Moderator: Redaktörer
Michaels skrev:Hej..
Jag undrar lite om kablar.
Om man nu skall ha tvinnad ekk som högtalarkabel, hur många metallkardeler bör man ha i själva kabeln om man skall linda den?
Ett färre antal tjockare eller ett större antal smalare?
Hoppas ni förstår min fråga.
Mvh
Michaels
AndreasArvidsson skrev:Bump av en 7år gammal tråd. Det var inte dåligt
AndreasArvidsson skrev:Hehe ingen fara. Insåg bara precis hur gammal man börjar bli på detta forum.
För protokollet kan jag säga att jag med använder EKK med mycket bra resultat.
ollenorell skrev:Jag har en liten fundering kring högtalarkablar...
Jag har hört att eftersom att koppar är så dyrt idag så återvinns en hel del koppar. I sådan återvunnen koppar hänger det ota med lite andra metaller som inte kan renas bort ordentligt... (detta är bara vad jag har hört)
Tror ni att EKK idag håller sämre kvalitet än för 10år sedan?
Påverkar detta ljudet på något sätt tror ni?
robotno skrev:ollenorell skrev:Jag har en liten fundering kring högtalarkablar...
Jag har hört att eftersom att koppar är så dyrt idag så återvinns en hel del koppar. I sådan återvunnen koppar hänger det ota med lite andra metaller som inte kan renas bort ordentligt... (detta är bara vad jag har hört)
Tror ni att EKK idag håller sämre kvalitet än för 10år sedan?
Påverkar detta ljudet på något sätt tror ni?
Jobbat i den branschen.. Återvunnen koppar har samma kvalitet som nyutvunnen.. Så det så.
Det är ganska intressanta procedurer som metaller går igenom innan färdig produkt.
AndreasArvidsson skrev:För protokollet kan jag säga att jag med använder EKK med mycket bra resultat.
grafpro skrev:AndreasArvidsson skrev:För protokollet kan jag säga att jag med använder EKK med mycket bra resultat.
Hur skiljer man på bra och dåligt resultat från högtalarkablar?
Morello skrev:Är det någon som i dubbelt blindtest med hög signifikans har påvisat någon skillnad mellan entrådig resp. flertrådig (och i förekommande fall flerkardelig) kabel?![]()
Dogmen om de entrådiga (och självklart enkardeliga) kablarna bör nog i förekommande fall förpassas till soptunnan!
Morello skrev:Är det någon som i dubbelt blindtest med hög signifikans har påvisat någon skillnad mellan entrådig resp. flertrådig (och i förekommande fall flerkardelig) kabel?![]()
Dogmen om de entrådiga (och självklart enkardeliga) kablarna bör nog i förekommande fall förpassas till soptunnan!
AndreasArvidsson skrev:grafpro skrev:AndreasArvidsson skrev:För protokollet kan jag säga att jag med använder EKK med mycket bra resultat.
Dåligt resultat är när det låter dåligt. Det gör det inte så då får resultatet anses som bra.
Jättedåligt resultat är när det inte låter alls.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:grafpro skrev:AndreasArvidsson skrev:För protokollet kan jag säga att jag med använder EKK med mycket bra resultat.
Dåligt resultat är när det låter dåligt. Det gör det inte så då får resultatet anses som bra.
Jättedåligt resultat är när det inte låter alls.
Men varför har du inte valt en lättböjlig, läs flertrådig, starkströmskabel istället för att undvika mekaniska problem?
Morello skrev:Men varför har du inte valt en lättböjlig, läs flertrådig, starkströmskabel istället för att undvika mekaniska problem?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster