Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-30 13:31

Jag är av den åsikten att flera kontaktövergångar aldrig kan tillföra ökat välljud. Om jag valde ut en nätkabel jag gillade skulle jag skala änden och löda fast den direkt i apparaten med vederbörlig dragavlastning. En nätbrunn mindre borde vara ännu bättre.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 13:36

pinnen skrev:Jag har huserat på en hel del ljud och bildforum dom senaste åren men du Mayro är nog det värsta forumtroll jag har sett. Synd att du inte kan lägga ner din stora överskottsenergi på annat. Som att modda billiga dvdspelare ex.

Egentligen borde du ju totalignoreras men jag förstår att folk har svårt för det när det gäller dina inlägg. :evil:

Ang dyrkablar så hade jag ett par Nordost valhalla signalkablar hemlånade en helg. Jag hörde inte den minsta skillnad på dom och mina hemgjorda på mitt system i alla fall.

det är alltid skönt att ha ett system som inte svarar på förändringar. Du verkar ha funnit ett system som väl passar in för dig o ditt synsätt..
Önskar dig al lycka med ditt musiklyssnande..

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 13:38

Är det nu jag ska säga "Vad var det jag sa"? :lol:
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 13:49

Rydberg skrev:
Mayro skrev:sampix.

en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..

Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.

Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)

svaret är rätt givet JA om du frågar mig. Jag tror INTE tilverkarna av alla dom uppradade kablar du radar upp utprovade sina alster som du gjort. Kablar är även om många inte inser det en synergi mellan dom inkopplade totalt.. Inte enskilt.

Men igen så MÅSTE man då utgå från att kablars konstruktion är angörande osv..

tar man två väldigt snarlika kablar. Den ena i vanlig billig "förpackning" o den andra i en dyr "strumpa" så kan man inte ens som kabel älskare som mig se att detta skulle medföra NÅGON skilnad alls. Och därvid delar jag alla kabelskeptikers åsikt..

samt anser det är rena rama humbuggen ...

Så jag har INGEN annan åsikt därvid...

Samt jag anser snudd varenda kabeltilverkare ha helt sjuka priser.. Detta anser jag vara ormolja o humbugg som flertalaet här också anser.. Därvid delar jag även denna åsikt till fullo..

Där jag däremot skiljer mig är sedan HUR man provar ut OLIKA konstruktioner i förhållande till varandra...

INTE priser med andra ord...

Om ni inte sett det så sågar jag generellt ljudet på malmömässan såsom mediokert samt överprisatt.. En inoburk skulle fullkomligt spela snudd det mesta till kaffeved som jag hörde där. INTE allt. Men en mycket stor del.. DVS även där delar jag mångas åsikter här på forumet...

Så vi skiljer oss inte så mycket som ni tror. Däremot som sagt så motsätter jag mig en DEL saker där jag vet av erfarenhet ni har ofta fel. Detta är tex vid kabeltestande och hur man bär sig åt...

Inte ifråga om sjuka priser med andra ord.. Eller exotiska matrial som ska helt plötsligt kosta hundra tusen fast värdet är 10 spänn... Hoppas NÅGON snart börjar SE vad jag säger. och inte se vad man TROR jag säger här...

tack rydberg för du kom in i matchen igen med svarbart inlägg.. Jag gillar faktiskt att diskutera med dig då du skriver som ovan...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 13:55

Jensevik skrev:Är det nu jag ska säga "Vad var det jag sa"? :lol:

ja men skriver man så totalt tomma inlägg får man dyliga svar också. Men jag har OCKSÅ hört system som ej svarar i mitt eget hem.. PGA att runtom sakerna INTE var kopplade med grejor som KUNDE förmedla skillnaderna...

Men dumma inlägg besvarar jag självklart omgående med dumma svar.. Självklart..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 13:58

mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 13:59

Ja det var ett ganska dummt och onödigt inlägg. Sorry. Men jag stör mig lite på att alla kritiska inlägg om diverse sakers påverkan alltid uderkänns pga dålig anläggning.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-30 14:12

Mayro skrev:
Rydberg skrev:
Mayro skrev:sampix.

en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..

Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.

Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)

svaret är rätt givet JA om du frågar mig. Jag tror INTE tilverkarna av alla dom uppradade kablar du radar upp utprovade sina alster som du gjort. Kablar är även om många inte inser det en synergi mellan dom inkopplade totalt.. Inte enskilt.

Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.

Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.

Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.

Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:14

Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum

Börjar med tack till jensevik för ditt inlägg...

Haakan.
Jag anser nog inge speciella kablar såsom bra. Däremot kan vissa konstruktioner i en neutral anläggning höja dennes prestande avsevärt om man verkligen inpovar en kabeltyp som passar in som maximerar dom befintliga parametrarna. DVS ALLA parametrar samtidigt.

Rummen låter ju tyvärr olika för oss alla. Så där får man ju "tämja" ev problem självklart hos envar..

Men att geom kablarna "tämja" ett rummsproblem är inte min bag..

Där är det akustik samt elektronikens prestanda som avgör. tex så kan ju inte en bumlig underdimentionerad stärkare någonsin låta bra hur mycket man än gör åt rummet.

Däremot kan en rätt dimentionerad ta tag i bummlet och göra dom senare rummsproblemen mindre. Och ibland räcker det för man ska bli nöjd eller nöjdare.. Om inte får man jobba vidare med rummet..

detta generellt sagt nu.. Så gå nu inte in i detalsnack bara så det aldrig går att i sora drag hålla debatten vid liv. Jag utgår nämligen från att vi SÖKER att "lära känna varann" o inte att söka fem fel nu här då tråden fått liv... :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:21

Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.

Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.

Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.

Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.

problemet uppstår just här.. Det du TROR är ofärgat samt ej påverkat är även troligen min reference.. Men det går att HÖJA alla dom parametrarna samtidigt så mer öppenhet tillkommer UTAN att förändra den tonala balansen...

Du kan med en kamera ta en bild. Exakt samma bild kan du ta med en annan.. Båda ser lika ut.. Men den ena har mera prickar så den går att förstora massor utan att bli suddig eller fel. den andra klarar inte detta...

Men även i ursprungliga läget ser man samma sak. Fast den med mera prickar blir TYDLIGARE o renare i sina drag...

Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..

Detta torde efter besöket hos Iö osv stå rätt klart. DVS att MITT tonala ljudideal ligger mycket mycket nära det jag fick uppspelat för mig...

Hoppas verkligen detta nu går in. För gör det så.. då är en mycket trist debatt över en gång för alla här. Och "ni" förstår mig sedan..

Vi är INTE olika.. bara att jag vill gå ETT steg till... inte ett steg OLIKA...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 14:21

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum

Haakan.
Jag anser nog inge speciella kablar såsom bra. Däremot kan vissa konstruktioner i en neutral anläggning höja dennes prestande avsevärt om man verkligen inpovar en kabeltyp som passar in som maximerar dom befintliga parametrarna. DVS ALLA parametrar samtidigt.

Där är det akustik samt elektronikens prestanda som avgör. tex så kan ju inte en bumlig underdimentionerad stärkare någonsin låta bra hur mycket man än gör åt rummet.

Däremot kan en rätt dimentionerad ta tag i bummlet och göra dom senare rummsproblemen mindre. Och ibland räcker det för man ska bli nöjd eller nöjdare.. Om inte får man jobba vidare med rummet..

hmm alltså vad gör en kabel som du tycker är bra? och du tycker inte det är lättare att arbeta med akustiken än att byta stärkare om du inte är nöjd med ljudet?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:22

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

Haakan.

hmm alltså vad gör en kabel som du tycker är bra? och du tycker inte det är lättare att arbeta med akustiken än att byta stärkare om du inte är nöjd med ljudet?

tror du fick svar ovan...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 14:24

Mayro skrev:
.

ehum? så det du säger är att du vet bättre än oss andra?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-30 14:34

Mayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..
Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärld :?

Jag klarar inte av denna diskussionen mer Mayro, för jag känner redan nu frustrationen komma smygande. Vi får ta det face to face någongång istället.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:36

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:
.

angående jobba med kablar i praktiken? svar Ja.

och väljer man att kalla mig osympatisk o egotrippad så var så goda.. Det kan jag leva med.. Men eftersom man säger man värdesätter kunskap här så hoppas jag att min PRAKTISKA kunskap också kan värdesättas..

Vore däremot skoj om typ nagref o jag kan hålla kontakten så kanske han kunde över tid sätta dit "tekniska förklaringar" som även tekniskt kan förklara osv hur varför .. Detta är inget jag sätter mig emot. Utan tvärt om faktiskt...detta vore jäkla skoj.. kanske skulle detta vara rätta furumet för sådant "utredande.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 14:38

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:
Mayro skrev:
.

och väljer man att kalla mig osympatisk o egotrippad så var så goda.. Det kan jag leva med.. Men eftersom man säger man värdesätter kunskap här så hoppas jag att min PRAKTISKA kunskap också kan värdesättas..

Vore däremot skoj om typ nagref o jag kan hålla kontakten så kanske han kunde över tid sätta dit "tekniska förklaringar" som även tekniskt kan förklara osv hur varför .. Detta är inget jag sätter mig emot. Utan tvärt om faktiskt...detta vore jäkla skoj.. kanske skulle detta vara rätta furumet för sådant "utredande.

jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:39

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..
Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärld :?

Jag klarar inte av denna diskussionen mer Mayro, för jag känner redan nu frustrationen komma smygande. Vi får ta det face to face någongång istället.

ditt agerande tyder på att du absolut INTE läser vad jag skriver som det ska o bör tolkas..

utan att du väljer att INTE se lättlästa fakta.. Du vill så gärna ha "en motståndare i mig". Vilket är så fel som du någonsin kan ha..

Men men.. du gör dina val

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 14:41

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:
Mayro skrev:
.

Angående hur kablar fungerar rent fysiskt/elektriskt då?
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:44

jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?

så där ja.. så skar allt ihop igen.. Man anses via mäta kunna säga hur saker låter..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-30 14:45

Mayro skrev:
Rydberg skrev:

ditt agerande tyder på att du absolut INTE läser vad jag skriver som det ska o bör tolkas..

utan att du väljer att INTE se lättlästa fakta.. Du vill så gärna ha "en motståndare i mig". Vilket är så fel som du någonsin kan ha..

Men men.. du gör dina val

Då har du nog missuppfattat mina intentioner totalt. Jag vill ju INTE bråka med dig, jag skriver ju tom att jag inte orkar med det eftersom det påverkar min humör negativt :cry: . Det är väl helt enkelt så att du uttrycker dig på ett sätt som jag har väldigt svårt att tolka och förstå. Det är inte alltid helt lätt att plocka ut vad du egentligen menar i din texter.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 14:46

Mayro skrev:

så där ja.. så skar allt ihop igen.. Man anses via mäta kunna säga hur saker låter..

nej verkligen inte...nu är det du som inte läser vad jag skriver....hur många lyssningstimmar tror du inte tex iö har? eller ta naqref för den delen...tror inte du att lite mätning är bra för att kunna identifiera problem man har? du tror inte lite mätpraxis gör det lättare att enklare kunna lyssna å bedömma vart felen är?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:48

Jensevik skrev:
Mayro skrev:
Haakan_W skrev:
Mayro skrev:
.

Angående hur kablar fungerar rent fysiskt/elektriskt då?

och så va även du ute o svamlar igen.. Din fråga är besvarad redan OM du besvärar dig med att läsa..

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 14:52

Svammel? Det var en fråga. Vart finns svaret på den? Jag hittar det inte eller så missförstår jag det.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 14:56

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

nej verkligen inte...nu är det du som inte läser vad jag skriver....hur många lyssningstimmar tror du inte tex iö har? eller ta naqref för den delen...tror inte du att lite mätning är bra för att kunna identifiera problem man har? du tror inte lite mätpraxis gör det lättare att enklare kunna lyssna å bedömma vart felen är?

jag tror varken iö eller nagref är en referece för mig inte inom kabelteknik praktiskt
:)

men om du läser så står det att jag hoppas nagref o jag kan ha utbyte mera framöver och se om tekniska parametrar eller så kan biläggas till mina praktiska erfarenheter.. men sådant tar tid.. samt måste för nagref kännas som roligt att delta i.

men tiden utvisar detta..

Sedan att ni ändå visar intresse är possetivt även fast jag blir förbannad då ni enbart söker tjafs.. det visar ju ett visst intresse trotts allt.. och till slut kanske kanske vi hittar en väg att testa lite tillsammans.. men INTE hos johan lindross där man måste ÄGA en kabelfabrik för att ens kunna prova lite..

Men men.. Nu är en sthlmresa inbokad igen till veckan. Så nu ska annat provas än kablar denna gång... :)

Nu skiter vi i detta medans tid är..
MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 15:00

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

jag tror varken iö eller nagref är en referece för mig inte inom kabelteknik praktiskt
:)

men om du läser så står det att jag hoppas nagref o jag kan ha utbyte mera framöver och se om tekniska parametrar eller så kan biläggas till mina praktiska erfarenheter.. men sådant tar tid.. samt måste för nagref kännas som roligt att delta i.

men tiden utvisar detta..

Sedan att ni ändå visar intresse är possetivt även fast jag blir förbannad då ni enbart söker tjafs.. det visar ju ett visst intresse trotts allt.. och till slut kanske kanske vi hittar en väg att testa lite tillsammans.. men INTE hos johan lindross där man måste ÄGA en kabelfabrik för att ens kunna prova lite..

Men men.. Nu är en sthlmresa inbokad igen till veckan. Så nu ska annat provas än kablar denna gång... :)

Nu skiter vi i detta medans tid är..
MVH
Tobbe

tobbe du vet att jag inte vill bråka med dig :wink: jag tycker ju att du är kul å snacka med...

det enda jag menar på att är det inte bättre att jobba med rummet för att få ut 99% av det du är ute efter å sen då om man vill bli grymt subjektiv ta ut dom sista 0.0002% med kablar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 15:01

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:
Mayro skrev:
.

Vore däremot skoj om typ nagref o jag kan hålla kontakten så kanske han kunde över tid sätta dit "tekniska förklaringar" som även tekniskt kan förklara osv hur varför .. Detta är inget jag sätter mig emot. Utan tvärt om faktiskt...detta vore jäkla skoj.. kanske skulle detta vara rätta furumet för sådant "utredande.[/quote]

nu kanske du orkar läsa...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 15:05

haakan.
Jag anser man FÖRST av allt ska se till att stärkare osv är av nivå att hålla i konerna. Vilket är ett dött ämne på snudd alla forum..

Sedan fixar man akustiken..

idag talar alla om akustiken före ens dom har prylar som är anpassade o orkar osv..

Men kablar kan ALDRIG göra akustikjobb OM dom skall vara opåverkande av ljudet.. Det är omöjligt.. Och kablar får enligt mig INTE påverka ljudet.. bara göra att "prickarna" som i liknelsen med bilder blir flera.. Inte anorlunda..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 15:06

edit: fick svar
Senast redigerad av Haakan_W 2005-10-30 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 15:06

Var det svaret på min fråga? I så fall tror jag att jag förstår och tolkar det då som "nej".
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-30 15:09

Mayro skrev:haakan.
Jag anser man FÖRST av allt ska se till att stärkare osv är av nivå att hålla i konerna. Vilket är ett dött ämne på snudd alla forum..

Sedan fixar man akustiken..

idag talar alla om akustiken före ens dom har prylar som är anpassade o orkar osv..

Men kablar kan ALDRIG göra akustikjobb OM dom skall vara opåverkande av ljudet.. Det är omöjligt.. Och kablar får enligt mig INTE påverka ljudet.. bara göra att "prickarna" som i liknelsen med bilder blir flera.. Inte anorlunda..

problemet är ju att det är svårt å veta om det är förstärkaren som är dålig eller om det är rummet som grumlar till allt....

en klassisk hf.nu jämförelse är ju "det e som att köra f1 på grusväg"...å det passar ju rätt bra...

för mig är det givet att rummet ska hålla måttet först...sen arbetar man med dom olika kedjorna i systemet

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi