TC Sounds Epic 12" i portade lådor. NU SLUTNA, PROBLEM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-09 20:43

Ja stänger du av audessey(vilket jag tycker du bör) så måste man själva ställa in alla nivåer. Att bara låta det vara är inget bra alternativ.

Ja när du kalibrerar kanalerna så skall alla kanaler spela lika starkt på lyssningsplats. Sedan på själva filmen kommer surroundkanalerna i de flesta fall ligga lägre vilket gör att det blir korrekt.

Dvs om alla kanalerna spelar lika starkt på lysningsplats så får du den nivåfördelning mellan kanalerna som ljudläggaren på filmen valt.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-09 20:45

AndreasArvidsson skrev:Ja stänger du av audessey(vilket jag tycker du bör) så måste man själva ställa in alla nivåer. Att bara låta det vara är inget bra alternativ.

Ja när du kalibrerar kanalerna så skall alla kanaler spela lika starkt på lyssningsplats. Sedan på själva filmen kommer surroundkanalerna i de flesta fall ligga lägre vilket gör att det blir korrekt.

Dvs om alla kanalerna spelar lika starkt på lysningsplats så får du den nivåfördelning mellan kanalerna som ljudläggaren på filmen valt.
Jag ska stänga av det nu och testa ställa in allt manuellt, se ifall jag tycker det blir bättre.

Tack för hjälpen! :)

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2014-01-09 21:07

Ännu en dum fråga... Jag använder XTZ Ra-micken. Vilken av dom olika mätarna är det egentligen jag ska kolla på när jag ställer in nivåerna på högtalarna?

Det finns:

LCpk hold
LCpeak
LCFhold
LCF

Edit: Löste sig ändå, men om någon orkar förklara vad dom olika betyder så gör det inget :P

Föregående

Återgå till DIY-forum