Patrick82 skrev:Morello skrev:Utveckla! Varför är det så menar du? Vilka tekniska egenskpaer hos bomull och silke menar du är intressanta etc osv?
Varför menar du att kapacitansen är så viktig? Är inte den karakäristiska impedansen väsentlig? Hur kan man öht. göra en signalkabel utan skärm och tycka det blev bra?
Kapacitans, resistans och induktans har inget att göra med hur bra ljudet låter.
När jag använde Nordost Valhalla strömkablar lät det väldigt illa med skärm, de var som att kvävas i en matta, det fanns ingen luft. Jag fick bättre ljud när jag satte kabeln bredvid en RFI källa för att ljudet blev ljusare och luftigare med mer detaljer. RFI och vibration ger bara en viss färgning på ljudet, de är inte så att det "läcker" in brus i musiken.
Olika dielektrikum ger olika ljud också. Teflon låter både suddigt och kantigt. Jag hade rektangulär silver (Goertz Alpha Core) med tunn film av Teflon runt, jag fick både klarare och mjukare ljud när jag tog bort Teflonet. Jag fick koka hela kabeln i hett vatten en timme för att få bort Teflonet.
Kapacitans, induktans och resistans är nyckelaparametrar och är helt avgörande för hur kabeln fungerar i SYSTEMET, dvs hur kabeln kommer att vara anpassad till sändare och mottagare, som i sin tur påverkar överföringsfunktionen och därmed hur SYSTEMET låter.
Men jag gissar att du inte är så intresserad av hur saker fungerar på riktigt, utan hellre flummar runt med kristaller och diverse hokus-pokus - med resultat som inte på något sätt är utvärderade enligt rimliga, vetenskapliga arbetsmetoder.