Moderator: Redaktörer
pinnen skrev:Jag har huserat på en hel del ljud och bildforum dom senaste åren men du Mayro är nog det värsta forumtroll jag har sett. Synd att du inte kan lägga ner din stora överskottsenergi på annat. Som att modda billiga dvdspelare ex.
Egentligen borde du ju totalignoreras men jag förstår att folk har svårt för det när det gäller dina inlägg.![]()
Ang dyrkablar så hade jag ett par Nordost valhalla signalkablar hemlånade en helg. Jag hörde inte den minsta skillnad på dom och mina hemgjorda på mitt system i alla fall.
Rydberg skrev:Mayro skrev:sampix.
en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..
Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.
Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)
Jensevik skrev:Är det nu jag ska säga "Vad var det jag sa"?
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mayro skrev:sampix.
en fråga. menar du att man KAN bedömma en kabels kvaliteter i en enda kabelsnutt? jag bara undrar här..
Ok Mayro, tillbaka till sakfrågan! Det klart man kan undesöka en länks påverkan, jag fattar knappt din fråga faktiskt.
Exempelvis testade jag, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Wireworld Gold Eclipse III+, Cardas Golden Reference, Nordost Quattro Fil, Naqref Black Surge, Acoustic Zen Silver Reference, Kimber Select KS-1130 mfl mellan min cd och integrerade förstärkare. Menar du att jag gjorde nått fel för att jag bara ändrade en längd i kedjan (förövrigt den enda signalkabeln i signalkedjan)
svaret är rätt givet JA om du frågar mig. Jag tror INTE tilverkarna av alla dom uppradade kablar du radar upp utprovade sina alster som du gjort. Kablar är även om många inte inser det en synergi mellan dom inkopplade totalt.. Inte enskilt.
Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum
Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.
Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.
Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.
Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.
Mayro skrev:Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum
Börjar med tack till jensevik för ditt inlägg...
Haakan.
Jag anser nog inge speciella kablar såsom bra. Däremot kan vissa konstruktioner i en neutral anläggning höja dennes prestande avsevärt om man verkligen inpovar en kabeltyp som passar in som maximerar dom befintliga parametrarna. DVS ALLA parametrar samtidigt.
Men att geom kablarna "tämja" ett rummsproblem är inte min bag..
Där är det akustik samt elektronikens prestanda som avgör. tex så kan ju inte en bumlig underdimentionerad stärkare någonsin låta bra hur mycket man än gör åt rummet.
Däremot kan en rätt dimentionerad ta tag i bummlet och göra dom senare rummsproblemen mindre. Och ibland räcker det för man ska bli nöjd eller nöjdare.. Om inte får man jobba vidare med rummet..
Haakan_W skrev:Mayro skrev:Haakan_W skrev:mayro dom kablar som du anser vara "bra" låter dom "bra" i alla rum? eller menar du på att en annan kabel kan vara bättre i ett helt annat rum
Börjar med tack till jensevik för ditt inlägg...
Haakan.
Jag anser nog inge speciella kablar såsom bra. Däremot kan vissa konstruktioner i en neutral anläggning höja dennes prestande avsevärt om man verkligen inpovar en kabeltyp som passar in som maximerar dom befintliga parametrarna. DVS ALLA parametrar samtidigt.
Men att geom kablarna "tämja" ett rummsproblem är inte min bag..
Där är det akustik samt elektronikens prestanda som avgör. tex så kan ju inte en bumlig underdimentionerad stärkare någonsin låta bra hur mycket man än gör åt rummet.
Däremot kan en rätt dimentionerad ta tag i bummlet och göra dom senare rummsproblemen mindre. Och ibland räcker det för man ska bli nöjd eller nöjdare.. Om inte får man jobba vidare med rummet..
hmm alltså vad gör en kabel som du tycker är bra? och du tycker inte det är lättare att arbeta med akustiken än att byta stärkare om du inte är nöjd med ljudet?
Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärldMayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..
Haakan_W skrev:Mayro skrev:.
Vi är INTE olika.. bara att jag vill gå ETT steg till... inte ett steg OLIKA...
ehum? så det du säger är att du vet bättre än oss andra?
Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:.
angående jobba med kablar i praktiken? svar Ja.
och väljer man att kalla mig osympatisk o egotrippad så var så goda.. Det kan jag leva med.. Men eftersom man säger man värdesätter kunskap här så hoppas jag att min PRAKTISKA kunskap också kan värdesättas..
Vore däremot skoj om typ nagref o jag kan hålla kontakten så kanske han kunde över tid sätta dit "tekniska förklaringar" som även tekniskt kan förklara osv hur varför .. Detta är inget jag sätter mig emot. Utan tvärt om faktiskt...detta vore jäkla skoj.. kanske skulle detta vara rätta furumet för sådant "utredande.
Rydberg skrev:Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärldMayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..![]()
Jag klarar inte av denna diskussionen mer Mayro, för jag känner redan nu frustrationen komma smygande. Vi får ta det face to face någongång istället.
jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
Mayro skrev:Rydberg skrev:Mer än icke hörbart påverkande har jag svårt att föreställa mig i min tankevärldMayro skrev:Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..![]()
Jag klarar inte av denna diskussionen mer Mayro, för jag känner redan nu frustrationen komma smygande. Vi får ta det face to face någongång istället.
ditt agerande tyder på att du absolut INTE läser vad jag skriver som det ska o bör tolkas..
utan att du väljer att INTE se lättlästa fakta.. Du vill så gärna ha "en motståndare i mig". Vilket är så fel som du någonsin kan ha..
Men men.. du gör dina val
Mayro skrev:jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
så där ja.. så skar allt ihop igen.. Man anses via mäta kunna säga hur saker låter..
Jensevik skrev:Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:.
Angående hur kablar fungerar rent fysiskt/elektriskt då?
Haakan_W skrev:Mayro skrev:jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
så där ja.. så skar allt ihop igen.. Man anses via mäta kunna säga hur saker låter..
nej verkligen inte...nu är det du som inte läser vad jag skriver....hur många lyssningstimmar tror du inte tex iö har? eller ta naqref för den delen...tror inte du att lite mätning är bra för att kunna identifiera problem man har? du tror inte lite mätpraxis gör det lättare att enklare kunna lyssna å bedömma vart felen är?
Mayro skrev:Haakan_W skrev:Mayro skrev:jag är nu ingen kabelexpert men du tror inte rätt många här på forumet arbetat ganska mycket och dessutom mätt på olika kablar? dvs tagit det ett steg längre än du gör?
nej verkligen inte...nu är det du som inte läser vad jag skriver....hur många lyssningstimmar tror du inte tex iö har? eller ta naqref för den delen...tror inte du att lite mätning är bra för att kunna identifiera problem man har? du tror inte lite mätpraxis gör det lättare att enklare kunna lyssna å bedömma vart felen är?
jag tror varken iö eller nagref är en referece för mig inte inom kabelteknik praktiskt
![]()
men om du läser så står det att jag hoppas nagref o jag kan ha utbyte mera framöver och se om tekniska parametrar eller så kan biläggas till mina praktiska erfarenheter.. men sådant tar tid.. samt måste för nagref kännas som roligt att delta i.
men tiden utvisar detta..
Sedan att ni ändå visar intresse är possetivt även fast jag blir förbannad då ni enbart söker tjafs.. det visar ju ett visst intresse trotts allt.. och till slut kanske kanske vi hittar en väg att testa lite tillsammans.. men INTE hos johan lindross där man måste ÄGA en kabelfabrik för att ens kunna prova lite..
Men men.. Nu är en sthlmresa inbokad igen till veckan. Så nu ska annat provas än kablar denna gång...![]()
Nu skiter vi i detta medans tid är..
MVH
Tobbe
Mayro skrev:haakan.
Jag anser man FÖRST av allt ska se till att stärkare osv är av nivå att hålla i konerna. Vilket är ett dött ämne på snudd alla forum..
Sedan fixar man akustiken..
idag talar alla om akustiken före ens dom har prylar som är anpassade o orkar osv..
Men kablar kan ALDRIG göra akustikjobb OM dom skall vara opåverkande av ljudet.. Det är omöjligt.. Och kablar får enligt mig INTE påverka ljudet.. bara göra att "prickarna" som i liknelsen med bilder blir flera.. Inte anorlunda..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster