Vilken sida av mikrofonen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-01-23 15:36

lennartj skrev:Låg mikrofonplacering bland entusiastisk publik ger ofta öronbedövande nivå på applåderna, betydligt starkare än det starkaste kören frambringar.
Är du oförberedd på detta kommer inspelningen sannolikt att klippa så illa att du måste redigera bort dem.

Jo det är ett realistiskt problem och ett bra argument för "hög" inspelning faktiskt.
Nu är det ju inte något stort problem med dagens utrustning att ha headroom nog för att det inte ska gå i taket, men publiken låter ju tyvärr ofta för mycket även när den inte applåderar... Riktade mikar är av denna anledning att föredra och om man kör ORTF så kan man hålla in vinklarna lite och planera för att få bakdämpningen optimal och förlita sig mer på A-B effekten.
Det är ett skit med publik. Det borde förbjudas. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-01-23 15:40

RogerJoensson:

Det är nog av att mikrofonerna har helt annan karaktäristik över avstånd än öronen. Bakre stämmorna faller bort tidigare. Jag tror att sätter man mikrofonerna vid lyssningsplats så blir det inspelade materialet annorlunda jämfört med om man varit på plats.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-23 15:52

RogerJoensson skrev:
RogerGustavsson skrev:Om du ska spela in en stor kör bör/måste mikrofonerna sitta högt. I annat fall blir avståndet till de bakre leden väl stora och kan skymmas av det främre ledet. Detta är förstås beroende på hur stor skillnaden är i djupled.

Ger inspelningar på hög höjd ge en bättre spegling av den verklighet som körledaren befinner sig i när kören balanseras, eller den som man hör på lyssnarplats vid ett live-tillfälle? Vet körledaren hur det låter och balanserar på hög höjd? Vill man att inspelningen ska låta "live"? osv.
Jag gissar att det där med hög höjd, som visst kan funka bra, är för att kompensera för de problem som uppstår när man vill gå närmre än vad som egentligen är optimalt för upptagning av en stor ljudkälla. Inte för att hög höjd i alla lägen ger det mest verklighetstrogna resultatet. Gissar jag.

Stråkkvarett kan t ex låta rätt illa nära och på hög höjd. Violan och fiolerna kan blir riktigt ruskiga och gnälliga i diskanten. Den höga vinkeln bör man även undvika även som lyssnarplats om inte akustiken är så livlig att den tar över och mildrar ogynnsammavinkelnfräsandet. Ändå ser man rätt ofta att man valt att spela in så. Varför? I mina öron är det ofta en direkt dålig lösning. Sänker man mikarna och ökar avståndet försvinner ofta en rejäl dos vasshet och strävhet och det motsvara bättre det jag upplever mig höra på en bra lyssnarplats.

Jag är mer av filosofin, leta en efter en plats där det låter bra och balanserat. Sätt miken där och prova . -Men sen måste man ta med i beräkningarna vad som kan hända när reflexer och akustik från hemmalyssningsmiljön blandas med det samma från inspeningsmiljön. "Hög" inspelningsposition löser en del av den problematiken, men blir det mest verkligt eller bäst klangligt. Tja. Det kan man diskutera och säkert ha olika åsikter om. Men "bör/måste" som ett generellt råd. Det håller jag inte med om. Det kan finnas anledningar att istället undvika...

Det var nog en hård formulering av mig men "högt" är inget mått i sig... Jag tänkte mera på att vanliga stativ med där mikrofonerna hamnar på munhöjd ofta blir för låga.

http://www.shure.co.uk/support_download ... sics/choir

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-23 16:05

jag såg i guiness rekordbok att det var en svensk som hade rekordet i största mikrofonen, den var jättestor, diametern såg ut att vara 1,5m, en rejäl stormembranmik kan man säga, jag tror miken var dynamisk och om miken lät bra vet jag inte

något mikstativ såg jag inte till, kanske nåt jag själv ska bygga för att komma med i rekordboken
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-01-23 16:07

Vee-Eight skrev:RogerJoensson:

Det är nog av att mikrofonerna har helt annan karaktäristik över avstånd än öronen. Bakre stämmorna faller bort tidigare. Jag tror att sätter man mikrofonerna vid lyssningsplats så blir det inspelade materialet annorlunda jämfört med om man varit på plats.

Klart det blir, men blir det mindre annorlunda jämfört med en onaturligt hög inspelningsposition?

Tar man den där stråkkvatetten, så är ju problemen uppenbara vid hög och nära inspelning. Ändå verkar det vara vanligt att man spelar in just så. Varför? Jag har aldrig förstått det och aldrig fått någon bättre förklaring att det är så man ska göra. De få gånger jag frågat.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-01-23 16:11

RogerGustavsson skrev:Det var nog en hård formulering av mig men "högt" är inget mått i sig... Jag tänkte mera på att vanliga stativ med där mikrofonerna hamnar på munhöjd ofta blir för låga.

http://www.shure.co.uk/support_download ... sics/choir

Förslaget rör sig om ganska extrem närmikning och då kan höjden vara en motåtgärd för att få balans. Relativt blir ju avståndsskillnaderna rejält förstorade så nära, jämfört med en mera normal lyssnarposition.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 16:52

Visst är det så.

I den här tråden har jag sett väldigt många råd som varit av mer eller
mindre tumregeltyp, men tumregler förstår inte. Inspelningeteknik är
ett alldeles för komplexämne och en härlig blandning mellan att fånga
verkligheten så "sant" som möjligt, och att trixa och mixtra med olika
mer eller mindre nödvändiga kompensationer för alla fel som blir när
man trott att man gjort rätt. ;)

Så mitt råd är att börja med att lära sig i varje fall grunderma med av-
seende på hur ett mikrofonuppställning skiljer sig från hörseln när det
gäller att fånga ljudhändelsen utan informationsbortfall eller geometriska
förvrängningar. Ja + en massa annan bra grundkunskap, som hur ster.eo-
systemet och hörseln samverkar med olika H-kodningar, läs tids- amplitud-
och blandmetoder.

Sen, när man har i varje fall ett ungefärligt grepp och i varje fall det mest
basala av detta så återstår mitt huvudråd - experimentera!

Min egen erfarenhet av höga mikrofoner säger att det för det mesta är
något man inte använder ostraffat. Mycket blir sämre när mikrofonerna
hamnar för högt - direktljudet drabbas, helt enkelt. Så det är inte fråga
om bra eller dåligt - det som frågan handlar om är om det man vinner är
värt försämringen?

Den frågans svar har två halvor:

1. Dels finns svaret i bedömningen av hur värdefullt det är, vad det man
nu försöker kompensera med de höga mikrofonerna. Är det värt direkt-
ljudets försämringar att få en bättre balans mellan nära och fjärra ljud-
källor eller att publikljuden hörs lite svagare, eller vad som nu är skälet
till att man vill lyfta mikrofonerna högt?

2. Går det man ställer till med de höga mikrofonerna att kompensera på
något annat sått? Ju mer man har möjlighet att direkt ta hand om dessa
fel, desto lättare är det att motivera lite högre mikrofonplaceringar.

När man spelar in livemusik finns det nästan aldrig några möjligheter att
kompensera något (t ex genom att flytta eller vrida musiker eller genom
att addera reflekterande ytor eller dämpande). Människoröster är dess-
utom med sina lite speciella spridningsegenskaper mycket svåra att kom-
pensera med yttre metoder.

Liknande problem, men än värre, med höga mikrofoner får man när man
spelar in en symfoniorkester. Värst drabbas nästan alltid förstaviolin. En
lösning på det är att vrida stolarna för alla som spelar förstaviolin, men
det känns ovant för musikerna och det är långt ifrån lätt att övertyga de
inblandade om värdet med det.

- - -

Så igen; lyssna inte för noga på råd, eller lyd dem i varje fall inte blindt,
mina inkluderade. Men experimentera mycket. Men börja med att skaffa
er de fysikalsika, stereofoniska, akustiska och psykoakustiska grundkun-
skaperna. Från dessa är det lättare att hitta rätt i valet av experiment
och i tolkningen av resultaten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Konsonanter

Inläggav lennartj » 2014-01-23 17:48

...om experimenten driver dig att flytta mikrofonerna allt närmare och hissa dem allt högre så glöm (som sagt) inte att lyssna efter konsonanterna så att det inte blir svårare att uppfatta texten.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2014-01-23 20:02

Har du fyra stycken stormembrannjurar hade jag satsat på bred ortf med skiva, inklusive en extra mittmikrofon riktad mot mitten, inklusive ytterligare en nödmikrofon riktad mot mitten en bit ifrån dvs i linje med mittmikrofonen. Fasen kan man justera efteråt.

Användarvisningsbild
lennartj

Två rätt är bättre än många fel.

Inläggav lennartj » 2014-01-23 23:13

@Isaac: Hade du läst trådstarten hade du sett att den gode Vee-Eight har två stormembranmikrofoner och han ska göra sitt livs första liveinspelning av en kör i en kyrka.

Jag håller helt med IÖ att man behöver lära sig en två-mikrofonsuppställning först för att förstå dess förtjänster och begränsningar i olika situationer.
Med omkopplingsbara mikrofoner, som Vee-Eights, behöver han inte ens investera i ett ytterligare mikrofonpar för att utforska en uppställning till, såvida han inte siktar på ORTF, för då är det halvtums cardioider och inget annat som gäller, men först 4-5 inspelningar med X/Y eller vad om blir förstahandsvalet i olika miljöer.

Problemet är oftast att man har begränsat med tid för experiment och inte får störa för mycket under repetitionen heller.

Förresten tycker jag inte att det är någon vits med att slita sig fördärvad (och ruinera sig) med en alltför vidlyftig utrustning som man inte behärskar.
Det är bättre med två optimalt placerade mikrofoner än många där den okunnige inte hittat den optimala placeringen för någon av dem.

Jag använder själv nästan uteslutande ett ORTF-par, ibland med något mindre öppningsvinkel, för att kunna jobba snabbt, diskret och effektivt vid den här typen av inspelning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-24 08:18

Jag använder också mest ORTF på ett vanligt stativ vid de dokumenterande inspelningar av stråkensemble jag gör då och då. Hade vid ett tillfälle ställt in mig på att använda AB med rundtagande kapslar. När jag kom dit för konserten visade det sig att musikerna inte skulle stå på samma ställe i lokalen som vid repetitionen... Snabbt omtänk och det blev ORTF med njurar istället. Har vid ett tillfälle gjort inspelning av två olika framföranden av samma konsert i olika lokaler. Det kan vara lärorikt. Det är inte alls säkert att nästan samma uppställning av mikrofoner och musiker fungerar i ett annan lokal. I detta fall var den subjektivt bättre lokalen sämre att spela in i. Dessutom spelade de sämre än dagen innan. Ska kanske infoga att jag bara spelat in liveframträdande och då får man "dra från höften" och helt enkelt ställa mikrofonerna där det går. Har man tur fungerar det. Vid ett tillfälle blev det helt åt skogen.... Skulle gärna hålla på och experimentera och framförallt vilja spela in oftare.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2014-01-24 09:03

Jag skummade nog igenom tråden lite väl snabbt, var ute och gick i kylan vid tillfället, ber om ursäkt för detta.

Jag menade inte att han skall investera i ytterligare mikrofoner i onödan när han kan uppnå fullgod kvalité med dom han redan har, visst har stormembran lite annorlunda egenskaper som delvis går att experimentera med. Personligen upplever jag ofta mer rundupptagande lättare att placera, i tyst omgivning, men ett tips från mig till trådskaparen är att experimentera lite även före konserten.

XY brukar fungera bra, men om man har lust att ta risken, ibland smällen eller karamellen tycker jag definitivt man skall experimentera för fullt, det finns egentligen ingen/inga felaktig/felaktiga placering/placeringar. Beroende av hur viktig inspelningen är kan ju annars ett trevligt alternativ vara att ha en säker placering inklusive en experimentell, så om man har ekonomin tycker jag helt klart det kan löna sig rejält att införskaffa ett extra par.

Mvh.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-01-24 09:14

Börjar skrapa på ytan och inser att det är ½"-mikar man borde ha. Line Audio CM3 verkar riktigt fina, även Röde NT5 matchade par verkar trevliga.

Aja, får se var jag hamnar nånstans med denna inspelning och försöka vidare med mixtrandet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Teknikforum