Kablar och tweaks

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-15 14:23

IngOehman skrev:Jag är imponerad ändå.

Och när det gäller rhenrics synpunkter på valet att göra kablar - någon
måste ju göra dem. Kablar behövs.

Vh, iö

Vet du vad kablarna ifråga kostar?
Behövs kablar som säljs tack vare metafysiska påståenden verkligen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-15 14:39

adagio skrev:Aha! Man kan alltså jämföra kablar med rymdraketer men ej med klockor?!?
Vari ligger logiken i det?
En kabel består av x antal ledare med någon form av dielektrikum som isolerar, kontakter och ev hölje/mantel. Materialval, diameterval, geometrival, skärm-oskärmad, skärmmaterial. Relativt enkla val.
Inte fråga om liv o död.
Funktion-överföra signal.
Bonus-kan vara snygg och upplevas som väljudande. Samt visa andra audiofiler att man minsan har råd.
Klocka- ett verk, Quartz ur eller mekaniskt.(består Iofs av upp till 700 delar men vad jag förstår använder man i klockor samma verk i olika modeller) Hus bouqet eller vad det nu heter, visare och ev tillval.
Funktion-visa tid.
Bonus-vara snygg, skön visa att man har råd.

Rymdraket/rymdskepp- miljoner av delar, miljoner kopplingar. Bränsleval, mm.
Funktion-föra x antal människor ut i rymden till en destination för att sedan återvända och landa säkert. Liv o död.
Bonus- kan vara vacker, bekväm, snabb.kan vara en kukförlängare av rang.
Hm
Vilket är den mest relevanta jämförelsen???

Precis som Morello påpekade var inte syftet med jämförelsen en 1-1 mappning av beståndsdelar, komplexitetsgrad eller ens funktion eller ändamål.

Min poäng var, att om man i andra sammanhang håller en viss nivå på kvaliteten vad gäller t ex driftsäkerhet, pålitlighet, robusthet och förutsägbarhet (vilket kräver att man har hundra procent koll på vad det är man sysslar med), varför är det då okej att släppa på det kravet (att man har hundra procent koll på vad man sysslar med) när man sitter på ett internetforum och orerar HiFi?

Alla fattar ju att ingen människa vill sätta sig i ett flygplan, eller en bil eller en buss, etc, om man inte är helt säker på att de som tillverkat fordonet vet hur fysik och mekanik hänger ihop. Om något går fel kan man dö. Men när det gäller en strömkabel till en stereoapparat, så har man (ffa Patrick) av någon anledning lagt ribban väldigt lågt. Då är det tydligen helt ok med rena och vilda spekulationer om metafysik och fan och hans moster.

När jag var typ 8 år, brukade jag köpa hem paket med överblivna frabriksproducerade kretskort och komponenter vars syfte och funktion jag inte hade en aning om. Förmodligen var det restprodukter/b-sortering från tillverkning i något för mig okänt sammanhang. Men jag tänkte/hoppades med ett barns naiva hoppfullhet att om jag hade tur så kanske det skulle räcka att jag bara tryckte dit komponenterna lite på måfå, och så skulle jag kanske få en häftig makapär, typ en dator. Nånstans inom mig förstod jag ju redan då att det inte fungerade så. Att man måste förstå hur varje beståndsdel fungerar och samverkar med andra för att kunna skapa något som hänger ihop och fungerar såsom man har tänkt sig att det ska fungera. Men det är också nånstans där som det verkar brista rejält hos Patrick. Med ett barns oskuldsfulla naivitet sitter han och plockar ihop material som han fått för sig har vissa egenskaper eller samverkar på ett visst sätt, utan att egentligen ha en aning om vad han sysslar med.

Det var det jag ville visa med mitt exempel. Att det är dags för Patrick att lyfta sig några snäpp och inse att om man vill ägna sig åt att tillverka saker, och dessutom tycker om att förklara hur den tuillverkade saken fungerar och vad den gör och varför, så måste man, precis på samma sätt som de som bygger flygplan eller rymdraketer, förstå vad det är man håller på med. På riktigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 14:49

Fast då kan man ju säga att han valt rätt när han valt att göra just
kablar, som är väldigt, väldigt enkla saker, och dessutom så utgår han
ju ifrån redan färdiga kablar som fungerar. Han bara lägger till saker
som inte i någon väsentlig grad är med i överföringen.

Det enda som kan gå fel är ju om man adderar något som förstör funk-
tionen. t ex något som råkar kortsluta mellan ledarna. Allt man behöver
kunna för att undvika det är att man inte får addera något som gör
kontakt mellan ledarna, och det kan man ju enkelt undvika genom att
behålla originalisoleringen runt ledarna. :)

Annars brukar man ju säga att skälet till att det finns så många usla
högtalare är att det är så lätt att göra högtalare som låter, men så
svårt att få dem att återge perfekt. Det förstnämnda, hur lätt det är
att göra högtalare som alls låter, gör ju att det attraherar så många
som kan så lite.

Men kablar är ju som högtalare på steroider därvidlag - enklare går
knappt att föreställa sig.

- - -

Kort sagt - jag tycker inte att det finns något egentligt problem. Han
sysslar med något som är så enkelt att han näppeligen kommer att
lyckas göra en kabel som inte fungerar, och även om de inte är helt
optimala så kommer det ändå inte att ställa till musiken nämnvärt.

När han dessutom skänker bort kablarna så ser jag inte att det finns
något problem överhuvudtaget. Han lurar ingen. Att han skapar en
del glädje är ju uppenbart dessutom. Både genom att skänka bort
kablar och genom att skriva på ett sätt som nog roar nästan alla.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-15 14:54, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-15 14:50

Vh, iö

Jag köper mina på clas ohlson för 39 spänn. De tillverkas i Kina och de behöver ingen reklam eller långa utläggningar på en hemsida som förklarar hur de fungerar och varför. Så, någon tillverkar dem redan.

Skulle jag välja att börja tillverka något som redan tillverkas, så skulle jag vilja göra något som ingen annan redan gör. Något som gör skillnad och som jag är hundra procent säker på att de faktiskt gör den skillnaden. Har jag redan bevisat för mig själv att skillnaden inte finns så skulle jag avstå och välja något annat att tillverka. Därav att jag är förvånad över att personen ifråga ändå väljer att ägna sig åt tillverkning av saker som han redan bevisat för sig själv inte gör någon skillnad. Men det är ju hur jag tänker och resonerar. Andra människor tänker säkert annorlunda.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-15 14:57

IngOehman skrev:Fast då kan man ju säga att han valt rätt när han valt att göra just
kablar, som är väldigt, väldigt enkla saker, och dessutom så utgår han
ju ifrån redan färdiga kablar som fungerar. Han bara lägger till saker
som inte i någon väsentlig grad är med i överföringen.

Det enda som kan gå fel är ju om man adderar något som förstör funk-
tionen. t ex något som råkar kortsluta mellan ledarna. Allt man behöver
kunna för att undvika det är att man inte får addera något som gör
kontakt mellan ledarna, och det kan man ju enkelt undvika genom att
behålla originalisoleringen runt ledarna. :)

Annars brukar man ju säga att skälet till att det finns så många usla
högtalare är att det är så lätt att göra högtalare som låter, men så
svårt att få dem att återge perfekt. Det förstnämnda, hur lätt det är
att göra högtalare som alls låter, gör ju att det attraherar så många
som kan så lite.

Men kablar är ju som högtalare på steroider därvidlag - enklare går
knappt att föreställa sig.

Vh, iö

Det är ju egentligen inte vad han tillverkar som är det intressanta, utan hans uttalade tillvägagångssätt att ta sig an och lösa tekniska/fysikaliska problem. Hans utvärderingsmetod. Hans sätt att skaffa sig kunskaper och hans förakt för etablerad kunskap. Det är det jag ifrågasätter.

Att han öht lyckas ta fram något som fungerar är ju helt hållet avhängigt att det är just något så enkelt som strömkablar som är ämnet för hans "problemlösning". Men att det fungerar är ju så att säga bara en "bieffekt".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 14:58

Fast varför är det ett problem?

Varför inte låta honom göra det på sitt sätt bara? Han är ju trots allt
väldigt generös med att berätta hur han tänker och vad han tror på,
och varför (i sig ifrågasättbart må vara, men ändå).

Jag tycker inte att han är bedräglig i vanlig betydelse.

Det enda jag tycker han gjort som är riktigt dåligt, är att tala illa om
hela yrkesgruppen ingenjörer, och komma med enfaldiga påståenden
om vad debryr sig om, tycker, vet, förstår, tror, vill...

Alla är inte likadana, och var och en svarar dessutom bäst på saken
själv.

rhenrics skrev:

Vh, iö

Jag köper mina på clas ohlson för 39 spänn. De tillverkas i Kina och de behöver ingen reklam eller långa utläggningar på en hemsida som förklarar hur de fungerar och varför. Så, någon tillverkar dem redan.

Skulle jag välja att börja tillverka något som redan tillverkas, så skulle jag vilja göra något som ingen annan redan gör. Något som gör skillnad och som jag är hundra procent säker på att de faktiskt gör den skillnaden. Har jag redan bevisat för mig själv att skillnaden inte finns så skulle jag avstå och välja något annat att tillverka. Därav att jag är förvånad över att personen ifråga ändå väljer att ägna sig åt tillverkning av saker som han redan bevisat för sig själv inte gör någon skillnad. Men det är ju hur jag tänker och resonerar. Andra människor tänker säkert annorlunda.

Jag tänker och känner ungefär som du när det gäller egna insatser, men
det måste väl ändå vara fritt för var och en att delta på en marknad på
det sätt som man själv vill?

I en fri värld alltså.

Den som vill tillverka precis samma sak som redan finns, saker som inte
erbjuder något mervärde överhuvudtaget, men tror att de kan sälja sina,
måste väl rimligtvis få försöka göra det?

Och vem bestämmer vad mervärde betyder? Det kan väl vara en så enkel
sak som utseendet till och med.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-15 15:03, redigerad totalt 1 gång.

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-15 14:58

Varför gör jag kablar? Som sagt inte mitt levebröd, jag har fått rådet från andra tillverkare "lägg ner innan du blir galen eller lyckas"
Jag har över 20 års erfarenhet av tweakande för egen del, jag har både använt andras kablar (och tweaks) samt egna mer eller mindre lyckade projekt. För ca tre år sedan bestämde jag mig för att gå på djupet i kabeltweakandet, faktum är att jag retade mig på tokdyra kablar som ja tyckte lät bra men inte tyckte mig ha råd att byta till. (Hade då själv nordost valhalla och Ht Frey) provade olika material och fann att med billiga medel kommer man väldigt nära riktigt dyra kablar. Ville då göra kablar för egen räkning för att "bräcka"polares dyrkablar vilket bara resulterade i att några ville köpa av mig. Materialen jag använder är som sagt dyra, de och förpackning mm utgör ca 1/3 del av kablarnas pris. Vilket innebär att prissättningen måste bli det den är: återförsäljare vill ha sin del, jag vill inte göra det gratis, Anders Borg o Co. Vill säkert ha sin del av kakan också.
Prissättningen är gjord utifrån den kalkylen. Man kan ju inte höja/anpassa priset allteftersom. Jag gör det för jag tycker det är kul. Skulle jag ta ut mindre del för egen del skulle jag i värsta fall tvingas sitta med jättebeställningar till allt för låg avans.priset hjälper till att skrämma bort kunder för att hålla den noggrannhet/kvalitett jag vill.
Låter det konstigt?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 15:06

Nej.

Ingenting av det där tycker jag är det minsta konstigt, och jag tycker
heller inte att det är upp till någon annan än dig att bestämma vad du
skall ta betalt för dina kablar. Om du tar en miljon för någon och lyckas
sälja den så får du bara gratulationer från mig.

Om jag har några synpunkter på något så är det att jag tycker att det
finns exempel i texterna på din hemsida, som jag tycker är rätt så svåra
att försvara rent sakligt. Men i de flesta fall så skulle små justeringar i
formuleringarna göra dem helt oantastliga, i varje fall sett från min syn-
vinkel.

Det finns ju en hel del korrekturfel också, så ta dem när du ändå håller
på. :) Om du vill så kan jag till och med hjälpa dig med förslag på hur
all den där texten skulle kunna göras oantastlig sett från ett ingenjörs-
mässigt håll.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-15 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-15 15:09

IngOehman skrev:När han dessutom skänker bort kablarna så ser jag inte att det finns

Vh, iö

Tja, "problemet" är väl just att han skänker bort grejerna. Det skapar tydligen en väldigt vänlig och tillgiven stämning som ger Patrick precis den uppmärksamhet och plattform han behöver för att få folk att nyfiket lyssna och ställa frågor om hans unika kunskaper och insikter.

Han lurar ingen säger du. Och han är helt igenom ärlig i det han skriver. Det måste ju innebära att han är helt ärlig när han t ex påstår sig ha sålt sina kablar med mellanskillnader på upp till 120 000 kr. Eller att folk beställer och betalar 10 000 dollar för hans produkter. Men det drabbar kanske ingen fattig.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-15 15:13

adagio skrev:Varför gör jag kablar? Som sagt inte mitt levebröd, jag har fått rådet från andra tillverkare "lägg ner innan du blir galen eller lyckas"
Jag har över 20 års erfarenhet av tweakande för egen del, jag har både använt andras kablar (och tweaks) samt egna mer eller mindre lyckade projekt. För ca tre år sedan bestämde jag mig för att gå på djupet i kabeltweakandet, faktum är att jag retade mig på tokdyra kablar som ja tyckte lät bra men inte tyckte mig ha råd att byta till. (Hade då själv nordost valhalla och Ht Frey) provade olika material och fann att med billiga medel kommer man väldigt nära riktigt dyra kablar. Ville då göra kablar för egen räkning för att "bräcka"polares dyrkablar vilket bara resulterade i att några ville köpa av mig. Materialen jag använder är som sagt dyra, de och förpackning mm utgör ca 1/3 del av kablarnas pris. Vilket innebär att prissättningen måste bli det den är: återförsäljare vill ha sin del, jag vill inte göra det gratis, Anders Borg o Co. Vill säkert ha sin del av kakan också.
Prissättningen är gjord utifrån den kalkylen. Man kan ju inte höja/anpassa priset allteftersom. Jag gör det för jag tycker det är kul. Skulle jag ta ut mindre del för egen del skulle jag i värsta fall tvingas sitta med jättebeställningar till allt för låg avans.priset hjälper till att skrämma bort kunder för att hålla den noggrannhet/kvalitett jag vill.
Låter det konstigt?

Nu var det inte prissättningen jag vände mig emot. Det var din motivation jag ifrågasatte. Men du kanske inte är samma adagio som genomförde blindtestet med dyrkablar. Det skulle ju isåfall förklara allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 15:14

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:När han dessutom skänker bort kablarna så ser jag inte att det finns

Vh, iö

Tja, "problemet" är väl just att han skänker bort grejerna. Det skapar tydligen en väldigt vänlig och tillgiven stämning som ger Patrick precis den uppmärksamhet och plattform han behöver för att få folk att nyfiket lyssna och ställa frågor om hans unika kunskaper och insikter.

Han lurar ingen säger du. Och han är helt igenom ärlig i det han skriver. Det måste ju innebära att han är helt ärlig när han t ex påstår sig ha sålt sina kablar med mellanskillnader på upp till 120 000 kr. Eller att folk beställer och betalar 10 000 dollar för hans produkter. Men det drabbar kanske ingen fattig.

Ja, om du inte har något att visa som säger motsatsen så ser jag inget
skäl att misstro honom.

Om han säger att han sålt kablar för de summorna så tror jag honom, och
jag gratulerar honom. Det är väl kul att han fått en massa pengar, särskilt
som han använder dem till att göra saker som han skänker bort.

Jag har haft en positiv inställning till honom hela tiden, även innan han bör-
jade skänka bort kablar och underliga saker. Med det sagt hoppas jag att
jag varit tydlig med vad jag anser om hans slutsatser. Men man behöver ju
inte vara otrevlig bara för att man är säker på att någon hartänkt/fattat fel?

Jag tycker dock att man kan berätta just det, om man även berättar vad
det är som gör att man har den uppfattningen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-15 15:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-15 15:14

Jag vet inte, det känns nånstan lite konstigt att det är helt ok med sanslöst dyra feelgoodprodukter med högst rudimentär praktisk nytta så länge man kan ursäkta dem med nån slags vetenskaplig rationalitet - men jätteomoraliskt med sanslöst dyra feelgoodprodukter med högst rudimentär praktisk nytta bara för att de inte är riktigt vetenskapligt genomtänkta i sin konstruktion?

Är inte det egentliga problemet att "geschäft" i praktiken innebär skapadet av behov av sanslöst dyra feelgoodprodukter - hur man nu än försöker motivera dem?

Jag kan på nåt sätt tycka att det är lika unket att använda krystade vetenskapliga argument för ren lyxkonsumtion, som att använda dåligt underbyggda vetenskapliga argument för ren lyxkonsumtion. Nästan värre, på sätt och vis, om vi nu ska ske moraliska/etiska aspekter i det hela.

En sann vetenskapsman köper väl en Casioklocka för 200:- och en nätsladd för 50:- osv? Eller?

Jag bara undrar :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-15 15:18

IngOehman skrev:Nej.

Ingenting av det där tycker jag är det minsta konstigt, och jag tycker
heller inte att det är upp till någon annan än dig att bestämma vad du
skall ta betalt för dina kablar. Om du tar en miljon för någon och lyckas
sälja den så får du bara gratulationer från mig.

Om jag har några synpunkter på något så är det att jag tycker att det
finns exempel i texterna på din hemsida, som jag tycker är rätt så svåra
att försvara rent sakligt. Men i de flesta fall så skulle små justeringar i
formuleringarna göra dem helt oantastliga, i varje fall sett från min syn-
vinkel.

Det finns ju en hel del korrekturfel också, så ta dem när du ändå håller
på. :) Om du vill så kan jag till och med hjälpa dig med förslag på hur
all den där texten skulle kunna göras oantastlig sett från ett ingenjörs-
mässigt håll.

Vh, iö

Hmm, en ingenjör som alltså erbjuder sig att formulera om ormoljereklam på ett mer ingenjörs- och geschäftmässigt strikt sätt.

Det är ungefär som en djävulens advokat, som ser till att avtalet är juridiskt oantastligt men ändå rymmer så mycket hål och fallgropar att det inte är värt pappret det är skrivet på. :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 15:21

Nej så är det inte alls.

Jag bryr mig i det här fallet inte om produkten eftersom jag tror att
den är bra nog.

Däremot bryr jag mig om allas rätt att inte blir vilseledda av påstå-
enden som saknar saklig grund. Jag tror jag kan hjälpa till med att
se till så att texten förmedlar idel sanningar - så det säger det som
faktiskt är sant.

Konstigare än så är det inte.

Jag hjälper gärna till när jag kan. Jag ägnar det mesta av mina dagar
att hjälpa andra, hjälpa till med sådant jag kan hjälpa till med. Och är
det andra saker än akustikkonsultation (som jag lever på) så tar jag
inte betalt.

Däremot så väljer jag vad jag vill hjälpa till med. Jag är ingens slav, ju.

phloam skrev:Jag vet inte, det känns nånstan lite konstigt att det är helt ok med sanslöst dyra feelgoodprodukter med högst rudimentär praktisk nytta så länge man kan ursäkta dem med nån slags vetenskaplig rationalitet - men jätteomoraliskt med sanslöst dyra feelgoodprodukter med högst rudimentär praktisk nytta bara för att de inte är riktigt vetenskapligt genomtänkta i sin konstruktion?

Är inte det egentliga problemet att "geschäft" i praktiken innebär skapadet av behov av sanslöst dyra feelgoodprodukter - hur man nu än försöker motivera dem?

Jag kan på nåt sätt tycka att det är lika unket att använda krystade vetenskapliga argument för ren lyxkonsumtion, som att använda dåligt underbyggda vetenskapliga argument för ren lyxkonsumtion. Nästan värre, på sätt och vis, om vi nu ska ske moraliska/etiska aspekter i det hela.

En sann vetenskapsman köper väl en Casioklocka för 200:- och en nätsladd för 50:- osv? Eller?

Jag bara undrar :)

Igen - skillnaden är den att ingen som säljer Rolex-klockor påstår att
de är dyra på grund av att de har sådan extrem gångprecision.

Det finns inget bedrägeri, alls. Det framgår med önskvärd tydlighet
vad det är man betalar för.

Så är det inte med alla hifi-tweak-mojänger. Många marknadsförs med
de mest häpnadsväckande påståenden, som inte ens tangerar något
som är sant.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-15 15:26, redigerad totalt 1 gång.

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-15 15:21

Faktum är att jag fått förfrågan från "investerare" att lägga produktionen i Asien typ Indien för att öka avansen till Max men jag är intresserad av den sortens affärsverksamhet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 15:27

Du tappade nog bort ett inte. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-15 15:38

IngOehman skrev:Igen - skillnaden är den att ingen som säljer Rolex-klockor påstår att
de är dyra på grund av att de har sådan extrem gångprecision.

Det finns inget bedrägeri, alls. Det framgår med önskvärd tydlighet
vad det är man betalar för.

Jo tack, jag har förstått det - men de kan åtminstone ursäkta sig med att de faktiskt tror på felaktigheter osv.

Vad jag menar är snarare det känns som om man är mer upprörd över vissa lyxprodukter än andra, och använder fel i marknadsföringen som slagträ för att komma åt att de är så dyra - inte bara för att rätta till felen i marknadsföringen. Men egentligen är det ju inte mer "geschäft" än andra lyxprodukter, rent pris/prestandamässigt.

M.a.o. om tweak-kablar hade varit lika billiga som vanliga elkablar, så hade man lättare kunnat fokusera på de tekniska/vetenskapliga bristerna i marknadsföringen enbart.

Nu känns det mer som nåt slags korståg mot vissa omotiverat dyra produkter, och då har man hamnat snett tycker jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-15 15:42

Vad är detdu inte förstår?
Kablarna (dyra ormoljekablar) säljs medelst metafysiska påståenden och diverse rena lögner - klockorna säljs inte medelst metafysik och rean lögner.

För övrigt håller Rolex ur COSC-kvalitet, dvs maximal gångavvikelse för ett herrur är +/-5 s/dygn. Något annat påstås inte!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-15 15:47

Morello skrev:Vad är detdu inte förstår?
Kablarna (dyra ormoljekablar) säljs medelst metafysiska påståenden och diverse rena lögner - klockorna säljs inte medelst metafysik och rean lögner.

För övrigt håller Rolex ur COSC-kvalitet, dvs maximal gångavvikelse för ett herrur är +/-5 s/dygn. Något annat påstås inte!

Nej precis. Kablarna säljs med tvivelaktig marknadsföring - men det är ju det enda problemet, eller hur?

Skulle "dyrkablarna" ha samma typ av marknadsföriing som Rolex så vore de helt ok som produkt, eller hur? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-15 15:48

phloam skrev:
Morello skrev:Vad är detdu inte förstår?

Nej precis. Kablarna säljs med tvivelaktig marknadsföring - men det är ju det enda problemet, eller hur?

Skulle "dyrkablarna" ha samma typ av marknadsföriing som Rolex så vore de helt ok som produkt, eller hur? :)

Ja, men dom skulle nog inte sälja så bra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-15 15:52

Ungefär lika bra som Rolex? Patek Philippe? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-15 16:00

Rolex kränger cirka 2 000 armbandsur per dag och är ett sanslöst lönsamt bolag. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-15 16:04

Där hör du adagio! * Gå ihop med Breitling, sälj kit med Breitlingkablar till iPhonen + klocka för den kvalitetsmedvetne, vetenskaplige OCH feelgood/stilsäkre konsumenten! :D

* Ni behöver inte krångla till det :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-15 16:15

rhenrics skrev:Om du skulle sätta dig i en rymdraket, som skulle ta dig ut i rymden och sedan tillbaka till jorden, .... Vilken av raketerna skulle du välja?

Man väljer den med Nordostkablage så klart.

Founded in 1991, Nordost Corporation is a high-technology cable manufacturer specializing in the audio and medical fields, using precision conductor solutions first developed for the aerospace industry and in conjunction with NASA for the space shuttle program. This grounding in the mission critical fields of space flight and micro-surgery have afforded the company an enviable research budget and an unprecedented degree of manufacturing accuracy and consistency.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-15 16:18

Jag hade köpt en klocka av NASA. Eller reVox. Inte Rolex.

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-15 16:19

"INTE "så klart! Tack.
Jag tycker Breitling är litet för plottriga. Gillar rena linjer och former. Eller extrema linjer som tex moon machine.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2014-01-15 16:25

Borde inte alla kabeltillverkare få delta i en Faktiskt.se modererad/kontrollerad ABX test ...tänk Audioquest, Nordost, Jorma mfl sitta med i en stor testpanel.

De som kan "plocka" ut sina kablar i testet får rätten att skrävla...de som inte klarar det får hålla sig till "sanningen" om sin produkts egenskaper.

Edit:
Nu fick jag lite psykbryt på en kabelknåpares hemsidetext:
Skillnaden mot Ruby är att luftigheten/separationen i ljudbilden ökar och att dynamiken tar något kliv framåt. Basen får fler nyanser och upplevs som klart renare. Men framför allt rumsligheten och känslan av att lyssna på ett verkligt musikaliskt skeende är mer påtaglig.

1,8M nätkabel!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-01-15 16:54

Jag försöker med frågan igen.
Inte för jag tror på något svar, men varför skulle sista metern 240 volts kabel göra underverk med ansluten utrustning?

Att snygga kablar kan göra underverk med hustruns upplevelse påverkar ju näppeligen ljudkvalitet, om det inte är så att vederbörande står och tjatar om kabelhärvan när man försöker lyssna på musik.

Så - VAD ÄR DET SOM GÖR SISTA METERN MED DYRKABEL SÅ UNIK???
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-15 17:07

Tänk dig att du tar bussen hem 5 km från jobbet varje dag och går från sista hållplatsen i snöslask och snålblåst. Med en finkabel är det som att kliva av näst sista busshållplatsen för att bli upphämtad av en chaufför med en limousine fylld med snygga tjejer och champagne, som kör dig till dörren. Det kanske inte går snabbare men upplevelsen är större.
Senast redigerad av Objektivisten 2014-01-15 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-15 17:09

eksund skrev:...Så - VAD ÄR DET SOM GÖR SISTA METERN MED DYRKABEL SÅ UNIK???

Den syns...

Bild
(Bild från Highend 2013)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi