HiFi-anonymitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: HiFi-anonymitet?

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 12:32

phloam skrev:
IngOehman skrev:Jag tror du (och två andra) läser in något som inte står.

Nej, vi läser vad som står och gör en tolkning eftersom vi inte är maskiner utan människor.

Hur fick du in ditt nej i den där meningen? Du menar väl:

Ja, vi läser vad som står, men gör en tolkning.

Och för din information - bara för att man är människa så behöver man
inte spekulera om att någon menat något annat än vad som skrivits.

phloam skrev:Kan du inte själv se vilka möjliga tolkningar man kan göra av det du själv skriver så lär du ha svårt att förstå reaktionerna.

Va' i helvette, säger du att jag är förståndshandikappad. Lågt, verkligen.

Såg du inte den möjliga tolkningen? ;)

Igen - om du inte vet vad någon menar så fråga, och utgå aldrig ifrån
att någon menar något annat än det du vet att personen menar. Det
är ett råd i bästa välmening. Ingen kan i skrift ta höjd för alla tänkbara
tolkningar som någon kan tänkas göra. Så är det bara, men det är bra
om den som läser förstår detta, och avstår från att tolka in sådant som
inte står.

Med det sagt så borde jag nog ha skrivit...

"Du använder dig ju redan av en pseudonym, så anonym, det är du ju
allaredan."

...istället för...

"Du gömmer dig ju redan bakom en pseudonym, så anonym, det är du
ju allaredan."

My bad. :oops:

Att "gömma sig" kan absolut tolkas som något dåligt. Som jag ser det
ger det makt, och med makt följer ansvar. Tar man inte det utan miss-
brukar sig anonymitet så tycker jag det är något dåligt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-23 12:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 12:38

Empa skrev:Du får be någon du inte känner köpa ut hifi utrustningen åt dig, sedan kan du dra dig undan.

Jag har lite svårt att förstå syftet med något sådant, om det inte är så
att man skäms för sina passioner, och det tycker jag inte man skall göra.

Jag brukar säga att entusiasm är både något fantastiskt, men också ett
väldigt fint ord. Jag tror "enthusiasmos" (eller något liknande) betyder
inspiration från gudarna (eller något liknande) på gammalgrekiska, kanske
även på modern?

Vad finns det för skäl att ha en passion för stereoanläggningar men vilja
hålla den hemlig?

Hurra för alla entusiaster!

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 13:10

Man ska överhuvudtaget vara försiktig med sin verkliga person på Internet.
Det är min bestämda uppfattning.

Jag rekommenderar ett användarnamn som skiljer sig från det verkliga.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 13:14

KarlXII skrev:Man ska överhuvudtaget vara försiktig med sin verkliga person på Internet.

Jag rekommenderar ett användarnamn som skiljer sig från sitt verkliga.

Instämmer generellt. På andra forum har jag det, men om du inte har unikt namn på var forum så går det väldigt lätt att spåra en person iaf.
Specifikt om du har en medlemspresentation och/eller haft folk hemma på ett av forumen. Då är din identitet så gott som röjd på alla forum med samma användarnamn.

Anledningen att jag inte har det på faktiskt är för att halva forumet ändå visste vem jag var och jag tycker det är trevligare att föra en diskussion som sig själv och även mot andra som man vet vilka de är. Blir oftast en trevliga samtalston om folk behöver stå för sina åsikter.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 13:15

AndreasArvidsson skrev:
KarlXII skrev:Man ska överhuvudtaget vara försiktig med sin verkliga person på Internet.

Jag rekommenderar ett användarnamn som skiljer sig från sitt verkliga.

Instämmer generellt. På andra forum har jag det, men om du inte har unikt namn på var forum så går det väldigt lätt att spåra en person iaf.
Specifikt om du har en medlemspresentation och/eller haft folk hemma på ett av forumen. Då är din identitet så gott som röjd på alla forum med samma användarnamn.

Anledningen att jag inte har det på faktiskt är för att halva forumet ändå visste vem jag var och jag tycker det är trevligare att föra en diskussion som sig själv och även mot andra som man vet vilka de är. Blir oftast en trevliga samtalston om folk behöver stå för sina åsikter.

I skenet av detta: Tror du att du skulle sluppit stå för dina åsikter om du fortfarande kallat dig Adzer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 13:19

Jag rekommenderar ett användarnamn som skiljer sig från det verkliga.

Jag tycker var och en väljer själv.

Men jag tycker det är trevligast när folk står för vad de skriver. Och det
är ju svårt att göra det om man gör det under pseudonym.

Det betyder som jag ser det att (om jag får travestera Astrid Lindgren)
den som skriver under pseudonym måste vara väldigt, väldigt snäll. Att
vara otrevlig under pseudonym är liksom maxdåligt.

Men trevligast är det ju om alla är ohemliga och har en bild på sig själv
också. Tycker jag, som dock som sagt tycker att var och en väljer själv.

Tycker för övrigt precis samma sak irl - alltså att det inte är en höjdare
att hänga med människor som har en brun papperspåse över huvudet
och inte vill berätta vad de heter. Ja, eller någon annan färg.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-23 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 13:20

KarlXII skrev:I skenet av detta: Tror du att du skulle sluppit stå för dina åsikter om du fortfarande kallat dig Adzer?

Inte iom att folk redan visste vem jag var, men om jag hade haft ett helt anonymt konto som inte skulle kunna spåras till mig personligen så hade jag inte behövt det i samma utsträckning.

Att stå för sina åsikter tycker jag innefattar att man skall kunna leva med folks åsikt om dig efter de känner till dina åsikter. Inte bara, men en stor del.
Är man anonym kan man bete sig hur otrevligt man vill, vilket vi också sett exempel på. Sen kan ju vissa vara otrevliga iaf trots att de inte är anonyma.

För mig kändes det iaf bra att använda mitt riktiga namn på faktiskt. Kan vara relaterat till att jag känner en hel del medlemmar privat.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-23 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 13:20

IngOehman skrev: Och det

Nej, inte alls. Det är jättelätt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 13:26

AndreasArvidsson skrev:
KarlXII skrev:I skenet av detta: Tror du att du skulle sluppit stå för dina åsikter om du fortfarande kallat dig Adzer?

Inte iom att folk redan visste vem jag var, men om jag hade haft ett helt anonymt konto som inte skulle kunna spåras till mig personligen så hade jag inte behövt det i samma utsträckning.

Att stå för sina åsikter tycker jag innefattar att man skall kunna leva med folks åsikt om dig efter de känner till dina åsikter. Inte bara, men en stor del.
Är man anonym kan man bete sig hur otrevligt man vill, vilket vi också sett exempel på. Sen kan ju vissa vara otrevliga iaf trots att de inte är anonyma.

För mig kändes det iaf bra att använda mitt riktiga namn på faktiskt. Kan vara relaterat till att jag känner en hel del medlemmar privat.

Det kändes bra för dig. Helt okej tycker jag.

Nu är det ju så att efter ett tag byggs en hel person runt ett användarnamn.
Det är ett alter ego men behöver inte skilja sig från den verkliga personen.
Jag, t.ex. , är lika rädd om mitt användarnamn som jag skulle vara om mitt verkliga. så är det för många andra.
Själv känner jag ju en hel massa här men det skulle ändå inte falla mig in att byta.

För övrigt måste ni komma ihåg att vi inte gör någon personkontroll för att skapa ett konto. Det kanske vore trevligare om jag kallade mig Gertrud_Simonsson och hade lånat ett foto från Facebook på någon snygg donna men.... ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 13:27

KarlXII skrev:
IngOehman skrev: Och det

Nej, inte alls. Det är jättelätt.

Okej. Då tror jag att jag vet ungefär vad du
menar med att "stå för"/"ta ansvar för".

Inte samma sak som jag menar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-01-23 13:29

IngOehman skrev:Då vet jag vad du menar med att "stå för"/"ta ansvar för".

Vh, iö

Jaså? Hur har du uppfattat det?
Bara för att se så vi menar samma sak.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-23 13:30

Har man inget marnadsmässigt intresse i att skylta med namn och hemort tycker jag personligen att det är en dålig ide' att bli offentlig.
Bevisligen har det ingen koppling alls till hur man sköter sig om man är anonym eller inte. Jag har sett hårda ord ifrån båda lägren. Däremot så känns det onödigt att bjuda på information om var det finns kapitalvaror i hemmen. Man väljer att göra hur man vill förstås men ju ovanligare namn man har bör man tänka efter lite extra noga.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-23 13:35

Man kan ju skaffa en sån här avatar.

Bild

eller solglasögon

8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 13:54

Att en bit text har en avsändare är inte alltid en fördel. Frågan är om det någonsin är en fördel. Bäst är väl om texten får stå för sig?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 14:11

I skenet av hur Facebook fungerar, så har jag litet svårt att se farorna med att vara icke-anonym här på faktiskt. Om man finns på fejan, alltså.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 14:26

sebatlh skrev:Att en bit text har en avsändare är inte alltid en fördel. Frågan är om det någonsin är en fördel. Bäst är väl om texten får stå för sig?

Det är väl en fördel att du vet att en viss person kan du lita på medans en annan har lurat dig tidigare.

Källkritik tycker jag är mycket viktigt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 14:52

AndreasArvidsson skrev:
sebatlh skrev:Att en bit text har en avsändare är inte alltid en fördel. Frågan är om det någonsin är en fördel. Bäst är väl om texten får stå för sig?

Det är väl en fördel att du vet att en viss person kan du lita på medans en annan har lurat dig tidigare.

Källkritik tycker jag är mycket viktigt.

Mja, det där är väl inte riktigt samma sak som källkritik?
Jag ser det lite som tvärt om. Bara för att en profil säger något så betyder inte det att man inte ska kontrollera med andra källor att det som sägs verkar stämma.

Dessutom, på ett diskussionsforum är det svårt att lura någon då andra troligtvis skulle påpeka felaktigheterna.

Tittar vi på faktiskt så har vi en hel del personkult här. Om det är negativt eller positivt vet jag inte, men fenomenet finns i varje fall.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 14:58

sebatlh skrev:Mja, det där är väl inte riktigt samma sak som källkritik?
Jag ser det lite som tvärt om. Bara för att en profil säger något så betyder inte det att man inte ska kontrollera med andra källor att det som sägs verkar stämma.

Dessutom, på ett diskussionsforum är det svårt att lura någon då andra troligtvis skulle påpeka felaktigheterna.

Tittar vi på faktiskt så har vi en hel del personkult här. Om det är negativt eller positivt vet jag inte, men fenomenet finns i varje fall.

Nja inte riktigt, men en del av konceptet. Om du inte vet källan så blir det betydligt svårare att bedöma dess validitet.

Jag har aldrig sagt att man inte skall ifrågasätta och kolla andra källor, men jag vill iaf veta källan till den information jag läser.

I teorin kan jag hålla med dig. Om man kunde dubbel(eller helst trippel)kolla all fakta så spelar det ingen roll var den kommer från; informationen måste stå på egna ben. Jag vet dock inte hur det är i ert liv, men jag har inte tid med det. Personer som jag vet att jag kan lita på litar jag på. Varför jag litar på dem kan skilja, men av någon anledning så gör jag det.
Att slippa kolla upp allt som denna person säger var gång ser jag som mycket positivt.

Även om man kanske borde i sanningens namn så är det väldigt opraktiskt att ifrågasätta all information man hör.

Som du säger så är fördelen med ett diskussionsforum att man nästan per automatik får information från flera källor, men om bara en person svarar, eller att personerna har diametrala åsikter så ser jag en fördel med att veta vilka källor som jag anser vara bäst. Ni behöver inte hålla med mig, men så fungerar jag ;)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-23 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 15:02

AndreasArvidsson skrev:Även om man kanske borde i sanningens namn så är det väldigt opraktiskt att ifrågasätta all information man hör.

Word.

Om min gamla mor säger att hon pratade med min syster i går, så kan det ha varit i lördags. Säger min syster att de pratade med varann igår, så är det så. :)

Detsamma gäller många av de fakta som yttras här, fastän mer subtilt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 15:19

Men hur ofta spelar det någon roll om det som sägs är korrekt eller inte?
Det är ju bara om man ska köpa en pryl eller bygga något som det verkligen spelar roll och då tycker jag man gott kan kosta på sig att förstå problematiken lite mer än att bara gå på vad någon snubbe på internet säger.

Dessutom, hur ofta får man höra ny information här? ;)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-01-23 15:21

Ser inga fördelar med att gå ut med namn, annat än om egot kräver det.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 15:22

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:Även om man kanske borde i sanningens namn så är det väldigt opraktiskt att ifrågasätta all information man hör.

Word.

Om min gamla mor säger att hon pratade med min syster i går, så kan det ha varit i lördags. Säger min syster att de pratade med varann igår, så är det så. :)

Detsamma gäller många av de fakta som yttras här, fastän mer subtilt.

Du måste fortfarande lära känna personerna i diskussionen för att kunna göra den bedömningen.
Vad spelar det för roll om jag kan hitta ditt telefonnummer eller inte då?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 15:23

sebatlh skrev:Men hur ofta spelar det någon roll om det som sägs är korrekt eller inte?
Det är ju bara om man ska köpa en pryl eller bygga något som det verkligen spelar roll och då tycker jag man gott kan kosta på sig att förstå problematiken lite mer än att bara gå på vad någon snubbe på internet säger.

Dessutom, hur ofta får man höra ny information här? ;)

Jag förstår hur du tänker, men att lära sig och lägga en massa felaktiga saker på minnet är ju inte helt bra. Kan göra skada i ett senare skede. Om inte annat så är det slöseri med tid.

När något skall inhandlas eller byggas så är det extra noggrannhet som gäller hos mig. Såg du inte min basbyggartråd? Tog över en vecka att bestämma stagningen. Efter tips från halva faktiskt och ett gäng med olika prototyper så kunde vi enas ^^

Haha :D

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-23 15:25

AndreasArvidsson skrev:

Jag tror att, eftersom det är ett fritt val att gå under pseudonym liksom det är ett fritt val hur man beter sig så blir det en onödig fråga att diskutera eftersom; den som känner att den vill vara annonym för att kunna vara en jobbig jävel kommer ändå inte överväga att vara öppen. Det är dessutom smart att inte lämna ut för mycket information om sig själv eftersom man aldrig vet vem som kommer använda sig av det och i vilket syfte. Utan att tycka att jag är för paranoid så känner jag själv att jag ligger på gränsen av vad jag är bekväm med att avslöja om mig själv av den anledningen iom medlemspresentation etc. Annars hade jag gärna varit mer öppen, för det känns som att det är i stora drag en god känsla av "community" i den Amerikanska irl-meningen över forumet. Även om jag inte, än, träffat någon av medlemmarna.
Häpp!

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 16:07

AndreasArvidsson skrev:Jag förstår hur du tänker, men att lära sig och lägga en massa felaktiga saker på minnet är ju inte helt bra. Kan göra skada i ett senare skede. Om inte annat så är det slöseri med tid.
Mjo, men inte fan litar jag mer på någon som heter AndreasArvidsson än en som heter Adzer. Som exempel ;)
Finns det någon här på faktiskt vars ord du inte litar på på grund av att du vet vad personen heter IRL?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 16:12

sebatlh skrev:Mjo, men inte fan litar jag mer på någon som heter AndreasArvidsson än en som heter Adzer. Som exempel ;)
Finns det någon här på faktiskt vars ord du inte litar på på grund av att du vet vad personen heter IRL?

Nej vad har vad personer heter med saken att göra? Det har jag aldrig sagt.
Det du pratade om var att texten inte hade någon angiven avsändare över huvud taget.

Men jag litar förmodligen mindre på personer som är helt anonyma. Personer jag träffat i verkligheten, som jag vet vad de heter, hur de ser ut osv har jag lättare att lita på.
Sen finns det alltid undantag, men jag föredrar mer personliga konversationer och kontakter; det känns mer naturligt för mig. Bara sån jag är antar jag. Om du är annorlunda så har jag inga problem med det.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-23 16:20

Ja det skrev jag ju. Oooops :D
Ja HELT anonyma inlägg blir nog lätt lite väl rörigt i diskussionerna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 16:21

sebatlh skrev:Ja det skrev jag ju. Oooops :D
Ja HELT anonyma inlägg blir nog lätt lite väl rörigt i diskussionerna.

Exakt :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-23 18:53

petersteindl skrev:Man kan ju skaffa en sån här avatar.

Bild

eller solglasögon

8)

Så här!
<-------------
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 19:18

BORIS skrev:Ser inga fördelar med att gå ut med namn, annat än om egot kräver det.

För den som skriver något finns det förstås inga fördelar. I varje fall inte
om det man vill syssla med är att kritiserar någon eller något.

Då är det ju helt klart ofta fördelaktigt att slippa behöva stå för det.

Att stå för det man skriver i betydelsen är beredd att ta ansvar för det
genom att skriva under eget namn, det gör man för andras skull. Inte för
sin egen.

Alla vill inte göra saker för andras skull dock.

Och jag tycker det är helt okej om det är så att vissa inte vill att andra
skall veta vilka de är. Men min uppfattning är att den som på det viset
vill slippa ta ansvar för det de skriver, skall låta bli att skriva sådant om
andra, som andra vill slippa läsa.

Att ge sig på andra, utpekade/namngivna, men själv gömma sig bakom
en pseudonym är helt enkelt oerhört fegt.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi