deka_erik skrev:Min spontana tanke om allt detta är att du inte alls vet vad du vill ha men gärna hugger in på alla upptänkliga vägar att gå. För att kunna komma någon vart skulle det vara bra om du kom fram till sorts begränsande faktorer.
Kanske skulle du börja med att sätta upp lite kriterier
Exempel
* Fysisk storlek på lådan hur stor låda rymms hos dig?
* Total budget för bygget
* Vad klar du av att bygga utifrån förmåga och tillgång på maskiner etc.
* Hur högt ska lådan kunna spela
* Finns det möjlighet att provlyssna liknande konstruktioner innan?
* passiv eller aktiv delning
* finns säkert fler att fylla på med...
låsningen vid delningsfrekvens samt 2-vägs målar ju in dig i ett hörn med valet av element.
Ang. att du skulle känna att en billigare diskant blev ett sämre val i efterhand varför resonerar du så? Som jag skrev tidigare ang. drivers du betalar mer för att få den lätt i fysisk vikt. Alltså inte för att den nödvändigtvis låter bättre. Det finns säkert fler exempel på det, titta inte enbart på prislappen det är mitt råd.
Först jonas: absolut, det har jag också hört. Skulle aldrig köpa elektrostater som var över 10 år i vanliga fall. Iaf inte dyra sådana som ml.
Jag kan nog samla kriterierna här, ja

Lådan är inget större krav. 40cm bredd kanske, ev uppemot 50. Höjden från stativare till 130 eller så. Spelar ingen jättestor roll tror jag. Kan lika gärna vara 150 också. Dock så kansle maxmåtten på 150x50 blir jobbigt att kombinera.
Ca 20.000 kan jag nog lägga, men gärna under. Men får jag hemskt passande på allt så kan 20 vara en ide.
Så enkelt som möjligt. Tummen mitt i handen. Kan svarva runda hål och såga sönder mdf, men ungefär så långt hår min kunskap i ämnet.
Gärna 110db distfritt, eller minst 100 iaf. Lyssnar aldrig så högt men vill kunna.
Troligtvis ingen möjlighet att lyssna konstruktioner öht.
Helst aktiv tvåvägqre, men kan göra en kombo på en passiv delning mellan två element och aktiv mellan dom två och ytterligare ett. Men då behöver det vara en mycket enkel lösning att dela passivt.
Saken är den att jag inte vet vilka parametrar man ska kolla efter. Jag kan känslighet, hz och spl-kurvor och priser. Thats it. Alla andra parametrar säger mig ingenting och jag kan absolut inte läsa av hur saker låter från dom

Jag adderar ett par kriterier själv. Mycket av det här handlar också om att jag får göra något själv. När jag gjorde/gör mina basar så sålde jag min svs. Jag trodde inte på bättre ljud, utan det var för mig ett sätt att komma närmare hobbyn. Att ljudet blev bättre var en trevlig biprodukt av det hela. Väldigt trevlig tom, men fprtfarande så var basarna mer att få bygga ljud. Av den anledningen så är jag rätt mycket emot rena rippar av det jag vill bygga. Eller, om jag förhandlat mig fram till något som det sen visar sig att andra har gjort så är det ju ok, men jag vill inte rippa någon annans arbete rakt av då det inte känns som att jag har gjort något då.
Smaken har jag skrivit om, den absoluta referensen är magnepan 3.6. 3.7 avskydde jag. Bland vanliga högtalare så är referensen för mig kef blade. Jag gillar även tokbilliga kef r100s ljud mycket.
Diskantljudet är väl det vintigaste och jag vill att det ska vara väldigt luftigt. Detaljrikedom vill jag ha massor av och högtalaren får mer än gärna vara väldigt dynamisk.
Megnepan 3.6 har ex kunnat framhäva detaljer på ett speciellt sätt. I fantomen på operan så finns det någon form av kastanjeliknande instrument som skakas, detta instrument lyftes fram kraftigt av magnepan, och det är väl det jag gärna hade velat ha.
Jag har gärna en stor ljudbild horisontellt. Vertikalt spelar det för mig mindre roll. +- 20cm lär räcka.
Sitter maximalt knappt tre meter från högtalaren, om högtalaren sitter mot bakvägg. Annars är det nog närmare 2 meter.
Gillar snabba transienter som kan återges med klarhet.