Var ska man sätta gränsen för vad man vill testa ljudmässigt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-30 07:25

Många av inläggen här ovan är långa, och jag har bara scrollat ner, så jag kanske skriver något i ren repris nu:

Min grundinställning är att inte vara tvärsäker. Inte på någonting.
Det betyder naturligtvis inte - en fullständigt svävande hållning utan varje uns av hållpunkter.

Ovanstående bottnar snarare i det faktum att nya upptäckter alltid har gjorts och därmed att nya insikter har skapats. Detta betyder inte att exempelvis Ohms lag skulle vara fel i framtiden.
Men det KAN betyda att den skall kompletteras med något, som vi idag inte har insett. Observera 'kan betyda', inte MÅSTE betyda.

Företeelser i naturen förekommer helt oaktat om det finns någon som kan förklara dem eller inte.
En jättestor tilltro till att pröva alla iakttaglser mot vad vi VET, kanske leder till att vi avfärdar iakttagelser som inte kan förklaras?

Nej!
Ovanstående resonemang utesluter ABSOLUT INTE att vi kan inbilla oss saker.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-30 07:45

När förfiningar görs av fysiklagar handlar det i allmänhet om att under vissa speciella betingelser så gäller de inte. T.ex. vid höga hastigheter gäller inte Newtons klassiska fysik, därav behovet av relativitetsteori osv osv.
Om man då tittar på ohms lag så finns det ingen som lyckats falsifiera lagen under de förhållanden som gäller här på jorden. Maxwells lagar skulle behöva falsifieras först vilket aldrig har skett. Lagarna stämmer med experiment vilket är en förutsättning. Everything fine !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-30 09:05

Alltså, den här frågan handlar väl om vetenskap kontra intuition, helt enkelt.

Alltså, vi har en väldig förmåga att uppfatta omgivningen på ett ganska bra sätt. Eller ett sätt som är användbart för oss. Vi känner att det "blir bra om jag gör så här".

I urtiden var det det enda förhållningssätt vi kunde ha, vetenskap fanns knappast.

Men ibland leder intuitionen oss fel och därför har vi hittat på vetenskapen. Vi har lärt oss att testa intuitionen med vetenskap. Det här kan vara ganska tidskrävande och jobbigt, så intuitionen är fortfarande bra att ha ibland. Men det fina med att vara människa är att vi kan ta del av andras experiment, eftersom vi människor har blivit mästare på att kommunicera.

För många, inklusive mig själv, kan det dock vara svårt att gå emot intuitionen. Känns det bra så gör man det, även om man "vet" att det inte har någon effekt.

Det är också så att vetenskapen i många fall ännu inte har hittat några svar, i många fall sitter man där med ett "kanske".

Jag tror att man ska värdesätta detta kanske. Har man vetenskapliga bevis så ska man förstås lita på dem, men har man det inte kan man låta sin intuition bestämma till man har bevis. I sjukvården finns det i ökande grad en rörelse för att behandlingar ska vara evidensbaserade. Det är på ett sätt bra, det finns många behandlingar som utförs för att man tror de är bra, men som man inte har så himla mycket belägg för att de är bra. Men betyder det att man ska sluta med alla behandlingar som man tror är bra men som man ännu inte har undersökt? Njae, det borde i stället betyda att man ska se till att få metoderna undersökta. Och det är kanske det som blir följden av evidensbaseringsrejset. Och då är det ju bra. Å tredje sidan så finns det värden som inte är så lätta att mäta. Som att ensamma gamlingar skulle må jättebra av om hemtjänsten kom hem en gång i veckan och bakade bullar tillsammans med dem.

Homeopati då? Nja det hör väl ändå till avdelningen där allt vetenskapligt arbete säger att det är humbug, och där man har letat många gånger på bästa tänkbara sätt men ännu inte funnit något.

Men det är svårt att övertyga troende på motsatsen. De har för stark intuition.

Det där blev svamligare än avsett. Egentligen är det ju enkelt. Vissa saker vet vi. Andra saker tror vi. Det är bättre att veta, men ibland vet vi inte. Då är det bra att tro, i väntan på vetskap.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-30 09:08

Callisto skrev:
Om man då tittar på ohms lag så finns det ingen som lyckats falsifiera lagen under de förhållanden som gäller här på jorden.

Nu hör det kanske inte till trådens ämne, men ohms lag säger att spänningen är strömmen gånger en konstant (resistansen). Den gäller inte för en glödlampa. Man kan iofs se det som att resistansen varierar med strömmen, men ändå, rakt av gäller den inte alltid.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-30 12:57

Svante skrev:
Callisto skrev:
Om man då tittar på ohms lag så finns det ingen som lyckats falsifiera lagen under de förhållanden som gäller här på jorden.

Nu hör det kanske inte till trådens ämne, men ohms lag säger att spänningen är strömmen gånger en konstant (resistansen). Den gäller inte för en glödlampa. Man kan iofs se det som att resistansen varierar med strömmen, men ändå, rakt av gäller den inte alltid.

Lagen är fortfarande giltig även fast resistansen i detta fall är en funktion av strömmen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-30 17:02

Callisto skrev:
Svante skrev:
Callisto skrev:

Lagen är fortfarande giltig även fast resistansen i detta fall är en funktion av strömmen.

Ska man tro wikipedia gäller lagen en linjär resistor. Hmm. Motsade jag mig själv nu. Det gör ju per definition att den alltid gäller (för sitt definitionsområde).

Ohms lag beskriver förhållandet mellan elektrisk spänning, elektrisk resistans och elektrisk ström för en linjär resistor. Den är uppkallad efter den tyske fysikern Georg Ohm som i boken Die galvanische Kette mathematisch bearbeitet år 1827 lade fram belägg för förhållandet mellan de nämnda elektriska storheterna.

Den elektriska spänningen U över en resistans är proportionell mot den elektriska strömmen I

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-01-30 23:11

sprudel skrev:
Ranefjord skrev:Naqref: Jag blev lite förvånad över ditt inlägg, men inte helt ändå. Komer du ihåg när vi kopplade in EKKn här första gången, vad som hände i diskanten mot Supra 2.0 :)

Vad hände?

Det minns jag inte men jag förmodar att Ranefjord hörde större andel förväntanseffekter än vad jag gjorde. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi