Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-26 20:09

Harryup skrev:
Svante skrev:Du säger ofta i de här diskussionerna "man kan inte veta", men jag påstår att du kan inte veta vilken av de 125 kombinationerna som är bäst heller.

Nej, precis så är det. Och beroende på musiksmak eller inspelningar så kanske det är olika apparater som skulle ge upplevelsen av neutralt ljud.
Jag ser faktiskt "inte att nån" egentligen strikt följer neutraliteten i den bemärkelsen att väldigt väldigt få har ens köpt en Bryston.

Mvh/Harryup

Jag anser att varken musiksmak eller val av fonogram påverkar inte om anläggningen är neutral eller ej.

En bryston skulle jag dock gärna ha om den var billigare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 20:17

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:Du säger ofta i de här diskussionerna "man kan inte veta", men jag påstår att du kan inte veta vilken av de 125 kombinationerna som är bäst heller.

Nej, precis så är det. Och beroende på musiksmak eller inspelningar så kanske det är olika apparater som skulle ge upplevelsen av neutralt ljud.
Jag ser faktiskt "inte att nån" egentligen strikt följer neutraliteten i den bemärkelsen att väldigt väldigt få har ens köpt en Bryston.

Mvh/Harryup

Jag anser att varken musiksmak eller val av fonogram påverkar inte om anläggningen är neutral eller inte.

Det får du gärna anse. Jag anser att det inte är självklart att en anläggning som klarar Nirvana på autentisk nivå kommer vara den absolut bästa på att återge stilla pianomusik. Däremot vore det ju önskvärt, men det har ju redan åtskilliga ggr konstaterats här att det inte finns något stereo som är totalt ofärgad så något kommer det ju vara som alla anläggningar inte klarar perfekt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-26 20:21

Harryup skrev:Det får du gärna anse. Jag anser att det inte är självklart att en anläggning som klarar Nirvana på autentisk nivå kommer vara den absolut bästa på att återge stilla pianomusik. Däremot vore det ju önskvärt, men det har ju redan åtskilliga ggr konstaterats här att det inte finns något stereo som är totalt ofärgad så något kommer det ju vara som alla anläggningar inte klarar perfekt.

Mvh/Harryup

Bästa sa jag aldrig. Om du anser att en neutral anläggning är den bästa för en viss genre av musik eller en viss skiva är upp till dig.

Ja helt neutralt är något vi aldrig lär nå, men bara för att man inte når hela vägen dit är enligt mig ingen anledning att inte försöka komma så nära som möjligt. Givet att man har det som mål.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 20:30

Jag anser att ingen anläggning är neutral, men det finns anläggningar som upplevs som neutrala under vissa betingelser. Hittills har jag aldrig stött på en anläggning som upplevs som neutral ens om man väljer 10 slumpvis valda skivor. Att låta bra är inte samma sak som att när man sluter ögonen så vet man inte om det står en orkester framför en eller om det står 2 högtalare där. Dock kan sinnet fylla i det man missar med hjälp av det som man tidigare hört vid livespelningar men det är ju inte möjligt för den person som kanske för första gången skulle lyssna på akustisk musik.
Jag anser att det inte finns någon anläggning i hela galaxen som är objektivt neutral.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-26 20:33

Harryup skrev:Jag anser att ingen anläggning är neutral, men det finns anläggningar som upplevs som neutrala under vissa betingelser. Hittills har jag aldrig stött på en anläggning som upplevs som neutral ens om man väljer 10 slumpvis valda skivor. Att låta bra är inte samma sak som att när man sluter ögonen så vet man inte om det står en orkester framför en eller om det står 2 högtalare där. Dock kan sinnet fylla i det man missar med hjälp av det som man tidigare hört vid livespelningar men det är ju inte möjligt för den person som kanske för första gången skulle lyssna på akustisk musik.
Jag anser att det inte finns någon anläggning i hela galaxen som är objektivt neutral.

Mvh/Harryup

Vem har påstått att det finns en anläggning som är helt neutral?
Som jag skrev så kan man ju alltid sträva mot det målet, men man kommer aldrig att nå hela vägen fram.

Och vad gäller känslan att det verkligen står en orkester framför dig så kan ingen anläggning i världen ge dig det om fonogrammet/inspelningen inte är bra nog.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 20:49

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:
Bästa sa jag aldrig. Om du anser att en neutral anläggning är den bästa för en viss genre av musik eller en viss skiva är upp till dig.
Ja helt neutralt är något vi aldrig lär nå, men bara för att man inte når hela vägen dit är enligt mig ingen anledning att inte försöka komma så nära som möjligt. Givet att man har det som mål.

Precis, och därför anser jag det olyckligt att anse att man når närmast neutralitet genom att välja en väldigt specifik förstärkare när det inte finns samma resultat när det gäller högtalare och rum som färgar tusenfalt mer.
"Rätt Cd, rätt försteg, rätt slutsteg" kommer inte ge ett neutralt ljud genom ett par lurar, eller ett par små stativare eller ens genom valfria stora högtalare. I synnerhet om rummet inte är perfekt. Och när är det perfekt?
När man dämpar eller diffuserat enligt olika skolor?
Och jag ser det också som olyckligt att tro att folk som väljer andra lösningar inte kan uppnå ett ljud hemma som med andra apparater man skulle uppfatta som mer neutralt . Neutral upplevelse hänger på så mycket mer än bara att elektroniken skall vara av en viss sort.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-26 21:11

Att högtalare och rum påverkar ljudet mångfalt mer än elektroniken hoppas jag att de flesta vet vid detta lag.
Denna insikt gör också så att iaf jag personligen lägger mest resurser på att få bra rum och högtalare. Med det sagt så väljer jag självklart neutral elektronik i min strävan mot ett neutralt ljud. Neutral elektronik behöver inte heller vara speciellt dyrt eller svårt att få tag på.
Bara för att elektroniken inte är lika viktig som tex rummet gör den inte oviktig.

Jag anser iaf att bästa vägen till ett neutralt resultat är att se till att var länk i sig är så neutral som möjligt. Att försöka kombinera olika färgande länkar till ett neutralt slutresultat ser jag som ett mycket svår och onödigt komplicerat tillvägagångssätt.
Det är mitt sätt att se på det.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-26 21:56

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Jag anser att varken musiksmak eller val av fonogram påverkar inte om anläggningen är neutral eller ej.

Ständigt dessa Bryston. Det finns ju andra förstärkare som anses vara helt neutrala, exempelvis Spectral och Soulution.
Det vore intressant att jämföra dessa för att höra om de låter identiskt eller om någon lägger till eller tar bort något.

Hursomhelst tycks det vara väldigt få här I Sverige som förstått betydelsen av att använda neutral elektronik. Så vitt jag vet finns det endast en handlare som säljer Bryston i vårt lilla land och då är det heller knappast ett märke han prioriterar. Är folk okunniga om hur det egentligen skall låta eller är Bryston inte "musikaliska", en F/E-lyssning kanske inte avslöjar allt.......
Senast redigerad av Panelguy 2014-01-26 22:12, redigerad totalt 2 gånger.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 22:11

Framförallt ger inte en F/E- lyssning resultatet vad du uppfattar som neutralt utan vad andra inte lyckats detektera.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-01-26 22:45

Harryup skrev:Framförallt ger inte en F/E- lyssning resultatet vad du uppfattar som neutralt utan vad andra inte lyckats detektera.

Skulle du säga samma sak om ett fönsterglas som man vid "FE-tittning" inte lyckades skilja från en tom ram?

"Visst, dom lyckades inte detektera glasrutan, men det behöver inte betyda att du uppfattar den som neutral."

Att sen en kedja av ex. dina solbrillor, den testade fönsterrutan och en inglasad balkong inte behöver uppfattas ge en neutral/ofärgad bild av miljön utanför, betyder inte att den testade glasrutan är färgande.

Och är det kanske det bästa sättet att försöka åstadkomma en neutral/ofärgad kedja (om det nu är vad man eftersträvar), att bygga upp den med individuella länkar som färgar så lite som möjligt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-26 22:47

bensnake skrev:Jag tror att harryups inlägg har sin grund i en mer upplevelseorienterad filosofi gällande musiklyssning medan Svantes tar sin utgångspunkt i en mer transparenssträvande variant. Lite gungor och karuseller, typ. Det blir svårt att diskutera metoder om syftet med musiklyssningshobbyn utgår från olika premisser. Tror jag. Även om jag förstår båda synsätten. Alltså förstår innebörden av dem. Transparenssträvan som angreppsvinkel för att kombinera en anläggning kommer jag dock aldrig att begripa mig på. Därtill är jag alltför upplevelseorienterad i sinnet... :wink:

Men... Det är ju i syfte att maximera upplevelsen man gör så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-26 22:49

Panelguy skrev: Är folk okunniga om hur det egentligen skall låta eller är Bryston inte "musikaliska", en F/E-lyssning kanske inte avslöjar allt.......

Apparter kan inte vara musikaliska.
Marknaden för förstärkare i Brysons prisklass är liten, och av dom som håller på med den typen av Hifi så är gruppen som är ute efter återgivning snarare än uppsplening änu mindre. Kort sagt: Intresset för den typen av produkter är mycket litet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-26 23:03

Max_Headroom skrev:
Panelguy skrev: Är folk okunniga om hur det egentligen skall låta eller är Bryston inte "musikaliska", en F/E-lyssning kanske inte avslöjar allt.......

Marknaden för förstärkare i Brysons prisklass är liten, och av dom som håller på med den typen av Hifi så är gruppen som är ute efter återgivning snarare än uppsplening änu mindre. Kort sagt: Intresset för den typen av produkter är mycket litet.

Du menar att folk som är intresserad av sk "high-end" inte är intresserade av ofärgade produkter, eller missförstår jag dig? Om inte så skulle det alltså innebära att man är okunnig om hur det egentligen skall låta.
Jag skulle nog säga att Bryston tillhör de mindre dyra i "high-end" segmentet.

Med "musikaliska" menar jag att röster och instrument låter som i verkligheten.
Senast redigerad av Panelguy 2014-01-26 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-26 23:03

Harryup skrev:

Mvh/Harryup

Nej ingen metod är perfekt, men det hindrar inte att de är olika bra. Det är lite det som är min poäng och det är de där graderna som är det första som försvinner i en polariserad debatt.

Det är väldigt sällsynt med metoder som är perfekta. Det gör att alla metoder kan kritiseras med något i stil med "man kan aldrig veta". Även den metod som gör att man vet bäst.

Men alltsomoftast är det en kombination av metoder som fungerar bäst, eftersom olika metoder som regel ger olika kunskap.

Det här är en sjuka som breder ut sig. Man frågar "vad är viktigast" och bryr sig sedan bara om det. "Vilken är bäst" och så kastar man bort det andra.

Man bör i stället lära sig flera metoder och prova alla som verkar ha någon potential att ge vettig information, och sedan väga den information man får med hur tillförlitlig man bedömer att den är.

Jag vågar påstå att INGEN i som sysslar med FE-utvärderingar i LTS regi inte också har använt öppen lyssning som ett sätt att utvärdera ljudkvalitet. Formella lyssningstest tar man ofta till för att bekräfta eller förkasta en hypotes man har fått från mer informella uppgifter, som egna eller andras öppna lyssningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-26 23:03

petersteindl skrev:
Doofus skrev:
petersteindl skrev:Bensnake, ta ett annat hypotetiskt fall.

Låt säga att det är så att i ett blindtest med 5000 personer ansåg samtliga 5000 att det vita vinet är rödvin och det röda vinet vara vitt vin.

Nu är frågan är det så att det röda vinet är vitt vin och det vita vinet är rödvin.

I ett öppet test ansåg alla 5000 försöksobjekt att det vita vinet är vitt och det röda vinet är rött :) . . . utom 1 som var helt färgblind 8)

Så, vilket test skall man anse vetenskapligt bevisa vilket som är rödvin och vilket som är vitt vin? :)

Mvh
Peter

Men nu blir det väl snurrigt, det blindtestet antydde var ju att i 5000 fall uppfattades en skillnad mellan vinen och när X skulle avgöras hade alla 5000 fel.

I det öppna testet så klargörs bara att testgruppen kan se tillräckligt bra för att avgöra vad som är vitt och rött, ja förutom den färgblinde.

Vad vi kallar rödvin alternativt vin bör/ska inte testas då dessa är beskrivande namn och inte egenskaper, ett vins egenskaper är dock det som skulle testas...

Nu skall det bli ännu snurrigare :)

Och du utgår från att de hade fel. Hade de fel? Rödvin har vissa egenskaper och vitt vin har vissa egenskaper, förutom färgen.

Det viktiga är att om t.ex. du själv varit med och bedömt rödvinet som vitt vin. Efter testet får du reda på resultatet. Kommer du då gå på linjen som du fick fram i blindtest eller kommer du anse att du haft fel? Av ditt tidigare svar kan jag dra slutsatsen att du kommer gå på linjen att du hade fel i blindtestet. Det är helt ok. Sedan väljer du att dricka det röda vinet som rödvin och det vita vinet som vitt vin.

Men i samma hypotetiska värld får du efter 2 månader reda på att vinernas färg var manipulerade lite och i själva verket är det så att det röda vinet var ett rödfärgat vitt vin och det vita var ett gult färgat rödvin och resultatet var alltså rätt i det blinda testet, kommer du då ändra uppfattning och byta viner då du vill dricka rödvin respektive vitt vin?

Hur ser urvalskriterierna ut efter ett test? Det är det som är frågan.

Vad är det i testet som gör att man väljer en viss sak?

Mvh
Peter

Jag anser fortfarande att testandet för testandets egen skull enbart är bortslösad tid! Ett slags tidsfördriv utan mening, under förutsättning att det inte är testandet i sig som är själva hobbyn.

Testande är en sak, men att använda sin stereo på ett givande sätt är en helt annan sak.

Vilka urvalskriterier som används då man köper stereopryttlar är som jag ser det den enda viktiga ingridiensen att beakta. Man skulle kunna säga att man köper hifi enkom på grund av LTS F/E-lyssning och det är det enda urvalskriterium som används. Då är det så!

Å andra sidan skulle någon kunna hävda att oavset vem som testar, vad som testas och hur det testas så kommer denne någon under inga omständigheter att ha det som urvalskriterie och det enda urvalskriteriet som gäller är att sätta upp grejerna hemma och använda apparaterna ett tag. Gillar man att använda grejerna så köper man, gillar man inte grejerna så låter man bli och det är oavsett om denne någon själv varit med i ett blindtest och gillat apparaten eller inte kunnat detektera apparaten i F/E-lyssning blint och oavsett vad någon annan kommit fram till.

Det är helt olika urvalskriterier och det får man respektera.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 23:10

Svante skrev:Men... Det är ju i syfte att maximera upplevelsen man gör så.

:D Hur vet du det? Du har ju aldrig ens lyssnat på en riktigt go' single end-röris. :P

Hur som helst och allvarligt talat; denna diskussion kommer inte, och det kan vi bevisa visa av erfarenhet, att nå någon form av koncensus parterna emellan så det är lika bra att vi återgår till topic omedelbart. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-26 23:11

Harryup skrev:Det får du gärna anse. Jag anser att det inte är självklart att en anläggning som klarar Nirvana på autentisk nivå kommer vara den absolut bästa på att återge stilla pianomusik.

Nu blandar du ihop två saker. Det ena är ljudtryckskapacitet och det andra är neutralitet. Kanske är det så att bara lättdrivna högtalare klarar den där starka nivån och att man därför får offra neutraliteten för att komma dit. Frågan är dock om man behöver det hemma i vardagsrummet.

Jag har också svårt att se varför man skulle vilja återskapa det groteskt starka och dåliga ljudet som det är på de flesta livespelningar idag. Men det är ju jag det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-26 23:14

Harryup skrev:Jag anser att det inte finns någon anläggning i hela galaxen som är objektivt neutral.

Nu är du där igen och använder en självklarhet (att inget är perfekt) som argument mot att sträva mot att minimera anläggningens fel.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 23:18

petersteindl skrev:Jag anser fortfarande att testandet för testandets egen skull enbart är bortslösad tid! Ett slags tidsfördriv utan mening, under förutsättning att det inte är testandet i sig som är själva hobbyn.

Testande är en sak, men att använda sin stereo på ett givande sätt är en helt annan sak.

Vilka urvalskriterier som används då man köper stereopryttlar är som jag ser det den enda viktiga ingridiensen att beakta. Man skulle kunna säga att man köper hifi enkom på grund av LTS F/E-lyssning och det är det enda urvalskriterium som används. Då är det så!

Å andra sidan skulle någon kunna hävda att oavset vem som testar, vad som testas och hur det testas så kommer denne någon under inga omständigheter att ha det som urvalskriterie och det enda urvalskriteriet som gäller är att sätta upp grejerna hemma och använda apparaterna ett tag. Gillar man att använda grejerna så köper man, gillar man inte grejerna så låter man bli och det är oavsett om denne någon själv varit med i ett blindtest och gillat apparaten eller inte kunnat detektera apparaten i F/E-lyssning blint och oavsett vad någon annan kommit fram till.

Det är helt olika urvalskriterier och det får man respektera.

Mvh
Peter

Jomenvisst! :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-26 23:25

Svante skrev:
Harryup skrev:Jag anser att det inte finns någon anläggning i hela galaxen som är objektivt neutral.

Nu är du där igen och använder en självklarhet (att inget är perfekt) som argument mot att sträva mot att minimera anläggningens fel.

Jag tror att väldigt få inte strävar mot ett vad man uppfattar som neutralt ljud men i det stora hela har valet av Bryston eller ett rörsteg marginell påverkan på slutresultatet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 23:36

Max_Headroom skrev:

Men hur kommer det sig? Det ringa intresset, alltså. Vet vi, eller kan vi bara spekulera? Är det för fult (brystonsteget, alltså)? Eller är intresset för nolldetektion obefintligt utanför LTS och faktiskt.se? Jag frågar inte för att vara spydig eller för att plocka billiga poänger utan jag undrar verkligen. Varför är detta synsätt så ovanligt? Eller är det inte det? Efter vad jag har förstått är t.ex. F/E-lyssning icke existerande utanför LTS-sfären. Det betyder ju inte att förfarandet är dåligt (det är ju tvärtom riktigt bra för ändamålet) utan bara att det inte rönt någon större uppmärksamhet/framgång annorländers. Av någon anledning, får man förmoda. Förfarandet är ju knappast i sin linda utan har ju hängt med ett bra tag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 23:41

Svante skrev:

Nu är du där igen och tror dig veta att det bara är ditt sätt som minimerar färgning. Och dessutom eftersom du tror det så tror du att andra som inte gör som du inte strävar efter minimeringen av färgning.
Tvärtom så är min definition av färgning att jag tycker det är ganska tråkigt att lyssna på trötta anläggningar. Finns det inget liv och nerv så att musiken inte berör spelar väl inte rak frekvensgång någon roll.
Jag tycker livemusik är kul men många stereosar oavsett anläggning och prisklass ger ingen känsla av att det är roligt att lyssna.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 23:45

Svante skrev:
Harryup skrev:Det får du gärna anse. Jag anser att det inte är självklart att en anläggning som klarar Nirvana på autentisk nivå kommer vara den absolut bästa på att återge stilla pianomusik.

Nu blandar du ihop två saker. Det ena är ljudtryckskapacitet och det andra är neutralitet. Kanske är det så att bara lättdrivna högtalare klarar den där starka nivån och att man därför får offra neutraliteten för att komma dit. Frågan är dock om man behöver det hemma i vardagsrummet.

Jag har också svårt att se varför man skulle vilja återskapa det groteskt starka och dåliga ljudet som det är på de flesta livespelningar idag. Men det är ju jag det.

Nä, blandar inget. Eller menar du att jag inte kan få maximalt ljudtrycksförändringar och neutralitet i samma anläggning?
I så fall menar vi ju samma sak. Frågan är inte om du eller jag behöver det, frågan är om det inte går att få.
För min del så spelar jag i regel inte så högt, i synnerhet om jag vill lyssna på akustisk musik sitter jag gärna en bit bak i salen.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-26 23:48

Panelguy skrev:Är folk okunniga om hur det egentligen skall låta eller är Bryston inte "musikaliska", en F/E-lyssning kanske inte avslöjar allt.......

Panelguy skrev:Du menar att folk som är intresserad av sk "high-end" inte är intresserade av ofärgade produkter, eller missförstår jag dig? Om inte så skulle det alltså innebära att man är okunnig om hur det egentligen skall låta.

Köpkrafter är komplicerade saker. Det är väl inget konstigt att de flesta inte väljer Bryston.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-01-26 23:54

bensnake: Jag tror många helt enkelt tycker det är ett oromantiskt sätt att bygga upp sin anläggning på – själlöst. Förutom det tror jag kanske största anledning är att få känner till det på riktigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-26 23:56

Kanske en parentes men det är ett intressant spår ovan:

Tänk om man idag skulle kunna skapa intelligenta musiksystem - som istället för att vara transparenta och helt släpper fram inspelningen med alla dess brister (vilket ju ibland är ett erkänt problem bland de med synnerligen ofärgande anläggningar) på något sätt analyserar musiken/inspelningen och boostar frekvensgång eller annat så att upplevelsen maximeras?

Vi har ju sett vissa försök till liknande förut - kompaktanläggningar och moduler med "Arena", "Live", "Consert Hall", "Disco" modifikationer avsedda att förhöja musikupplevelsen beroende på material/inspelning. Problemet var att dessa var klumpiga, användarstyrda (jobbigt/svårt att välja) osv osv.

Men tanken kanske inte är så dum? Om vi förutsätter att det går att fixa tekniskt :) Skulle detta påverka hifi-tänket, är det ok att maximera musikupplevelsen så? Skulle "vara där"-tanken ersättas med "max wow" istället? :)

Då kanske det blir svårt att blindtesta fram det bästa...? Jag koffein-rantar, sorry :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-26 23:57

Bevisligen säljs ju de överlägset flesta Bryston inte med stämpeln Ej detekterade i F/E-lyssning".

Vet nån varför Bryston själva inte använder den tekniken själva för att visa sin unika ställning?
Jag tycker det vore intressant att höra deras reaktion och tankar runt det. Om nån vet förstås.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-27 00:05

shifts skrev:
Panelguy skrev:Är folk okunniga om hur det egentligen skall låta eller är Bryston inte "musikaliska", en F/E-lyssning kanske inte avslöjar allt.......

Panelguy skrev:Du menar att folk som är intresserad av sk "high-end" inte är intresserade av ofärgade produkter, eller missförstår jag dig? Om inte så skulle det alltså innebära att man är okunnig om hur det egentligen skall låta.

Köpkrafter är komplicerade saker. Det är väl inget konstigt att de flesta inte väljer Bryston.

Det har du rätt i men om Bryston är vägen till neutralt, verklighetstroget ljud tycker jag i rimlighetens namn att fler borde vara intresserade av märket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-27 00:13

Harryup skrev:
Svante skrev:

Nä, blandar inget. Eller menar du att jag inte kan få maximalt ljudtrycksförändringar och neutralitet i samma anläggning?
I så fall menar vi ju samma sak. Frågan är inte om du eller jag behöver det, frågan är om det inte går att få.
För min del så spelar jag i regel inte så högt, i synnerhet om jag vill lyssna på akustisk musik sitter jag gärna en bit bak i salen.

Mvh/Harryup

Jag vet inte vad jag menar, men det är helt klart svårare att göra en högtalare som kan leverera högt ljudtryck, och det är svårare att göra en högtalare med små fel. Svårast är väl att göra båda samtidigt.

Men, som sagt, ska man återskapa en normal modern rockkonsert med full volym så behöver man proppar om man inte ska bli hörselskadad. Det vore bara dumt, och jag vet inte riktigt varför det kom upp här. Det är svårt att återge en hagelbrakare i stereon också, men även det är mer en kapacitets- än en kvalitetsfråga.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-01-27 03:06

Panelguy skrev:Det har du rätt i men om Bryston är vägen till neutralt, verklighetstroget ljud tycker jag i rimlighetens namn att fler borde vara intresserade av märket.

Jag har fått intryck av att de är hyggligt vanligt förekommande i studios i US.

Där väljer man Bryston för att de levererar ren kraft till rimlig peng och med hög driftsäkerhet/lång livslängd. De lämnar väl 10-20 års garanti eller något sånt väl?

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi