Hur mycket hörs det ut från hemmabio i garage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Hur mycket hörs det ut från hemmabio i garage?

Inläggav Xenod » 2014-01-15 10:07

Att hitta en villa med ett rum i källaren som är tillräckligt stort för att bygga hemmabio/lyssningsrum verkar inte så lätt. Jag har nu börjat fundera på att konvertera ett dubbelgarage till hemmabio istället.

Frågan är: Hur mycket ljud kommer att läcka ut till omgivningen? Vore ju trevligt om inte alla som går förbi på gatan samt grannarna behöver höra vad jag lyssnar på. Jag vill kunna lyssna sent på kvällar och nätter utan att tänka på att jag riskerar att störa någon.

Antar att rum i rummet är bland det bättre man kan göra för att minska störnivån (både inifrån och ut samt utifrån och in) men hur bra blir det? Jag lyssnar inte på några vansinnesnivåer. Ungefär som på Ingvars demokvällar (för er som varit där). Har inte instrument som kan mäta med någon tillförlitlighet men kanske 115dB i topparna i basen, ca 90dB medelnivå är min gissning när jag spelar som starkast.

Kommer man att höra både bas och mellanregister 5-10m från garaget eller bara bas? Eller går det till och med att göra så bra att inte basen hörs nämnvärt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 10:37

115 dB i topparna är ungefär 10 gånger högre ljudeffekt än jag spelar,
men jag klarar å andra sidan inte att fullt ut spela de mest extremt ut-
styrda film-soundtracken.

Så att klara 115 dB är ett bra mål.

Ett medelvärde om 90 dB är dock MYCKET högt om man talar film. Det
normala är att medelnivån snarare ligger nedåt 70-85 dB. Men det finns
förvisso några få extremt "långvarigt bullrande" actionfilmer som är mer
högljudda än så.

Många pratfilmer har medelnivåer under 70 dB. Det är typiskt 70 dB när
någon pratar, men däremellan är det ju väldigt tyst om det inte är upp-
fyllt av något, t ex filmmusik.

Oavsett vilket så vet jag inte varför jag nitpickar om det, det är ju just
toppnivåerna som kommer att läcka värst. ;)

Men att svara på frågan är svårt eftersom överhörningen alltid blir så
frekvensberoende. Det är skapligt lätt att skapa en ljudisolation om 80
dB vid 10 000 Hz, men ordentligt svårt att nå 60 dB vid 50 Hz.

Man kan säga att väggarna med sin vikt och sina styvheter blir en sorts
LP-filter, och när man når ned till deras resonansfrekvenser så är det
inget vidare bra filter längre. Jag har faktiskt stött på rum som har ett
negativt reduktionstal vid någon frekvens nere i basen, alltså att det är
högre ljudtryck vid någon frekvens utanför lyssningsrummet än i det...

Det kan man som regel undvika genom att bygga optimalt således att
man får in förluster och inte bara massa och styvhet i konstruktionen.

Men nyckeln till all ljudinsolation i basområdet är sträckan man har på
sig att göra det på - ju längre det är mellan innerväggen på hemmabion
till ytterväggen som kan stråla ljud vidare, desto större ljudisolation går
att åstadkomma.

Olika material ger också olika potential, och det bästa är som regel om
i varje fall en av strukturerna är i betong. Men oftast så klarar man sig
bra med mindre än så.

Sen skall man ju inte glömma att det är skillnad mellan att störa grannar
som är inomhus och sådana som är utomhus. I normalfallet så är det de
som är inomhus som man behöver tänka mest på då "utomhusgrannar"
sällan sover, oftast är de ju ute när solen är uppe och man kanske själv
tittar mindre på film av samma skäl?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-01-15 12:00

Tack för svar!

Med medelnivå på 90dB tänkte jag nog mer på musik, ursäkta otydligheten. Jag lyssnar mycket elektronisk musik med dunkande bas som tyvärr är hysteriskt icke-optimal om man inte vill störa. :(

I mitt fall har jag svårt att se mig offra mer än en meter mellan yttervägg till hemmabions innervägg. Betongvägg kan också bli svårt. Skulle det vara en rimlig slutsats att man förmodligen får svårt att dundra på fullt ut (säg 115dBc i topparna) på kvällen/natten med musik eller en högljudd film om man har grannar på 10m avstånd från garaget med dessa förutsättningar? Om de sover med öppet fönster kan jag tänka mig att ljudnivån inuti deras sovrum är ungefär lika som precis utanför deras hus?

Hur många dB dämpning kan man uppnå med rum i rummet (max 1m yttervägg-innervägg) och utan betong kring 1000Hz? Är det bara basljud som läcker ut så kan man ju sänka basnivån eller stänga av basmodulerna vid filmtittande på natten tänker jag...

En fundering kring källare också... Man har ju ganska ofta betong som ytterväggar och sedan en helskottans massa jord. Med källare behöver man aldrig oroa sig att störa en granne 10m bort vid 115dB i topparna eller? Då antar jag att resten av huset är problemet istället?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 12:03

En meter är MYCKET!

Med så mycket torde inte >>70 dB lägre nivå hos grannen vid 1 kHz
vara ens svårt. Basen är svårare, men det blir rejäl reduktion även
där.

Utan att känna till alla förutsättningar bättre är det svårt för att inte
säga omöjligt att komma med någon mera exakt siffra, men låt mig
nämna detta - i basområdet finns så många olika och alla potentiellt
resonanta system inblandade, att det kan bli 10-20 dB mera ljud inne
hos grannen, än det är t ex ute vid vägen, där ljuudkällan, kanske en
lastbil med dieselmotor, står och går på tomgång.

Vid högre frekvenser är allt lättare och det är alltid tystare inomhus
än ute om ljudkällan är utomhus, men i basen kan man inte veta
helt säkert.

Reduktionstalet kan helt enkelt vara lägre än 0.

Svårigheten att bedöma exakt är total. Det går bara inte. Vill man
veta så måste man mäta. Ju mer man vet, även om grannens hus,
desto lättare är det att gissa rimligt rätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-01-15 18:06

I stället för att gissa, varför inte tömma garaget på vad som kan vara i vägen, ställa dit högtalare och helt enkelt spela på den volym som kan bli aktuell? Kom överens med grannen om lämplig tid och låt göra en mätning direkt utanför och inne i huset hos honom? Först då vet du vad som kan komma att krävas i form av ljudisolering i dB. Det i sin tur får bestämma vad för typ av vägg och andra åtgärder som kan krävas. Om du har fönster i garaget är dom troligen en av de svagaste punkterna och kan behöva byggas igen. (Om du har en ”snäll” granne idag, skulle jag ändå beakta att han kanske flyttar och du får en annan som är känsligare och gnälligare och pekar på krav som kan ställas enligt lagar o paragrafer.

Länk som kan vara till hjälp i planeringen: http://jhbrandt.net/How%20to%20find%20o ... 20need.pdf
Från: http://www.jhbrandt.net/pubs.html

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-15 18:28

Dörrarna/portarna tycker jag borde vara största "öppningen" mot omvärlden. De är ofta bara någon cm tjocka och stoppar nästan inget ljud. Nu var det förstås tal om att bygga ett rum i rummet och då kan det kanske vara idé att täppa till dörrarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-01-16 00:19

Många garage är nog enkelt byggda, eventuellt inte ens isolering och flera hål för ventilation. Tror det är bättre om du helt enkelt struntar i hur garaget är byggt, utan kolla på storleken. Riv sedan garaget och bygg nytt. Samma yttermått och utseende som innan, så bör du slippa bygglov och krångligheter. Då kan det byggas efter önskemål och även få till fultskydd rätt (vilket kan bli fel om man bygger ett rum i rummet).

PS. Glöm inte ventilation.

//Michael

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-16 00:37

Mich skrev:Många garage är nog enkelt byggda, eventuellt inte ens isolering och flera hål för ventilation. Tror det är bättre om du helt enkelt struntar i hur garaget är byggt, utan kolla på storleken. Riv sedan garaget och bygg nytt. Samma yttermått och utseende som innan, så bör du slippa bygglov och krångligheter. Då kan det byggas efter önskemål och även få till fultskydd rätt (vilket kan bli fel om man bygger ett rum i rummet).

PS. Glöm inte ventilation.

//Michael

Det är väl ingen friggebod han ska bygga :)

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-inte-behover-bygglov1/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-01-16 00:57

Vid närmare eftertanke så bör (måste) man nog prata med kommunen och nog ha bygglov. Det jag däremot menar är om man inte gör några förändringar på utsidan, så borde inte kommunen säga nej.

//Michael

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-16 01:44

Mich skrev:Vid närmare eftertanke så bör (måste) man nog prata med kommunen och nog ha bygglov. Det jag däremot menar är om man inte gör några förändringar på utsidan, så borde inte kommunen säga nej.

//Michael

Nja skulle jag säga, låt taket och grund vara intakt och bygg en vägg i taget.....

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-01-16 12:57

Adhoc: Äger inte huset än så det är lite svårt. :)

Mich och Bootstrap: Jag behöver bygglov för att använda garaget som hemmabio också, men jag gissar att det inte är ngra större problem. Måste ha ngn brandvägg mot bostaden typ. Borde heller inte vara så svårt att få bygglov för att bygga en ny liknande byggnad på samma plats?

Men låt oss säga såhär då istället: Om man köper en villa där man har plats att bygga en hemmabio på gården, alltså en helt ny byggnad. Vad kostar det då? Vilken grund behöver man? Kan man köra såna där gjutna betongpelare? Någon som har gjort något liknande och vet ungefär vad kvm-priset hamnar på?

Edit: Gjorde lite efterforskningar och man kanske får räkna på mellan 150-200kkr för de mått som en hemmabio skulle behöva (ca 40kvm tänker jag) om man tar hjälp med markarbete och grund men gör resten själv. Då får man det också precis som man vill ha det...

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-16 13:47

Allt jag kan om bygglov är från några dagar via min praktik i ett kommunhus. Det var mycket intressant att se PBL i praktiken.

Jag tror du behöver bygglov, eftersom det du vill göra kan nog varken räknas som friggebod eller garage. Lättast är nog att besöka kommunhuset och fråga. Du behöver inte hänga upp dig på detaljplanen heller. Mindre avvikelser kan tillåtas även om det finns 7 sådana innan... ;) Länsstyrelsen kanske klagar men det är din handläggare som beslutar så prata med hen :)

Det kan också vara så att dina grannar ska tycka till om det hela.

Eftersom man inte vill sitta i ett garage och se på bio så kommer du nog att behöva en kontrollansvarig också.
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Tillsyn-och-kontroll/Kontrollansvariga/For-vilka-byggatgarder-kravs-kontrollansvariga/

Sen är det som du är inne på också om brandsäkerheten. Det kan behövas en brandvägg och en öppning som kan fungera som nödutgång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 13:58

Xenod skrev:Men låt oss säga såhär då istället: Om man köper en villa där man har plats att bygga en hemmabio på gården, alltså en helt ny byggnad. Vad kostar det då? Vilken grund behöver man? Kan man köra såna där gjutna betongpelare? Någon som har gjort något liknande och vet ungefär vad kvm-priset hamnar på?

Edit: Gjorde lite efterforskningar och man kanske får räkna på mellan 150-200kkr för de mått som en hemmabio skulle behöva (ca 40kvm tänker jag) om man tar hjälp med markarbete och grund men gör resten själv. Då får man det också precis som man vill ha det...

Nu får man i regel inte ha fler än två större byggnader på en villatomt inom planlagt område. Utöver huvudbyggnad och garage, får man bygga en Friggebod på 15 m2. Dessutom finns det regler för hur stor del av tomten som får bebyggas. Ute på landet är det helt andra förrutsättningar.

150-200 kkr kan vara i underkant för 40 m2. Mycket beror på markförhållandandena och vilka kontakter man har. Hantverkskostnaderna har skjutit i höjden sedan ROT brett ut sig alltmer. När jag byggde ett garage på 30 m2 1994-6 kostade det runt 120 kkr. Då är det spartanskt inrett och allt arbete förrutom shakt och gjutning av grundplattan gjorde jag själv.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-01-16 14:00

Kan vara värt att kolla upp vilka maxytor som gäller för bostads- respektive ekonomibyggnader för orten / tomten och hur kommunen räknar ett hemmabiorum hopbyggt med boningshuset alternativt skilt från och utan vatten / våtutrymmen. Frågan om peng för ny byggnad kan fortfarande handla om möjliga störningar till närmaste granne och hur landskapet ser ut. En granne långt bort blir billigare än en som 10 m bort. Ordentligt ljudisolerad kåk kostar kulor.

Edit: RG hann före.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-01-16 15:28

Du behöver garanterat ett bygglov för ändrad använding.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-16 17:46

Världens korkadeste tips i sammanhanget:

Snöa in på stumfilm!

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-01-16 17:49

Strmbrg skrev:Världens korkadeste tips i sammanhanget:

Snöa in på stumfilm!

:)

:lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2014-01-16 18:48

Att kasta upp en liten byggnad på 40 m2 behöver inte bli så dyrt om du kan tänka dig att lägga några byggtimmar själv. Materialkostnaden när jag byggde ut huset 4,5*7,2 meter (innermått) med källare plus 1,5 plan inkl 2 takkupor, var närmare 150 000 kr än 200 000 kr.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-16 19:46

Köp huset först, lös problemen som uppstår efteråt..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-16 19:55

Skaffa ett sätt att mäta, finns appar till telefon, ställ in tänkta högtalare i lokalen i fråga, spela så högt som du vill och gå ut och mät skillnaden. Då får du en uppfattning om vad du behöver dämpa (dvs. Jmfr störgräns (25-)30dB(A))

Själv hade jag en kåk med dålig ljuddämpning utåt, har behövt sätta nästa 2dm isolering, spånskiva+dubbelgips i helt frånkopplade väggar och tak + lite ljudtätning ytterligare bakom för att komma i närheten av att kunna spela bioreferensnivå utan att störa.

UNDERSKATTA INTE PROBLEMET OM DU INTE VILL BEHÖVA RIVA OCH GÖRA OM!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

tiaz

Inläggav tiaz » 2014-01-18 16:45

värre är det väl om man bor i lägenhet?? herregud... 115db i en ensamstående villa... :lol: hur långt är det till grannens hus?

jag går också i tankarna o köpa hus... inte radhus, för det är väl inte det du kollar på? så länge det är en ensamstående konstruktion du bor i så borde det inte vara några problem o spela högt. de kommer inte höra ditt ljud vid 1khz iallafall utan det är givetvis basen som kommer höras

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-01-18 18:41

Tack för alla svar!

Kitchenmaster: Oj, det låter otroligt billigt jämfört med vad jag googlat fram på nätet :) Hade du möjlighet att skaffa material billigt via kontakter?

Nattlorden: Som sagt inte mitt hus än :( Men just nu skulle jag påstå att det är oerhört dåligt isolerat. Väggarna verkade resonanta också; jag bankade lite på dem och kändes som att hela garaget svarade mig.

Så man kan nog säga att jag börjar från noll när jag ska bygga bion, all ljudisolering får jag skapa då. Måtten är dock ganska bra så jag borde kunna "offra" en del yta för isolering.

tiaz: Ja precis, har ju bott i lägenhet hela mitt vuxna liv och har alltid störts av grannarna (dvs inte kunnat spela när jag vill och så starkt som jag vill av hänsyn till dem. Ingen aning om hur mycket jag stört dem dock, en kort period hade jag en granne under mig som kom och plinga på dörren såfort jag satte igång stereon men annars har jag aldrig fått klagomål :) ). Så jag har längtat i ganska många år efter att aldrig behöva oroa mig eller ta hänsyn till att störa ngn med stereon. Den största mardrömmen vore ju om jag nu köper en villa och så kan jag fortfarande inte använda anläggningen som jag vill känner jag...

Nej radhus är uteslutet :)

Många bygger i sin källare och då antar jag att problemen med att störa grannarna är minimala vid referensvolym? I mitt fall verkar jag inte hitta någon tillräckligt bra källare så därför har jag börjat fundera på att konvertera garage.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-01-18 18:49

Adzer skrev:Ordentligt ljudisolerad kåk kostar kulor.

Ok, hur mycket då? :) Vilken typ av material är det man använder mest av? Jag tänker mig att man vill få ner nivån på allt över 300Hz ganska rejält i första hand och när det är uppnått så använder man eventuellt återstående sträcka till att göra vad man kan i basområdet?

Någon som har en uppskattning på materialkostnad för att bygga rum i rummet på ca 30-40kvm?

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2014-01-18 19:55

Viktigare än att ljudisolera optimalt tror jag är att ställa in sig hos grannarna och visa att man är en trevlig och omtänksam prick. Billigare också!
Kanske köpa en liten present och gå runt till de närmsta grannarna och presentera sig. Det är svårt att klaga och irritera sig på någon när man gillar densamma. Kan också vara bra att ursäkta sig för grannarna man träffar om man spelat extra högt eller länge dagen/kvällen/natten innan.

Själv har jag världens bästa (villa-)grannar, de skulle aldrig bry sig särskilt mycket om jag levde om eller så nån gång då och då. Min fru däremot, henne är det bäst att passa sig för. :wink:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-01-20 00:27

Xenod skrev:

Ok, hur mycket då? :) Vilken typ av material är det man använder mest av? Jag tänker mig att man vill få ner nivån på allt över 300Hz ganska rejält i första hand och när det är uppnått så använder man eventuellt återstående sträcka till att göra vad man kan i basområdet?

Någon som har en uppskattning på materialkostnad för att bygga rum i rummet på ca 30-40kvm?

Ur störningshänseende / ljudisolering är det tvärtom. Det är basen som är svårast att åtgärda och då blir det ffa väggens massa (vikt per ytenhet) samt att väggen är lufttät som spelar roll. (Nattlorden hade ju lecablocksväggar, ganska tung alltså men porös och inte lufftät och ffa basfrekvenser var för ljudstarka utanför huset => riv det gjorda och bygg om). Börja alltså med att dimensionera för basljudsisolationen. Nedlagd tid och kostnader för mellanregister / diskant är bortkastade om du senare vill eller måste åtgärda lägre frekvenser. Som grovexempel på fördyring: Du har en enkel gipsvägg, fördubblar du bara skivtjockleken (vikt/ytenhet) betyder det ca 3 dB bättre ljudisolering. En ytterligare fördubbling ger ca -3 dB till, medan bara en enda skiva till borde ge knappt märkbar förändring för du hade ju redan åtminstone 2 skivor. Om det är att fönstren efter första fördubblingen blev den svagaste länken, finns mindre anledning att förbättra väggarna ytterligare, -det blir bortkastade stålar. (Luftspaltstjocklek med glasull mellan ytter- och innervägg spelar också roll.)

Frågan går egentligen inte att svara på om du inte har en kravspec. Vad kostar en bil / högtalare / semesterresa? Länken jag lade in ovan till John Brandts sida ger dig en första första indikation om du lägger tid och grovräknar mot den. Billigast blir att sänka (bas)ljudtryckskraven inne i rummet / köpa en kåk på vischan / vänta till kåk i tätort med tunga källarväggar dyker upp.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-20 00:48

Xenod skrev:

Med tillägget "NY kåk".

Gamla hus är oftast mycket rejälare byggda än nyare. Ofta murade stommar, alternativt rejält tjocka spontade plankvägg.
I nya hus idag är det ju bara panel som sitter på lite plast och en spånskiva.
Ren skit. Förr byggde man riktiga hus.

När jag står utanför mitt hus från 1939 och lyssnar med riggen spelandes starkare än man orkar titta på en hel film så låter det mycket lite ut.
Finns inte en chans att några grannar hör det, även att jag bor mitt i ett villaområde.

Har dock fått förfrågningar från nyfikna grannar vad vi lyssnat på vid någon träff, men då har vi suttit i väldigt ohälsosamma nivåer långt in på morgonen, och då med öppna fönster för att det blir så varmt. :D

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-01-20 14:31

Adhoc skrev: Länken jag lade in ovan till John Brandts sida ger dig en första första indikation om du lägger tid och grovräknar mot den. Billigast blir att sänka (bas)ljudtryckskraven inne i rummet / köpa en kåk på vischan / vänta till kåk i tätort med tunga källarväggar dyker upp.

Ja men kolla, där fanns ju jättebra info som jag missat! Tack, ska läsas snarast!

bakerman22: Jag ser på minhembio att du konverterat ett garage till hembio. Är du kvar i samma rum nu? Vad hade du för ytterväggar där från början?
Edit: Satan vad läcker anläggning och rum förresten!! :D

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-01-24 22:45

Jag har en vän som byggde ett nytt dubbelgarage i tjock betong till en kostnad som understeg priset för en friggebod.
Hur?
Kolla med Landstinget eller kommun i din stad vad som gäller om du vill bygga en stor bunker på din tomt. Om det går att använda ditt garage till ett bombsäkert skyddsrum kunde man åtminstonde tidigare få bidrag till bygget. Med tanke på den minimala risken för krig är det knappast någon större risk att grannarna kommer instormande för att söka skydd.
Saknad du helt god smak tycker jag att du skall försöka få bidrag till stans fulaste garage i tjock armerad betong.

Ps Jag har en hemmabio i källaren. Hur är det med golvbrunnar och avloppsrör. Finns det risk för att basen tar sig genom rören in till grannarna.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-24 23:13

Xenod skrev:bakerman22: Jag ser på minhembio att du konverterat ett garage till hembio. Är du kvar i samma rum nu? Vad hade du för ytterväggar där från början?
Edit: Satan vad läcker anläggning och rum förresten!! :D

Missade det här. :)

Jag har betonghålsten i ytterväggarna. Sen har jag reglat upp invändigt.
Allt är ovan mark.

Tyvärr hade jag inte gjort några efterforskningar när jag byggde rummet, och fristående 45x75 med dubbelgips är väl inte helt optimalt när det kommer till att få maximalt ljudtryck i basen. :wink:
Fördelen är dock att jag inte får en massa tråkiga resonanser. :)

Limmade upp en ny frontvägg i lättbetong, och det gjorde massor i basen utan att tillföra allt för mycket rumsliga problem. :)

Har man ett vettigt byggt rum (läs gammalt gediget byggt) så läcker det inte ut så mycket ljud att man stör grannar ens i ett villaområde.
I ett modernt hus är det nog dock i princip dödfött att få det vettigt om man bor tätt..

Återgå till Generellt om hifi