Kablar och tweaks

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-21 18:09

:?:

Nordost Sort Kone demonstreras av Bjorn. ---> https://www.youtube.com/watch?v=NdND5c-VNl8
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2014-01-21 18:31

Johan_Lindroos skrev:...
Och sedan han i studion, som sitter med solglajjor inomhus. :D

Vid första anblicken fick jag intrycket att han (Steven R Rochlin) är blind, d.v.s. att hans rörelsemönster med huvudet påminner om hur blinda brukar se ut. Det hade väl ursäktat solglajjorna, men vid närmare efterforskning så finns inget annat som tyder på att han skulle ha nedsatt syn, bl.a. att han är aktiv som förare i Driver's Championship in Sports Car Club of America (SCCA) Formula 2000 series. :)
Senast redigerad av staffanw 2014-01-22 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-21 18:36

Han är ägare till EnjoyTheMusic som inslaget är hämtat från.
EnjoyTheMusic har visst bara inkomster från sina annonsörer*,
vilket kanske, om man är riktigt skarpögd, märks . . . typ :wink: :D

*Appropå solbrillorna så är det kanske bara vanlig enkel "produktplacering" ?
Senast redigerad av Laila 2014-01-21 18:38, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-21 18:38

Steven R Rochlind säger "Shut Up and enjoy the Music". ----> http://www.youtube.com/watch?v=d_4PKyC6bgs

Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-21 18:40

Här leder han ett seminarium om tweaks ----> http://www.youtube.com/watch?v=GFLD-lmrep4

Finns ju godis för hela kvällen. :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-23 17:40

Max_Headroom skrev:
Objektivisten skrev:
Morello skrev:
Max_Headroom skrev:
Objektivisten skrev:Jag har för mig att jag såg kommentarer av Michael Fremer från Stereophile under en av dina videos Patrick82, kan inte hitta rätt klipp dock. Det var rätt kul läsning vill jag minnas.

Edit: Jag hittade klippet. http://www.youtube.com/watch?v=qXtEXtCkuiI :D

Han (Fremer) är ju ett typexempel på potentiell kund av sådana här produkter som Patrick82 och många andra, mer komeriella, håller på med.

Ja, han är extremt flummig.

Fremer antog ju Randi's utmaning på $1 million men Randi drog sig ur, eller om det var kabeltillverkaren.

http://www.stereophile.com/thinkpieces/021708swiftboat/

http://gizmodo.com/315250/pear-cable-chickens-out-of-1000000-challenge-we-search-for-answers

Jag vill minnas att det var problem med utmaningen, eftersom Framer vill testa kablar med helt olika egenskaper. Utmaningen gäller kablar med likartade egenskaper.
Det finns ju en del kablar att köpa som är konstruerade för att fungera som filter.

Gör inte alla kablar det, fungerar som filter mer eller mindre?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-23 18:00

Max_Headroom skrev:Tanken har inte slagit dig att det kan vara något annat än testmetoden som är orsaken till att reslutaten ibland kan tyckas "märkliga"?

Nej. Menar du att testobjekten i själva verket är identiska till ljud och smak och därför inte kan skiljas åt? Eller att de som testar saknar erforderlig erfarenhet? Förklara.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-23 21:00

Objektivisten skrev::?:

Nordost Sort Kone demonstreras av Bjorn. ---> https://www.youtube.com/watch?v=NdND5c-VNl8

Om den andra demon är med de svarta fruarna så verkar den uppskattas mindre av åhörarna. Jag börjar sällan prata när jag lyssnar på god, väl återgiven, musik. På Sweetspot i Stockholm härförleden hävdade man, i sann Patrick anda, att pyramider, , strömrenare, kabelhållare och kablar var viktigare för ljudet än de Wilsonhögtalare och all annan dyrbar elektronik som nyttjades i det aktuella rummet. Vojne.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-23 22:01

hifikg skrev:

Om den andra demon är med de svarta fruarna så verkar den uppskattas mindre av åhörarna. Jag börjar sällan prata när jag lyssnar på god, väl återgiven, musik. På Sweetspot i Stockholm härförleden hävdade man, i sann Patrick anda, att pyramider, , strömrenare, kabelhållare och kablar var viktigare för ljudet än de Wilsonhögtalare och all annan dyrbar elektronik som nyttjades i det aktuella rummet. Vojne.

Om det var den danske Nordostrepresentanten som hävdade detta kan jag förstå varför :wink: . Undrar vad Wilson och Moon tyckte....
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-23 23:52

bensnake skrev:
Max_Headroom skrev:Tanken har inte slagit dig att det kan vara något annat än testmetoden som är orsaken till att reslutaten ibland kan tyckas "märkliga"?

Nej. Menar du att testobjekten i själva verket är identiska till ljud och smak och därför inte kan skiljas åt? Eller att de som testar saknar erforderlig erfarenhet? Förklara.

SKillnaden mellan testobjekten är mycket mindre än man tror. Det är ett omfattande läckage mellan sinnesintryck och annat (minnen, förutfattade meningar etc) i hjärnan. Därför är öppna tester något som man mest kan hålla på med på skoj, men det är ingenting att lita på.
Ungefär hälften av alla kan inte säga om det är rödvin eller vitt vin man dricker, om man testar blint. Jag klarar det helt säkert inte. Men men, det är så våra hjärnor funkar. Eller inte funkar, kanske man kan säga...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 00:04

Max_Headroom skrev:
bensnake skrev:

SKillnaden mellan testobjekten är mycket mindre än man tror. Det är ett omfattande läckage mellan sinnesintryck och annat (minnen, förutfattade meningar etc) i hjärnan. Därför är öppna tester något som man mest kan hålla på med på skoj, men det är ingenting att lita på.
Ungefär hälften av alla kan inte säga om det är rödvin eller vitt vin man dricker, om man testar blint. Jag klarar det helt säkert inte. Men men, det är så våra hjärnor funkar. Eller inte funkar, kanske man kan säga...

Jag tycker att hifi är skoj. Det faktum att hjärnan funkar bättre i öppna situationer än i blinda, är skäl nog att underkänna blindtestet som metod att utröna skillnader som bevisligen föreligger men ej kan detekteras vid förfarandet. Mina 2 cents.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-24 00:11

Skepticism i all ära, men du ser väl ändå inte vad apparaten gör när du tittar på den? Undantaget de med rörliga delar som syns då... Du kanske inte ens ser apparaten från lyssningsplats... Måste du se apparaten för att njuta av den? :P

Kram!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-24 00:22

shifts skrev:Skepticism i all ära, men du ser väl ändå inte vad apparaten gör när du tittar på den? Undantaget de med rörliga delar som syns då... Du kanske inte ens ser apparaten från lyssningsplats... Måste du se apparaten för att njuta av den? :P

Kram!

Jag tycker att du ska ta ett glas vitt till oxfilén nästa gång. Kram! :wink:

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-24 00:23

http://www.unsicht-bar-berlin.de/unsicht-bar-berlin-v2/en/html/home_1_idea.html

Detta borde alla testa minst en gång i livet, lite ot men ändå...

Alla i servisen är dessutom blinda och du ser i te handen framför dig, mobiltelefonförbud mm. Man får i te ens se menyn i förväg annat än typ "Spanien" , "Frankrike" osv

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-01-24 01:32

Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Om det var den danske Nordostrepresentanten som hävdade detta kan jag förstå varför :wink: . Undrar vad Wilson och Moon tyckte....

Moon hade en representant på plats. Han sa åtminstone inte emot, han hade fullt sjå med att förklara att deras DAC med inbyggd transport INTE var en CD-spelare.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-24 10:40

hifikg skrev:
Panelguy skrev:
hifikg skrev:

Moon hade en representant på plats. Han sa åtminstone inte emot, han hade fullt sjå med att förklara att deras DAC med inbyggd transport INTE var en CD-spelare.

Jo jag var där och hörde danskens panegyrik över Nordostkablarna.
Visst upplevde jag en skillnad när de bytte till V2 men att säga att kablarna har större betydelse än högtalarna och elektroniken är rent fånigt....tom för att komma från en kabelförsäljare.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-24 15:36

Johan_Lindroos skrev:Och de fick inte var kortare heller, då skulle det inte låta bra. :lol:

Ju längre kablarna är desto större färgning på ljudet de ger. När jag klippte Nordost Valhalla signalkabel kortare och kortare fick jag bättre ljud. Basen blev större och snabbare och det fanns mer mikrodetaljer. Allt blev bättre. Till slut hade jag kontakterna fastlödda mot varandra och fick bäst ljud. Mycket starkt och dynamiskt ljud. Med Valhalla lät det klent som spaghetti.
Bild

Objektivisten skrev:Gör inte alla kablar det, fungerar som filter mer eller mindre?

Nordost Valhalla strömkabel var ett filter som ändrade ljudet. Jag klippte den i bitar och modifierade den på flera sätt. När den var kort och tjock fick man mest dynamik och bas, men inte lika mycket mikrodetaljer och mjukhet som en lång och tunn. Med den tjocka lät det bara "boom, boom, boom" utan någon textur i basen. Saker fattades i musiken som den tunna hade.

Bild

Bild

Panelguy skrev:Jo jag var där och hörde danskens panegyrik över Nordostkablarna.
Visst upplevde jag en skillnad när de bytte till V2 men att säga att kablarna har större betydelse än högtalarna och elektroniken är rent fånigt....tom för att komma från en kabelförsäljare.
Min dator med Valhalla lät bättre än en CD spelare med lakritssnöre. Så kabeln hade större betydelse för mig. Valhalla gjorde ljudet för mjukt och ihåligt med mindre mikrodetaljer, men tillsammans med datorn passade det utmärkt. När jag tog bort några hårddiskar och undervoltade datorn minskade kantigheten i ljudet, då lät Valhalla inte bra längre. Valhalla låter bäst om anläggningen låter brusig och kantig. Med billig elektronik lät det bäst. Med dyr elektronik som dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore SACD lät det väldigt illa, med Valhalla var det för mjukt och klent. Jag fick byta strömkablarna till Virtual Dynamics Genesis och Judge för att få synergi.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-24 18:34

Patrick82 skrev:Till slut hade jag kontakterna fastlödda mot varandra och fick bäst ljud.

Bild

Prövade du med silverlod?

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-24 19:11

Objektivisten skrev:
Patrick82 skrev:Till slut hade jag kontakterna fastlödda mot varandra och fick bäst ljud.

Bild

Prövade du med silverlod?

Ja, jag använde WBT Silver Solder.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-07 16:50

Jag använde samma RCA kontakter till att löda kablar flera dussin gånger. Eichmann Bullet Plug. Till slut gick de sönder. Sen bytte jag till Furutech FP-108 (R) som man skruvar fast ledarna med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-07 18:06

Bild

:D det där har jag länge funderat över varför ingen gjort. Nu har någon. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Re: Kablar och tweaks

Inläggav distad » 2015-05-19 23:37

En sådan här köpte jag av Sladd för att testa. Låda på magen :D
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-20 00:33

FBK skrev:En sådan här köpte jag av Sladd för att testa. Låda på magen :D
[ Bild ]

Hör du någon skillnad mot vad du nu hade innan? Polaren uppgraderade alla sina Supra till såna där med lådor på magen. Han påstår att han hör skillnad. Det gör inte jag. Däremot tror jag att de ger en viss feel-good och det är inte dumt det heller. Själv bytte jag från vanliga apparatkablar till Supra. Hörde ingen skillnad, men det kändes ändå okej att lägga 5-600 på dem och kanske skyddar grenuttaget mot en åsksmäll dessutom.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-20 20:27

hifikg skrev:
FBK skrev:En sådan här köpte jag av Sladd för att testa. Låda på magen :D
[ Bild ]

Hör du någon skillnad mot vad du nu hade innan? Polaren uppgraderade alla sina Supra till såna där med lådor på magen. Han påstår att han hör skillnad. Det gör inte jag. Däremot tror jag att de ger en viss feel-good och det är inte dumt det heller. Själv bytte jag från vanliga apparatkablar till Supra. Hörde ingen skillnad, men det kändes ändå okej att lägga 5-600 på dem och kanske skyddar grenuttaget mot en åsksmäll dessutom.

Jepp, och jag förstår din kompis val då jag gillar Transparent även om de inte är gratis precis. Men jag är villig att testa då sådant pyssel bara är kul som jag ser det och sedan ett tag tillbaka så har jag spelat med denna och den får nog godkänt av många här. :wink:
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi