Äggens konstruktion - historia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Äggens konstruktion - historia

Inläggav zartok » 2014-01-22 10:34

Utbruten tråd från:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=57104

Då detta inte har någonting med lyssning på äggen att göra delar jag av detta till egen tråd. Det finns ganska mycket skrivet i ämnet redan på forumet men jag har inte möjlighet att söka upp det just nu. Sök gärna själva.

/K12

Jag läste att dessa kan vara rippar på ino a2, vara annorlunda o utseende och viss funktion. Det ska ha diskuterats detta på faktiskt tidigare. Känner någon till vilken eller vilka trådar? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-22 11:18

Njae, de är inte rippar, jag var helt enkelt inblandad i projektet i begyn-
nelsen och föreslog konstruktionen 1999.

Detta efter att jag blivit lovad att bli signifikant delägare och ansvarig
för utvecklingsavdelningen. Jag har ritningarna på hur högtalarna var
tänkta att se ut kvar här.

De var inte äggformade då utan såg mera lika a2/a3 ut, i varje fall fram-
ifrån. Sedda från sidan så hade de en böjd form nedåt, och basreflexrör
som mynnade nedåt och med sväng inuti lådan. Ritningarna sitter i en
pärm jag har någonstans och kan säkert hitta dem och visa dem om
någon är intresserad.

Under en rätt så lång tid därefter så bromsade Peter rätt hårt, och sen
några år in på 00-talet så kontaktade han företaget som skapat ägg-
formen och då märkte jag också att Peter började styra mera över kon-
struktionen än vad vi hade talat om från början. Jag tyckte en del val
var olyckliga, som t ex en alltför försänkt baselementplacering och bas-
reflexporternas orientering och form. Problemen som jag berättade om
uppstod, inte oväntat.

Till sist ringde Peter en dag och berättade att han hade bestämt att jag
skulle bli ansvarig för kvalitetskontrollen i produktionen! Det var ju inte
alls vad vi kommit överens om. Det var ingen rolig dag. Minns inte vilket
år detta var men det var väl kanske halvvägs in på 00-talet plus minus
några år?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 12:16

IngOehman skrev:Njae, de är inte rippar, jag var helt enkelt inblandad i projektet i begyn-

någon är intresserad.

uppstod, inte oväntat.

några år?

Vh, iö

Ingvar, du minns fel! Det du skriver här är inte i överensstämmelse med det faktiska händelseförloppet! Ni som läser det IngOehman skriver i frågan kan ta det med en och annan nypa salt.

Jag har hittills varit ganska snäll mot dig och restriktiv med att offentliggöra alla dokument i sakfrågan men om det skulle behövas ämnar jag lägga upp allt här på faktiskt för att ge ljus och återspegla det faktiska händelseförloppet. Jag har sparat alla dokument. Mer vill jag ännu inte skriva i frågan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-01-22 12:51

Nu är saker som de är, varför älta gammal "skit"? Lär ju inte föra något gott med sig.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 12:56

Rydberg skrev:Nu är saker som de är, varför älta gammal "skit"? Lär ju inte föra något gott med sig.

+1
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-22 13:15

+2

edit: men det var kul att läsa om lyssningen. Äggen verkar ju rätt trevliga må jag säga.
Senast redigerad av mrGaskill 2014-01-22 13:17, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-22 13:16

Så var vi där igen. Detta är en sak jag alltid undrat över flera gånger tidigare när det kommer upp saker dessa båda herrar varit inblandade i. Att dom alltid har diametralt olika uppfattningar om hur det egentligen var.
Jag hoppas att ni lägger ner den här gången så det inte blir som det brukar med ändlösa inlägg av beskyllningar och motbeskyllningar.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-22 14:40

Frågan är ändå att betrakta som inte ointressant. Personligen tycker jag att det vore intressant att få reda på hur det faktiskt förhåller sig. Såväl Peter som Ingvar är ju balanserade herrar som inte brukar ha några problem med att hålla sig till sakfrågan.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 14:40

Eri skrev:Att dom alltid har diametralt olika uppfattningar om hur det egentligen var.

Det är kanske en utstuderad taktik för att dela upp kunderna mellan sig? :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-22 14:42

Eri skrev:Så var vi där igen. Detta är en sak jag alltid undrat över flera gånger tidigare när det kommer upp saker dessa båda herrar varit inblandade i. Att dom alltid har diametralt olika uppfattningar om hur det egentligen var.
Jag hoppas att ni lägger ner den här gången så det inte blir som det brukar med ändlösa inlägg av beskyllningar och motbeskyllningar.

Typ så. Alternativt, om det nu finns kort att lägga, så läggs alla korten på bordet så ni får det överstökat en gång för alla om det nu finns behov för det offentligt. Trista beskyllningar och gliringar mår varken ni eller forumhälsan bra av.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-22 14:43

jag måste ju säga att jag mer än gärna hade velat se dessa dokument med den tidiga varianten av äggen som du har öhman, men samtidigt så vill jag absolut inte att du ska börja rota i gamla pärmar bara för min skull. så helst så skulle jag gärna se fler personer som hade velat se dessa ritningar innan du skulle börja ens överväga att spendera tid på att plocka fram dom.

jag har inte hört talas om detta, så det är därför jag frågar, men det verkar som att det varit ett infekterat ämne om vad som hänt i dessa affärer. det kanske har talats om i andra trådar, och i så fall så hade någon kanske kunnat länka någon av dessa trådar hit, så hade man kunnat läsa vad som sagts utan att dom inblandade parterna ska behöva berätta detta igen.

utifall stridsyxan är lite liggande idag så hade jag ogärna varit den som gjort att endera part plockat upp den igen. däremot så finner jag det otroligt intressant att läsa om det här eftersom jag ser det som extremt spännande hifihistoria, och svensk sådan dessutom!

det brukar ofta inte finnas något dokumenterat i såna här överenskommelser, vilket gör att det kanske inte är värt att diskutera vad som sagts från endera håll. jag själv känner till herr öhman betydligt mer så jag är ju färgad att lita på vad han skriver, det ska erkännas.

det som återstår är i alla fall den färdiga produkten, och det var därför jag började läsa om någon annan hade tänkt på att den påminner om a2.

i övrigt hoppas jag att min okunskap inte orsakar upprördhet.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2014-01-22 15:09

Jag är också nyfiken men kan inte se att något gott kan komma ur detta. I vanlig ordning kommer ju folk välja sida och så är pajkastningen igång och folk kommer i kläm. Det är bara att kika i kabel&tweak tråden för att förstå vad jag menar...

Att TS använder ordet "rippar" som normalt är något negativt antyder ju att man valt sida redan där.

Gissningsvis kommer ni bara hetsa dessa båda gentlemen mot varann och jag har en aning om att det kanske redan är lite spänt dom emellan vad gäller vissa frågor.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-22 15:41

saken är den att jag är helt säker på att herr öhman och övriga inblandade (med deras enorma kunskapsbank) kan hålla sig på en bra nivå, däremot så har jag ju också skrivit att jag absolut inte vill att man ska börja krafsa på en stridsyxa som kanske redan när halvt i jorden. samtidigt så är det här extremt intressant för någon som är okunnig och oinsatt.

jag använde ordet rippar pga slangen. jag tyckte att ägget påminde väldigt mycket (i grund) om a2, därav min fråga. i mitt näst senaste inlägg så var jag väldigt tydlig med att längst ner skriva "i övrigt hoppas jag att min okunskap inte orsakar upprördhet." eftersom jag inte besitter någon kännedom om detta, även fast det troligtvis finns endel om ämnet här på forumet.

jag vill absolut inte hetsa någon mot något och därför är jag väldigt försiktig med att fråga om detta. men som sagt, jag finner ämnet extremt intressant och då är det samtidigt svårt för mig att inte fråga om det. för mig så blir det ju lite sporrande också, eftersom jag är i den absoluta början av att tillverka saker, så sånt här är intressant för mig.

jag hade även gärna velat höra vad det är för problem som uppstått med basplaceringen hos äggen och sånt (som öhman varit inne på) men förstår att en sån fråga kanske inte är lämplig.

ja, i övrigt så är jag egentligen ingen ts. jag ställde den lillla frågan här ovan i en närliggande tråd av rent intresse och sedan bröts det hela ut av en mod. detta eftersom jag inte hade någon aning om att herr öhman varit inblandad i projektet alls.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2014-01-22 16:22

jag menade inget illa mot dig och jag betvivlar inte att dessa två herrar kan sköta det skapligt snyggt. Problemet är ju när respektive hejarklack drar igång och hejar på...

Jag är också intresserad och nyfiken på ämnet men kanske hellere då som en krönika där man inte ges möjlighet att kommentera... trådar har ju en förmåga att spåra ur som bekant.

Eller så har jag fel och allt går galant!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-22 16:53

Låt detta ämne tillhöra de bägge gentlemännen istället för att elda upp en stämning där pöbeln får sin chans att vara med. Det leder knappast till något positivt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-22 16:58

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Njae, de är inte rippar, jag var helt enkelt inblandad i projektet i begyn-

någon är intresserad.

uppstod, inte oväntat.

några år?

Vh, iö

Ingvar, du minns fel! Det du skriver här är inte i överensstämmelse med det faktiska händelseförloppet! Ni som läser det IngOehman skriver i frågan kan ta det med en och annan nypa salt.

Jag har hittills varit ganska snäll mot dig och restriktiv med att offentliggöra alla dokument i sakfrågan men om det skulle behövas ämnar jag lägga upp allt här på faktiskt för att ge ljus och återspegla det faktiska händelseförloppet. Jag har sparat alla dokument. Mer vill jag ännu inte skriva i frågan.

Mvh
Peter

Nej jag minns verkligen inte fel, och det finns inga dokument för övrigt
som har med något av det jag berättat att göra, annat än dem jag har
här. Vi skrev inga avtal utan jag bara litade på det du sa.

Och var och en som vill kan ju titta på högtalarna och jämföra. Mina a3
och senare a2 kom till, som väl rätt så många känner till, efter en dis-
kussion jag hade med Ken Kantor 1996. Den finns återgivning i MoLt för
dem som undrar.

Och sakerna med ägget hände ju heller inte i ett vakuum så hur upp-
komsten av dem gick till finns det ju många som känner till, Claes Wette-
brandt och Johan Lindroos t ex. Den senares födelsedagsfest i gamla
stan några år in på 2000-talet, då det spelade på a3:or och basar be-
rättade jag ju om för Peter, närmare bestämt det fantastiska lounge-
spound de skapar möblerade så, och detta ledde till plötsligt ett ryck i
intresset från Peters sida, och en tjej som intresserade sig för a3:orna
som var på Johans fest och som ville arbeta med högtalarna, kanske ur
ett marknadsperspektiv, satte jag även i kontakt med Peter eftersom
jag tänkte att hon var en bra tillgång för försäljningen. Hon var mycket
begåvad, superskarp.

Tror inte det samarbetet gick så bra dock.

Och då jag inte har för avsikt att göra rättsak av det hela så spelar allt
detta väl heller ingen annan roll än att historien kan vara kuriöst intres-
sant, för dem som undrar hur det gick till - nämligen precis som jag be-
skrivit det. Så är det, och det är ingenting jag kan göra något åt.

Jag ville här bara klargöra att Peter inte rippat konstruktionen utan att
det var jag själv som var initiativtagare till att en fullregistervariant av
dem skulle göras, men villkoret då var förstås den generositet i andra
riktningen som Peter erbjöd.

Det finns lite andra förhistorier också om löften som försvann, men det
kan vara detsamma med det.

Jag säger som jag sagt så många gånger förr - jag önskar Peter lycka
till med det hela. Och det menar jag verkligen. Tro inget annat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 17:20

zartok skrev:jag måste ju säga att jag mer än gärna hade velat se dessa dokument med den tidiga varianten av äggen som du har öhman, men samtidigt så vill jag absolut inte att du ska börja rota i gamla pärmar bara för min skull. så helst så skulle jag gärna se fler personer som hade velat se dessa ritningar innan du skulle börja ens överväga att spendera tid på att plocka fram dom.

jag har inte hört talas om detta, så det är därför jag frågar, men det verkar som att det varit ett infekterat ämne om vad som hänt i dessa affärer. det kanske har talats om i andra trådar, och i så fall så hade någon kanske kunnat länka någon av dessa trådar hit, så hade man kunnat läsa vad som sagts utan att dom inblandade parterna ska behöva berätta detta igen.

utifall stridsyxan är lite liggande idag så hade jag ogärna varit den som gjort att endera part plockat upp den igen. däremot så finner jag det otroligt intressant att läsa om det här eftersom jag ser det som extremt spännande hifihistoria, och svensk sådan dessutom!

det brukar ofta inte finnas något dokumenterat i såna här överenskommelser, vilket gör att det kanske inte är värt att diskutera vad som sagts från endera håll. jag själv känner till herr öhman betydligt mer så jag är ju färgad att lita på vad han skriver, det ska erkännas.

det som återstår är i alla fall den färdiga produkten, och det var därför jag började läsa om någon annan hade tänkt på att den påminner om a2.

i övrigt hoppas jag att min okunskap inte orsakar upprördhet.

Hej zartok

Jag vill förtydliga! Ingvar har inga dokument med några tidiga varianter på äggen! Att högtalarna kallas för äggen beror på dess yttre formgivning. Ingvar har aldrig gjort någon ritning på formgivningen! Jag vill klargöra att formgivningen på äggen helt och hållet är gjord av No Picnic Industridesign! Ingvar har ingen copyright i äggens design! No Picnic har copyright eftersom de har gjort designen! Däremot äger Bremen Production AB hela designen och Bremen har registrerat mönsterskydd på designen i EG, USA, Kina, Ryssland och Hong Kong.

Ingvar gjorde omkring år 2000 en skiss på en servett och den har ingen liknelse med äggens formgivning. Den skissen lämnade Ingvar hos mig. Hela historien om äggens tillblivelse kommer jag så småningom att skriva i petersteindl?-tråden d v s där historia om Peter Steindl hör hemma. Historiaskrivningen har en paus i den tråden tills jag finner det lämpligt att gå vidare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 17:24

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:

någon är intresserad.

uppstod, inte oväntat.

några år?

Vh, iö

Mvh
Peter

Nej jag minns verkligen inte fel, och det finns inga dokument för övrigt
som har med något av det jag berättat att göra, annat än dem jag har
här. Vi skrev inga avtal utan jag bara litade på det du sa.

Och var och en som vill kan ju titta på högtalarna och jämföra. Mina a3
och senare a2 kom till, som väl rätt så många känner till, efter en dis-
kussion jag hade med Ken Kantor 1996. Den finns återgivning i MoLt för
dem som undrar.

Och sakerna med ägget hände ju heller inte i ett vakuum så hur upp-
komsten av dem gick till finns det ju många som känner till, Claes Wette-
brandt och Johan Lindroos t ex. Den senares födelsedagsfest i gamla
stan några år in på 2000-talet, då det spelade på a3:or och basar be-
rättade jag ju om för Peter, närmare bestämt det fantastiska lounge-
spound de skapar möblerade så, och detta ledde till plötsligt ett ryck i
intresset från Peters sida, och en tjej som intresserade sig för a3:orna
som var på Johans fest och som ville arbeta med högtalarna, kanske ur
ett marknadsperspektiv, satte jag även i kontakt med Peter eftersom
jag tänkte att hon var en bra tillgång för försäljningen. Hon var mycket
begåvad, superskarp.

Tror inte det samarbetet gick så bra dock.

Och då jag inte har för avsikt att göra rättsak av det hela så spelar allt
detta väl heller ingen annan roll än att historien kan vara kuriöst intres-
sant, för dem som undrar hur det gick till - nämligen precis som jag be-
skrivit det. Så är det, och det är ingenting jag kan göra något åt.

Jag ville här bara klargöra att Peter inte rippat konstruktionen utan att
det var jag själv som var initiativtagare till att en fullregistervariant av
dem skulle göras, men villkoret då var förstås den generositet i andra
riktningen som Peter erbjöd.

Det finns lite andra förhistorier också om löften som försvann, men det
kan vara detsamma med det.

Jag säger som jag sagt så många gånger förr - jag önskar Peter lycka
till med det hela. Och det menar jag verkligen. Tro inget annat.

Vh, iö

Ingvar du läste avtalet och avböjde! Jag ändrade det lite för att gå dig till mötes men du sa nej till det också! Anledningen att du sa nej vill jag inte gå in på här. Jag förstår inte varför du skriver. Det är jönserier du skriver. Du insinuerar saker som inte ens har något att göra med utvecklingen av äggen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-22 17:27

Tänkte låsa för en stund sen men nu är det definitivt på tiden!

Posterna hittills visar på ett ingenting ändrats i ståndpunkt.
Den här soppan reds bäst ut av Peter och Ingvar. Själva.

Vill någon - exempelvis Zartok - veta mer, är det bara att plöja Petersteindltråden.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi