kan man få bas ur 1,5liter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-01-24 14:15

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-25 07:11

aisopos skrev:
hm2 skrev:faitalen då? är den skit eller?

Inte skit, men antagligen inte speciellt mycket djupbas.
Elementet har relativt högt fs och lågt Qts vilket betyder slank bas.
Men troligen torr och välartikulerad bas den som kan finnas.

Hög verkninggrad jämfört med de flesta andra 3". Kanske mycket spelglädje?

Men själv ser jag elementet som ett mellanregister, och kanske midbas.
Jag tycker det inte ska tvingas att spela under 100Hz.

Men i någon basreflexkonstruktion, eller pipa eller så så kan man kanske få hyfsad
utsträckning nedåt så den kan bli lite hifi, men då är det inte 1,5 liters lådor längre,
vi snackar om.

Nu ska det väl sägas att dessa begränsningar delas delvis av de flesta 3" du kan finna
på marknaden, så jag tycker visst att Faital pro är något att räkna med, men helst med
ett basstöd då.

finns väl egentligen inga 3tummare som ska gå under 100hz "egentligen". egentligen var jag suger på en peerless eller tymphany som dom nu kallar sig, men det är ena jäävla uppbrytningar ganska tidigt tycker jag med dom elementen. alukoner liksom.
och jag vill gärna få in skiten i 1,5liter, med nån slags output under under 100hz. det är väl egentligen inte såviktigt men man vill ju inte propa in nåt skitelement när man ändå måste offra tid på o bygga nåt. jag kör helst in det element som är "minst skit" då
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-25 14:06

Om jag skulle bygga en liten högtalare typ, 1,5 - 2 L med med någorlunda anständig basförmåga skulle jag använda någon smart förstärkarteknik. T.ex. den av Gunnar Hahne vidare-utvecklade ace-bass tekniken. Alltså något i stil med Audio Pro:s A2-2 som hade en undre gränsfrekvens på 60 Hz -3 dB och var på ca 2L. Jag tror det är helt nödvändigt att tillgripa någon form av "förstärkartrolleri" för att få något vettigt ur så små lådor.
Medlem i MEK

Föregående

Återgå till Teknikforum