bakerman22 skrev:Nu har jag ju fått några svar, men ändå inget konkret..
Finns det några distsiffror på modellerna? Hur stor skillnad i dist är det vid 85 dBA? Hur stor skillnad är det vid 115 dBA?
Sina egna öron känns ju som att det är en sisådär måttstock.. Det blir ju per automatik att signaturmodellerna låter bättre så länge det inte testas blint.
Dom är ju dyrare, och det står ju faktiskt i manifestet att dom är lite bättre på allt...
Det verkar som att ingen vet. Dom som tror sej veta refererar till manifestet.
Det kan ju vara så att du IÖ vet, men inte vill avslöja det för att du kanske hellre säljer i64s än i56.![]()
Tänk vad surt det skulle vara för dom som har köpt i64s om det visar sej att det skiljer någon promille i dist vid extrema ljudtryck.
Alla studier jag har gjort på hörbara skillnader mellan olika liknande Ino-
modeller har gjorts blindt.
Distorsion är ett väldigt komplext ämne och att redovisa distorsion komp-
lett för en högtalare kräver hundratals olika grafer.
Och eftersom så få förstår att tolka distorsionssiffror så tycker jag inte
att de är någon vidare bra konsumentinformation.
Jag är heller inte på det klara med vad som är oklart med avseende på hur
t ex i56 och i64 skiljer sig från varandra. Jag tyckte jag beskrev det rätt
så omfattande.
Det skiljer alltså ungefär 4 dB mellan dem för att nå en givet distorsions-
nivå, och det gäller vid de flesta ljudtryck (men inte i alla delar av frek-
vensområdet.
Då distorsionens olika komponenter utvecklar sig lita olika som funktion av
ljudtryck så är det alltså inte bara nivån som ändrar sig utan också den
spektrala fördelningen. Men väldigt förenklat så stiger distorsionen mer än
4 dB när man ökar nivån 4 dB, och det är just detta som gör att distor-
sionen mätt i procent ökar med nivån. Så jämför man i56 med i64s vid en
specifik nivå så motsvarar den specifika nivån en 4 dB större påfrestning
för i56, vilket gör att distorsionen ligger högre.
Det blir lite olika beroende på ljudnivå, men även olika beroende på hur
man väljer att väga distorsionen. Men ungefär 40% högre är den. Inte
procentenheter dock.

lite mindre.
Men gör man 1000 olika mätningar vid olika nivåer och frekvenser så ser
man att skillnaden vid vissa är mindre och vid andra är den större. Men
själva perspektivet att jämföra distorsion vid ett givet ljudtryck är inget
vidare*. Det blir vilseledande. Det är mycket bättre att jämföra ljudtryck
vid en given distorsionshörbarhet. Så arbetar jag alltid när jag konstruerar
högtalarna. Jag skapar ett tredimensionella diagram för jag helt enkelt får
in gränsvärden för lavindistorsionen, med olika sorters signalprovokation.
Vh, iö
- - - - -
*Lite som när man krocktestar bilar och visar att en bil ser helt trasig ut
efter ett specifikt test, medan en annan ser ut att ha klarat sig väldigt
bra, men i verkligheten behöver man bara öka hastigheten lite för att den
bil som såg ut att vara så mycket bättre, skall gå sönder lika illa som den
som såg så dålig ut. Sådana där enstaka nedslag ger helt enkelt oftast en
väldigt missvisande bild. Men behöver se alla tusentals mätningar som till-
sammans visar de verkliga egenskaperna, för att kunna bedöma hur det är.
Fast bäst är förstås att lyssningstesta. Det är ju lyssna men skall ha dem
till ändå, högtalarna. Så jag arbetat nästan bara med lyssningstester under
den viktigaste delen av utvecklngsarbetet. Fast å andra sidan arbetar jag
i princip bara med mätningar under andra delar, tidigare delar.