Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Dagens understatement
bensnake skrev:Ok. Fick för mig att jag sett dig skriva det någonstans. Att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett blindtest, alltså. Men jag kan ha fel.
Svante skrev:1. Inget lyssningstest, öppet eller blint, kan med säkerhet visa att en skillnad inte kan höras med något annat programmaterial/kringutrustning/lyssnare än de som används i testet.
2. Inget lyssningstest, öppet eller blint, kan med 0% felrisk visa att en skillnad kan höras.
3. Ett blint test kan med en känd felrisk (>0%) ibland visa att en skillnad kan höras, och att detta beror på skillnader i ljudet.
4. Ett öppet test kan aldrig säkert skilja på skillnader i ljudet och placeboeffekten.
...ovanstående gäller allmänt för lyssningstester.
Alltför ofta används punkt 1 och 2 för att ifrågasätta just blindtest, fast de gäller även (i högre grad) för öppna test. Man får det att framstå som att öppna tester vore ett alternativ till blindtest, fast det i själva verket bara ger sämre metodsäkerhet.
Så, kan man lita på blindtester? Nej, man kan inte lita på några tester, men man kan ändå använda dem som beslutsgrund. Lyssningstester och särskilt då blindtester ökar sannolikheten att man gör bra apparatval.
Så det så.
Svante skrev: ... man kan ändå använda dem som beslutsgrund.
bensnake skrev:steveo1234 skrev:Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
Anser du att ett utfall som ger vid handen att 50 % av testdeltagarna inte kan känna skillnad på ett glas rött och ett glas vitt vin ger ett meningsfullt resultat?
steveo1234 skrev:bensnake skrev:steveo1234 skrev:Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
Anser du att ett utfall som ger vid handen att 50 % av testdeltagarna inte kan känna skillnad på ett glas rött och ett glas vitt vin ger ett meningsfullt resultat?
Om det är så, så ja.
bensnake skrev:Själv är jag skeptisk gällande blindtesters tillförlitlighet. Som motivering till min skepticism åberopar jag det faktum att inom området erfarna personer vid blindtester misslyckas med att detektera skillnader som bevisligen föreligger.
bensnake skrev:Rydberg skrev:Dagens understatement
Jag bjuder på den...Önskar herr'n ett glas rött eller vitt till den blodiga biffen?
bensnake skrev:steveo1234 skrev:bensnake skrev:steveo1234 skrev:Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
Om det är så, så ja.
Hur skulle du förhålla dig till detta hypotetiska utfall? Skulle du fortsätta att dricka vitt till skaldjur och rött till kött (vi leker med tanken att det är så du dricker nu) eller skulle du singla slant om vilket vin du skulle välja?
bensnake skrev:steveo1234 skrev:bensnake skrev:steveo1234 skrev:Är inte kontrollerade blindtester den enda testmetoden som ger meningsfulla resultat ? Jag tänker medicinsk forskning med mera.
Om det är så, så ja.
Hur skulle du förhålla dig till detta hypotetiska utfall? Skulle du fortsätta att dricka vitt till skaldjur och rött till kött (vi leker med tanken att det är så du dricker nu) eller skulle du singla slant om vilket vin du skulle välja?
petersteindl skrev:Bensnake, ta ett annat hypotetiskt fall.
Låt säga att det är så att i ett blindtest med 5000 personer ansåg samtliga 5000 att det vita vinet är rödvin och det röda vinet vara vitt vin.
Nu är frågan är det så att det röda vinet är vitt vin och det vita vinet är rödvin.
I ett öppet test ansåg alla 5000 försöksobjekt att det vita vinet är vitt och det röda vinet är rött. . . utom 1 som var helt färgblind
![]()
Så, vilket test skall man anse vetenskapligt bevisa vilket som är rödvin och vilket som är vitt vin?![]()
Mvh
Peter
Svante skrev:Man ska alltid underlätta för lyssnarna att höra skillnaderna (utan att fuska då, förstås).
Doofus skrev:En förstärkare som t.ex är starkt färgad och frångår en linjär förstärkning ska användas med EQ.
bensnake skrev:Svante skrev: ... man kan ändå använda dem som beslutsgrund.
Vi leker med tanken att du misslyckas med att skilja rött från vitt vin vid ett blindtest. Vilka konsekvenser kommer detta att få gällande val av framtida måltidsdryck? Kommer du att köra med vitt vin (som kanske dessutom är billigare) till oxfilén eftersom du vet att du inte känner någon skillnad smakmässigt vid blindtest eller kommer du att välja ett rött, som du egentligen tycker bäst om när ögonen är med?
petersteindl skrev:Bensnake, ta ett annat hypotetiskt fall.
Låt säga att det är så att i ett blindtest med 5000 personer ansåg samtliga 5000 att det vita vinet är rödvin och det röda vinet vara vitt vin.
Nu är frågan är det så att det röda vinet är vitt vin och det vita vinet är rödvin.
I ett öppet test ansåg alla 5000 försöksobjekt att det vita vinet är vitt och det röda vinet är rött. . . utom 1 som var helt färgblind
![]()
Så, vilket test skall man anse vetenskapligt bevisa vilket som är rödvin och vilket som är vitt vin?![]()
Mvh
Peter
bensnake skrev:Jag kan nästan svära på att jag vid ett otal tillfällen här i forat läst folk som skrivit något i stil med "om riktiga skillnader föreligger, kommer dessa att detekteras vid ett kontrollerat blindtestförfarande". Någon som känns vid denna formulering?
Doofus skrev:petersteindl skrev:Bensnake, ta ett annat hypotetiskt fall.
![]()
Mvh
Peter
Men nu blir det väl snurrigt, det blindtestet antydde var ju att i 5000 fall uppfattades en skillnad mellan vinen och när X skulle avgöras hade alla 5000 fel.
I det öppna testet så klargörs bara att testgruppen kan se tillräckligt bra för att avgöra vad som är vitt och rött, ja förutom den färgblinde.
Vad vi kallar rödvin alternativt vin bör/ska inte testas då dessa är beskrivande namn och inte egenskaper, ett vins egenskaper är dock det som skulle testas...
petersteindl skrev:Doofus skrev:petersteindl skrev:Bensnake, ta ett annat hypotetiskt fall.
![]()
Mvh
Peter
Men nu blir det väl snurrigt, det blindtestet antydde var ju att i 5000 fall uppfattades en skillnad mellan vinen och när X skulle avgöras hade alla 5000 fel.
I det öppna testet så klargörs bara att testgruppen kan se tillräckligt bra för att avgöra vad som är vitt och rött, ja förutom den färgblinde.
Vad vi kallar rödvin alternativt vin bör/ska inte testas då dessa är beskrivande namn och inte egenskaper, ett vins egenskaper är dock det som skulle testas...
Nu skall det bli ännu snurrigare![]()
Och du utgår från att de hade fel. Hade de fel? Rödvin har vissa egenskaper och vitt vin har vissa egenskaper, förutom färgen.
Det viktiga är att om t.ex. du själv varit med och bedömt rödvinet som vitt vin. Efter testet får du reda på resultatet. Kommer du då gå på linjen som du fick fram i blindtest eller kommer du anse att du haft fel? Av ditt tidigare svar kan jag dra slutsatsen att du kommer gå på linjen att du hade fel i blindtestet. Det är helt ok. Sedan väljer du att dricka det röda vinet som rödvin och det vita vinet som vitt vin.
Men i samma hypotetiska värld får du efter 2 månader reda på att vinernas färg var manipulerade lite och i själva verket är det så att det röda vinet var ett rödfärgat vitt vin och det vita var ett gult färgat rödvin och resultatet var alltså rätt i det blinda testet, kommer du då ändra uppfattning och byta viner då du vill dricka rödvin respektive vitt vin?
Hur ser urvalskriterierna ut efter ett test? Det är det som är frågan.
Vad är det i testet som gör att man väljer en viss sak?
Mvh
Peter
bensnake skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag anser att blinda tester är det enda riktiga sättet att faktiskt avgöra om någon icke-inbillad skillnad existerar.
Öppna tester är väldigt opålitliga när det kommer till mindre skillnader.
Är du av uppfattningen att verkliga skillnader alltid detekteras vid ett kontrollerat blindtest?
bensnake skrev:
Ja, alltså, jag avser här skillnaderna mellan t.ex. rött och vitt vin. Vet dock inte om sådana bevisats i ordets rätta bemärkelse så möjligen uttryckte jag mig lite slarvigt... Men du fattar nog hur jag menar i alla fall.
bensnake skrev:Anser du att ett utfall som ger vid handen att 50 % av testdeltagarna inte kan känna skillnad på ett glas rött och ett glas vitt vin ger ett meningsfullt resultat?
bensnake skrev:Jag kan nästan svära på att jag vid ett otal tillfällen här i forat läst folk som skrivit något i stil med "om riktiga skillnader föreligger, kommer dessa att detekteras vid ett kontrollerat blindtestförfarande". Någon som känns vid denna formulering?
bensnake skrev:Rydberg skrev:Dagens understatement
Jag bjuder på den...Önskar herr'n ett glas rött eller vitt till den blodiga biffen?
Doofus skrev: ... Snurrigt blev de ! det har du helt rätt i.
Jag förstår kanske inte din hypotes fullständigt och står därför frågande. Upplys mig och min dumhet
shifts skrev:bensnake skrev:Rydberg skrev:Dagens understatement
Testade detta lite snabbt med förbundna ögon under gåsmiddagen i höstas och ingen tog fel på om vinet var rött eller vitt.
petersteindl skrev:Doofus skrev: ... Snurrigt blev de ! det har du helt rätt i.
Jag förstår kanske inte din hypotes fullständigt och står därför frågande. Upplys mig och min dumhet
Vad jag egentligen vill komma till är själva urvalskriteriet som man använder i sitt liv för att komma till beslut och speciellt för att exekvera besluten och därmed gå från ord till handling.
Vad triggar din handling? Det är för mig den helt essentiella punkten.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster