Moderator: Redaktörer
Laila skrev:En glödlampa på 75W drar 75W när den är påslagen. Den drar 75W per millisekund om du så vill . . . typ. Vad den drar per timme är bara ett mått som påverkar din elräkning.
Har du på en 75W glödlampa i en timme så har den förbrukat 75Wh om du har den på i tusen timmar så har den förbrukat 75KWh.
Laila skrev:Vad du har för KWh-pris från din el-leverantör får du mycket riktigt ta reda på
själver . . . typ.![]()
Kenta skrev:Enligt min bifogade länk, från NAD, så drar 208:an 750VA, men det står inte NÄR.
Laila skrev:1100 VA är ekvivalent med 1100 W.(Ohms lag ger att Volten gånger Amperen är lika med Watten).
Det är ju bara du som har påstått att steget drar 1100W i viloläge . . . typ.
1100W är antagligen det mesta den drar på full spätta. Den drar kanske
som mest 50-100W(å knappt det) när du inte spelar på den.
Om vi antar att den drar 50W å du betalar ett rent elpris på säg 60 öre KWh
så får du betala för 50W gånger 24 timmar=1200Wh=1.2 KWh gånger 60 öre
= 72 öre/dygn, när den inte spelas på.
Trillar inte polletten ner nu så kan jag tyvärrer inte hjälpa dig mer . . .
Laila skrev:1100 VA är ekvivalent med 1100 W.(Ohms lag ger att Volten gånger Amperen är lika med Watten).
Det är ju bara du som har påstått att steget drar 1100W i viloläge . . . typ.
1100W är antagligen det mesta den drar på full spätta. Den drar kanske
som mest 50-100W(å knappt det) när du inte spelar på den.
Om vi antar att den drar 50W å du betalar ett rent elpris på säg 60 öre KWh
så får du betala för 50W gånger 24 timmar=1200Wh=1.2 KWh gånger 60 öre
= 72 öre/dygn, när den inte spelas på.
Trillar inte polletten ner nu så kan jag tyvärrer inte hjälpa dig mer . . .
rikkitikkitavi skrev:Lazyworm skrev:JonasW skrev:Då är det ju en annan femma. Att steget i sig däremot blir väldigt varmt, det får man ju hoppas att det är byggt för att klara
Ja överlever gör det säkert men kondensatorernas livslängd halveras ungefär för tio graders ökning så att ha en elektronikprodukt på något som avger mycket värme är helgerån :p
Men kondensatorerna värms inte lika mycket som halvledarna , i synnerhet inte som kylflänsarna är utanpåliggande. Placeringen är lika viktig. Fri luftström runtom.
Vad drar 208 i tomgång, 50-100W? Alltså ca 1-2 kWh per dygn om den står på, men så sparar man motsvarande uppvärmningsenergi men vad den kostar beror ju på...
Lazyworm skrev:Min synpunkt gällde att han har ställt den på en annan varm apparat.
AndreasArvidsson skrev:Lazyworm skrev:Min synpunkt gällde att han har ställt den på en annan varm apparat.
Inte mycket till val i ett rack ryvärr.
Lazyworm skrev:Förstår det, kan rekomendera de varmare produkterna så högt upp som möjligt! Även om det inte blir estetiskt optimalt så blir det iaf. finare av att veta att funktionen är bättre
PerStromgren skrev:Kenta skrev:Enligt min bifogade länk, från NAD, så drar 208:an 750VA, men det står inte NÄR.
Knappast i viloläge, i alla fall.
Blir en NAD208 varm om den är påslagen utan påslagen en timme? Om inte, drar den säkert väl under 100W, dvs under 0,1 kWh/h (!).
meshuggener skrev:Jag testade tomgångsförbrukningen på min Nad 208 och den låg mellan 88-90watt. Så det är inte mycket att bråka om:-)
Frågan vad är bäst? är det störst risk att den lever längre påslagen än avslagen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster