Vid närmare eftertanke, Cola dricker man överhufud taget inte alls

Kola lade jag i smällkaramellerna vi tillverkade innan jul, hängde fint i granen.
Moderator: Redaktörer

Morello skrev:Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.

PerStromgren skrev:Morello skrev:Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.
Och vin?

petersteindl skrev:Angående kablar och lyssning och sånt, så finns en test gjord av Peter Aczel.
Här är några kurvor. Högtalarna är Carver Platinum Mark IV. Vad jag förstår så handlar det om simuleringar. Jag har inte läst testet ännu.
Hela testen finns i pdf här: http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=109416
Det kanske går att dra vissa slutsatser.
Mvh
Peter

Komorok skrev:Pssst... Spudel. Jag svarade dig på förra sidan...

Almen skrev:petersteindl skrev:Här är några kurvor.
Mvh
Peter
Det är väl förstärkarnas utgångsimpedans interagerande med högtalarens impedans man ser återspeglat i kurvorna också?

petersteindl skrev:Hela testen finns i pdf här: http://www.hobbielektronika.hu/forum/ge ... ?id=109416
Mvh
PeterIngOehman skrev:Ja - att högtalarkablar har en resistiv och en induktiv komponent och
att... ohms lag verkar gälla!!!

De har såklart en kapacitans också, men vet man hur stor den typiskt
är och förstår sig på fysik rimligt väl, så blir man inte förvånad över att
den märks av så lite.

sprudel skrev:Almen skrev:petersteindl skrev:Här är några kurvor.
Mvh
Peter
Det är väl förstärkarnas utgångsimpedans interagerande med högtalarens impedans man ser återspeglat i kurvorna också?
Skulle den ändras med kabeln? Kan man inte dra slutsatsen att det är kabelns förändring man ser i kurvorna? Det är ju det enda som förändrats?

IngOehman skrev:Såhär skrev jag på förra sidan:petersteindl skrev:Hela testen finns i pdf här: http://www.hobbielektronika.hu/forum/ge ... ?id=109416
Mvh
PeterIngOehman skrev:Ja - att högtalarkablar har en resistiv och en induktiv komponent och
att... ohms lag verkar gälla!!!

De har såklart en kapacitans också, men vet man hur stor den typiskt
är och förstår sig på fysik rimligt väl, så blir man inte förvånad över att
den märks av så lite.
 Du la till just den texten senare. Den fanns inte från början då jag läste ditt inlägg.
 Du la till just den texten senare. Den fanns inte från början då jag läste ditt inlägg.

Morello skrev:Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.

petersteindl skrev:sprudel skrev:Almen skrev:petersteindl skrev:Här är några kurvor.
Mvh
Peter
Skulle den ändras med kabeln? Kan man inte dra slutsatsen att det är kabelns förändring man ser i kurvorna? Det är ju det enda som förändrats?
Kabeln ingår i denna process d v s se kabelns resistans, kapacitans och induktans som ingående komponenter i kedjan då man räknar.
IÖ har redan svarat ser jag nu.
Mvh
Peter

IngOehman skrev:Morello skrev:Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.
Till ostbågar (gärna lagom gamla så de börjat bli lite sega) så finns det
nog inget annat än Cola som duger.
Vh, iö

rhenrics skrev:beyond skrev:rhenrics skrev:steveo1234 skrev:Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?
Ni svarar ju som om ni försöker rätta en rolig vits...
Vette fan... börjar mer och mer luta åt att killen faktiskt är komplett galen på riktigt. Den här typen av beteende kan inte vara sunt eller hälsosamt någonstans. Har man dessutom fru och barn att ta hand om...
Skulle man inte kunna tweaka med fru och barn?? Huh?
Det här handlar inte om tweaks, det handlar inte ens om hifi längre. Det handlar om ett tvångsmässigt beteende.
 En del kan ju inte låta bli att skriva en massa inlägg varje dag, så man kan ju undra hur i helsike privatlivet ser ut där.
 En del kan ju inte låta bli att skriva en massa inlägg varje dag, så man kan ju undra hur i helsike privatlivet ser ut där.
zartok skrev:jag måste erkänna att jag inte har någon aning om något med trance, men har du någon låt som plockar fram det bästa ur dina skapelser? :)

Komorok skrev:PS. @Bensnake: Jag blir lite konfunderad när jag läser specen till McIntosh-steget. Den lämnar 2kW ihm, 4Ohm och 2Ohm. Varför kan den inte lämna mer effekt i de lägre impedanserna?

Patrick82 skrev:zartok skrev:jag måste erkänna att jag inte har någon aning om något med trance, men har du någon låt som plockar fram det bästa ur dina skapelser? :)
Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.
http://youtu.be/B2_7tWobQdc
Mario Lopez vs. DJ Headhunter
What Are You Looking For?
What are you looking for?
Inside this room, all your dreams become reality, and some of your realities become dreams.
We hear it, but we definitely don't see it. That's the real use of music.
It's not for listening, it's for travelling!
Going to the level of trance music...
What are you looking for!?

Patrick82 skrev:Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.
http://youtu.be/B2_7tWobQdc

hifikg skrev:När försvann toffelhjälten!?

adagio skrev:Topic blindtest:
Jag kan berätta om ett seriöst försök med blindtest. Jag blev indirekt ombed/utmanad att "bevisa" att jag kunde höra skillnad och pricka ut min strömkabel jämförd med vanlig medskickad Krell lakrits.
Till en början var jag helt säker på att det skulle bli lätt. Likaså min medhjälpare, för övrigt ingenjör med elektronik som huvudsyssla. I öppna test hade vi inga svårigheter att ringa in skillnader ( konstigt va?)
När vi sedan började skifta varannan utan att veta vilken som var den vi började lyssna på blev det väldigt svårt att säga något med säkerhet. Skillnader fanns men vilken var vilken??
När man sedan började köra helt random blev det riktigt, riktigt svårt.
Vi provade båda två och resultatet blev ung lika fifty-fifty.
Efter några timmar var vi otroligt trötta och min kära sambo balanserade till vansinne, nog för att vi har en stor lägenhet och att hon befann sig i en helt annan del av huset, kunde vi höra med hjälp av smällarna från dubbeldörrarna att humöret var stabilt....på högsta irritationsnivå.
Vi lyckades dock utkristallisera följande.
För vår del iaf.
Det var enklare att bestämma sig för vad man hörde/kände redan vid det första anslaget/anslagen och de första sekunderna, ju längre musiken gick desto veligare blev man och ju mer vande sig hjärnan samt att ljudminnet försvann. Så efter ca fyra timmar med de inledande satserna av Bachs cellosviter kom min sambo och meddelade rätt högjutt " NI ÄR TA FAN INTE RIKTIGT KLOKA!!!
Vi konstaterade att vi nog hade trevligare när vi bara träffades och lyssnade på musik hos varandra utan en massa testande.
Vad lärde vi oss av detta då?

sprudel skrev:Kör på det du tycker låter bäst vid öppen lyssning, och skit i blindtesten.
När du lyssnar på musik till vardags så lyssnar du ju öppet.

Användare som besöker denna kategori: Lassej och 28 gäster