Reparation av Thoren TD 150 MkII

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renfield74

Reparation av Thoren TD 150 MkII

Inläggav Renfield74 » 2014-01-30 03:28

Min Thoren TD 150 MkII behöver fixas till lite. Bland annat behöver jag en ny elsladd och jordningskabel. Dessutom verkar det vara fel i någon av kablarna som går till pick upen, det brummar väldigt mycket emellanåt och när jag har rört vid de kablarna upphör ofta ljudet. Vad kan det kosta att fixa till sådant (brummandet kanske kommer sig av något annat men om vi säger att det är från pick up-kablarna)?
Kan det bli så dyrt att det är bättre att skaffa en ny?

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-30 03:39

Välkommen hit!
Klart den är värd att rädda, men det kan vara värt att lämna bort kabeldragningen.
Men kan vara värt att lossa pickup huset och göra rent kontakterna, kan vara enklare än man tror ibland.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-30 14:39

Jag vill också önska välkommen till faktiskt!

Det låter som din 150:a har rätt enkelt åtgärdade problem! Hittar du bara någon i din hemby som kunskaper på området, så är det nog snabbt fixat.

PS. Vad är det för fel på nätkabeln?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-01-31 11:21

Gissning: TD150 kanske är så gammal att den har rund ojordad stickpropp och då blir det inget vidare om man har jordade uttag...

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-01-31 12:22

Hade precis samma problem för ett tag sedan. Kopplade in en gammal TD 150 hos en faster som ville spela vinyl. Anslutningen var en DIN-kontakt så jag var lat och lödde inte på några nya phonokontakter - köpte helt enkelt en DIN-phono adapter. Och det brummade hejvilt.

Det visade sig att den pickup (Shure M 95 HE) som jag monterat var felkopplad. Trådarna på Thorensarmen hade inte samma färgmärkning som på pickupen. Lite trial-and-error senare så fungerade allting helt OK, med undantag av ett ganska svagt brum som aldrig försvann. Så vi bytte spelare till en något enklare. Allting blev heltyst.

Kopplade senare ihop den gamla TD 150:an med en Cambridge RIAA 540p kopplad till en NAD D 3020.
Tyst som i graven.
Så det behöver inte vara så att du behöver dra några nya trådar internt i armen (men det låter säkert bättre om du gör det. Spelaren är ju gammal).
Som någon annan påpekade - det behöver alltså inte vara något fel och kan kanske ganska lätt åtgärdat. Även om skivspelare, jordning och brum kan skapa en helvetes huvudbry. Vissa förstärkare trivs bättre med med vissa skivspelare.
Kopplat till en äldre JVC-reciever, phonoingången - brum!
Samma koppling till RIAA-steg och till NAD D 3020 - heltyst!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-01 11:14

OBS att en korrekt adapter DIN-RCA för skivspelare ska dels givetvis ha två rca-hanar men den ska också ha en jordkabel som är ansluten till chassiet på DIN-kontakten, och som man kopplar till stärkarens jordskruv.

Det är dock inte alls säkert att DIN-kontakten på en skivspelare är kopplad på det här sättet. Lättast är att öppna och titta, finns det separat signaljord (pin 2) och chassiejord (chassiet/skärmen) så bör man ha en sån adapter.

I brist på sån adapter så kan man ta en annan din-rca-adapter och fuska dit chassiejord genom att helt enkelt linda en uppskalad ände av en kabel runt metallen på din-kontakten, och ansluta andra änden till förstärkarens jordskruv.

Om chassiejord och signaljord istället är ihopkopplade inne i skivspelaren så bör man dela dem och ansluta en lös kabel för chassiejord till stärkarens jordskruv. Med lite tur så är det en kabel som går att klippa och sockerbitskarva eller liknande inne i skivspelaren, så det går att fixa även för den som inte har kunskap/grejer för att löda.

Allmänt vad gäller skivspelare och brum så är ett klassiskt trick att prova att vända på stickproppen, i första hand skivspelarens men man kan även prova förstärkaren och andra anslutna apparater i olika kombinationer.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-02-01 12:36

Håller med föregående talare. Men i mitt självupplevda exempel så fanns det ingen jordskruv på någon av dom två förstärkarna att ansluta till. I min egen anläggning har jag just en sån där "fuskjord" anslutet till mitt RIAA-steg. Annars brummar det.

Användarvisningsbild
Renfield74

Inläggav Renfield74 » 2014-02-02 06:15

Tack för välkomnande och svar!
Jag oroade mig lite för att det skulle bli dyrare att laga än vad det skulle bli att köpa en ny, men nu har jag fått bättre koll!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-04 10:43

Intressant, vad för mojäng har phonoingång med RCA-kontakter utan jordskruv?

Nödfallet där är väl att ansluta jorden genom att tvinna den runt utsidan av de inkopplade RCA-kontakterna. Med fördel tror jag att man gärna kan göra det på någon annan ingång (som har starkare signalnivå och därmed inte är så känslig för jordströmmar, allra helst en ej använd ingång typ "tape 42" eller liknande).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-04 11:32

MiaM skrev:Intressant, vad för mojäng har phonoingång med RCA-kontakter utan jordskruv?

Nödfallet där är väl att ansluta jorden genom att tvinna den runt utsidan av de inkopplade RCA-kontakterna. Med fördel tror jag att man gärna kan göra det på någon annan ingång (som har starkare signalnivå och därmed inte är så känslig för jordströmmar, allra helst en ej använd ingång typ "tape 42" eller liknande).

Det går ju i så fall att löda jordningskabeln till skärmanslutningen på en phonokontakt, som man sedan sätter i ledigt urtag på försteget, så får man en säkrare förbindning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-02-05 12:07

"Intressant, vad för mojäng har phonoingång med RCA-kontakter utan jordskruv?"

I det första fallet så handlade det om en tämligen ordinär JVC-reciever med dedicerad phonoingång (anno -95 ca) och i det andra fallet handlade det om en NAD D 3020, som inte har någon phonoingång, men där använder jag en Cambridge 540P som RIAA-steg. Det lilla RIAA-försteget har en jordskruv som i det här fallet inte behövde användas.

Återgå till Teknikforum