Moderator: Redaktörer
Nimrod skrev:Strmbrg skrev:Jag kan rekommendera er att lyssna på Tjajkovskis Årstiderna.
Har hittat en pianoversion med Angela Brownridge, som funkar riktigt bra med standard-nätkablar
Vilken färg?
mrGaskill skrev:påminner lite om Kalle Sändare
http://www.youtube.com/watch?v=r0tuNGVGpsI
aggregatsblend och v-strängar kanske då
strängvarsal/versal eller nåt
sky_eye skrev:Undrar om kablarna i fråga arbetar enligt samma princip...
https://www.youtube.com/watch?v=Ac7G7xOG2Ag
Patrick82 skrev:Morello skrev:Jag är motståndare till alla former av skojeri - spelar ingen roll om det är fråga om kablar eller högtalare!
Det är jag också. Skojeri fungerar åt båda hållen om man säger att något inte fungerar.
Man kan förlora många år av sin tid om någon säger att man inte ska prova något för att "det inte fungerar". Jag tycker det är mycket värre.
Det är inte bara med audio det händer utan med annat. En gång ville jag prova L-Glutamin till musklerna, någon sa att det inte fungerar och visade olika studier. Jag trodde på det och avbeställde min order. Det var det största misstaget jag gjorde. 2 år senare fick jag en påse L-Glutamin gratis och det fungerade utmärkt. Han hade stulit 2 år av min tid som jag inte kunde få tillbaka.
Nu har jag lärt mig att man inte ska lita på vad folk säger, man ska prova allt själv.
rhenrics skrev:Patrick82 skrev:Morello skrev:Jag är motståndare till alla former av skojeri - spelar ingen roll om det är fråga om kablar eller högtalare!
Det är jag också. Skojeri fungerar åt båda hållen om man säger att något inte fungerar.
Man kan förlora många år av sin tid om någon säger att man inte ska prova något för att "det inte fungerar". Jag tycker det är mycket värre.
Det är inte bara med audio det händer utan med annat. En gång ville jag prova L-Glutamin till musklerna, någon sa att det inte fungerar och visade olika studier. Jag trodde på det och avbeställde min order. Det var det största misstaget jag gjorde. 2 år senare fick jag en påse L-Glutamin gratis och det fungerade utmärkt. Han hade stulit 2 år av min tid som jag inte kunde få tillbaka.
Nu har jag lärt mig att man inte ska lita på vad folk säger, man ska prova allt själv.
Har du provat med bajs i dina kablar? Jag tror att det kommer funka skitbra med bajs. Har du inte provat det? Gör det!
rhenrics skrev:Har du provat med bajs i dina kablar? Jag tror att det kommer funka skitbra med bajs. Har du inte provat det? Gör det!
roggaro skrev:mrGaskill skrev:påminner lite om Kalle Sändare
http://www.youtube.com/watch?v=r0tuNGVGpsI
aggregatsblend och v-strängar kanske då
strängvarsal/versal eller nåt
underbart å stort TACK för strängversalen... va ju sååå länge sedan man snöade in på Kalle
Beakungen skrev:rhenrics skrev:Patrick82 skrev:Morello skrev:Jag är motståndare till alla former av skojeri - spelar ingen roll om det är fråga om kablar eller högtalare!
Har du provat med bajs i dina kablar? Jag tror att det kommer funka skitbra med bajs. Har du inte provat det? Gör det!
Moget???
Låt killen vara! Han är ju helt harmlös. Tycker det är jättetråkigt som en del håller på!
Har ni inget bättre att ägna tiden åt än och hacka på andra på nätet?
Själv avnjuter jag Melissa Horns livekonstert på piPen tillsammans med min nya Argon klass-d förstärkare i sovrummet. Uppställningen är urkass mot de stackars piPen och ändå levererar de en upplevelse som låter mig trollas in totalt i musiken!
Det är att ägna sin tid vettigt
MichaelG skrev:Patrick82 skrev:Morello skrev:Herrejösses. Inbyggda högtalare låter apa i samtliga fall jag hört och det är enkelt att förklara varför! Det beror inte på strömkabeln - såklart!
Med inbyggda högtalare i laptop kan man också höra skillnader mellan kablar och tweaks. Även om det bara är röster man lyssnar på.
Jag kan inte lyssna på ljud från inbyggda högtalare, men med några tweaks på så låter det acceptabelt.
Morello har nog helt fel. Frågan är om han förstår något om sambandet mellan högtalare, förstärkare och välljud? Jag håller nog helt med dig Patrick82. En smärre tweakning av inbyggda högtalare gör underverk. Jag kan ta min egen projektor som exempel. Den har inte ens några inbyggda högtalare, så den lät inte bra alls (=den lät inte alls). Och så en liten smärre tweakning i form av ett par lådor med några element och litet filterkomponenter i och - simsalabim - så låter det görbra! Faktum är att först lät detta inte heller något alls, trots receiver m.m. Men så kopplade jag inte några kablar och så låter det himmelskt. Verkligen en jätteskillnad mot innan.
adagio skrev:Jag hävdar aldrig att basen si basen så eller gjort uttalanden som utklassning av konkurrenter mm. Det ligger under min värdighet, dock finns en rad storheter som fått lämna sina hem eller sin plats hos kunders anläggningar.
Jag har ännu inte så många kunder men de som vågat testa är mycket nöjda. De sitter i anläggningar med allt från ARC reference, Leben till JJ electronic samt Canor mm
Jag tillverkar kablar med hög finnish och dyra råvaror sammansatta under stor noggrannhet.
Det är kablar som jag gillar och kablar som en del andra gillar. För mig är det viktigt att utseendet avspeglar att det är en exklusiv produkt rakt igenom. I presentationen redovisar jag konstruktion och materialval samt gör ett försök att subjektivt beskriva de klangegenskaper som jag tycker att kablarna har i jämförelse med andra kablar i mitt eget sortiment.
Tråkigt att jag provocerar några med det, det är inte min mening. Hifi är för mig inte blodigt alvar, utan en seriös hobby. Om flera personer utrycker att dessa produkter är bra, så bra att dom absolut borde säljas så blir jag glad och lägger ned mycket tid och pengar på att göra en "färdig produkt"
Hoppas någon har respekt för detta.
HiLo skrev:Men Inge kan du inte ta på dig att göra en riktigt seriös mätning på Patriks finaste kablar kontra mediamarts billiga lakritssnören, gärna inför någon annan kunnig på mätfronten.
HiLo skrev:Det vore faktiskt kul att veta hur stor placeboeffekten är och vad som är "kabelljud".
För denna tråd har gått på gränsen till nätmobbning länge nog nu tycker jag, och är det som ni säger att kablar inte spelar någon roll, varför inte bara mäta upp det en gång för alla, lägga upp resultaten klistra den tråden och gå vidare.
HiLo skrev:Skulle inte vilja vara i Patriks sits här på forat, han försöker ta fram nya produkter som folk fått gratis, måste säga att det är stort att skänka bort prototyper.
HiLo skrev:Men nu skall jag tvätta bort all sirap från mina nätverkskablar, nätet vart ihåligt och segt(eller om det beror på den missade fakturan till felia).
Fusaliskakablar passar nog bäst i porslinsmuggen, och bajssnack med närmsta 4åring!
Patrick82 skrev:Skojeri fungerar åt båda hållen om man säger att något inte fungerar.
Man kan förlora många år av sin tid om någon säger att man inte ska
prova något för att "det inte fungerar". Jag tycker det är mycket värre.
IngOehman skrev:Du säger att man inte behöver testa alla vätskor bara för det.
Men det vet du ju inte. Eller hur? Du använder ju inga testmetoder som
gör att du kan dra sådana slutsatser.
Du vet ju inte varför de vätskor du testat givit dig det intryck du fått. Du
vet inte om det är inbillat, och om inte så vet du inte vad det är hos
vätskan som gjort att du uppfattat dess påverkan som du gjort.
Så vad är grunden till att säga att man inte behöver testa alla vätskor?
Tänk om det du skriver nu får någon att inte testa någon vätska, den
som visar sig vara det bästa material alla kategorier, som finns att an-
vända, men att de nu kommer att förlora flera år, eftersom de märker
detta först om fem år eller så, då de trots allt testar, trots att du alltså
skriver att man inte behöver göra det.
Betyder det att DU betett dig bedrägligt?
Du skrev ju:
"Skojeri fungerar åt båda hållen om man säger att något inte fungerar.
Man kan förlora många år av sin tid om någon säger att man inte ska
prova något för att "det inte fungerar". Jag tycker det är mycket värre."
Vh, iö
adagio skrev:Var och en kan ju leva lycklig i sin föreställning.
adagio skrev:Om man på förhand bestämt sig för att kablar är ointressanta ur återgivningspersåäpektiv är ju det en högst vettig och bekväm åsikt samt billigt synsätt.
adagio skrev:Om man däremot upplevt skillnader med olika kablar blir man nyfiken, om man är naturvetare måste man ju ställa sig frågan "är detta på riktigt eller är det inbillning?"
adagio skrev:Men som filosof är det lite mer komplext "är upplevelsen mer riktig än vad som är på riktigt?" Eller "var händer den riktiga upplevelsen, i rummet , i stereon, i örat, i hjärnan eller kanske i medvetandet, jaget??"
adagio skrev:Det vi ser är en illusion, likaså det vi hör, upplever och känner.Det finns ingen "verklighet" enl mitt synsätt bara ett oändligt stort antal individuella tolkanden. Ytterst komplexa sådana, som färgats av våra erfarenheter, kultur, utbildning, intelligens mm. Ingen har patent på "verklighet"
Patrick82 skrev:Det är redan bevisat att strömkablar ger skillnader om man tittar på all information man hittar på Internet. Bevisen ligger i hur många hör skillnader, och vilka skillnader det är.
T.ex guldpläterade kontakter ger ett varmt ljud medan Rhodiumplätering ger ett kallt ljud. Ingen har någonsin sagt att guld låter kallt, det är bevis bara det.
Om allt var placebo borde hälften säga att guld låter kallt.
Fler och fler kablar börjar säljas, om de inte gjorde skillnader, skulle de inte fortsätta säljas.
Skeptiker brukar sätta sig högre än alla andra, och tro att de har rätt och alla andra har fel. De tror att alla som köper kablar inte är smarta. Men det har visat sig att alla mina kunder har mycket hög intelligens och därför tjänar mycket pengar.
Jag skickade tweaks till någon utan att han visste vilka skillnader det skulle ge, han beskrev exakt hur det lät för mig också.
Av alla kabelköpare är det mindre än 1% som drabbas av placebo, skeptiker brukar fokusera bara på dessa 1%.
Om man tittar på all statistik (inte bara delar av den som skeptiker gör) så är det helt klart att kablar gör skillnad i ljudet.
IngOehman skrev:adagio skrev:Jag hävdar aldrig att basen si basen så eller gjort uttalanden som utklassning av konkurrenter mm. Det ligger under min värdighet, dock finns en rad storheter som fått lämna sina hem eller sin plats hos kunders anläggningar.
Jag har ännu inte så många kunder men de som vågat testa är mycket nöjda. De sitter i anläggningar med allt från ARC reference, Leben till JJ electronic samt Canor mm
Jag tillverkar kablar med hög finnish och dyra råvaror sammansatta under stor noggrannhet.
Det är kablar som jag gillar och kablar som en del andra gillar. För mig är det viktigt att utseendet avspeglar att det är en exklusiv produkt rakt igenom. I presentationen redovisar jag konstruktion och materialval samt gör ett försök att subjektivt beskriva de klangegenskaper som jag tycker att kablarna har i jämförelse med andra kablar i mitt eget sortiment.
Tråkigt att jag provocerar några med det, det är inte min mening. Hifi är för mig inte blodigt alvar, utan en seriös hobby. Om flera personer utrycker att dessa produkter är bra, så bra att dom absolut borde säljas så blir jag glad och lägger ned mycket tid och pengar på att göra en "färdig produkt"
Jag respekterar ditt sätt att agera, och ser ingenting anstötligt i det alls.
Du låter var och en ta ställning själv och formulerar så vitt jag kan se
inga metafysiska förklaringsmodeller.
Däremot så vill jag (se det jag fetat) påminna dig om att seriös faktiskt
betyder just allvarlig!
Så du blev lite motsägelsefull där.
Vh, iö
Jodah skrev:Vätska är ett fantastiskt tweak.
Ta alkohol tex. redan vid små tagna mängder så låter det bättre.
En brakfylla så får musiken helt nya höjder.
Morello skrev:IngOehman skrev:adagio skrev:Jag hävdar aldrig att basen si basen så eller gjort uttalanden som utklassning av konkurrenter mm. Det ligger under min värdighet, dock finns en rad storheter som fått lämna sina hem eller sin plats hos kunders anläggningar.
betyder just allvarlig!
Vh, iö
Då har du nog inte tittat på vederbörandes hemsida:
"Också önskvärt -Höga induktanser och kapacitanser kan i kombination med tex högtalarens impedans påverka resistansen olika vid olika frekvenser vilket leder till en icke linjär frekvensåtergivning och är därmed klangpåverkande."
Den påverkar resistansen någonstans.....
" Den kombinerar luftighet med parametrar som kraft och dynamik, resultatet blir en nyansrik och harmonisk spelstil.. "
Kabeln spelar och den gör det med dynamik? Påverkas systemets dynamiska iomfång? Vad menas? Snömos?
Ang en strömkabel skriver man
"Dessa kontakter är tillverkade i beryllium och pläterade med platina och palladium vilket bl.a. ger ett lyft i dynamiken enl våra lyssningstest"
PÅverkas det dynamiska omfånget i systemet?
Nej mina vänner, detta är ren geshäft!
Beakungen skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:adagio skrev:Jag hävdar aldrig att basen si basen så eller gjort uttalanden som utklassning av konkurrenter mm. Det ligger under min värdighet, dock finns en rad storheter som fått lämna sina hem eller sin plats hos kunders anläggningar.
betyder just allvarlig!
Vh, iö
Då har du nog inte tittat på vederbörandes hemsida:
"Också önskvärt -Höga induktanser och kapacitanser kan i kombination med tex högtalarens impedans påverka resistansen olika vid olika frekvenser vilket leder till en icke linjär frekvensåtergivning och är därmed klangpåverkande."
Den påverkar resistansen någonstans.....
" Den kombinerar luftighet med parametrar som kraft och dynamik, resultatet blir en nyansrik och harmonisk spelstil.. "
Kabeln spelar och den gör det med dynamik? Påverkas systemets dynamiska iomfång? Vad menas? Snömos?
Ang en strömkabel skriver man
"Dessa kontakter är tillverkade i beryllium och pläterade med platina och palladium vilket bl.a. ger ett lyft i dynamiken enl våra lyssningstest"
PÅverkas det dynamiska omfånget i systemet?
Nej mina vänner, detta är ren geshäft!
Vilken tur att du hjälten Morello kommer och räddar dagen från oss okunniga små människor!
Annars hade jag blåst bort alla mina pengar på kablar till tvn för bättre ljud i den
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster