Hej.
Finns det nån tumregel för hur en bashögtalares frekvensgång (verkningsgrad, Baslyft..) påverkas av elementets höjd över golvet?
Mvh Jonny
Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Sala_silver - Om du inte vill fördjupa dej i "fysiken" kan man se på hur bashöjningen uppstår lite praktiskt.
Först en enkel tumregel! (Nä, förlåt IÖ...skojade bara).
- Ljud med våglängder som är mycket större än ett föremål kommer inte att stoppas av föremålet utan ljudtrycket kommer att "leta sig runt föremålet.
- Ljud med våglängder som är mycket kortare än föremålet kommer att skapa "skugga" för ljudtrycket.
Detta medför att basen kommer att bli rundstrålande om inte lådan är gigantisk. Om man nu placerar högtalaren på ett golv halverar man basens utbredning, lägger man till en vägg halverar man basens utbredning igen osv.
Någonstans måste ju energin ta vägen och om den inte bli till värme i t.ex vibrerande väggar finns den kvar i det resterande utrymmet =rummet.
Nästa "bild" av vad som händer kan du föreställa dej på följande sätt.
Se avgränsningsytan (t.ex. väggen) som reflekterande. Du har nu ett direktljud från högtalaren och dessutom ljud från väggen. Är avståndet väldigt litet till väggen I FÖRHÅLLANDE TILL våglängden kommer både direktljud och reflekterat ljud vara i FAS (eller nästan i fas) - dom samverkar!
När våglängden börjar närma sig avståndet kommer direktljud och reflekterat ljud mer och mer gå mot motfas. När reflekterande ljudet kommer en halv våglängd efter får du total utsläckning.
Vill du inte använda dina matematiska kunskaper kan du enkelt rita upp 2 likadana sinuskurvor på transparent papper och skjuta dom i sidled, förskjuter du dom med t.ex en halv våglängd och sedan summerar kurvorna vid varje enskild tidpunkt får du "noll".
Vid normalstora lådor (vad är det?) placerade vid vägg börjar utsläckning vid sådär 250Hz... om jag minns rätt ...det blir väl ca 30cm
[/u]
jansch skrev:Jag kanske var otydlig - när du inte har någon fasförskjutning (eller försumbar fasförskjutning) "vinner" du alltså 3dB för varje gång du halverar strålningsvinkeln, d v s lägger till en begränsningsyta.
I praktiken tappar du lite på vibrerande väggar/golv och annat som inte är optimalt.
sala_silver skrev:Tack för förtydligandet iö![]()
Jag tror bara vi har olika definitioner av tummregel du och jag...![]()
Du tror inte på tummregler utan på vetenskapliga definationer..
Men jag ser en tummregel som en förenkling , förklaring av en vetenskaplig definition..
Förstår du?
Inte som en flummig höftning och halvsanning... inte i miitt fall.
Mvh Jonny
(Inlägget är finjusterat...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster