Feelgood högtalarkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 17:59

adagio skrev:Geometrin aplicerad på en prototyp av nätkabel.
Bild
Denna geometri fast tightare använder jag i JUPITER SC.

Inte för jag tror det gör något med funktionen, men snyggt var det!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-26 19:06

Får man snvända en sådan nätkabel? Den ser ut att sakna yttre hölje. Hur ser det ut med typgodkännande S- eller CE-märkning?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-26 20:40

AndreasArvidsson skrev:
sprudel skrev:Snygg! Men hur tusan kopplar du? Båda till plus!!!!!

Bryggat.

Aha! Har det något med pilsner att göra. Nää.......
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 20:42

RogerGustavsson skrev:Får man snvända en sådan nätkabel? Den ser ut att sakna yttre hölje. Hur ser det ut med typgodkännande S- eller CE-märkning?

Det är kanske de tvinnade kablarna som är ytterhölje? De måste ju inte vara strömförande, det kan vara ren placebo...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-26 22:11

Som sagt en prototyp. Numera är det ytterligare två lager utanpå.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-26 22:27

Numera har ledarna XLPVC med högsta ULklassningen samt ett ytterligare skyddlager transparent polyoefin som också är UL-klassad samt ett lager monofilament PEX för att öka säkerheten. Jag har kontakt med semko, och de kommer att testa kabeln framöver, rätt dyrt är det för att få sin märkning. Ang det är det flera stora märken som saknar detta. Man får mig veterligen inte ha solida ledare i en "lös" sladd?! Inte enl semko.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-02-06 18:50

Om det nu låter sämre med lampsladd än med "kvantfysikkabel", påverkas bas eller diskant mest?
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

adagio

Inläggav adagio » 2014-02-07 10:51

Tja, det jag subjektivt upplever är att jag blir mindre lyssningstrött och finner musiken mer intressant. Vidare är det sällan enskilda register som påverkas. I alla fall med mina kablar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-07 18:49

Andersh74 skrev:Om det nu låter sämre med lampsladd än med "kvantfysikkabel", påverkas bas eller diskant mest?
/Anders

- Den kabel vars induktans är hög, dämpar diskant.

- Den kabel vars resistans är hög, där påverkas frekvensgången mest av varierande impedans hos högtalaren. Exempelvis där impedansen hos högtalaren är låg, blir dämpningen hos frekvensgången hos högtalaren som störst. Det blir som en spänningsdelare alltså.

U_högtalare = U_förstärkare * Z_högtalare / (Z_kabel + Z_högtalare)

Med högtalare med lijäriserad impedans, så spelar det inte så stor roll om högtalarkabeln har resistans. Resistans i kablage påverkar även högtalarens frekvensgång i basregistret

Vilken av dem som påverkar signalen mest är svårt att säga då begreppet "kvantfysikkabel" inte är entydigt. Lampsladd är dock tämligen entydigt. Sedan beror det ju även på sändar- och mottagarimedans hur påverkan blir.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-02-07 18:58

Johan_Lindroos skrev:
Andersh74 skrev:Om det nu låter sämre med lampsladd än med "kvantfysikkabel", påverkas bas eller diskant mest?
/Anders

- Den kabel vars resistans är hög, där påverkas frekvensgången mest av varierande impedans hos högtalaren. Exempelvis där impedansen hos högtalaren är låg, blir dämpningen hos frekvensgången hos högtalaren som störst. Det blir som en spänningsdelare alltså.

Med högtalare med lijäriserad impedans, så spelar det inte så stor roll om högtalarkabeln har resistans. Resistans i kablage påverkar även högtalarens frekvensgång i basregistret

Vilken av dem som påverkar signalen mest är svårt att säga då begreppet "kvantfysikkabel" inte är entydigt. Lampsladd är dock tämligen entydigt. Sedan beror det ju även på sändar- och mottagarimedans hur påverkan blir.

Skulle man då kunna misstänka att en lång 0,75mm2 lampsladd skulle inverka menligare på diskantåtergivningen än basåtergivningen?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-07 19:05

Här ser du ett exempel på hur tonkurvan kan påverkas av hög resistans i högtalarkabeln.

Bild

Den övre kurvan är tonkurvan mätt på högtalarklämmorna med en "bra" kabel med liten resistans, den nedre med för klen kabel som har hög resistans.

Detta är nog ett patologiskt fall, men visar vad som händer. Detta gäller även för slutsteg som har hög utgångsimpedans, t ex en del rörsteg!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-07 19:07

Andersh74 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
/Anders

Skulle man då kunna misstänka att en lång 0,75mm2 lampsladd skulle inverka menligare på diskantåtergivningen än basåtergivningen?

/A

Det beror på din högtalares impedanskurva. Se mitt bildexempel ovan, tonkurvan är en avspegling av impedanskurvan.
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Generellt om hifi