AndreasArvidsson skrev:Laila skrev:AndreasArvidsson skrev:...
LTS lyssnar också på musik kan jag upplysa om.
...
Har du varit med om någon "lyssningstest" i LTS:s regi . . . typ ?
Inte personligen, men känner folk som vart med vilka jag diskuterat detta med.
Observera att jag absolut inte påstår att jag är någon expert på LTS tester, men att de lyssnar på musik vet jag.
Men det har jag.
Med typiskt blindtestförfarande kan det vara knepigt att alls höra skillnad mellan DACar. Speciellt om man är lite "full i fan" och väljer testmusik som maskerar den annars uppenbaraste bristen på sämsta DACen i testfältet kan man göra blindtestskeptiker ännu mer skeptiska och sura för att de inte hör skillnad på någonting.
Har man valt inspelningar som samtliga har vag stereoinformation är det inte lätt att ens skilja ut en 799 kr BRIK-DAC bland mångfalt dyrare DACar.
Min Oppo BDP-95 står tillräckligt luftigt att fläkten för det mesta inte går igång. Förra året hade jag dessutom en BDP-105 till låns en månad och utsatte både mig själv och andra för blinda jämförelser mellan dem med testfilerna på identiska USB-stickor. De är oerhört lika och det gick inte att statistiskt bevisa min magkänsla att BDP-95 har lite, lite mer "nerv" i återgivningen vid denna typ av användning.
Eftersom BDP-95 inte kan användas som ren DAC kunde jag inte låta bli att utöka "lekstugan" med en Mytek Stereo192 DSD DAC på grund av att de har olika funktionalitet har jag inte kunnat göra någon exakt jämförelse mellan dem.
Nu till saken - hos Sprudel brukar vi
lyssna på musik för att jämföra vilken konstellation
som gör att musiken berör hjärta och hjärna mest och bäst och inte bara försöka detektera om det finns någon skillnad. Då är det inte fråga om kalibrerade nivåer utan den nivå som känns rätt för respektive musikstycke och den utrustning man lyssnar på.
Skiljer klangbalansen mellan jämförelseobjekten så att det ena låter påfrestande i t.ex. presensområdet anpassar vi nivån så att det låter behagligt, men kanske det första objektet egentligen var det mindre neutrala med svackor som man höjde nivån för att kompensera?
Jag och flertalet av mina musikälskande vänner skulle vi aldrig nöja oss med den billigaste apparaten som vi inte lyckats skilja ut i blindtest om en dyrare ger oss betydligt bättre musikaliska upplevelser vid normal användning: Det är våra pengar och andra får tycka vad de vill om våra val och prioriteringar. Upplevelser är subjektiva.
Jag röstar inte för mitt svar är ett bestämt JAZZÅ!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]