Kablar och tweaks

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-13 14:08

phloam skrev:Veckans filosofifråga: Är folk som tar emot Starta Eget-bidrag snyltare? :)

Beros väl på vad syftet är.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-13 14:09

Men du Morello, du skall väl fullständigt skita i vad Patrick gör av sina pengar, eller vad har du med det att göra?! :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-01-13 14:32

Jag förstår precis hur Morello resonerar när han säger att oseriösa aktörer kan förstöra ryktet för en bransch.
Men jag är helt övertygad om att Patrick82 driver med oss, tror inte att han sålt elsladdar för tusentals $.. ;)

Men sålänge som han håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet på Faktiskt så går det inte att censurera honom (eller någon annan heller för den delen) genom att inte tillåta honom att göra sin röst hörd här på forumet.

Mitt tips är att ignorera honom då jag inte tror att det leder någon vart att diskutera. Alternativt så bjuder du hem Patrick82 och andra frivilliga forummedlemmar så kör ni ett kontrollerat blindtest med ett gäng sladdar på RS2000 så får ni se vad det ger.. ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2014-01-13 14:41

Varför inte ordna ett klassiskt blindtest? Helst med kabeltillverkarna själva som deltagare. Den som påstår sig höra skillnad borde kunna visa det i ett blindtest också.

Nu har ju förvisso någon av kabeltillverkarna antytt att man inte hör någon skillnad vid ett vanligt test utan måste lyssna flera veckor i sträck för att höra skillnad vid ett byte. Men ändå....

Edit: 1-0 till Palle på blindtestet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-13 14:43

Bra förslag.
-Innehar F-skattsedel-

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-01-13 14:49

NiklasF skrev:Men du Morello, du skall väl fullständigt skita i vad Patrick gör av sina pengar, eller vad har du med det att göra?! :?

Precis!!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-01-13 14:53

-Palle- skrev:Jag förstår precis hur Morello resonerar när han säger att oseriösa aktörer kan förstöra ryktet för en bransch.
Men jag är helt övertygad om att Patrick82 driver med oss, tror inte att han sålt elsladdar för tusentals $.. ;)

Men sålänge som han håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet på Faktiskt så går det inte att censurera honom (eller någon annan heller för den delen) genom att inte tillåta honom att göra sin röst hörd här på forumet.

Mitt tips är att ignorera honom då jag inte tror att det leder någon vart att diskutera. Alternativt så bjuder du hem Patrick82 och andra frivilliga forummedlemmar så kör ni ett kontrollerat blindtest med ett gäng sladdar på RS2000 så får ni se vad det ger.. ;)

Ignorera Morello då hoppas jag att du menar, Patrick gör ju inte en fluga förnär medans det är Morello som sätter den otrevliga tonen i tråden.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-13 14:58

En stilla undran till Morello:
Du är urmakare? Reparatör eller konstruktör?
Säljer du bara andras klockor?
Visar en Vacheron Constantin eller Patek Philippe bättre tid än Omega eller en Swatch, Citzen eller Seiko. Du blir inte lika upprörd över skilnaderna i pris? Trots att alla drar sig mer eller mindre? Ormolja?
300kr eller 10,2 miljoner kr.????
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-13 14:58

trist att ignorera någon överhuvudtaget
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-13 15:02

adagio skrev:En stilla undran till Morello:
Visar en Vacheron Constantin eller Patek Philippe bättre tid än Omega eller en Swatch, Citzen eller Seiko. Du blir inte lika upprörd över skilnaderna i pris? Trots att alla drar sig mer eller mindre? Ormolja?

Inte "klockren" ( :lol: ) liknelse, men tänkvärt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-13 15:16

Jösses vilken tveksam analogi!
Vem har påstått att en Patek och Vacheron håller tiden bättre än något annat ur? De flesta rimligt insatta vet att mekaniska verk uppvisar avsevärt större gångavvikelse än ett kvartsverk.

Jag säljer inte klockor - jag driver ett urmakeri för renovering av armbandsur, men bara som bisyssla.
-Innehar F-skattsedel-

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-01-13 15:23

Morello skrev:

Vem har påstått att en Patek och Vacheron håller tiden bättre än något annat ur? De flesta rimligt insatta vet att mekaniska verk uppvisar avsevärt större gångavvikelse än ett kvartsverk.

Jag säljer inte klockor - jag driver ett urmakeri för renovering av armbandsur, men bara som bisyssla.

Du kanske kan lägga till en sak till din signatur?
"Alltid på dåligt humör".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-13 15:26

Jag körde en gång i tiden med följande signatur:

Jämnt humöt - alltid arg.

Nu var jag väl inte särskilt arg, men det såg kul ut.
Tycker att det är ganska skojigt att driva med mig själv.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-13 15:30

beyond skrev:
Morello skrev:

Du kanske borde lägga till: "Skriver enbart trams"

Läste tio av dina senaste inlägg och drog slutsatsen ovan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-13 15:33

Vi kanske ska behandla dyra tillbehör som smycken, då? Då faller ju diskussionen, och vi kan börja prata om hur snygga kablarna och kvackti-ankorna är! :)

Den här kabeln är visserligen sämre och dyrare än Kjelles, men den är j-a snygg!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-13 15:42

Sätt en Casio-klocka runt kabeln så får ni dubbla funktionaliteten, win win typ 8) Edit: Morello Edition? :P

Eller en varför inte en Patek för den som vill :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-13 15:47

Men vad fanken. Dyr fin klocka - en statusbooster och något fint man är stolt över att visa upp.
Dyr fin hifi-kabel - en riktig statussänkare av titanic-liknande mått. Inget man vill visa upp nånsin gång.

edit: men jag vet att det finns de med mycket pengar som ser en sterio som en statusgrej som även ska se bra och exklusiv ut. Då ingår dyra kablar. Men för egen del. No no no ..no no..nonono

Det är ju synd om dem som köper idiotdyra kablar. Det är inte synd om tillverkarna. :)

/demon of the falls
Senast redigerad av mrGaskill 2014-01-13 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-13 15:47

Hurrni,

Varför detta personfokus?
Nästan jämt alltså.

Än du då, ska du säga, nu motsäger du dig själv...

Uppför er som visilicerade människor, eller va fan det heter :) och fukusera på att föra fram era EGNA tankar och resonemang istället för att fokusera på andra.

Vet skäms!

:wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-13 15:48

En sak jag vill påpeka utan att ta någons sida är att det är en sak att köpa något dyrt med premissen att man betalar för något man tycker är vackert. Det är en helt annan att köpa något dyrt med premissen att denna kommer ge en fysikalisk påverkan vilket kommer ge en positiv fördel/effekt.

Att sälja en dyr kabel med löftet att den kommer förbättra ljudet kan man enligt mig inte alls likställa med att sälja smycken och liknande ting.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-13 15:51

AndreasArvidsson skrev:Att sälja en dyr kabel med löftet att den kommer förbättra ljudet kan man enligt mig inte alls likställa med att sälja smycken och liknande ting.

Jag håller med dig, principeillt, men om du kollar reklam för dyra klockor, så ger den ett underförstått löfte om att vara en brudmagnet av format! :) , men bar ett halvt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-13 15:51

Ah... så det är skillnad på skapade behov och skapade behov? Ok :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-13 15:52

AndreasArvidsson skrev:En sak jag vill påpeka utan att ta någons sida är att det är en sak att köpa något dyrt med premissen att man betalar för något man tycker är vackert. Det är en helt annan att köpa något dyrt med premissen att denna kommer ge en fysikalisk påverkan vilket kommer ge en positiv fördel/effekt.

Att sälja en dyr kabel med löftet att den kommer förbättra ljudet kan man enligt mig inte alls likställa med att sälja smycken och liknande ting.

Jag har alltid undrat varför kablar som ju kan vara väldigt snygga, alltid skall vara så undanskymda.
Man kanske skall vända på alltsammans och låta apparaterna ha rumpan utåt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-13 15:54

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:Att sälja en dyr kabel med löftet att den kommer förbättra ljudet kan man enligt mig inte alls likställa med att sälja smycken och liknande ting.

Jag håller med dig, principeillt, men om du kollar reklam för dyra klockor, så ger den ett underförstått löfte om att vara en brudmagnet av format! :) , men bar ett halvt!

Jag har aldrig sagt att klockreklamerna inte felade ;)

All form av falsk marknadsföring är ett otyg enligt mig.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-01-13 15:55

Morello skrev:
beyond skrev:
Morello skrev:

Ok, nu har jag lagt till det i min signatur, är du gladare nu?
™Skriver enbart trams™

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-13 15:55

PerStromgren skrev:

Var det därför som en del hade uppkavlade kavajärmar på åttitalet?
De ville inte ha en massa jobbiga fruntimmer med sig hem, och då var det effektivt att visa att man bara hade en Casio eller en Timex på armen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-13 15:56

Strmbrg skrev:Jag har alltid undrat varför kablar som ju kan vara väldigt snygga, alltid skall vara så undanskymda.

Det är ett val som var person får göra. Jag tycker sladdar är fula, alltid, och väljer därför att dölja dem, men om du vill köpa snyggkablar och visa upp dem så har inte jag några invändningar mot det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-13 16:00

beyond skrev:
Morello skrev:
beyond skrev:
Morello skrev:

Ok, nu har jag lagt till det i min signatur, är du gladare nu?

Det går ju inte, fattaruväl, han är ju alltid på dåligt humör! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-13 16:00

AndreasArvidsson skrev:
Strmbrg skrev:Jag har alltid undrat varför kablar som ju kan vara väldigt snygga, alltid skall vara så undanskymda.

Det är ett val som var person får göra. Jag tycker sladdar är fula, alltid, och väljer därför att dölja dem, men om du vill köpa snyggkablar och visa upp dem så har inte jag några invändningar mot det.

Jag dummar mig bara.
I syfte att skruva till lite humor i den här sordin-burken.

För övrigt är både Morello och Patrick ganska roliga.

Ja, är och är...
Vaddå ÄR?

8O

Jag tycker det.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-13 16:38

Morello skrev:Grejjen är att jag är så sinnessjukt trött på alla ormoljeaktörer utan de mest basala kunskaper i relevanta ämnen som kontaimerar branschen och ger hela audioindustrin ett dåligt rykte. Det är nästan genatnt att berätta att man delvis jobbar med audiokonstruktion - folk drar på näsan eftersom branschen är sp full med charlataner.

Det är exakt sådana som du och Patrick som bidrar till att ge audio-branschen ett dåligt och pseudovetenskapligt rykte.

Av min erfarenhet får man inte bättre ljud med dyrare komponenter. Det räcker med en DAC för 2000 kr och studiomonitorer för 6000 kr. Dyrare än så och ljudet låter bara annorlunda, inte bättre. Jag fick bättre ljud när jag sålde all dyr elektronik och spenderade pengarna på kablar och tweaks istället.

dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore SACD kostar ungefär 150 000 kr styck. Jag fick bättre ljud när jag bytte direkt till EMU 0404 USB DAC för 2000 kr. Jag blev positivt överraskad över det bättre ljudet.
dCS fick ligga under sängen för att jag fick bättre ljud med något billigare.
Jag jämförde EMU mot Benchmark DAC-1, EMU var bättre så min DAC-1 ligger och dammar på hyllan.
Jag hade också en Cary Audio 303/300 CD spelare för 40 000 kr, den hade stora problem med ljudet.

Samma sak hände med förstärkare. Jag hade en 30 000 kr Krell KAV-500i förstärkare, jag bytte till en 250 kr T-Amp, jag fick mycket bättre ljud.

Samma med högtalare, jag ägde Adam A5 och A7 studio monitorer, den billigaste lät bättre.

Allt som lät bäst hade mindre strömförbrukning. Det fanns ett samband. Jag provade detta med hårddiskar, ju fler hårddiskar desto sämre ljud. Jag undervoltade datorn och fick både mjukare och klarare ljud. Man kan få bra ljud för mycket billigt.

Bäst är att köpa elektronik från stora tillverkare som massproducerar för låga priser (så länge allt är "bit-perfect"), och använda resten av pengarna till kablar och tweaks som är finjusterade till att låta bra. Då får man mest för pengarna.

Bäst är att spendera 95% av anläggningen på kablar, 4% på tweaks, och 1% på elektroniken. Denna slutsats har mina kunder också kommit fram till.

Jag sålde all elektronik för ungefär en tiondel av nypriset för jag brukar repa allt när jag tweakar. Under ett år hade jag förlorat en halv miljon. Om jag var påverkad av placebo hade jag låtsats att dyrare elektronik gav bättre ljud. Men jag blundar inte för sanningen. Det är bäst att acceptera den ifrån början, annars tar man en lång omväg som leder till samma plats ändå.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-13 16:41

funkar dessa strömkablar för tv-apparater och projektorer och sånt också? blir det smarrigare bild å sådär? mer cordon bleu-aktigt när man kollar bananer i pyjamas och tintin?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi