Tips, råd, åsikter kring renovering av Marantz 2245 1970 tal

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-25 23:46

Tycker det är på tok för lite foton i denna tråd ;)

mrkarlsson skrev:Sådär då var papperet bakom radioskalan bytt för andra gången då.

Måste säga att slutresultatet blev riktigt bra, jämn ljusspridning med en lite mer blå ton. Har dock sätt Marantz modeller som har haft en betydligt mer blå ton, men men man kan ju inte få allt här i världen.

Nu blire lite, Miles Davis "Kind of Blue" 8)

mrkarlsson

Inläggav mrkarlsson » 2014-01-26 17:14

rampitsch: Jag är en retard med datorer. Försökte en gång med att ladda upp bilder, men det gick inte så bra.

Om det är lätt kan du gärna ge en kort förklaring, om det är mer komplicerat avstår jag. :lol:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-01-26 17:22

mrkarlsson skrev:rampitsch: Jag är en retard med datorer. Försökte en gång med att ladda upp bilder, men det gick inte så bra.

Om det är lätt kan du gärna ge en kort förklaring, om det är mer komplicerat avstår jag. :lol:

1. Få in fotot någonstans i datorn på hårddisken(digitalkamera eller scanner)
2. Surfa in på http://forumbilder.se
3. Klicka på välj och välj fotot du vill ha
4. Kalla fotot för någonting om du vill
5. Klicka på ladda upp
6. Kopiera och klistra in "Hotlink för forum alternativ 1" i ditt inlägg

Och så finns kortet i tråden(typ som kortet nedan som jag kastade upp för att se vilket alternativ man skulle ta.

Alternativt så kan man klistra in länken till bilden i sitt inlägg istället så får folk klippa och klistra in den i webbläsaren själva :-)

Bild
Random bild från skrivbordet på min dator som jag laddade upp för att ha något att testa med så jag visste vad jag sa.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-01-27 10:06

Det brukar sitta en del dubbeldioder i 70-talsprylar som inte har det bästa ryktet. VD1221 heter en av dem. Byt ut dem mot två 1N1448 i serie.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-29 14:45

leffe skrev:Den är definitivt värd att spara, det finns ju en anledning att Marantz recievrar från mitten av 70talet är eftersökta och står högt i andrahandsvärde - även om avundsjuka ägare av andra mindre attraktiva prylar försöker påskina att de är överreklamerade. ´:D

Min rykande inaktuella erfarenhet från en Marantz 2230 är att slutsteget lät rätt svampigt och orkeslöst jämfört med en modernare förstärkare. Till och med nån Akai med STK-hybridmoduler tyckte jag lät bättre, och då jag fick tag på min nuvarande Luxman L-430 så var det givet att sälja Marantz'en och det enda jag saknat är väl den coola designen och kanske gyro-touch-tuningratten.

De högtalare jag hade på den tiden var väl däremot inte direkt några audiofilhögtalare och de var väl dessutom en halvtung last. Jag skulle tro att om man har högtalare som impedansmässigt är lämpliga till rörförstärkare så låter det kanske också rätt bra med en Marantz.

Jag lyssnade dessutom inte direkt på någon "audiofilmässig" musik, utan det var väl mer toppliste-discomusiken.

leffe skrev:De är allihop solida, pålitliga och välbyggda - dessutom är de oftast underspecade!
Modellerna ovanför -2225 låter dessutom alla väldigt bra, ljudkaraktären skulle jag definiera som "Lush" , musikalisk, lättlyssnad, varm och mustig ljudkaraktär.

... eller med fel högtalare svampigt...

Att de är robusta är jag beredd att skriva under på. Praktiska studier visar att det går bra att bokstavligt talat spela på det högsta flera timmar i sträck utan någon extra kylning eller liknande, den Marantz 2230 jag hade kördes ibland som en mindre PA-förstärkare på en del partyn, fast då var det nog 8-ohm-högtalare medan det jag hade hemma var 4 eller till och med 2 ohm (två par 4-ohm parallellt)...

Jag misstänker helt klart att högtalarimpedansen har betydelse för hur det låter. Med de högtalare jag under många år hade, och jag tror att jag hade även då jag bytte från Marantz till Luxman, så kunde jag med Luxmanstärkaren spela såpass högt att det märktes spänningsfall på elnätet (antydan till blinkande i lyset i hela lägenheten). Luxman'en verkar helt klart orka 2 ohm fast den är märkt lägst 8 ohm... (Numera driver den just 8 ohm om jag inte minns impedansen på nuvarande högtalare fel).

Till Marantz fördel ska väl sägas att det är nog ingen risk att man blir lyssningstrött.

StyX_-_-_ skrev:Du använde vitt papper väl, inte den bruna varianten.

Här är det väl värt att påpeka att det finns dels bakplåtspapper och dels smörgåspapper. Dessa två brukar blandas ihop av oss som inte är sådär särdeles hemma i köket, till vi den hårda vägen upptäckt att det blir ganska dåligt att ha smörgåspapper i ugnen.

Utan att faktiskt veta så gissar jag att bakplåtspapper lär väl oftast vara brunt medan smörgåspapper oftast vitt?

(Skillnaden mellan bakplåtspapper och smörgåspapper är givetvis att bakplåtspapper tål ugnsvärme, vilket smörgåspapper inte tål så värst).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-29 15:58

Jag är benägen att hålla med om att flera av de där Marantz-receivrarna är för snälla impedanser. Redan effektangivelserna tycks peka på detta då de uppgivna effekterna är samma för 4 och 8 ohm i flera fall (har inte kollat alla).

Föregående

Återgå till Vintage-hifi