har nu testat alla 3 isoabrik subbar med samma resultat. samtliga spelar ibland eller nästan alltid dubbelt men ibland kan man få en homogen ren ton.
testar med rena sinus toner varierar från 24,5hz uppåt i fasta lägen.
och vid visa toner så ``hoppar ´´ det rätt och tonen blir ren. och ibkand är det tvärtom.
kör oxå daytona med chris rea som är et typ exempel låt där subbarna ofta fallerar i om dom lät bra innan jag starta låten.?? basgången är tydligen svår.
kör enbart subbarna och har kopplat ur topparna nu för att lättare höra.
och då hör man riktigt tydligt. inga problem att få sambon att höra eller uppmärksamma bi ljudet som uppstår ibland.
switchade om och kopplade in mina gamla isobariksubbar fast dessa är monterande i sk´´´clem shell pushpull och i en br låda
alla element i fråga är peerless swr serien även dom slutna nyare subbasarna fast med 315swr då.
hursomhelst så spela dessa homogent ren ton men kunde faktiskt ibland oxå hamna sk fel och helt plötsligt spela dubbelt eller vad man skall säga ett slags bi ljud som man med lätthet hör utan problem när man lyssnar enbart på subbarna.
lyssnar man på musik och med topparna så är det lite svårare men man uppfattarv att basen låter desamma och blir entonig tråkig att lyssna på på nåt sätt. det läggs liksom till ett biljud på allt som förstör musiken.
men som sagt det kommer och går.
därför har det varit svårt att förstå vad det är. trodde att det var faserna mellan toppar och subbar för ibland när man testat dom var för sej har det låtit bra . och stativarna har alltid låtit bra . och dom har jag haft som referens.
vad är det som gör att det blir såhär? är det läckage mellan kamrnana på samtliga 5 isobarik subbar?
varför kommer det och går? det är precis som att vissa toner triggar igång det eller får det att sluta ?
jätte tacksam för teorier
kommer plocka bort alla subbar idag . och hämta en annan subbas och testa imon. en vanlig peerless bilbas i en 45liter br låda
låter den bra inser jag attt felet ligger i isobarik konstruktionen.
kanske har jag inte fått det helt tätt mellan dom. eller så passar inte peerless swr serien p.g.a talspole ventilationen genom dammkåpan
för den lösningen har alla mmina swr basar
kanske jag hittat felet i det sistnämda jag nämnde
vad tror ni?
mina isobarik konstruktionern är ju ändå fortfarande i exprement stadiet.