Blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-01-15 15:38

Cola dricker man inte i Vinglas................................
Vid närmare eftertanke, Cola dricker man överhufud taget inte alls :wink:

Kola lade jag i smällkaramellerna vi tillverkade innan jul, hängde fint i granen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-15 15:38

Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-15 15:48

Jag minns en gång när jag slog i en hel vinare i ett enliters ölglas och satt och smuttade i mig. Smaklöst kändes det.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-15 15:50

Morello skrev:Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.

Och vin? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-01-15 15:52

Leder till Nirvana :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-15 15:55

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Coca Cola bör man inte dricka alls, då det leder till sockermissbruk alternativt missbruk av läskiga sötningsmedel.

Och vin? :roll:

Avhållsamhet från Coca Cola kompenseras genom inmundigandet av dubbel dos vin :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-15 15:56

petersteindl skrev:Angående kablar och lyssning och sånt, så finns en test gjord av Peter Aczel.

Här är några kurvor. Högtalarna är Carver Platinum Mark IV. Vad jag förstår så handlar det om simuleringar. Jag har inte läst testet ännu.

Bild

Bild

Hela testen finns i pdf här: http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=109416

Det kanske går att dra vissa slutsatser.

Mvh
Peter

Det är väl förstärkarnas utgångsimpedans interagerande med högtalarens impedans man ser återspeglat i kurvorna också?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-15 18:04

Komorok skrev:Pssst... Spudel. Jag svarade dig på förra sidan...

Ah! bra att du påminner.

Tror att RS är svårare att detektera vid F/E, det är ju konstruerat för att vara neutralt så långt det bara går.

Nix, jag har inte lyssnat på båda, däremot på Macintosh slutsteg i kombination också med försteg av samma tillverkare.
Slutsteget har ett bra, men kanske något poängterat mellanregister, lätt avrundad, len diskant. Detta kommer du att höra både vid F/E och öppen lyssning.
Min fördom om RS är att det skulle låta rent, avslappnat, tillbakalutat, men kanske lite själlöst och tom tråkigt! Detta baserat på mina erfarenheter av andra lågdistorderande steg. Förhoppningsvis har jag helt fel i detta när jag väl får chansen att provlyssna ett RS! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-15 18:09

Almen skrev:
petersteindl skrev:Här är några kurvor.

Mvh
Peter

Det är väl förstärkarnas utgångsimpedans interagerande med högtalarens impedans man ser återspeglat i kurvorna också?

Skulle den ändras med kabeln? Kan man inte dra slutsatsen att det är kabelns förändring man ser i kurvorna? Det är ju det enda som förändrats?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 18:23

Såhär skrev jag på förra sidan:

petersteindl skrev:Hela testen finns i pdf här: http://www.hobbielektronika.hu/forum/ge ... ?id=109416

Mvh
Peter
IngOehman skrev:Ja - att högtalarkablar har en resistiv och en induktiv komponent och
att... ohms lag verkar gälla!!! 8O 8O 8O

;)

De har såklart en kapacitans också, men vet man hur stor den typiskt
är och förstår sig på fysik rimligt väl, så blir man inte förvånad över att
den märks av så lite.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-15 18:30

sprudel skrev:
Almen skrev:

Mvh
Peter

Skulle den ändras med kabeln? Kan man inte dra slutsatsen att det är kabelns förändring man ser i kurvorna? Det är ju det enda som förändrats?

Kabeln ingår i denna process d v s se kabelns resistans, kapacitans och induktans som ingående komponenter i kedjan då man räknar.

IÖ har redan svarat ser jag nu.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-15 18:34

IngOehman skrev:Såhär skrev jag på förra sidan:

petersteindl skrev:Hela testen finns i pdf här: http://www.hobbielektronika.hu/forum/ge ... ?id=109416

Mvh
Peter
IngOehman skrev:Ja - att högtalarkablar har en resistiv och en induktiv komponent och
att... ohms lag verkar gälla!!! 8O 8O 8O

;)

De har såklart en kapacitans också, men vet man hur stor den typiskt
är och förstår sig på fysik rimligt väl, så blir man inte förvånad över att
den märks av så lite.

Förrförra sidan :) Du la till just den texten senare. Den fanns inte från början då jag läste ditt inlägg.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 18:43

Du är snabb du! :)

Ja, jag la till den när jag trodde jag var klar med inlägget som jag avsåg det
från början (det vill säga ett svar på något som någon annan skrivit).

Så fort jag var klar så såg jag ju att du hade skrivit inlägget före mitt (som
jag inte sett då jag började skriva mitt svar) och passade därför på att
svara på det också. Jag ser jag var ordentligt klar med allting 23 minuter
efter det att jag trodde jag var klar första gången. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 18:47

Till ostbågar (gärna lagom gamla så de börjat bli lite sega) så finns det
nog inget annat än Cola som duger. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-15 20:43

petersteindl skrev:
sprudel skrev:
Almen skrev:

Mvh
Peter

Kabeln ingår i denna process d v s se kabelns resistans, kapacitans och induktans som ingående komponenter i kedjan då man räknar.

IÖ har redan svarat ser jag nu.

Mvh
Peter

Ja, och då ser man ju resultatet av kabelbytet!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-15 20:43

IngOehman skrev:

Till ostbågar (gärna lagom gamla så de börjat bli lite sega) så finns det
nog inget annat än Cola som duger. ;)

Vh, iö

Ta en, vet ja!

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-15 21:02

Blue Jeans cable, deras interconnect LC-1 är den som lyssnas på nu.
Första intrycket är bra, den får stanna i setupen ett tag och sedan tillbaka till RG 62, thats the way.
Med LC-1 hanteras besvärliga inspelningar med svåra s bra tex oPretenders, Best of, med många fina låtar är klart bra.
Romeo & Julia godkänt i de svaga passagerna också, riktigt utmanande där.
Mark Kaplan är förvånansvärt bra, här har många kablar torskat, men stråkarna lever verkligen, bättre i de högsta frekvenserna än RG????
Lou Reed "in Berlin" startar med ett livereportage som kan låta förskräckligt om det är en överbetoning på diskant/kontraster. Får lyssna mer på den, rg62 är nog bättre här men den kan vara lite dov så den passagen hanteras då bättre.
Skoj! Kabeln kostar 31$ paret, billigare än RG62 med Neutrik. Tyvärr var deras digitalkabel diskanthissad, och den optiska var som de flesta andra.
Inte tusan behöver det kosta klöver att tweaka med kablar, men skoj är det.
RG 62 har i dagsläget en allvarlig utmanare LC-1, vi får se vad vidare lyssning ger.
Vad kostar en sådan där Nordost Valhalla? Mycket gott vin och album för en sådan kan tänka.
Strömmen är renad så tillvida att takventilationen är avstängd liksom värmepumpen, tyst och fint blir det. Billigt också. :)
http://www.bluejeanscable.com/store/audio/index.htm

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-01-15 22:01

rhenrics skrev:
beyond skrev:
rhenrics skrev:
steveo1234 skrev:Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?

Ni svarar ju som om ni försöker rätta en rolig vits...

Vette fan... börjar mer och mer luta åt att killen faktiskt är komplett galen på riktigt. Den här typen av beteende kan inte vara sunt eller hälsosamt någonstans. Har man dessutom fru och barn att ta hand om... :roll:

Skulle man inte kunna tweaka med fru och barn?? Huh?

Det här handlar inte om tweaks, det handlar inte ens om hifi längre. Det handlar om ett tvångsmässigt beteende.

På tal om tvångsmässigt beteende så finns det gott om bland en del medlemmar... :lol: En del kan ju inte låta bli att skriva en massa inlägg varje dag, så man kan ju undra hur i helsike privatlivet ser ut där.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-15 22:05

zartok skrev:jag måste erkänna att jag inte har någon aning om något med trance, men har du någon låt som plockar fram det bästa ur dina skapelser? :)

Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.
http://youtu.be/B2_7tWobQdc

Mario Lopez vs. DJ Headhunter
What Are You Looking For?

What are you looking for?

Inside this room, all your dreams become reality, and some of your realities become dreams.
We hear it, but we definitely don't see it. That's the real use of music.
It's not for listening, it's for travelling!

Going to the level of trance music...
What are you looking for!?

Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-15 22:23

tack, då ska jag använda den låten till att höra om jag hör någon skillnad när jag har dina kablar, kör ju både i frontarnas steg och subbarnas. trance har säkert mycket bas, så det blir gottmos.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-15 23:06

Komorok skrev:PS. @Bensnake: Jag blir lite konfunderad när jag läser specen till McIntosh-steget. Den lämnar 2kW i 8Ohm, 4Ohm och 2Ohm. Varför kan den inte lämna mer effekt i de lägre impedanserna?

De kör med utgångstrafos på alla sina trissesteg. Jag ägde tidigare ett MC7300 som lämnade 2x300W oavsett impedans. Mina gamla Mirage M3si var specade till 6 ohm nominellt och jag borde nog använt 4-ohmsutgången från Macen men 8-ohmsutgången lät bättre.

Mig veterligen är de tämligen ensamma om att använda utgångstrafos på trisseburkar.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-15 23:27

När försvann toffelhjälten!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-15 23:33

Patrick82 skrev:
zartok skrev:jag måste erkänna att jag inte har någon aning om något med trance, men har du någon låt som plockar fram det bästa ur dina skapelser? :)

Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.

Mario Lopez vs. DJ Headhunter
What Are You Looking For?

Inside this room, all your dreams become reality, and some of your realities become dreams.
We hear it, but we definitely don't see it. That's the real use of music.
It's not for listening, it's for travelling!

Going to the level of trance music...
What are you looking for!?

Det låter som något Alexander Bard o hans gäng skulle kunna presentera... eller Markoolio *s*

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-01-16 07:15

Patrick82 skrev:Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.

Jag kan definitivt tro att det händer grejer om man lyssnar på den låten 12 timmar om dan i 10 år... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-16 07:51

hifikg skrev:När försvann toffelhjälten!?

Försvann?

Om det är jag som åkallas så återkommer jag nog om diskussionen
börjar handla om blindtester igen. Eller dessförinnan. Eller senare.

Eller... men va' 17, det står inte toffelhjälte längre? Vad är det där
för skit.

Är syftet med de där texterna att admin skall kunna förolämpa den
som får dem? Toffelhjälte var väl inte så jättekul för mig då det mest
tjänar som en påminnelse om den trafikolycka då jag fick min vänstra
fot krossad, men visst kan jag förstå att det ser roligt ut att jag bär
tofflor, så det var väl okej.

Men detta?

Vh, iö

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-16 09:14

Topic blindtest:
Jag kan berätta om ett seriöst försök med blindtest. Jag blev indirekt ombed/utmanad att "bevisa" att jag kunde höra skillnad och pricka ut min strömkabel jämförd med vanlig medskickad Krell lakrits.
Till en början var jag helt säker på att det skulle bli lätt. Likaså min medhjälpare, för övrigt ingenjör med elektronik som huvudsyssla. I öppna test hade vi inga svårigheter att ringa in skillnader ( konstigt va?)
När vi sedan började skifta varannan utan att veta vilken som var den vi började lyssna på blev det väldigt svårt att säga något med säkerhet. Skillnader fanns men vilken var vilken??
När man sedan började köra helt random blev det riktigt, riktigt svårt.
Vi provade båda två och resultatet blev ung lika fifty-fifty.
Efter några timmar var vi otroligt trötta och min kära sambo balanserade till vansinne, nog för att vi har en stor lägenhet och att hon befann sig i en helt annan del av huset, kunde vi höra med hjälp av smällarna från dubbeldörrarna att humöret var stabilt....på högsta irritationsnivå.
Vi lyckades dock utkristallisera följande.
För vår del iaf.
Det var enklare att bestämma sig för vad man hörde/kände redan vid det första anslaget/anslagen och de första sekunderna, ju längre musiken gick desto veligare blev man och ju mer vande sig hjärnan samt att ljudminnet försvann. Så efter ca fyra timmar med de inledande satserna av Bachs cellosviter kom min sambo och meddelade rätt högjutt " NI ÄR TA FAN INTE RIKTIGT KLOKA!!!
Vi konstaterade att vi nog hade trevligare när vi bara träffades och lyssnade på musik hos varandra utan en massa testande.
Vad lärde vi oss av detta då?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-16 10:18

adagio skrev:Topic blindtest:
Jag kan berätta om ett seriöst försök med blindtest. Jag blev indirekt ombed/utmanad att "bevisa" att jag kunde höra skillnad och pricka ut min strömkabel jämförd med vanlig medskickad Krell lakrits.
Till en början var jag helt säker på att det skulle bli lätt. Likaså min medhjälpare, för övrigt ingenjör med elektronik som huvudsyssla. I öppna test hade vi inga svårigheter att ringa in skillnader ( konstigt va?)
När vi sedan började skifta varannan utan att veta vilken som var den vi började lyssna på blev det väldigt svårt att säga något med säkerhet. Skillnader fanns men vilken var vilken??
När man sedan började köra helt random blev det riktigt, riktigt svårt.
Vi provade båda två och resultatet blev ung lika fifty-fifty.
Efter några timmar var vi otroligt trötta och min kära sambo balanserade till vansinne, nog för att vi har en stor lägenhet och att hon befann sig i en helt annan del av huset, kunde vi höra med hjälp av smällarna från dubbeldörrarna att humöret var stabilt....på högsta irritationsnivå.
Vi lyckades dock utkristallisera följande.
För vår del iaf.
Det var enklare att bestämma sig för vad man hörde/kände redan vid det första anslaget/anslagen och de första sekunderna, ju längre musiken gick desto veligare blev man och ju mer vande sig hjärnan samt att ljudminnet försvann. Så efter ca fyra timmar med de inledande satserna av Bachs cellosviter kom min sambo och meddelade rätt högjutt " NI ÄR TA FAN INTE RIKTIGT KLOKA!!!
Vi konstaterade att vi nog hade trevligare när vi bara träffades och lyssnade på musik hos varandra utan en massa testande.
Vad lärde vi oss av detta då?

Kör på det du tycker låter bäst vid öppen lyssning, och skit i blindtesten.
När du lyssnar på musik till vardags så lyssnar du ju öppet.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-16 10:20

sprudel skrev:Kör på det du tycker låter bäst vid öppen lyssning, och skit i blindtesten.
När du lyssnar på musik till vardags så lyssnar du ju öppet.

Fast din hörsel ändras inte om du lyssnar öppet eller blint. Vill du veta vad du tycker låter bäst så är det blindtester som gäller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-16 10:20

Ni lärde er att ni är välsignade med en relativt svag inre referens. Jag brukar ibland, halvt på skämt, halvt på allvar, säga att jag gillar vilken ljudanläggning som helst (inom rimliga gränser) om jag får lyssna på god musik i tio minuter... kanske handlar det om 20 men det är en akademisk fråga. När jag sedan kommer hem förstår jag ibland att jag egentligen saknade något, men där och då är jag fullt tillfreds med vad jag hör. Ganska skönt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-16 10:31

Vill du veta vad du tycker så duger vanlig lyssning med öppet test. Vill du därutöver försöka verifiera det du tycker dig uppleva vid öppet test så kan du pröva lyckan med blindtest.

Lyckas du inte så är frågan, tycker du lika efter blindtestet? D v s, har du ändrat uppfattning efter blindtestet?

Om du tycker lika, så fortsätt med det.

Om du tycker som under blindtestet d v s ändrat uppfattning så fortsätt med det.

Om du tycker något annat så fortsätt med det eller försök verifiera det med blindtest.

Osv.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi