Varför har man IR till fjärrar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-25 22:29

heliac skrev:Apropå fjärrkontroller...min sambo trycker hårdare på knapparna om det är "dålig" sikt eller trötta batterier :)

Det gör jag också. Man kan ju inte veta om det är glapp i knappen eller om batterierna är dåliga. Man provar det man kan i det läget, ingenjör eller inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-26 10:55

Jo, initialt gör man det ju nästan instinktivt, men som formuleringen var
så fanns det ju skäl att tro att det skedde även efter att det etablerats
kunskap om att problemet var dålig sikt eller dåliga batterier.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-01-27 08:37

IngOehman skrev:Jo, initialt gör man det ju nästan instinktivt, men som formuleringen var
så fanns det ju skäl att tro att det skedde även efter att det etablerats
kunskap om att problemet var dålig sikt eller dåliga batterier.

Vh, iö

Grejen är den att jag har parabolmottagaren i vardagsrummet, hdmi till reciever och scart till tv i sovrummet.

Konstigt nog så når fjärren ifrån sovrummet ut till parabolmottagaren i vardagsrummet trots vinkel och skymd sikt. Men man måste sätta sig upp i sängen och luta sig framåt, och det är just i det läget jag noterat att det trycks mycket hårt på knapparna.

Har påtalat för henne att det inte hjälper att trycka hårt, men det hjälper inte.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-01-27 09:23

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.

Nja, leverantörer har ju massor med egna kommandon dom skiftar mellan olika modellserier och över åren så nog kodas det friskt märker man om man tänker konfigurera en större 3:e partsfjärr.
Särskilt illa är det för de som använder samma kommando för att stänga av och slå på en apparat. Och har man t.ex. en Blurayspelare ifrån Pioneer och en äldre CD t.ex. så kan dom krocka i värsta fall annars.

Nu missförstår du ju det Vee-Eight skriver.

Det han talar om är att ge olika exemplar av samma modell en unik kod,
som man gör med låsen på bilar t ex. Det du pratar ju om är ju bara att
olika modeller har olika kod - vilket ju är en självklarhet om det alls skall
kunna fungera.

Vh, iö

Vet inte om det redan tagits upp i tråden, men fjärr/ kontroller etc till PS3:an kommunicerar via blåtand!
Enheterna parkopplas så ingen risk för att man stör grannen heller.
Fungerar helt klockrent såsom Sony implementerat det. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-01-27 10:30

Boxee box nämndes kort i tråden, men det togs inte upp att den faktiskt har en RF-fjärrkontroll så apparaten går att gömma helt och hållet i ett skåp. Lösningen på att inte störa andra är att man synkar en fjärr till en box genom att vid första uppstarten låta fjärren ligga i närheten av boxen. Då kan den "upptäcka" den fjärren och låser den till sig. Vill man byta fjärr får man låta en annan ligga nära och starta om boxen. Svårare än så är det inte.
Prismässigt kan det inte vara så ohemult dyrt heller då boxen när den såldes gick för ca 1500:-.

Alldeles jättetrevlig lösning tycker jag, sen går den även att styra över nätverk med diverse appar, men tyvärr inte med någon välutbyggd tvåvägskommunikation som sonos (än?).

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-01-27 23:46

NiklasF skrev:
Vee-Eight skrev:
Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.

Många apparater kan ju också styras via nätverk, via appar etc. Imo klart mer rationell lösning. Om det är applicerbart.

EN app som kan sköta allt ex irule tror jag på, bökigt att behöva öppna och stänga flera olika.

Lösningen är ett styrsystem.
De flesta apparater idag kan styras via IP, och de som bara har IR kan anslutas via IR-ögon till kontrollboxen.
Det fiffiga är att det går att stoppa in så mycket mer, som belysning, ventilation, gardiner, etc. Om man vill...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi