högtalarkabinett i stål, bad idea?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

högtalarkabinett i stål, bad idea?

Inläggav hm2 » 2014-01-17 19:50

jag vet inte om frågan varit uppe förr men vad tror ni om att tillverka högtalarkabinett i stål?

jag har dålig plats och tillgång till träverktyg, lackverkstad etc etc. det kommer liksom aldrig bli bra. men jag har bra tillgång till alla slags verktyg för metallbearbetning och bra med plats till liknande aktivitet.

nu är jag inte helt efterbliven vad gäller metaller och jag vet att det kan bli jääävla elaka resonanser i det om man bankar på det. det verkar vara som så att ju hårdare/starkare stålet är desto värre är ringningarna. om man tappar en ganska hård låt säga 50-100mm diameter stång i backen så kan man lätt bli hörselskadad, (även från låg höjd, några cm).

men jag hade tänkt mig nåt rostfritt mjukt istället typ 304/316, diskbänkstål.
kanske 3mm tjockt. och sen då internt "stagat" dvs punktsvetsat kors och tvärs. för det är ganska lätt att böja 3mm bara med händerna. även relativt korta ytor utan stag flexar nog ganska bra med en högtalare som driver på.

tror ni man kan få till nåt bra med stål över huvud taget? går tråkigheterna att dämpa/staga/bygga bort, eller är det helt dödfött?

jag har börjat tröttna på trä iaf, lackad mdf är ingen höjdare det heller, corian känns sådär att jobba med, flisar ur lätt, dyrt, tungt etc. jobbade som möbelsnickare ett tag och vi använde mycket corian där men, ja, det är ganska problematiskt material tycker jag ändå. trä är för känsligt när man flyttar tycker jag, det är alltid nån som ska komma emot nåt hörn i nån trapp, och det var det faneret/lacken, tack för den..
och sen att allt blir så tjockt och stort med mdf. skulle vilja ha nåt slankt och "flytt-tåligt" istället.

ja vad tror/tycker ni? har ni några exempel?
jag har fått en tigsvets så det vore ju kul om den kom till användning, tycker jag.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2014-01-17 20:16

Genelec gjuter sina i aluminium, men det är ju tjockare gods i de högtalarna dock.

Utan att igentligen veta något känns 3mm för tunt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-17 20:38

Kör två lager stål med viskoelastiskt lim mellan, så funkar det nog ypperligt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-17 20:46

Nattlorden skrev:Kör två lager stål med viskoelastiskt lim mellan, så funkar det nog ypperligt.

ja det hade jag faktiskt inte tänkt på. det verkar vettigt. men då blir det att skruva ihop grejerna.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-17 20:51

Nissep skrev:Genelec gjuter sina i aluminium, men det är ju tjockare gods i de högtalarna dock.

Utan att igentligen veta något känns 3mm för tunt.

det kan bli jävligt tungt om man går upp i tjocklek. allt blir mycket svårare att forma då med, eller iaf långsammare. vad man än gör liksom. jag tror jag vill hålla mig till relativt tunn plåt ändå, visst 4mm är väl inte så farligt men 8, ja då blir det ju intressant, allt från transport till att borra hål. vill helst inte lägga för lång tid på åbäket heller. om jag inte absolut måste.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-17 21:46

Frågan är ju vad du har tänkt att få för svar på Faktiskt.se?
Om det inte är 100% optimalt så är det bara bajs.

Om du ska bygga i metall så måste du antingen be NASA om att få köpa en av deras gamla rymdkaplsar att bygga av, annars får du leta upp någon gammal by i Tibet där munkarna utvinner tre gram om dagen med sina bara händer som du får smälta ner, trycka i pressar med hundratals ton tryck, valsa till lagom tjocka plåtar (dvs minst en decimeter) och sen bygga av.

Inget annat duger. Det blir bara skit.

Själv TROR jag att det skulle funka alldeles utmärkt att bygga av 3mm rostfritt.
Stagningen har du ju redan funderat ut att det kan bli ett jävla gissel, men om du kan bygga lådorna riktigt stadigt och dämpa dom med typ bitumen eller något annat bra invändigt så kan det säkert bli lika bra som en låda av MDF.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-18 21:16

jaa ingen som har några uppenbara nackdelar att påpeka? ja då kör jag på då.
blir nog 316, 3 eller möjligtvis 4mm och sen lite tjockare i fronten för att kunna försänka.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-18 21:25

bakerman22 skrev:Frågan är ju vad du har tänkt att få för svar på Faktiskt.se?
Om det inte är 100% optimalt så är det bara bajs.

hehe ja jag tänkte bygga en "experimentlåda" först lika stor som den jag tänkt bygga, men i mdf eller spån. och sen mäta den skiten, kan jag inte mäta skillnad så finns det ingen skillnad. done. jag vill få det här att fungera så juag kan tänka mig att offra lite tid på det, men det borde va ganska straight forward det här alltså. tror jag iaf.

det får gärna vara klassat som skit här, det spelar inte så stor roll faktiskt, det är ju jag som ska ha dom, mdf är ganska mycke skit det med kan jag meddela, tjockt, tål inget stryk, limskarvar syns, etc etc etc, listan kan göras jäävligt lång där alltså. själv föredrar jag spån, allt ska ändå lackas och spacklas in i förbannelse för att dölja defekterna (första året). fuck that alltså. sån skit orkar inte jag längre. byggr jag nåt ska det fan se ut som nytt tills jordens undergång. och det lär dröja ett tag.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-01-20 16:04

klista lite asfaltsmatta invändigt så blir nog egenfrekvensen lägre...
Testade på ett metallskåp som jag hade hemma och skillnaden blev stor...men fanskapet ville inte sitta :D
Men får man det bara att sitta så skulle jag gissa att det gör en hel del vid knacktest...

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: högtalarkabinett i stål, bad idea?

Inläggav IngOehman » 2014-01-20 16:28

hm2 skrev:jag vet inte om frågan varit uppe förr men vad tror ni om att tillverka högtalarkabinett i stål?

jag har dålig plats och tillgång till träverktyg, lackverkstad etc etc. det kommer liksom aldrig bli bra. men jag har bra tillgång till alla slags verktyg för metallbearbetning och bra med plats till liknande aktivitet.

nu är jag inte helt efterbliven vad gäller metaller och jag vet att det kan bli jääävla elaka resonanser i det om man bankar på det. det verkar vara som så att ju hårdare/starkare stålet är desto värre är ringningarna. om man tappar en ganska hård låt säga 50-100mm diameter stång i backen så kan man lätt bli hörselskadad, (även från låg höjd, några cm).

men jag hade tänkt mig nåt rostfritt mjukt istället typ 304/316, diskbänkstål.
kanske 3mm tjockt. och sen då internt "stagat" dvs punktsvetsat kors och tvärs. för det är ganska lätt att böja 3mm bara med händerna. även relativt korta ytor utan stag flexar nog ganska bra med en högtalare som driver på.

tror ni man kan få till nåt bra med stål över huvud taget? går tråkigheterna att dämpa/staga/bygga bort, eller är det helt dödfött?

jag har börjat tröttna på trä iaf, lackad mdf är ingen höjdare det heller, corian känns sådär att jobba med, flisar ur lätt, dyrt, tungt etc. jobbade som möbelsnickare ett tag och vi använde mycket corian där men, ja, det är ganska problematiskt material tycker jag ändå. trä är för känsligt när man flyttar tycker jag, det är alltid nån som ska komma emot nåt hörn i nån trapp, och det var det faneret/lacken, tack för den..
och sen att allt blir så tjockt och stort med mdf. skulle vilja ha nåt slankt och "flytt-tåligt" istället.

ja vad tror/tycker ni? har ni några exempel?
jag har fått en tigsvets så det vore ju kul om den kom till användning, tycker jag.

Det går utmärkt att bygga i stål. Om det är ett magnetiskt material så
kommer det att stjäla lite fält från högtalarelementen, men det är som
regel ganska försumbart.

Stagning och/eller dämpning kommer du förstås att behöva göra lite,
men det blir inte svårare än med andra byggmaterial, bara lite annor-
lunda.

Att dämpa tunna material är ofta mindre svårt än många tror, och jag
skulle nog om jag var du satsa på en lösning där du kan dämpa sist av
allt, således att lådan är temperaturtålig (läs; svetsbar) så länge som
möjligt.

Någon ditpenslingsbar dämpgucka på insidan är nog bäst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2014-01-20 17:36

Upplagt för Steampunk stuk?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-01-20 20:48

ett snabbt inlägg ang. vikt, vilket ingen verkar tänkt på..
Mdf har en densitet(om jag inte fått fel siffror) på ca 800kg/m3 medan rostfritt stål ligger på 8000kg/m3 vilket då ger att stålet har 10ggr mer vikt för samma storlek..
Om du då räknar med 19mm mdf borde du få en motsvarande låda på 1.9mm med rostfritt för att hålla samma vikt.

Jag hade nog inte byggt en låda tunnare än 4mm så tillvida du inte bygger några pyttesmå stativare.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-01-21 00:04

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-21 10:47

Här finns ett stålbygge från en saknad medlem:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 62#1470762
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-21 11:14

Nattlorden skrev:Här finns ett stålbygge från en saknad medlem:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 62#1470762

Ja han är faktiskt saknad! :cry: Vill minnas att Zartok hade lite kontakt med honom, han borde skicka hälsning att vi vill ha tillbaka tvett!

Summer Passing

Återgå till Teknikforum