Cd-spelare med balancerade utgångar-vad köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
new-order

Cd-spelare med balancerade utgångar-vad köpa?

Inläggav new-order » 2005-10-29 12:29

Jag är på jakt efter en bra och prisvärd cd-spelare med balancerade utgångar.Alla tips mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-29 13:26

Har ju skrivits här att sändarsidan (i detta fall CD-spelaren) inte behöver vara balanserad för att dra nytta av en balanserad överföring. Även en vanlig obalanserad utgång kan som regel göras impedansbalanserad. Kan röra sig om att löda in något motstånd och kondensator.

Se mera på: www.dself.dsl.pipex.com/ampins/balanced/balanced.htm eller på
www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf .

Mottagarsidan måste däremot vara balanserad/differentiell. Förmodar att en balanserad överföring gör nytta vid långa kabellängder. Kabellängder under några meter är knappast kritiska. Det är säkert annorlunda om kablarna är uppåt 50-100 m och dragna i en störande (RFI, EMI) miljö.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-29 19:46

Ja, hur långa kablar kommer du att ha, new-order?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-29 20:20

pris :?:

samt varför krav på ballat?

Vad är kringutrustningen för nåt?

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
new-order

Inläggav new-order » 2005-10-30 00:50

Jag vill köra balanserat därför att min Pathos Logos helt enkelt låter bättre via de balanserade ingångarna!

Den balanserade kabel som jag använder är bara 1 m,men det är en bra kabel och jag gillar den och vill inte gärna skaffa mig något annat.Har faktiskt testat den mot en Nordost Valhalla och den stod sig riktigt bra i den jämförelsen.Den är av märket Synergistic Research modell Looking Glass ph.2.Jag använder förresten Synergistics snören i hela anläggningen.

Högtalarna är ett par Sonus Faber Cremona.

Hälsningar
/n-o

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-30 11:03

Men faktum kvarstår, CD-spelaren måste inte ha differentiell utgång. Du kan ju sätta dit en XLR-kontakt om du promt vill använda balanserad överföring. Kan nämnas att även mikrofoner i översta prisskiktet använder tekniken med impedansbalansering. Just överföring på låg nivå över långa sträckor torde vara betydligt känsligare än en kort överföring på linjenivå.
Om det nu är så att du verkligen kan höra skillnad på 1 m kabel, hur kan du då vara säker på att du kommer att föredra den i en annan kombination? I många fall är det ju inte alls kabeln man "hör" utan en mer eller mindre god anpassning/missanpassning från sändare till mottagare.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-30 12:02

Två spelare som fått goda omdömen i engelsk press är Copland
CDA 823 och Primare CD 31. Hade själv en Primare CD 30 ( fick brum i nätdelen och byttes ) och trivdes bra med den innan brummet. Hörde iofs ingen skillnad på ballat-oballat. Den lät lika bra på båda. :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
new-order

Inläggav new-order » 2005-10-30 12:58

RogerGustavsson skrev:Men faktum kvarstår, CD-spelaren måste inte ha differentiell utgång. Du kan ju sätta dit en XLR-kontakt om du promt vill använda balanserad överföring. Kan nämnas att även mikrofoner i översta prisskiktet använder tekniken med impedansbalansering. Just överföring på låg nivå över långa sträckor torde vara betydligt känsligare än en kort överföring på linjenivå.

Ok,om du säger det så.Jag är ingen DIYare på den här nivån.Skulle aldrig få för mig att göra en sådan operation.

Om det nu är så att du verkligen kan höra skillnad på 1 m i en annan kombination? I många fall är det ju inte alls kabeln man "hör" utan en mer eller mindre god kabel, hur kan du då vara säker på att du kommer att föredra denanpassning/missanpassning från sändare till mottagare.

Jag kan ju inte veta om jag skulle föredra den i en annan kombination.Hur ska jag kunna vara det?Men man måste börja någonstans och varför då inte med den kabel som jag tycker bra om (eller inbillar mig tycka bra om,välj vad som stämmer för dig).

hajen1 skrev:
Två spelare som fått goda omdömen i engelsk press är Copland
CDA 823 och Primare CD 31. Hade själv en Primare CD 30 ( fick brum i nätdelen och byttes ) och trivdes bra med den innan brummet. Hörde iofs ingen skillnad på ballat-oballat. Den lät lika bra på båda.

Tack för tipset.Jag har hört att Copland har haft probem med buggar på deras nya cd-spelare.Stämmer det?

Återgå till Köpråd