Dynamik definierad

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

Dynamik definierad

Inläggav grafpro » 2014-01-16 20:16

De ord som brukar användas för att beskriva ljudkaraktären hos högtalare är mestadels mycket diffusa. De utgör ett blommigt bildspråk, metaforer och bilder, svåra att definiera i något konkret. "Plastiskt","analytiskt", eller "musikaliskt", "högupplöst" eller "beslöjat" etc. Inte mycket att ta på. Flummigt.

Ett begrepp som väl ändå inte skulle vara omöjligt att nå någon slags definition på är dock "dynamiskt". Vad är dynamik i en högtalare?

Den extremt dyra högtalartillverkaren Wilson Audio hävdar på sin webbsajt att deras högtalare utmärks av stor dynamik. Ägaren/konstruktören säger där ( http://wilsonaudio.com/company_conversations2.shtml ) att det är bristen på dynamik som gör att man lätt hör skillnad på musik från vanliga högtalare och levande musik. Wilson Audios högtalare är svindyra för att de har denna särskilda egenskap, dynamik, som han definierar i termer som jag tolkar som den gamla fasriktighetsteorin (time coherence) - starkt ifrågasatt. I decembernumret av Stereophile testas en av deras modeller, som kostar 48 500 dollar och den visar sig inte vara någon höjdare alls i deras traditionella mätningar.

Om dynamik alltså inte sitter i tonkurvor så är det antingen någon mystisk tredje dimension (fasriktighet i tidsdomänen för den som vill tro på det), eller en del av den andra stora egenskapen i högtalare: distorsion.

Jag är ju som framgått i flera sammanhang anhängare av tanken att tonkurva och distorsion är de två enda riktigt viktiga egenskaperna i högtalare - och att de dessutom är ganska lätt mätbara och jämförbara.

Nu vore det intressant att höra vad det kan finnas för förslag till definition av begreppet dynamik i högtalare. För att börja någonstans har jag förstås genast en hypotes. Eller ett förslag om man så vill:

Med dynamik menas förmåga att spela musik på naturlig volym så att de allra starkaste ögonblicken också låter rent. Det som får högtalare att låta dynamiska är att distorsionen inte stiger med ljudnivån.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-01-16 20:32

Nog har faslinjäritet och homogenitet ett finger med i spelet också.
Samt grupplöptid.

Man vill ju att ljuden som kommer ur högtalaren ska vara såpass i takt med varandra oavsett frekvens att den otakt som faktiskt kan finnas inte märks (grovt överdrivet) :)

Sedan så spelar spridningsmönster från en högtalare stor roll för hur den uppfattas i ett rum.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 20:37

Grafpro's definition tycker jag verkar vettig.

Tycker folk ofta misstolkar dynamik med att låta starkt. Dynamik är skillnaden mellan starkt och svagt. Verkligheten har ofta större dynamik än den som finns inspelad på fonogram. Inte minst inom pop/rock används ofta dynamikreducering med kompressorer. Dessvärre fins det en sjuka att allt numera ska låta mycket/starkt, då har man i princip alltid dynamikreducerat inspelningen i överkant. Vissa typer av musik har stor dynamik och när den stympas låter det onaturligt, tänker främst på körmusik.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-16 21:32

Jag tror att högtalaren måste kunna spela hela frekvensregistret med bibehållen frekvensgång oberoende av nivå inom det effektområde som ska användas. Det är lätt hänt att ett register komprimerar mer än resten, och då låter det inte bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-16 22:51

paa skrev:Jag tror att högtalaren måste kunna spela hela frekvensregistret med bibehållen frekvensgång oberoende av nivå inom det effektområde som ska användas. Det är lätt hänt att ett register komprimerar mer än resten, och då låter det inte bra.

+1

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-01-17 12:33

paa skrev:Jag tror att högtalaren måste kunna spela hela frekvensregistret med bibehållen frekvensgång oberoende av nivå inom det effektområde som ska användas. Det är lätt hänt att ett register komprimerar mer än resten, och då låter det inte bra.

Är det så? Är det en gissning eller finns konkreta erfarenheter av att högtalare komprimerar, att olika högtalare gör det olika mycket och att det dessutom sker frekvensberoende?

Går ju att påvisa eller motbevisa med experiment - har vi några sådana resultat?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-01-17 12:40

Wolfie skrev:Nog har faslinjäritet och homogenitet ett finger med i spelet också.

Det är starkt ifrågasatt, man kan experimentera med allpassfilter och konstatera att det inte verkar ha det.
Wolfie skrev:Samt grupplöptid.

Förklara!
Wolfie skrev:Man vill ju att ljuden som kommer ur högtalaren ska vara såpass i takt med varandra oavsett frekvens att den otakt som faktiskt kan finnas inte märks (grovt överdrivet) :)

Är inte det samma sak som faslinjäritet (time coherence)?
Wolfie skrev:Sedan så spelar spridningsmönster från en högtalare stor roll för hur den uppfattas i ett rum.

Även specifikt för dynamik? Hur då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 12:53

grafpro skrev:

Är det så? Är det en gissning eller finns konkreta erfarenheter av att högtalare komprimerar, att olika högtalare gör det olika mycket och att det dessutom sker frekvensberoende?

Går ju att påvisa eller motbevisa med experiment - har vi några sådana resultat?

Högtalare komprimerar ofta tidigare i vissa register. Främst händer detta i basen. Det är väl rätt ovanligt att detta sker helt frekvensoberoende?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-17 13:54

RogerGustavsson skrev:
grafpro skrev:

Högtalare komprimerar ofta tidigare i vissa register. Främst händer detta i basen. Det är väl rätt ovanligt att detta sker helt frekvensoberoende?

Är detta en mätning en amatör klarar av? Är det bara att öka in-nivån 1dB i taget och kolla att SPL blir 1 dB högre varje gång, eller krävs mer finlir?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-17 14:00

Jag har mätt kompression i basportar med mycket enkla medel.
En watt och tio watt (10dB) kan vara en bra startpunkt för experimenten.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 14:30

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:
grafpro skrev:

Är detta en mätning en amatör klarar av? Är det bara att öka in-nivån 1dB i taget och kolla att SPL blir 1 dB högre varje gång, eller krävs mer finlir?

Det tycker jag borde gå. Nu är det möjligt att detta måste göras med dynamiska signaler och då krävs utrustning som nöjaktigt kan registrera sådana, inte vilken ljudnivåmätare som helst med andra ord. Med statiska signaler antar jag man får hålla sig till lägre nivåer då effekttåligheten antagligen sätter en gräns förhållandevis tidigt.

Några basmoduler med egen effektförstärkning har inbyggd strypning av basenergin, tonkurvan lutas vid högre nivåer. Är det inte så på några Audio Pro?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-17 14:46

Kan man köra tonskurar och kolla på ett 'skåp ansluten till en mick?

Om man håller sig till lägre nivåer, för att inte trigga max effekt, får man väl sällan komprimering? Jag trodde att det hörde höga nivåer till.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-17 15:01

PerStromgren skrev:Kan man köra tonskurar och kolla på ett 'skåp ansluten till en mick?

Om man håller sig till lägre nivåer, för att inte trigga max effekt, får man väl sällan komprimering? Jag trodde att det hörde höga nivåer till.

Tonskurar kan ju vara bra för att testa högre effektnivåer utan att bränna upp grejorna med för höga kontinuerliga effekter.
Numera pensionär.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-17 20:50

grafpro skrev:

Skulle säga att det är mycket vanligt att högtalare komprimerar mellan de 3 olika nivåerna 80, 90 och 100 dB. Något av registren komprimerar och ändrar tonkurvan. Högtalaren ändrar karaktär beroende på hur högt man spelar blir konsekvensen. Inte upplevt det med Ino's högtalare, de som jag lyssnat på håller mycket lik karaktär oavsett volym, imponerande!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-17 20:53

Var det inte Scan-Speak eller någon annan dansk elementtillverkare som i reklamen visade hur deras element kunde ta emot stora effekter utan komprimering? Har för mig att det visades kurvor vid olika ljudnivåer.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-01-17 20:58

DynAudio visade sådana minns jag på 3" domen som jag dock aldrig fick rätsida på ljudmässigt 8O :?

EDIT: ett litet hål på typ 0.5 mm bakpå kammaren vet jag att det va... aperiodiskt kallas det fö. funkar jättefint i kammaren på en baslåda :D
EDIT2: jag tror inte DynAudio tillverkar dessa 'impedansutjämnare' längre för baslådor, men lär finnas hos någon av alla dessa Danska tillverkare
burning in the eyes of the maker

Återgå till Teknikforum