jag vet inte om frågan varit uppe förr men vad tror ni om att tillverka högtalarkabinett i stål?
jag har dålig plats och tillgång till träverktyg, lackverkstad etc etc. det kommer liksom aldrig bli bra. men jag har bra tillgång till alla slags verktyg för metallbearbetning och bra med plats till liknande aktivitet.
nu är jag inte helt efterbliven vad gäller metaller och jag vet att det kan bli jääävla elaka resonanser i det om man bankar på det. det verkar vara som så att ju hårdare/starkare stålet är desto värre är ringningarna. om man tappar en ganska hård låt säga 50-100mm diameter stång i backen så kan man lätt bli hörselskadad, (även från låg höjd, några cm).
men jag hade tänkt mig nåt rostfritt mjukt istället typ 304/316, diskbänkstål.
kanske 3mm tjockt. och sen då internt "stagat" dvs punktsvetsat kors och tvärs. för det är ganska lätt att böja 3mm bara med händerna. även relativt korta ytor utan stag flexar nog ganska bra med en högtalare som driver på.
tror ni man kan få till nåt bra med stål över huvud taget? går tråkigheterna att dämpa/staga/bygga bort, eller är det helt dödfött?
jag har börjat tröttna på trä iaf, lackad mdf är ingen höjdare det heller, corian känns sådär att jobba med, flisar ur lätt, dyrt, tungt etc. jobbade som möbelsnickare ett tag och vi använde mycket corian där men, ja, det är ganska problematiskt material tycker jag ändå. trä är för känsligt när man flyttar tycker jag, det är alltid nån som ska komma emot nåt hörn i nån trapp, och det var det faneret/lacken, tack för den..
och sen att allt blir så tjockt och stort med mdf. skulle vilja ha nåt slankt och "flytt-tåligt" istället.
ja vad tror/tycker ni? har ni några exempel?
jag har fått en tigsvets så det vore ju kul om den kom till användning, tycker jag.