eksund skrev:
Så - VAD ÄR DET SOM GÖR SISTA METERN MED DYRKABEL SÅ UNIK???
Hur upplever du tiden när du ser på din köksklocka från IKEA?
Hur upplever du tiden när du ser på din Patek Philippe?
Jag menar, tid som tid, eller?

Moderator: Redaktörer
eksund skrev:
Så - VAD ÄR DET SOM GÖR SISTA METERN MED DYRKABEL SÅ UNIK???
phloam skrev:Jag hade köpt en klocka av NASA. Eller reVox. Inte Rolex.
Objektivisten skrev:Kan du inte hålla klocksnacket i avsedd tråd, här diskuterar vi HiFi.
IngOehman skrev:Har den i urverk att göra då? De smörjs väl bättre med andra medel?
Vh, iö
Morello skrev:Jag använder mineraloljor i olika viskociteter (en tjock olja är cirka 2 stokes) från Moebius. Priset är dock som ormolja; cirka 400 kr för 5 ml.
http://www.moebius-lubricants.ch/en
Objektivisten skrev:Morello skrev:Jag använder mineraloljor i olika viskociteter (en tjock olja är cirka 2 stokes) från Moebius. Priset är dock som ormolja; cirka 400 kr för 5 ml.
Den där oljan brukar jag fritera pommes med.
Objektivisten skrev:Morello skrev:Jag använder mineraloljor i olika viskociteter (en tjock olja är cirka 2 stokes) från Moebius. Priset är dock som ormolja; cirka 400 kr för 5 ml.
Den där oljan brukar jag fritera pommes med.
IngOehman skrev:Om han säger att han sålt kablar för de summorna så tror jag honom, och
jag gratulerar honom. Det är väl kul att han fått en massa pengar, särskilt
som han använder dem till att göra saker som han skänker bort.
petersteindl skrev:Om köpare och säljare är överens, innan transaktion, vid transaktion och efter transaktion så har jag svårt att se att någon annan person som dömer inte skulle sätta sig till doms över andras personliga integritet. Det är att inkräkta på andra människors livsdomän. Det är som att upphöja sig till herre över andra människor.
Dock kan det av andra orsaker finnas någon som beklagar sig och det skulle i så fall vara någon som blir själv drabbad utan att vara tillfrågad. Ett exempel på på sådan händelse skulle t.ex. kunna vara köparens hustru som inte gillar saken som köparen kommer hem med och som måste leva med saken utan att varit tillfrågad. Då har köparen inkräktat på sin hustrus liv utan ge sin hustru ett val.
Så ser jag på saken.
Mvh
Peter
rhenrics skrev:petersteindl skrev:Om köpare och säljare är överens, innan transaktion, vid transaktion och efter transaktion så har jag svårt att se att någon annan person som dömer inte skulle sätta sig till doms över andras personliga integritet. Det är att inkräkta på andra människors livsdomän. Det är som att upphöja sig till herre över andra människor.
Dock kan det av andra orsaker finnas någon som beklagar sig och det skulle i så fall vara någon som blir själv drabbad utan att vara tillfrågad. Ett exempel på på sådan händelse skulle t.ex. kunna vara köparens hustru som inte gillar saken som köparen kommer hem med och som måste leva med saken utan att varit tillfrågad. Då har köparen inkräktat på sin hustrus liv utan ge sin hustru ett val.
Så ser jag på saken.
Mvh
Peter
Och tyvärr är du inte ensam om att se så på saken.
Det är också därför det tillverkas så mycket skräp runt om i världen. Det är därför vi uppmanas/tvingas till ständig konsumtion därför att saken vi köpte inte höll mer än ett år, eller ens fungerade så som den lovade att den skulle fungera. Och det är därför världens sopberg växer varje år. Låter som en fin och hållbar utveckling värd att gratulera.
petersteindl skrev:Om köpare och säljare är överens, innan transaktion, vid transaktion och efter transaktion så har jag svårt att se att någon annan person som dömer inte skulle sätta sig till doms över andras personliga integritet. Det är att inkräkta på andra människors livsdomän. Det är som att upphöja sig till herre över andra människor.
Så ser jag på saken.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:rhenrics skrev:petersteindl skrev:Om köpare och säljare är överens, innan transaktion, vid transaktion och efter transaktion så har jag svårt att se att någon annan person som dömer inte skulle sätta sig till doms över andras personliga integritet. Det är att inkräkta på andra människors livsdomän. Det är som att upphöja sig till herre över andra människor.
Så ser jag på saken.
Mvh
Peter
Det är också därför det tillverkas så mycket skräp runt om i världen. Det är därför vi uppmanas/tvingas till ständig konsumtion därför att saken vi köpte inte höll mer än ett år, eller ens fungerade så som den lovade att den skulle fungera. Och det är därför världens sopberg växer varje år. Låter som en fin och hållbar utveckling värd att gratulera.
Vem är det som bestämmer vad som specifikt är skräp? I det här fallet verkar det vara du som bestämmer eller åtminstone vill bestämma! Du har din uppfattning och du verkar anse att din uppfattning skulle vara universell. Du har rätt att bestämma över ditt eget liv. Men har du rätt att bestämma över andras liv? Anser du att jag eller andra har rätt att bestämma över ditt liv? Anser du att du har rätt att bestämma över mitt liv, eller andras liv?
Du pratar om skräp såsom det vore en generell syn på vilka produkter som är skräp. Är t.ex. Bosehögtalare skräp?
Vad är det som uppmanar till konsumption?
Vad är det som gör att du använder ordet tvingas till konsumption?
Vem tvingas till konsumption?
I ett samhälle med planekonomi så styr inte det fria valet på marknaden.
I en marknadsekonomi så styr marknaden fritt.
Marknaden påverkas med information och reklam.
Reklam kan säljaren göra eller köparna eller andra som sprider att produkt eller tjänst finns att tillgå.
I det här fallet sprider du reklam över Patricks produkter och tjänster.
Reklam kan vara positiv eller negativ. Men man vet aldrig hur mottagaren av reklam uppfattar reklamen. En till synes negativ reklam kan faktiskt uppfattas positiv av vissa.
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Om köpare och säljare är överens, innan transaktion, vid transaktion och efter transaktion så har jag svårt att se att någon annan person som dömer inte skulle sätta sig till doms över andras personliga integritet. Det är att inkräkta på andra människors livsdomän. Det är som att upphöja sig till herre över andra människor.
Så ser jag på saken.
Mvh
Peter
Problemet är väl att tillverkare och Hifi-press påstår att olika produkter, t.ex. kablar, har egenskaper dom inte alls har. Bedrägeri, helt enkelt.
Nu är det ju var och ens rättighet att låta sig bli bedragen när andan faller på, men i alla fall.
Själv tycker jag att marknadsföring skall vara saklig och korrekt. Men det är ju jag det.
rhenrics skrev:petersteindl skrev:rhenrics skrev:petersteindl skrev:Om köpare och säljare är överens, innan transaktion, vid transaktion och efter transaktion så har jag svårt att se att någon annan person som dömer inte skulle sätta sig till doms över andras personliga integritet. Det är att inkräkta på andra människors livsdomän. Det är som att upphöja sig till herre över andra människor.
Så ser jag på saken.
Mvh
Peter
Vem är det som bestämmer vad som specifikt är skräp? I det här fallet verkar det vara du som bestämmer eller åtminstone vill bestämma! Du har din uppfattning och du verkar anse att din uppfattning skulle vara universell. Du har rätt att bestämma över ditt eget liv. Men har du rätt att bestämma över andras liv? Anser du att jag eller andra har rätt att bestämma över ditt liv? Anser du att du har rätt att bestämma över mitt liv, eller andras liv?
Du pratar om skräp såsom det vore en generell syn på vilka produkter som är skräp. Är t.ex. Bosehögtalare skräp?
Vad är det som uppmanar till konsumption?
Vad är det som gör att du använder ordet tvingas till konsumption?
Vem tvingas till konsumption?
I ett samhälle med planekonomi så styr inte det fria valet på marknaden.
I en marknadsekonomi så styr marknaden fritt.
Marknaden påverkas med information och reklam.
Reklam kan säljaren göra eller köparna eller andra som sprider att produkt eller tjänst finns att tillgå.
I det här fallet sprider du reklam över Patricks produkter och tjänster.
Reklam kan vara positiv eller negativ. Men man vet aldrig hur mottagaren av reklam uppfattar reklamen. En till synes negativ reklam kan faktiskt uppfattas positiv av vissa.
Mvh
Peter
Har inte pekat ut någon specifik produkt som skräp (du får gärna klippa och klistra hur du vill men du kommer inte hitta någonstans där jag uttalat mig om en specifik produkt). Så hela ditt första stycke faller pladask.
Sedan frågar du mig om en specifik tillverkare är skräp? Helt plötsligt är du alltså intresserad av vad jag tycker, trots att du nyss ondgjort dig över vad du tror att jag anser om mig själv och min roll i universum i egenskap av just tyckare. Tycker du själva att nämnda tillverkare är skräp, eller varför tog du just dem som exempel? Du kunde ju ha valt dina egna produkter lika gärna.
"Tvingas" till konsumtion gör man t ex om ens tv, kylskåp, eller ens glödlampa går sönder. Om man vill leva ett drägligt liv vill säga. Du kanske bor i en koja i skogen och inte har sådana krav på bekvämligheter.
I övrigt ser jag ingen anledning att kommentera din utläggning om marknadsteorier, mer än att det är som det är med den saken, och man kan antingen välja att bidra med något positivt, som berikar människors liv, eller så kan man välja att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt på att tillverka saker som egentligen inte behövs. Vad som behövs får man givetvis som tillverkare avgöra själv. Det borde vara enkelt, man ställer sig bara frågan: gör jag detta för att lura folk och/eller skapa ett behov/beorende (t ex tobak) med det enda syftet att tjäna så mycket pengar som möjligt, eller gör jag det för att jag vill bidra med något positivt som berikar människors liv. Finns således inget i det jag säger som pekar ut någon särskild person som universell tyckare och domare, det är något var en en kan bedöma själv.
petersteindl skrev:I det här fallet sprider du reklam över Patricks produkter och tjänster.
rhenrics skrev:Han lurar ingen säger du. Och han är helt igenom ärlig i det han skriver. Det måste ju innebära att han är helt ärlig när han t ex påstår sig ha sålt sina kablar med mellanskillnader på upp till 120 000 kr. Eller att folk beställer och betalar 10 000 dollar för hans produkter. Men det drabbar kanske ingen fattig.
rhenrics skrev:Är ändamålet med all tillverkning/försäljning att komma över så stor mängd pengar som möjligt oavsett kvalitet på det man sålt? Eller menar du att köparen får skylla sig själv som ger bort sina pengar på skräp och borde veta bättre? Eller vad menar du egentligen?
petersteindl skrev:Vad är då skräp? Jag har i alla fall fått den uppfattningen att du anser att Patrick82s kablar är skräp. Men jag kanske har fel![]()
petersteindl skrev:Du skriver: "Det är också därför det tillverkas så mycket skräp runt om i världen."
Du inför ordet "skräp". Vem anser du avgöra vad som är skräp?
petersteindl skrev:Din uppfattning om "tvingas" till konsumption delar inte jag. Menar du att efter det att kylskåpet uppfanns så är människor tvingade att köpa kylskåp?
I Sverige kanske man kan säga att det är ett slags tvång eftersom kylskåp normalt sett ingår i köksutrustning, åtminstone i hyresrätter. D v s hyresvärdar tvingas installera kylskåp och tar naturligtvis betalt för det.
Känner du dig tvingad att köpa en glödlampa? Jag känner mig inte tvingad. Jag köper inte glödlampor för att jag är tvingad. Jag köper glödlampor för att jag ser de som bästa alternativ att få den belysning jag vill uppnå. Jag ser det i alla fall som en skillnad. Vore det bättre om de inte fanns som alternativ?
petersteindl skrev:Du skriver: "Vad som behövs får man givetvis som tillverkare avgöra själv."
Vad som behövs avgör inte tillverkaren! Vad som behövs avgör konsumenten!
Du kanske menar, Vad som konsumenter möjligtvis behöver får man som tillverkare avgöra själv.
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 36 gäster