mats skrev:Nattlorden, kanske är de trötta på den "enda sanningen"? Det finns många som kanske upplever att man måste bevisa mätmässigt varför det är så och så. Rätt trist att få i ansiktet som jag har fått när jag berättade om min Sword att jag tycker det är en bra kabel. Genast fick jag upp att det var säkert placebo. Varför kan de inte acceptera att jag tyckte det lät bra utan att ha med att det var placebo. När jag läser sådant så får jag uppfattningen att de skrattar och tycker att han den där mats har gått på placebo.
Det finns ingen "enda sanningen". Däremot finns det andra ord som har entydiga definitioner. De som är slarviga i sitt skrivande och blandar och ger i vad de väljer för ord riskerar att trampa i klaveret och åka på påpekanden. Men det är ren omtanke.
Tror inte jag någonsin klankat på din Sword, men jag kan tänka mig att de som erbjöd placebo som ett alternativ till varför du tyckte den lät bättre gjorde det i ren omtanke för att spara dig några kronor du kanske behövde bättre till något annat.
Vi har alla olika ljudkrav och alla kan vara lika rätt.
Så länge det gäller smak och inte teori, ja.
Vi säger att vi är besök hos doktor Ingvar Öhman. Han har eleverna Nattlorden, mats och Mayro. Doktor IÖ har tre apparater med roliga knappar. Med dessa knappar kan man få fram roliga upplevelser. Doktor IÖ säger
"mina kära duktiga smarta elever" Jag har spelat in livemsusik när jag var och hälsade på Berwaldshallen" "NI har alla varit där och hört stycket live" " Nu skall ni ordna knapparna så att musiken låter exakt så som ni upplevde den"
Jag är övertygad att vi hade fått tre olika svar, eftersom vi upplever verkligheten olika.
Inte för att vi upplever verkligheten olika (Det gör vi iofs, men vi upplever den precis lika olika alltid) utan för att ljudminne är extrem kort. Skulle man kunna A/B-hoppa mellan Berwaldhallen och stället att ratta på på under en sekund så hade dock möjligheterna ökat. Dock inte till fullständighet då (jag anser) att våra öron och hjärnor inte är tillräckligt bra för att ta på sig ett så komplext problem.
Jag har inget emot att vissa här vill att det skall låta som på skivan, men då skall det vara lika accepterat att man kan ha ett annat ljudkrav.
Det har alltid varit accepterat och kommer alltid att vara accepterat och detta är skrivet till folk minst 100ggr. Varför folk envisas med att glömma det lika fort igen fattar jag inte?
Däremot om du har ett ljudkrav och (tar ett namn i högen) Morello ett annat så kan inte båda era ljudkrav vara sanningen. Max ett av dem, men troligtvis inget av dem.
En del vill ha det färgat för det är närmre verkligheten för dom. Men jag upplever det som om man inte vill ha ofärgad anläggning så är man ute och cyklar. Men jag kanske upplever det fel och i så fall är det ju bra
Nej, då har du uppfattat saken fel. Vad du vill ha är rätt för dig. Den enda gång du mothugg är om du påstår du har rätt. Och då inte för att någon är rädd för att du har det - samtliga skulle vara glada om du hade det... för då skulle vi gärna byta till detsamma... men i påstående medföljer ett bevisningskrav för att vi skall tro på dig.
´Björn tro inte nu att jag är arg på dig, inte det minsta och du får såklart välja hur du vill ha det, vore knäppt annars.
Det är lugnt. Jag är inte arg på dig heller, utan vill enbart hjälpa till att separera äpplena från päronen... och det är lika ok att gilla äpplen som päron... det är bara oordningen av dem som stör mig.
Obs jag vill inte ha ett forum som accepterar allt utan att ifrågasätta. Men ifrågasätt gärna med god ton.
Det tycker jag att vi gör... det är tyvärr dock ofta som den goda tonen missförstås som översitteri, påhopp eller liknande... Det har nog snarare med att personer som har höga krav på precision i skrivandet kommer att låta lite torrt akademiska på kuppen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.