Patrick82 skrev:
Bäst är att spendera 95% av anläggningen på kablar, 4% på tweaks, och 1% på elektroniken. Denna slutsats har mina kunder också kommit fram till.
.

Moderator: Redaktörer
Patrick82 skrev:
Bäst är att spendera 95% av anläggningen på kablar, 4% på tweaks, och 1% på elektroniken. Denna slutsats har mina kunder också kommit fram till.
.
mrGaskill skrev:funkar dessa strömkablar för tv-apparater och projektorer och sånt också? blir det smarrigare bild å sådär? mer cordon bleu-aktigt när man kollar bananer i pyjamas och tintin?
Morello skrev:Herrejösses. Inbyggda högtalare låter apa i samtliga fall jag hört och det är enkelt att förklara varför! Det beror inte på strömkabeln - såklart!
Strmbrg skrev:Hurrni,
Varför detta personfokus?
Nästan jämt alltså.
Än du då, ska du säga, nu motsäger du dig själv...
Uppför er som visilicerade människor, eller va fan det heteroch fukusera på att föra fram era EGNA tankar och resonemang istället för att fokusera på andra.
Vet skäms!
mrGaskill skrev:Jag tvivlar lite.
Högtalare i platt-tv låter verkligen inte alls bra.
Den obefintliga basen blir väl fastare och inte minst rappare t.ex.
Patrick82 skrev:Med inbyggda högtalare i laptop kan man också höra skillnader mellan kablar och tweaks. Även om det bara är röster man lyssnar på.
Jag kan inte lyssna på ljud från inbyggda högtalare, men med några tweaks på så låter det acceptabelt.
Patrick82 skrev:mrGaskill skrev:Jag tvivlar lite.
Högtalare i platt-tv låter verkligen inte alls bra.
Den obefintliga basen blir väl fastare och inte minst rappare t.ex.
Bas är inte viktigt för mig. De höga frekvenserna är. Det är en anledning till varför jag gillar EMU 0404 USB DAC mer än Benchmark DAC-1. Benchmark har större bas men låter grynigt och suddigt. EMU är transparent och öppen utan något sudd. Jag har inte hittat något bättre på 5 år, och jag har letat mycket. Man kan fixa basen med kablar som inte ger grynigt ljud, så det är bra.
Patrick82 skrev:Morello skrev:Herrejösses. Inbyggda högtalare låter apa i samtliga fall jag hört och det är enkelt att förklara varför! Det beror inte på strömkabeln - såklart!
Med inbyggda högtalare i laptop kan man också höra skillnader mellan kablar och tweaks. Även om det bara är röster man lyssnar på.
Jag kan inte lyssna på ljud från inbyggda högtalare, men med några tweaks på så låter det acceptabelt.
MathiasS skrev:Patrick82 skrev:Med inbyggda högtalare i laptop kan man också höra skillnader mellan kablar och tweaks. Även om det bara är röster man lyssnar på.
Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att du hör skillnad på ljudet från en laptops inbyggda högtalare om du byter ut standardkabeln till laptoppen mot en specialkabel?
+1Patrick82 skrev:mrGaskill skrev:funkar dessa strömkablar för tv-apparater och projektorer och sånt också? blir det smarrigare bild å sådär? mer cordon bleu-aktigt när man kollar bananer i pyjamas och tintin?
Jag har gjort många tester med min Plasma TV. Det blir stor skillnad i ljudet med de inbyggda högtalarna i TV:n, men inte med bilden. Det kan finnas en liten skillnad i bildkvalité, men när skillnaden är för liten brukar jag säga att det inte gör någon skillnad. Att se skillnader i bild är något man kan träna upp, jag har inte denna träning ännu så jag kan inte ge ett bra svar. Jag sysslar bara med audio.
En dyr kabel för TV är inte värt det för bildens skull. Men för ljudet är det värt det, jag använder en 65 000 kr strömkabel för TV:n för att få bättre ljud. Jag hade en ljudanläggning till TV:n förut med Benchmark DAC-1 och förstärkare med billiga högtalare, men jag får bättre ljud från de inbyggda högtalarna i TV:n bara för att den har den bättre strömkabeln.
IngOehman skrev:Skillnanden är ju att de flesta sådana tweaks faktiskt INTE marknadsförs
som smycken - utan som saker som gör skillnad. Att de allt som oftast är
marknadsförda med hjälp av metafysiska påståenden, falska påståenden
helt enkelt.
Jag tror det är just det som stör dem som reagerar.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Skillnanden är ju att de flesta sådana tweaks faktiskt INTE marknadsförs
helt enkelt.
Vh, iö
Spot on Ingvar!
Det är just den falska marknadsföringen som gör det till ren geshäft.
Patrick82 skrev:MathiasS skrev:Patrick82 skrev:Med inbyggda högtalare i laptop kan man också höra skillnader mellan kablar och tweaks. Även om det bara är röster man lyssnar på.
Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att du hör skillnad på ljudet från en laptops inbyggda högtalare om du byter ut standardkabeln till laptoppen mot en specialkabel?
Ja, även om man spelar in ljudet med en billig kamera och laddar upp på Youtube hör man skillnader där.
single_malt skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Skillnanden är ju att de flesta sådana tweaks faktiskt INTE marknadsförs
helt enkelt.
Vh, iö
Spot on Ingvar!
Det är just den falska marknadsföringen som gör det till ren geshäft.
Men du reagerar bara så när det gäller sk "tweaks"? Inte om tex högtalare skulle marknadsföras med pseudovetenskapsargument?
Jag har väldigt svårt för hyckleri och dubbla måttstockar. Det sistnämnda är inte i första hand riktat till Morello.
Morello skrev:Om jag skulle fixa den skulle jag byta: boettpackning (nog en planpackning på den om jag minns rätt), kronan, plexiglaset samt givetvis drivfjäder och sannolikt några löphjul och kanske klinkhjulet å såklart rotoraxeln. 5 000 kr är helt rimligt om allt det ingår. I priset skall givetvis polering/satinering av boett och länk ingå jämte ruckning.
Adhoc skrev:Patrick82: Kvartskristallerna du menar på gör så stor skillnad till det bättre, är det den grovkorniga sanden som ligger inpackad som distans mellan Blue Jeans-kabeln och den utanförliggande VP-slangen (vanlig slang för dragning av starkströmskablage istf VP-rör).
Patrick82 skrev:Adhoc skrev:Patrick82: Kvartskristallerna du menar på gör så stor skillnad till det bättre, är det den grovkorniga sanden som ligger inpackad som distans mellan Blue Jeans-kabeln och den utanförliggande VP-slangen (vanlig slang för dragning av starkströmskablage istf VP-rör).
Ja det är den som ligger mellan slangen och Blue Jeans kabeln. Även med exakt samma uppbyggnad och samma material blir det bättre ljud efter en Ultra behandling för kristallerna. Jag gjorde ljudinspelning här: http://youtu.be/aFEshO2l64w
Om man tittar i mikroskop kan man inte se någon skillnad alls mellan kristallerna till Natural Edition och Ultra, men det ger stor skillnad i ljud.
Strmbrg skrev:Patrick82 skrev:Adhoc skrev:Patrick82: Kvartskristallerna du menar på gör så stor skillnad till det bättre, är det den grovkorniga sanden som ligger inpackad som distans mellan Blue Jeans-kabeln och den utanförliggande VP-slangen (vanlig slang för dragning av starkströmskablage istf VP-rör).
Ja det är den som ligger mellan slangen och Blue Jeans kabeln. Även med exakt samma uppbyggnad och samma material blir det bättre ljud efter en Ultra behandling för kristallerna. Jag gjorde ljudinspelning här: http://youtu.be/aFEshO2l64w
Om man tittar i mikroskop kan man inte se någon skillnad alls mellan kristallerna till Natural Edition och Ultra, men det ger stor skillnad i ljud.
Det där låter ju jättebra!
Suverän musik att utvärdera nätkablar med.
Men, vad heter orkestern?
Just det var det faktiskt svårt att höra.
Objektivisten skrev:Morello skrev:Om jag skulle fixa den skulle jag byta: boettpackning (nog en planpackning på den om jag minns rätt), kronan, plexiglaset samt givetvis drivfjäder och sannolikt några löphjul och kanske klinkhjulet å såklart rotoraxeln. 5 000 kr är helt rimligt om allt det ingår. I priset skall givetvis polering/satinering av boett och länk ingå jämte ruckning.
Va f-n, tweakar du klockan?
Morello skrev:Jag är motståndare till alla former av skojeri - spelar ingen roll om det är fråga om kablar eller högtalare!
Adhoc skrev:Objektivisten skrev:Morello skrev:Om jag skulle fixa den skulle jag byta: boettpackning (nog en planpackning på den om jag minns rätt), kronan, plexiglaset samt givetvis drivfjäder och sannolikt några löphjul och kanske klinkhjulet å såklart rotoraxeln. 5 000 kr är helt rimligt om allt det ingår. I priset skall givetvis polering/satinering av boett och länk ingå jämte ruckning.
Va f-n, tweakar du klockan?
Neh, utbyte av och med orginaldelar låter inte som tweak, dessutom antar jag att målet med ruckningen är klockan ska gå rätt, -defintivt inte en tweak.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster