Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Bra input!
Kan tyvärr inte skymma sikten för publiken, så jag måste ha mikrofonerna ganska lågt. Alternativt så kan jag ju försöka spela in på ett genrep. Efter att ha läst på lite så verkar ORTF-setup vara rätt spännande, med placering just i normal sittande lyssningshöjd. Använde ngt liknande när jag och Naq spelade in min saab för ett antal år sen, och det blev riktigt bra.
RogerGustavsson skrev:Vee-Eight skrev:Bra input!
Kan tyvärr inte skymma sikten för publiken, så jag måste ha mikrofonerna ganska lågt. Alternativt så kan jag ju försöka spela in på ett genrep. Efter att ha läst på lite så verkar ORTF-setup vara rätt spännande, med placering just i normal sittande lyssningshöjd. Använde ngt liknande när jag och Naq spelade in min saab för ett antal år sen, och det blev riktigt bra.
För ORTF väljs i regel inte stormembranmikrofoner. Möjligen kan du köra NOS, EBS, RAI, eller DIN? Kolla detta: http://www.sengpielaudio.com/VergleichA ... onSyst.pdf
RogerGustavsson skrev:Kanske något med off-axis responsen? Större membran ger annorlunda tonkurva på ljud infallande från sidorna. Jag vet inte riktigt men Franska Radion och Schoeps är väl mer eller mindre "fäder" till användningen av ORTF? Tittar man i Schoeps' katalog och rekommendationer har jag för mig att det där nämns vilka kapslar som sägs vara passande.
Vee-Eight skrev:RogerGustavsson skrev:Kanske något med off-axis responsen? Större membran ger annorlunda tonkurva på ljud infallande från sidorna. Jag vet inte riktigt men Franska Radion och Schoeps är väl mer eller mindre "fäder" till användningen av ORTF? Tittar man i Schoeps' katalog och rekommendationer har jag för mig att det där nämns vilka kapslar som sägs vara passande.
Känns som om det borde rymmas inom skillnaden man kan förvänta sig mellan märken och modeller. Skillnaden mellan RAI och ORTF är ju minimal, kan ju tom fördärvas av minsta glapp i stativ etc.
Vee-Eight skrev:Det kan bli svårt att spela in på konserten från högre höjd, eftersom stativ etc står ivägen för publiken, Det är väl en nöt att knäcka sas.
Kalejdokom skrev:Varför är det no-no att placera ett stativ med mickar framför kören? Jag är rätt ofta på olika kör- och orkesterspelningar i olika sammanhang och det är inte ovanligt att man spelar in för egen dokumentation eller kanske närradiosändning. Har du verkligen kollat med ansvariga om det inte är ok? Publiken får väl finna sig, no big deal.
RogerGustavsson skrev:Liveinspelning har jag gjort några gånger. Kan bli lite överraskningar och man får se det som dokumenterande av en musikhändelse. Några perfekta inspelningar blir det kanske inte men det blir ibland bättre än man väntat sig. Mycket beror på lokalen och det ska vara passande för det som framförs, inte för stort eller för litet och med kör vill man ha lite takhöjd. 90 grader och kanske 20-30cm mellan kapslarna tror jag kan gå bra.
Vee-Eight skrev:RogerGustavsson skrev:Liveinspelning har jag gjort några gånger. Kan bli lite överraskningar och man får se det som dokumenterande av en musikhändelse. Några perfekta inspelningar blir det kanske inte men det blir ibland bättre än man väntat sig. Mycket beror på lokalen och det ska vara passande för det som framförs, inte för stort eller för litet och med kör vill man ha lite takhöjd. 90 grader och kanske 20-30cm mellan kapslarna tror jag kan gå bra.
Såhär ser kurvorna ut:
http://www.behringer.com/assets/B-2%20P ... 0_S_YY.pdf
Har dålig koll vad de säger och vilken metod som passar bäst.
RogerGustavsson skrev:Om du ska spela in en stor kör bör/måste mikrofonerna sitta högt. I annat fall blir avståndet till de bakre leden väl stora och kan skymmas av det främre ledet. Detta är förstås beroende på hur stor skillnaden är i djupled.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster