i56 vs i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

i56 vs i64s

Inläggav bakerman22 » 2014-01-22 18:37

Det har kanske avhandlats tidigare, men vad är egentligen skillnaden mellan i56 och i64s, förutan att i64s är specad till 4 dB högre max ljudtryck?

Hade en liten diskussion på ett grannforum där en användare trodde att det skiljde i dist mellan dessa två modeller vid "normala" volymer, dvs runt 85 dB.
Är skillnaden i dist ens mätbar vid dessa volymer?

Hur stor skillnad i återgivning är det mellan modellerna vid 1 instoppad watt?
Hur stor skillnad i återgivning är det mellan modellerna vid 2000 instoppade watt?
Skiljer det mer än bara dist?

Har för mej att jag läst att själva kabinettet inte gör speciellt stor skillnad.
I alla fall inte lamineringen, men i64s har väl en något större volym, och det borde ju yttra sej på något sätt.

Helst faktasvar tack. Tro och gissa kan jag också göra. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 00:49

Det var ingen som visste nej. :D

Får väl se om IÖ hoppar in och förklarar hur det ligger till då. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 00:58

Jag har aldrig hört bägge högtalarna bredvid varandra i samma rum så ta det jag skriver med en nypa salt.

Att signatur elementen distar mindre vid samma givna ljudtryck och att de klarar av högre maximala ljudtryck är givet.

Jag tror nog att man kan höra skillnad även på normala nivåer. Här har du en diskussion om pi60 vs pi60s. Visst inte riktigt samma modeller, men samma element och framför allt högtalare som betydligt fler har hört.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Skillnaden mellan i64s och i56 bör vara ungefär den samma som den mellan pi60s och pi60. Den stora skillnaden mellan dessa jämförelser skulle jag säga är att redan i56 är så ruggigt kapabel och lågdistande att du måste skruva upp volymen en bra bit innan du hör den dista. Vid detta lag kan du höra skillnad mot i64s. På riktigt låga nivåer så tror jag att skillnaderna är väldigt små. Kanske icke detekterbara, men jag kan ha fel.

Den större volymen på kabineten har att göra med att signaturelementen har en längre slaglängd och att de mindre kaviteterna hos i56 hade resulterat i högre dist. obs väldigt förenklat.

Summa summarum: i64s distar mindre än i56 och det är inte så bara :D

PS. Du blev det en del spekulation från min sida iaf, men det får du leva med ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: i56 vs i64s

Inläggav paa » 2014-01-23 01:08

bakerman22 skrev:Det har kanske avhandlats tidigare,

Precis:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=437572
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 08:55

Jag har läst den tråden. Det står inget om det jag undrar över.
I den tråden är det mer jämförelse i56/i64s VS i28.
Det står att i64s spelar något mer avslappnat vid extrema volymer, fast hur stor är skillnaden vid "normala" då?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 09:24

bakerman22 skrev:Jag har läst den tråden. Det står inget om det jag undrar över.
I den tråden är det mer jämförelse i56/i64s VS i28.
Det står att i64s spelar något mer avslappnat vid extrema volymer, fast hur stor är skillnaden vid "normala" då?

Extremt små skulle jag säga. Jag personligen hör ingen direkt skillnad (dvs med normal lyssning, inget anlytiskt nittpickande med extra svåra stycken) på i28 och i56 eller i32s och i64s på normala nivåer då samtliga dessa distar för lite för att jag skall störa mig på det. Skruvar man däremot upp så är det tydligt att de större modellerna klarar av mycket starkare ljudtryck utan att låta ansträngda/för samma mängd dist.

Mitt gissning är att vill du endast kunna spela starkare så kommer du bli nöjd med en uppgradering. Letar du däremot efter någon extra dimension av välljud på alla ljudnivåer så kommer du bli besviken.

Det är väl ungefär det jag har att säga i ämnet. Lycka till :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-01-23 10:46

Tänk på att du måste upp på es-nivå för att verkligen kunna nå hifi-nirvana!

Det är inte förens då du får special-dämpmaterial + fårull från lamm-oskulder som Ingvar själv har klippt, tagit oskulden på, kardat och rullat mellan sina bara skinkor!

Det är inte förrens här du får superselekterade kondensatorer som Ingvar själv selekterat ur soptunnan medelst blindtest (läs handflata som täcker ögonen).

:lol:

Nää, skämtar bara, är bara på galet humör just nu och jag vet att Ingvar inte tar illa upp av lite humor :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-01-23 12:13

Om egenskapen att spela högt är det enda som väger in så kan man då köpa vilken högtalare som helst på mediamarkt så länge man inte spelar så den distar? Är det så då att ett par Andersson-högtalare från Siba bara har sämre tolleranser än en dyrare högtalare?

Eller är det man säger att de vanliga elementen i pi60, i28, i56 redan är så pass bra att enda skillnaden på dessa och de i pi60s, i32s och i64s är pyttesmå skillnader som man endast kan mäta och inte höra..och då självklart att man kan spela högre med dom? Detta kan ju vara fallet och att man då endast väljer högtalare utifrån vilket rum man har eller ifall man kommer spela med basmoduler till eller inte.

Fortfarande en ganska intressant fråga som jag tycker det fortfarande inte finns solklara svar till.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-01-23 12:14

Wolfie skrev:Tänk på att du måste upp på es-nivå för att verkligen kunna nå hifi-nirvana!

Det är inte förens då du får special-dämpmaterial + fårull från lamm-oskulder som Ingvar själv har klippt, tagit oskulden på, kardat och rullat mellan sina bara skinkor!

Det är inte förrens här du får superselekterade kondensatorer som Ingvar själv selekterat ur soptunnan medelst blindtest (läs handflata som täcker ögonen).

:lol:

Nää, skämtar bara, är bara på galet humör just nu och jag vet att Ingvar inte tar illa upp av lite humor :)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 12:25

philipbtz skrev:Om egenskapen att spela högt är det enda som väger in så kan man då köpa vilken högtalare som helst på mediamarkt så länge man inte spelar så den distar? Är det så då att ett par Andersson-högtalare från Siba bara har sämre tolleranser än en dyrare högtalare?

Eller är det man säger att de vanliga elementen i pi60, i28, i56 redan är så pass bra att enda skillnaden på dessa och de i pi60s, i32s och i64s är pyttesmå skillnader som man endast kan mäta och inte höra..och då självklart att man kan spela högre med dom? Detta kan ju vara fallet och att man då endast väljer högtalare utifrån vilket rum man har eller ifall man kommer spela med basmoduler till eller inte.

Fortfarande en ganska intressant fråga som jag tycker det fortfarande inte finns solklara svar till.

Om det är ditt enda krav så kan du köpa vad som helst som uppfyller det, men jag tvivlar starkt på att du hittar något på Siba som kan prestera i närheten av de ljudtryck som dessa högtalare(i56, i64s) kan utan att dista så antingen dina öron eller högtalarna går sönder.

Dist är verkligen inte "bara". Enligt mig är det en av de absolut viktigaste parametrarna för en högtalare. Distar det så låter det alltid dåligt enligt mig oavsett hur bra allt annat är, men det kanske bara är jag som känner så?

De vanliga elementen är redan riktigt bra. Jag har ett par r14 vilka delar baselement(modell) med i56 och de låter jättebra enligt mig. Inget att klaga på.
Att sedan signaturelementen distar ännu mindre är ju kanon. Vad mer vill folk att de skall göra?
Jag personligen tycker det hade vart konstigt om signaturversionen av samma högtalare hade skild karakteristik jämfört med orginalet. Saker som frekvensgång, spridning osv bör vara identisk iom att det är samma högtalare. Signaturen bör bara vara lite bättre på allt.

Som jag ser det, och vilket är Ingvars mål om jag inte misstar mig, så låter de större Ino systemen(i14/pi60+) väldigt lika. Så lika att det på lägre ljudnivåer är mycket svårt att höra skillnad på dem. Skillnaden ligger i mångt och mycket i distnivån och vilka ljudtryck de kan producera.
Du väljer helt enkelt högtalare efter dina behov av ljudtryck. Spelar du inte så starkt så klarar du dig med ett par pi60. Är du helt galen så behöver du i64s och 24st basmoduler. Upp till var persons behov helt enkelt.

Att de mindre/billigare högtalarna inte låter märkbart sämre på låga nivåer tycker jag iaf är väldigt bra för jag har inte råd eller plats för de stora :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-23 12:33

AndreasArvidsson skrev:Skillnaden ligger i mångt och mycket i distnivån och vilka ljudtryck de kan producera.

Och på vilket lyssningsavstånd du vill sitta !
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 12:34

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Skillnaden ligger i mångt och mycket i distnivån och vilka ljudtryck de kan producera.

Och på vilket lyssningsavstånd du vill sitta !

Ja absolut. Jag skrev "i mångt och mycket" för självklart är det mer saker som skiljer. Spridningen en av dem.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-01-23 13:01

Fråga: är distorsionen linjär i förhållande till ljudtryck i inos element?

Edit: måste nog förtydliga frågan, vad jag menar är om man jämför två högtalare i inos sortiment, och den ena kan spela 3dB högre, är det då alltid givet att distorsionen är lägre i den högtalare som klarar av ett högre ljudtryck, oavsett det ljudtryck som spelas?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 13:05

JockeX skrev:Fråga: är distorsionen linjär i förhållande till ljudtryck i inos element?

Edit: måste nog förtydliga frågan, vad jag menar är om man jämför två högtalare i inos sortiment, och den ena kan spela 3dB högre, är det då alltid givet att distorsionen är lägre i den högtalare som klarar av ett högre ljudtryck, oavsett det ljudtryck som spelas?

Så här skrev Ingvar gällande pi60 vs pi60s:

IÖ skrev:Tonkurvemätningar har det ju visats väldigt många, vissa gjorda av mig
andra gjorda av andra. Det är dock nästan omöjligt att skilja mellan pi60
och pi60s med tonkurvemätningar, de är så identiska att jag inte från en
tonkurvemätning kan avgöra vilken det är.

Tittar man på distorsionsmätningar så ser det ungefär likadant ut om
man tittar på pi60s mätt vid någon ljudtrycksnivå, och pi60 mätt vid en
nivå drygt 4 dB svagare. Det kanske verkar som en liten skillnad och min
uppfattning är att det är mycket svårt att skilja mellan dem då man spelar
svagt.

Men drygt 4 dB är inte en försumbar skillnad när man spelar så starkt att
distorsionen alls blir en faktor. Vi talar om 2,5 - 2,8 gånger högre effekt.
Så att spela med säg 180W i topparna (=360 W peak) på ett par pi60s
motsvarar alltså runt 68 W för pi60 distorsionsmässigt. Beskriver man
det så får man eventuellt en riktigare uppfattning om skillnaden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 51#1619051

Av det drar jag slutsatsen att de kapablare högtalarna distar mindre även på lägre ljudtryck. Dvs signaturelementen har inte bara större slaglängd utan de distar mindre över lag.
Tänk dock på att om bägge högtalarnas dist ligger under din detektionsnivå så kommer du inte höra någon skillnad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 13:13

philipbtz skrev:Om egenskapen att spela högt är det enda som väger in så kan man då köpa vilken högtalare som helst på mediamarkt så länge man inte spelar så den distar? Är det så då att ett par Andersson-högtalare från Siba bara har sämre tolleranser än en dyrare högtalare?

De riktigt spännande skillnaderna är mer esoteriska än så, de är så
hemliga att man inte kan mäta dem. Man kan inte ens höra dem! De
kan endast beskrivas med ord. 8)

- - -

Skämt åsido - skillnaden mellan i 56 och i64s motsvarar på praktiskt
taget alla sätt de mellan pi60 och pi60s, och distorsionsskillnaderna
finns vid alla nivåer, inte bara när man spelar som starkast.

Men distorsionens hörbarhet som sådan är ju mycket lägre när man
spelar svagt, så även om skillnaden består så blir betydelsen av den
mycket mindre.

Så visst är skillnaden viktigast när man spelar starkt.

En sak som är spännande dock, tycker jag, är att det för de allra flesta
är svårt att i förvägföreställa sig hur gärna man VILL kunna spela starkt
när man plötsligt KAN göra det...

Det är fler än en som tänker att högtalare Y spelar praktiskt taget till-
räckligt starkt med hög kvalitet för mina behov, så om jag skaffar hög-
talare Z som klarar 6 dB mer än så så räcker det för alltid. Men med
högtalare Z så är det plötsligt mycket roligare att spela starkt, och
plötsligt inser man att behöver man 10 dB mer än så!

Den riktiga gränsen kommer man ju till först när öronen och inte anlägg-
ningen sätter gränsen. Men - det kluriga är, att med en anläggning som
sätter gränsen så är det väldigt lätt att tro att det är öronen som säger
ifrån...

Jag tror det är därför det är så lätt att tro att ett visst maxljudtryck är
tillräckligt, men att märka att man vill ha mera när man närmar sig det.

- - -

Så vägen framåt är ofta mer en fråga om att skaffa kunskaper och erfar-
enheter än vad man kan tro. Att leva med ett väldigt kapabelt system
är även något helt annat än att besöka någon som har ett, några tim-
mar.

Och en kul grej tycker jag, är att många av ägarna till "femsystemen",
alltså i56, i64s och i68es, berättar för mig att de inte alls spelar starkt
för jämnan, utan att de kolossala systemen även har fått dem att upp-
skatta spelning på väldigt svag nivå i tysta rum (t ex mitt i natten) mer
än tidigare! Att de kanske rent av i snitt spelar svagare än tidigare. :)

Vissa säger att volymvalet blivit en mera konkret "resurs". Tidigare och
med enklare anläggningar har det bara funnits en volym som dugt, eller
ett rätt så litet intervall: För svagt och det har låtit ynkligt och middigt,
för starkt och det har låtit illa.

Med femsystemen så berättar många avderas ägare just att det har
öppnat sig helt nya dimensioner, i det att nu plötsligt alla volymer lik-
som "fungerar".

Jag är ju själv ingen ägare av något femsystem :oops: men det finns ju
flera här som är det, och det är väl bättre att de berättar än att jag gör
mig till uttolkare av vad de berättat för mig om deras upplevelser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-23 13:21

IngOehman skrev:Den riktiga gränsen kommer man ju till först när öronen och inte anläggningen sätter gränsen. Men - det kluriga är, att med en anläggning som sätter gränsen så är det väldigt lätt att tro att det är öronen som säger ifrån...

Så sant, så sant. Sanningen svider. :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-01-23 14:33

IngOehman skrev:

De riktigt spännande skillnaderna är mer esoteriska än så, de är så
hemliga att man inte kan mäta dem. Man kan inte ens höra dem! De
kan endast beskrivas med ord. 8)

- - -

Skämt åsido - skillnaden mellan i 56 och i64s motsvarar på praktiskt
taget alla sätt de mellan pi60 och pi60s, och distorsionsskillnaderna
finns vid alla nivåer, inte bara när man spelar som starkast.

Men distorsionens hörbarhet som sådan är ju mycket lägre när man
spelar svagt, så även om skillnaden består så blir betydelsen av den
mycket mindre.

Så visst är skillnaden viktigast när man spelar starkt.

En sak som är spännande dock, tycker jag, är att det för de allra flesta
är svårt att i förvägföreställa sig hur gärna man VILL kunna spela starkt
när man plötsligt KAN göra det...

Det är fler än en som tänker att högtalare Y spelar praktiskt taget till-
räckligt starkt med hög kvalitet för mina behov, så om jag skaffar hög-
talare Z som klarar 6 dB mer än så så räcker det för alltid. Men med
högtalare Z så är det plötsligt mycket roligare att spela starkt, och
plötsligt inser man att behöver man 10 dB mer än så!

Den riktiga gränsen kommer man ju till först när öronen och inte anlägg-
ningen sätter gränsen. Men - det kluriga är, att med en anläggning som
sätter gränsen så är det väldigt lätt att tro att det är öronen som säger
ifrån...

Jag tror det är därför det är så lätt att tro att ett visst maxljudtryck är
tillräckligt, men att märka att man vill ha mera när man närmar sig det.

- - -

Så vägen framåt är ofta mer en fråga om att skaffa kunskaper och erfar-
enheter än vad man kan tro. Att leva med ett väldigt kapabelt system
är även något helt annat än att besöka någon som har ett, några tim-
mar.

Och en kul grej tycker jag, är att många av ägarna till "femsystemen",
alltså i56, i64s och i68es, berättar för mig att de inte alls spelar starkt
för jämnan, utan att de kolossala systemen även har fått dem att upp-
skatta spelning på väldigt svag nivå i tysta rum (t ex mitt i natten) mer
än tidigare! Att de kanske rent av i snitt spelar svagare än tidigare. :)

Vissa säger att volymvalet blivit en mera konkret "resurs". Tidigare och
med enklare anläggningar har det bara funnits en volym som dugt, eller
ett rätt så litet intervall: För svagt och det har låtit ynkligt och middigt,
för starkt och det har låtit illa.

Med femsystemen så berättar många avderas ägare just att det har
öppnat sig helt nya dimensioner, i det att nu plötsligt alla volymer lik-
som "fungerar".

Jag är ju själv ingen ägare av något femsystem :oops: men det finns ju
flera här som är det, och det är väl bättre att de berättar än att jag gör
mig till uttolkare av vad de berättat för mig om deras upplevelser.

Vh, iö

Det här var ett mycket intressant svar. Tack för bra input. Vågar man då påstå att i28 alltid är bättre än pi60s så länge man kan sitta iaf 5 meter ifrån högtalarna? Vi förutsätter också att rummet är så pass bredd att högtalarna slipper stå i hörnen.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 20:18

Nu har jag ju fått några svar, men ändå inget konkret..

Finns det några distsiffror på modellerna? Hur stor skillnad i dist är det vid 85 dBA? Hur stor skillnad är det vid 115 dBA?
Sina egna öron känns ju som att det är en sisådär måttstock.. Det blir ju per automatik att signaturmodellerna låter bättre så länge det inte testas blint.
Dom är ju dyrare, och det står ju faktiskt i manifestet att dom är lite bättre på allt...

Det verkar som att ingen vet. Dom som tror sej veta refererar till manifestet.
Det kan ju vara så att du IÖ vet, men inte vill avslöja det för att du kanske hellre säljer i64s än i56. :wink:

Tänk vad surt det skulle vara för dom som har köpt i64s om det visar sej att det skiljer någon promille i dist vid extrema ljudtryck. :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-01-23 20:39

Jamen, en skillnad på 3 promille kan ju vara jättestor ju!
Om den ena distar 1 promille och den andra 3 promille så är ju skillnaden 3 ggr me dist! 300 % mer dist!
Grym skillnad ju. ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 20:52

Det var den typen av svar jag gissade att jag skulle få faktiskt.. :wink:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-01-23 22:08

Jag kan inte svara för någon annan utan bara för mig själv, för min egen del handlade det om feelgood och framtidssäkring. Att veta att jag aldrig mer kommer behöva byta högtalare utan att 64:orna (med d-option) alltid kommer att räcka till och fungera i alla möjliga framtida boenden. Feelgood för att jag slipper tänka på att det kanske kunde låtit bättre om jag gått på någon mindre modell.

Jag måste faktiskt erkänna att jag faktiskt uppskattar musik även på lägre volymer med 64:orna jämfört med i16s. Musiken blir mer "levande" även på lägre ljudnivåer, hur konstigt det än låter så upplever jag det faktiskt så.. :)

Det var väl ungefär vad jag har att tillföra ämnet.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 22:51

Feelgoodbiten är ett argument som jag köper rakt av.
Men när någon använder dom specade extra fyra decibelen som ett argument så tycker jag att det bara blir fånigt.

Jag tror aldrig att vi kommer att få reda på vad det skiljer mellan i56 och i64s rent konkret. För det är nog ingen som vet. Är inte ens säker på att IÖ vet vad som skiljer rent konkret, och om han vet det så tror jag inte att han kommer att redovisa det.

Jag har aldrig haft några planer på att byta upp mej. Vinner jag hundra miljoner på lotto så beställer jag kanske ett par i68es, men då enbart för feelgood. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 22:54

Vad är det för konkreta svar du vill ha? distmätningar? Hur många personer sitter på bägge högtalarna och har både kunskap och utrustning att mäta detta tror du?
Vill du ha denna typ av svar så är det nog bara IÖ som du kan vända dig till.

Dessutom är 4dB inte lite. Du kan tycka att det är fånigt, men jag lovar dig att många tycker att det är ganska viktigt. Viktigt nog för att betala ordentligt för det tom ;)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-23 23:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-01-23 22:56

Ja.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-01-23 23:23

-Palle- skrev:Jag kan inte svara för någon annan utan bara för mig själv, för min egen del handlade det om feelgood och framtidssäkring. Att veta att jag aldrig mer kommer behöva byta högtalare utan att 64:orna (med d-option) alltid kommer att räcka till och fungera i alla möjliga framtida boenden. Feelgood för att jag slipper tänka på att det kanske kunde låtit bättre om jag gått på någon mindre modell.

Jag måste faktiskt erkänna att jag faktiskt uppskattar musik även på lägre volymer med 64:orna jämfört med i16s. Musiken blir mer "levande" även på lägre ljudnivåer, hur konstigt det än låter så upplever jag det faktiskt så.. :)

Det var väl ungefär vad jag har att tillföra ämnet.

Detta säger ganska mycket. i16s och i64s har ju samma diskant och boomer bara att i64s med d-option minskar skadliga reflexer från golvet(som jag förstått det) med sina två aktiva element vs i16s ena. Detta är lovande om min teori att i28 låter bättre än pi60s även på låga volymer. I ett väldigt fixat rum så kanske det är svårare val men jag kommer antagligen aldrig ha ett perfekt rum. Fördelen pi60s dock alltid kommer ha är ju såklart att den är fullrange.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-24 00:18

AndreasArvidsson skrev:Vad är det för konkreta svar du vill ha? distmätningar? Hur många personer sitter på bägge högtalarna och har både kunskap och utrustning att mäta detta tror du?
Vill du ha denna typ av svar så är det nog bara IÖ som du kan vända dig till.

Dessutom är 4dB inte lite. Du kan tycka att det är fånigt, men jag lovar dig att många tycker att det är ganska viktigt. Viktigt nog för att betala ordentligt för det tom ;)

Så med andra ord litar alla bara blint på det IÖ skriver eller säjer?
Nu påstår jag inte att han har fel, men källkritisk bör man väl alltid vara?
Det som är konstigt är att många kräver distmätningar och alla möjliga kurvor på diverse prylar, och helst ska det blindtestas som fan, men när det kommer till Ino så har alla svalt IÖ:s ord med hull och hår.
Varför är det så?

Det är många som skriver gång på gång att det skiljer MASSOR mellan signatur och icke signatur, men ingen av dom har lyssnat på högtalarna i samma rum vid samma tillfälle, men ändå hör dom så inihelvete stor skillnad?
Hur funkar det?

Och med avseende på dom där fyra decibelen är jag nyfiken på vad det handlar om i praktiken. Det är det tråden handlar om.
Jag vet att det står på pappret att i64s klarar av att ta emot mer effekt än i56. Det kan väl bara finnas den förklaringen iom att dom har samma impedans och känslighet?

Problemet är ju att det inte finns någon stärkare på planeten som kan leverera den effekten som krävs för att i64s ska kunna nå dom ljudtrycken som är fyra dB högre än i56.
Då undrar jag vad som skiljer?

i64s distar mindre än i56. Okej. Hur mycket? Rent konkret? Hörbart?
i64s låter lite bättre än i56. Okej. Fast ingen har lyssnat på dom i samma rum vid samma tillfälle med samma drivning och samma uppställning?

Känns som ett solklart fall av feelgoodsjuka. Man tror och vill att det ska låta bättre, så därför gör det det...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-24 00:33

bakerman22 skrev:Så med andra ord litar alla bara blint på det IÖ skriver eller säjer?
Nu påstår jag inte att han har fel, men källkritisk bör man väl alltid vara?
Det som är konstigt är att många kräver distmätningar och alla möjliga kurvor på diverse prylar, och helst ska det blindtestas som fan, men när det kommer till Ino så har alla svalt IÖ:s ord med hull och hår.
Varför är det så?

Vad alla andra gör vet jag inte. Jag hoppas att de själva har hört högtalarna och vet vad de köper. Det är trots allt ganska mycket pengar det rör sig om för att köpa grisen i säcken.

Det kan jag inte svara på av två anledningar. 1: Jag kan inte svara varför andra människor gör på ett visst sätt och 2: Jag upplever inte att det är så. Om folk sväljer att som IÖ skriver med hull och hår så får det stå för dem. Jag vet iaf att alla inte gör det.

Du får skilja på olika typer av produkter. Att folk kräver blindtester på kablar beror på att skillnaderna är extremt små och att folk som påstår sig höra stora skillnader behöver bevisa detta. Vem säger mot att olika högtalare kan låta extremt olika?
Dessutom är det väldigt mycket svårare att både blindtesta och att distmäta en högtalare jämför med tex en kabel.
Du kan väl inte påstå att blindtester och distmätningar är något vanligt när vi pratar om högtalare?

bakerman22 skrev:Det är många som skriver gång på gång att det skiljer MASSOR mellan signatur och icke signatur, men ingen av dom har lyssnat på högtalarna i samma rum vid samma tillfälle, men ändå hör dom så inihelvete stor skillnad?
Hur funkar det?

Om de påstår att de skiljer massor så fråga dem om det. Jag påstår att skillnaden är ganska liten, men blir desto större när man matar in mer effekt.

bakerman22 skrev:Och med avseende på dom där fyra decibelen är jag nyfiken på vad det handlar om i praktiken. Det är det tråden handlar om.
Jag vet att det står på pappret att i64s klarar av att ta emot mer effekt än i56. Det kan väl bara finnas den förklaringen iom att dom har samma impedans och känslighet?

Ja i64s distar mindre/klarar av mer effekt för samma givna dist. Denna skillnad har IÖ angivet till 4dB. Vad är det som är problematiskt med det?

bakerman22 skrev:Problemet är ju att det inte finns någon stärkare på planeten som kan leverera den effekten som krävs för att i64s ska kunna nå dom ljudtrycken som är fyra dB högre än i56.
Då undrar jag vad som skiljer?

För det första så finns det visst sådana förstärkare och för det andra så är det enligt IÖ lägre dist även på lägre ljudtryck. Givet att man litar på hans ord dvs.

bakerman22 skrev:i64s distar mindre än i56. Okej. Hur mycket? Rent konkret? Hörbart?
i64s låter lite bättre än i56. Okej.

Hur kan du fråga hur mycket en högtalare distar utan att fråga om mätningar? Jag kan iaf inte mha öronen avgöra % dist.
Självklart anser folk att det är hörbart. Annars är det väl inte mycket att oja sig över.

bakerman22 skrev: Fast ingen har lyssnat på dom i samma rum vid samma tillfälle med samma drivning och samma uppställning?

Någon har säkerligen gjort det, men dessa högtalare är inte speciellt vanliga eller lätta att flytta. Ganska förståeligt att man inte råkar ha både dessa par hemma samtidigt.

bakerman22 skrev:Känns som ett solklart fall av feelgoodsjuka. Man tror och vill att det ska låta bättre, så därför gör det det...

Det handlar utan tvekan om feelgood. Vem har påstått något annat? Att signaturerna inte är natt och dag bättre än standardmodellerna tror jag de flesta vet och det är även IÖ tydlig med så vitt jag vet. De är lite bättre på allt. Det är en lyxvariant av standardmodellen. Den är inte konstruerar för att vara prisvärd utan för att ge folk som kan betala för det något som är snäppet bättre.

Observera att jag säger inte att din slutsats är felaktig. Jag håller med om mångt och mycket, men jag ser inte problemet riktigt. I mina ögon är signaturhögtalare en lyxprodukt för de som vill ha lite lägre dist än standardmodellerna. Prisvärda? nja inte riktigt. Kommer jag köpa ett par ändå? Förmodligen ;)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-24 00:52

Bra. Då har vi kommit fram till att det är en ren feelgoodprodukt. :)

Vad gäller effekten så behövs det en förstärkare som ger 8384 watt för att nå 131 dB med en känslighet på 92 dB.
Länka gärna till en sån som en köpare av i64s skulle kunna tänka sej att driva dom med. :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-24 00:56

Är det då man börjar bygga egna förstärkare som är lika stora som en av dina basar baker? :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-24 01:00

bakerman22 skrev:Bra. Då har vi kommit fram till att det är en ren feelgoodprodukt. :)

Vad gäller effekten så behövs det en förstärkare som ger 8384 watt för att nå 131 dB med en känslighet på 92 dB.
Länka gärna till en sån som en köpare av i64s skulle kunna tänka sej att driva dom med. :wink:

Inte ren. Den har en verklig prestandaförbättring också.

131dB är per par vid 100Hz. Säg att paret har en känslighet på 96-98dB vid 100Hz då krävs det en förstärkare på 1995-3162w.

Ett par bryggkopplade RS2000 skulle fungera ypperligt.

Att det finns ont om slutsteg i denna klass som inte kostar en förmögenhet säger jag inte emot.

EDIT: Vill förtydliga att jag bryr mig inte om du eller någon annan tycker om Ino signaturmodeller. Jag har inget att vinna av att Ingvar säljer en massa dyra högtalare.
Det jag reagerade över var att du ansåg att 4dB extra var inget. Det är en hel del enligt mig. Hade bra :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-24 01:10, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino