa in som så att den startar med volymkontrollen inställd på MUTE. Slutsteget till basarna stänger jag av och startar manuellt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-01-10 11:40

Jag har en slav-list som slår av allt. Receivern är master. Eftersom slutstegen har påslagsreläer/soft start, så slås de igång sist, och jag undviker smällar i högtalarna.

Receivern stänger jag aldrig av, jag försätter den bara i stand-by, men allt annat blir helt strömlöst.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2014-01-10 14:05

bomellberg skrev:Jag har en slav-list som slår av allt. Receivern är master. Eftersom slutstegen har påslagsreläer/soft start, så slås de igång sist, och jag undviker smällar i högtalarna.

Receivern stänger jag aldrig av, jag försätter den bara i stand-by, men allt annat blir helt strömlöst.

Smart, sådana har jag sett men glömt att det fanns.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 14:36

bomellberg skrev:Jag har en slav-list som slår av allt. Receivern är master. Eftersom slutstegen har påslagsreläer/soft start, så slås de igång sist, och jag undviker smällar i högtalarna.

Jag har precis samma lösning hemma. Mycket smidigt.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2014-02-11 19:11

Jag har ett problem, tänkte höra om någon upplevt något liknande.
När jag kopplar in miniDSP:n så slår slutstegets skydd ifrån på ena kanalen.

Det händer inte alltid och det händer inte direkt, men väldigt ofta, det känns som det borde vara glapp på en kanal i miniDSP:n men jag hittar inte vart när jag skruvar isär den och letar. Dock sitter ju RCA kontakterna "löst", dom går att snurra på.

Ingen annan som haft glapp eller liknande problem med sina 2x4?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum