Funderingar kring dedikerat lyssningsrum/bio

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Funderingar kring dedikerat lyssningsrum/bio

Inläggav HenrikS » 2014-01-11 15:30

Hej!

Nu till våren skall vi dränera om och bygga inglasad altan. Då kan man ju även passa på att bygga ett rum under altanen/uterummet!

Tanken är att min kommande bio skall hamna där, den dagen jag ska börja bygga där så kommer jag ta in Ingvar så får han rita upp rummet..

Min fundering är helt enkelt, var det är mest optimalt att ha dörren in till bion. Den kommer att hamna på ena långsidan, men var på långsidan är bäst?

Rummet (tomt rum) kommer ha ungefär dessa mått: L580cm B380cm H220cm

Betonggolv, väggarna murade av lecablock, träbjälklag i tak

Jag måste bestämma mig för var dörren skall placeras så vi kan fortsätta skissa på ritningar till relaxavdelningen osv :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-11 15:53

Tror inte det är så känsligt om dörren placeras i de bakre 40% av rummet.
Lycka till med bygget :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 16:22

Vad har du för budget på det hela? Jag tror att en bredd uppåt 450 vore eftersträvansvärt om möjligheten existerar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2014-01-11 16:52

Problemet med att öka bredden är att då måste jag bygga större altan, det börjar bli nära till grannen samt att körsbärsträdet måste bort, vilket vi (tjejen) vill ha kvar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-11 18:03

Nattlorden skrev:Vad har du för budget på det hela? Jag tror att en bredd uppåt 450 vore eftersträvansvärt om möjligheten existerar.

Går få till lika bra återgivning i ett smalare rum.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2014-01-14 18:32

Ditt rum är ju rätt långt. Så här tänker/gissar jag.

Man ska oftast inte sitta mitt i rummet pga av resonanser. Man vill hellre inte sitta så nära bakväggen i rummet (pga haas?).

Beroende på typ av högtalare, högtalarnas bredd & invinkling gissar jag att det vore trevligt att sitta på ca 3,5-4,5m från högtalarväggen.

Jag skulle placera dörren efter att ha beräknat var första reflexen hamnar.
Att sätta dörren mitt i rummet kan ju förhindra att det byggs upp resonanser men samtidigt så kan den i ditt fall hamna lite för nära första reflexen och på så vis göra det svårt att dämpa denna.

Om jag personligen skulle chansa skulle jag satt den ca 1,5m från den bakre kortväggen eftersom den då inte påverkar ljudet mellan högtalare & öron samt att du fortfarande rymmer sub/basfälla eller liknande bakom dörren, mot bakre kortvägg.

Om du tänkt anlita ingvar så skulle jag nog slå ett samtal redan nu. Detta kan vara väldigt viktigt precis som alla andra detaljer :-)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-01-14 20:18

Jag skulle nog öka på höjden i rummet om det inte betyder sprängning. 220 cm är inte någon höjdare och ytterligare några dm borde inte kosta oöverkomligt mycket i sammanhanget. Däremot kan det betyda mycket för trivseln i rummet, ljudet och möjligheten med lite fix i taket. Centrum på dörren skulle jag placera ca 1/3 in från ett hörn bakom soffan samt att den öppnas utåt för att underlätta möblering inne i rummet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-01-14 20:32

henrikwiklund skrev:
Om du tänkt anlita ingvar så skulle jag nog slå ett samtal redan nu. Detta kan vara väldigt viktigt precis som alla andra detaljer :-)

Absolut +1.

Jag skulle aldrig tveka. Att göra rätt från första spadtaget sparar mycket tid och pengar i slutändan..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2014-01-14 23:58

HenrikS skrev:Problemet med att öka bredden är att då måste jag bygga större altan, det börjar bli nära till grannen samt att körsbärsträdet måste bort, vilket vi (tjejen) vill ha kvar.

Det finns inget som heter gör stor altan!

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-01-15 10:30

Ah, du menar BYGGA stor altan. :wink:

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2014-01-15 19:19

Bubben skrev:

Ah, du menar BYGGA stor altan. :wink:

Jag tror han menar "för stor altan!" :) Vilket är korrekt!

Jag får ta och mäta och fundera lite, samt slå en pling till Ingvar! Han kanske rentav dyker upp i tråden, det vet man ju aldrig..

Tanken är förövrigt att använda någon av hans mindre toppar, kanske i6 eller modellen större (till att börja med? :) ) Samt en hög med slutna lådor till de lägre frekvenserna..

Får ta och kontakta kommunen och kolla vilket djup deras dagvattenledningar ligger på, vore ju skönt om man slapp använda pumpar osv ifall jag ska försöka sänka golvet ytterligare..

Återgå till Wänner af Ino