Morello skrev:Hoppsan, nu RINGDE min nyrenoverade Omega Memomatic - dax för mat!
Du ÄR Skalmans brylling, Lite snävare intressen, bara.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Hoppsan, nu RINGDE min nyrenoverade Omega Memomatic - dax för mat!
rhenrics skrev:petersteindl skrev:Vad är då skräp? Jag har i alla fall fått den uppfattningen att du anser att Patrick82s kablar är skräp. Men jag kanske har fel![]()
Jag skriver om skräp i allmänna ordalag. Jag har därvidlag inte nämnt Patrick eller hans produkter i sammanhanget. Vad jag anser om vissa specifika produkter hör näppeligen heller hit och jag har heller inte uttalat mig om det. Ändå ondgör du dig gång efter annan över att du upplever att jag försöker pådyvla någon min åsikt om vad som specifikt är skräp och vad som inte är det, när det i själva verket är du som vill att jag ska tala om vad jag anser vara det ena eller det andra, trots att jag tydligt påpekat att jag inte vill. Vänligen sluta med det!petersteindl skrev:Du skriver: "Det är också därför det tillverkas så mycket skräp runt om i världen."
Du inför ordet "skräp". Vem anser du avgöra vad som är skräp?
Jag har varken infört ett definierat ordet skräp, ordet finns redan och det har en väl utarbetad definition. Skräp är t ex sådant du hittar på soptippen. Vem som avgör om det hamnar där är bland annat du och jag och alla andra människor som väljer att slänga något som de uppfattar som skräp. Varför någon uppfattar något som skräp har jag aldrig lagt mig i eller ens haft en åsikt om. Jag har bara konstaterat att det slängs en massa saker som folk uppenbarligen väljer att betrakta som skräp, och därmed att mängden saker som folk uppfattar som skräp ökar varje år.
Nu är det så att 99% av alla saker som slängs är saker som tillverkats av människor. Ergo, det tillverkas skräp. Det är alltså inte jag som bestämt vad som är skräp och ska slängas, utan det har alla människor bestämt gemensamt.petersteindl skrev:Din uppfattning om "tvingas" till konsumption delar inte jag. Menar du att efter det att kylskåpet uppfanns så är människor tvingade att köpa kylskåp?
I Sverige kanske man kan säga att det är ett slags tvång eftersom kylskåp normalt sett ingår i köksutrustning, åtminstone i hyresrätter. D v s hyresvärdar tvingas installera kylskåp och tar naturligtvis betalt för det.
Känner du dig tvingad att köpa en glödlampa? Jag känner mig inte tvingad. Jag köper inte glödlampor för att jag är tvingad. Jag köper glödlampor för att jag ser de som bästa alternativ att få den belysning jag vill uppnå. Jag ser det i alla fall som en skillnad. Vore det bättre om de inte fanns som alternativ?
Jag trodde jag var övertydlig med vad jag avsåg med ordet tvinga då jag inte bara satte det inom citatonstecken utan dessutom lade till förbehållet "om man..." i slutet av meningen. Förstod du vad min avsikt med att sätta ordet inom citationstecken var? Syftet var alltså inte att det skulle se ut som om jag citerade vad någon skrivit eller sagt. Förstod du förbehållet som kom i slutet av meningen?petersteindl skrev:Du skriver: "Vad som behövs får man givetvis som tillverkare avgöra själv."
Vad som behövs avgör inte tillverkaren! Vad som behövs avgör konsumenten!
Du kanske menar, Vad som konsumenter möjligtvis behöver får man som tillverkare avgöra själv.
Alla saker som tillverkas kräver en tillverkare. Det är således den totala mängden tillverkare som bestämmer exakt vilka tillverkade saker universet av tillverkade saker ska bestå av. Ingen annan. Bara för att en eller flera människor vill att något ska tillverkas så tillverkas det inte automatiskt. Ibland väljer tillverkarna att tillverka något för att de vet att många vill att det ska tillverkas, och ibland tillverkar de saker för att de tror att många ska vilja att sakerna tillverkas när de väl fått veta att de tillverkas. Det är det ena benet. Det andra benet handlar sedan om kvaliteten på det som tillverkas.
Vad vi med bestämdhet dock kan konstatera (p g a de växande sopbergen) är att mycket av det som tillverkas förr eller senare kommer att klassas som skräp, unisont av mänskligheten tillsammans, och därför är det enda sättet att begränsa tillväxten av detta skräp alltså att begränsa tillverkningen av det.
Vad jag därför menar att man som tillverkare bör tänka igenom, om man inte bara är ute efter att tjäna pengar och inte vill bidra till sämre förhållanden för de efterkommande som ska leva på denna jord, är då följande: Finns det en nytta och beständighet med det jag vill tillverka? Kort sagt, ger den ett positivt nettotillskott till något mer än bara min egen plånbok?
rhenrics skrev:Jag ger upp. Det inte är viktigt nog att just du förstår vad jag menar för att jag ska ägna mer tid åt att ens försöka.
rhenrics skrev:Jag ger upp. Det inte är viktigt nog att just du förstår vad jag menar för att jag ska ägna mer tid åt att ens försöka.
JonasW skrev:Jag är mest imponerad över att folk på detta forum lägger mer & mer tid åt att älta och gnabba om saker som dessa.
Det känns som att det är 85% gnäll, gnabb och snack om allt förutom ljud. Det som skrivs kanske berör ljud i någon grad, men det är oftast totalt meningslösa diskussioner.
Så här tyckte jag inte faktiskt var för ett par år sedan.
bensnake skrev:rhenrics skrev:Jag ger upp. Det inte är viktigt nog att just du förstår vad jag menar för att jag ska ägna mer tid åt att ens försöka.
Det där är bland det mest nonchalanta tillika oförskämda någon kan skriva för att undkomma debatt. Peters inlägg visar prov på stor ödmjukhet och hans frågor och funderingar baserade på det du skriver är såväl välformulerade som relevanta. Mycket beklagligt att du inte ids ta dig tid.
bootstrap skrev:JonasW skrev:Jag är mest imponerad över att folk på detta forum lägger mer & mer tid åt att älta och gnabba om saker som dessa.
Det känns som att det är 85% gnäll, gnabb och snack om allt förutom ljud. Det som skrivs kanske berör ljud i någon grad, men det är oftast totalt meningslösa diskussioner.
Så här tyckte jag inte faktiskt var för ett par år sedan.
Det är ett gubbforum så vad hade du väntat dig?
Det finns dessutom en hel bunt här som detta inte är en hobby utan ett yrke och några få verkar det dessutom vara ett kall! Således finns det en personlig prestige inom hifivärlden
rhenrics skrev:bensnake skrev:rhenrics skrev:Jag ger upp. Det inte är viktigt nog att just du förstår vad jag menar för att jag ska ägna mer tid åt att ens försöka.
Det där är bland det mest nonchalanta tillika oförskämda någon kan skriva för att undkomma debatt. Peters inlägg visar prov på stor ödmjukhet och hans frågor och funderingar baserade på det du skriver är såväl välformulerade som relevanta. Mycket beklagligt att du inte ids ta dig tid.
Debatt? En debatt kräver av de inblandade att de visar vilja att förstå. I den här diskussionen kändes det mest som att prata med en vägg som bara ställer ledande frågor tillbaka. Ödmjukt? Om någon inte vill förstå så ska jag inte tvinga vederbörande. Han behöver inte hålla med mig, men om jag märker att det gensvar jag får inte leder framåt så har jag all anledning att avsluta min medverkan. Jag har annat att göra med min tid. Jag har sagt det jag vill säga och jag har svarat på det jag vill svara på, det finns liksom ingen anledning att älta vidare.
Er "åskådares" inställning däremot är minst sagt märklig, å ena sidan tycker ni att jag engagerar mig för mycket, å den andre vill ni inte låta mig sluta när jag känner att det är nog. Ni får helt enkelt finna er i att diskussionen för mig inte är intressant längre. Vill ni fortsätta så får ni göra det själva.
rhenrics skrev:bensnake skrev:rhenrics skrev:Jag ger upp. Det inte är viktigt nog att just du förstår vad jag menar för att jag ska ägna mer tid åt att ens försöka.
Debatt? En debatt kräver av de inblandade att de visar vilja att förstå. I den här diskussionen kändes det mest som att prata med en vägg som bara ställer ledande frågor tillbaka. Ödmjukt? Om någon inte vill förstå så ska jag inte tvinga vederbörande. Han behöver inte hålla med mig, men om jag märker att det gensvar jag får inte leder framåt så har jag all anledning att avsluta min medverkan. Jag har annat att göra med min tid. Jag har sagt det jag vill säga och jag har svarat på det jag vill svara på, det finns liksom ingen anledning att älta vidare.
Er "åskådares" inställning däremot är minst sagt märklig, å ena sidan tycker ni att jag engagerar mig för mycket, å den andre vill ni inte låta mig sluta när jag känner att det är nog. Ni får helt enkelt finna er i att diskussionen för mig inte är intressant längre. Vill ni fortsätta så får ni göra det själva.
rhenrics skrev:IngOehman skrev:Om han säger att han sålt kablar för de summorna så tror jag honom, och
jag gratulerar honom. Det är väl kul att han fått en massa pengar, särskilt
som han använder dem till att göra saker som han skänker bort.
Hmm..kul? Folk som säljer ormolja med bevisbart verkninglös effekt för horribla summor pengar är alltså något berömvärt? Hur tänker du nu egentligen? Att om man som tillverkare lyckas komma över en stor summa pengar genom att sälja något så spelar det ingen roll vad man säljer. Är ändamålet med all tillverkning/försäljning att komma över så stor mängd pengar som möjligt oavsett kvalitet på det man sålt? Eller menar du att köparen får skylla sig själv som ger bort sina pengar på skräp och borde veta bättre? Eller vad menar du egentligen?
Conan skrev:En lirare sitter hemma och bygger ihop strömsladdar tweakade med kristaller & trolldeg som han sen hävdar står på 95% av ljudet i anläggningen. Han säger sig hålla på med detta 12 timmar om dan (t.o.m. när släkten hälsar på över julen) och hävdar också att han verifierar sina byggen genom att lyssna på trancemusik på repeat.
För mig är det uppenbart att han driver med hela audiogebitet. Han t.o.m. skänker bort sina byggen så att han sen kan gå igång på reaktionerna på div. ljudforum. Alternativet till ovanstående kräver långvarig läkarvård.
Vad finns det att diskutera!?
beyond skrev:Conan skrev:En lirare sitter hemma och bygger ihop strömsladdar tweakade med kristaller & trolldeg som han sen hävdar står på 95% av ljudet i anläggningen. Han säger sig hålla på med detta 12 timmar om dan (t.o.m. när släkten hälsar på över julen) och hävdar också att han verifierar sina byggen genom att lyssna på trancemusik på repeat.
För mig är det uppenbart att han driver med hela audiogebitet. Han t.o.m. skänker bort sina byggen så att han sen kan gå igång på reaktionerna på div. ljudforum. Alternativet till ovanstående kräver långvarig läkarvård.
Vad finns det att diskutera!?
Ja, det är mer eller mindre fantastiskt hur många som tar det på så stort allvar. Mycket kul.
hifikg skrev:
Ja, Patrick är en legend ute på forum runt om i världen. Ibland slutar det med att han blir så missförstådd att han inte får vara med längre. Luta er tillbaka o ta det hela för vad det är, en hel del underhållningsvärde. Och hur det nu gick till och vad det än beror på så är jag liiiiite mindre elak mot kabeltroende numera. Jag slog inte ens ner min polare när han köpte fina kablar till sig själv för 20.000 som julklapp, jag bara avrådde milt och obestämt. De var rätt snygga åtminstone och de kommer sannolikt att användas polarens livstid ut.
KarlXII skrev:hifikg skrev:
Ja, Patrick är en legend ute på forum runt om i världen. Ibland slutar det med att han blir så missförstådd att han inte får vara med längre. Luta er tillbaka o ta det hela för vad det är, en hel del underhållningsvärde. Och hur det nu gick till och vad det än beror på så är jag liiiiite mindre elak mot kabeltroende numera. Jag slog inte ens ner min polare när han köpte fina kablar till sig själv för 20.000 som julklapp, jag bara avrådde milt och obestämt. De var rätt snygga åtminstone och de kommer sannolikt att användas polarens livstid ut.
Hur funkar din boaorm nuförtiden?
Ja han skriver ju det i inlägget ovanför ditt.PerStromgren skrev:Hifikg, har du möjligen levererat en produktbild till Coconuts webb? Jag tycker att jag känner igen din bild- och modellstil.
PerStromgren skrev:Hifikg, har du möjligen levererat en produktbild till Coconuts webb? Jag tycker att jag känner igen din bild- och modellstil.
Rydberg skrev:Ja han skriver ju det i inlägget ovanför ditt.PerStromgren skrev:Hifikg, har du möjligen levererat en produktbild till Coconuts webb? Jag tycker att jag känner igen din bild- och modellstil.
eksund skrev:Jag försöker med frågan igen.
Inte för jag tror på något svar, men varför skulle sista metern 240 volts kabel göra underverk med ansluten utrustning?
Att snygga kablar kan göra underverk med hustruns upplevelse påverkar ju näppeligen ljudkvalitet, om det inte är så att vederbörande står och tjatar om kabelhärvan när man försöker lyssna på musik.
Så - VAD ÄR DET SOM GÖR SISTA METERN MED DYRKABEL SÅ UNIK???
hifikg skrev:eksund skrev:Jag försöker med frågan igen.
Inte för jag tror på något svar, men varför skulle sista metern 240 volts kabel göra underverk med ansluten utrustning?
Att snygga kablar kan göra underverk med hustruns upplevelse påverkar ju näppeligen ljudkvalitet, om det inte är så att vederbörande står och tjatar om kabelhärvan när man försöker lyssna på musik.
Så - VAD ÄR DET SOM GÖR SISTA METERN MED DYRKABEL SÅ UNIK???
Så här skriver en av branschens företrädare (inte Coconut, inte v d Hul):
"When you listen to your system, you are actually listening, quite literally, to the AC mains supply, which makes the most important cables in your system the ones feeding power into the equipment. They are responsible for the raw material that gets turned into the sound you hear ..."
Objektivisten skrev:Kul intervju med Rune Skov från Nordost av Steven R. Rochlin. ----> http://www.enjoythemusic.com/ces_the_show_2014/videos/nordost.htm
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster