Moderator: Redaktörer
Stockholm skrev:
Lyssningsintryck: något vassa i diskant och mellanreg, tunna i bas. Däremot en väldigt tydlig och klar ljudbild!
Jag kör dock med originalfilter och originalkablage!

Cicaro skrev:Basen tycker jag brukar ta en kanske 20-30 timmars spelande innan den kommer tillbaka ordentligt efter ett kantbyte. Varför vet jag inte, kanske är att kanterna mjuknar?
MiaM skrev:Cicaro skrev:Basen tycker jag brukar ta en kanske 20-30 timmars spelande innan den kommer tillbaka ordentligt efter ett kantbyte. Varför vet jag inte, kanske är att kanterna mjuknar?
Vad som än händer så lär det väl vara samma sak som händer då man spelar in helt nya högtalare (förutom att då kanske det också blir nån slags inspelning av upphängningen inne invid magneten).
Om man inte är sugen på att lyssna medan de spelas in så kan man väl köra med tongenerator och låta elementen ligga lösa så att de gör tillräckligt utslag. Fast då är väl å andra sidan risken att det går åt lite väl mycket kontinuerlig effekt? Tongenerator med "skurfunktion" (d.v.s. att den kan skicka ton ett ögonblick och därefter en stunds paus, upprepande) är kanske en bra idé.
Ja, eller så lyssnar man för fulla muggar
MiaM skrev:Vad som än händer så lär det väl vara samma sak som händer då man spelar in helt nya högtalare (förutom att då kanske det också blir nån slags inspelning av upphängningen inne invid magneten).
AlNiCo skrev:MiaM skrev:Vad som än händer så lär det väl vara samma sak som händer då man spelar in helt nya högtalare (förutom att då kanske det också blir nån slags inspelning av upphängningen inne invid magneten).
Det finns inga bevis för att det händer något över huvud taget när man "spelar in" högtalare. Det är som det mesta inom ljud ännu ett audiofil-påhitt.
petersteindl skrev:AlNiCo skrev:MiaM skrev:Vad som än händer så lär det väl vara samma sak som händer då man spelar in helt nya högtalare (förutom att då kanske det också blir nån slags inspelning av upphängningen inne invid magneten).
Det finns inga bevis för att det händer något över huvud taget när man "spelar in" högtalare. Det är som det mesta inom ljud ännu ett audiofil-påhitt.
Jag har ganska mycket bevisidel mätningar.
Mvh
Peter

Stockholm skrev:Gott Nytt År & god fortsättning! Var det någon som såg min fråga?Tyvärr innebär det (som ni säkert förstår) att plastramarna inte passar. Just nu sitter de vända bakåfram! Fråga: hur gör ni när ni "tar ner" dem? Såg? Slip? ...?

AlNiCo skrev:AlNiCo-basar! En uppgradering!![]()
AlNiCo skrev:Filtren var dock inte vackra. "Renoverade".

DVD-ai skrev:MEN!
det tyckts som att tätningen mellan övre kammaren och högtalarlådan har släppt ?!
eller ser jag fel ?
det behöver åtgärdas och kolla båda två på en gång, sätt dit en klick med silicon istället det är bättre än det massa som sitter där original![]()
DVD-ai skrev:Att det är dämpmaterial spelar ingen roll, låt det vara där i värsta fall gör det ingen nytta alls...![]()
Men att täta hålet är viktigt !![]()
Och att se till så att hela bakstycket är tätt

Grave_Digger79 skrev:Hej!
Tänkte bara kolla om några fortfarande håller liv i sina 8071or?
Är själv på jakt efter ett par då jag gillar lådkonstruktionen, samt att de är grymt läckra att titta på.
Så hur ser du ut ute i stugorna har ni kvar de eller är det nytt som gäller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster