Jag är en som kan ha svårt att bestämma mig, och nu snurrar mycket kring högtalarna IGEN för mig.
Mitt Ilandsprobelm är att jag inte riktigt vet vad jag skall bära upp/ner i källaren.
Såhär ser min setup ut just idag: (källor) Mac-dator(via Creative X-fi externt ljudkort vid ljudanläggningen) pioner PL-512X(svarv) Onkyo Cd-växlare kopplat till ett Proton AV-445(agerar bara tuner och försteg) till ett Edison12(tangotubes modiefierat) till ett par Energy Serie-C c300c1, och en Audion stearling el34mk1 till ett par XTZ 93,26or.
Dessa står parade som frontar(kör 2kanal tills jag är klar med mitt Edison60, eller kommer över ett par monoblock!)
Det som står i källaren är ett par nyrenoverade(oinspelade)popboxar av bättre byggkvalitet, ett par Opus3 Chorus(behöver en Sinusbas då Bo limmade på magneten snett med setlim/latexfog) och ett par Celistion5
AudioPro A4-14 och sist en uppsätning CV sat-6.
Tanken har slagit mig att sälja alla högtalare och köpa ETT par jag är NÖJD med sedan.
Problemet med det är att även om jag säljer alla så lär det knappast vara nog till handpenning på något jag verkligen vill ha i långa loppet..
Att bygga själv är ju en möjlighet(tjejkompis som har eget finsnickeri) men matte är verkligen inte min grej, grejar knappt att räkna ut momsen på en hundring utan att ringa en livlina!
Sen att jag bara kan Murphys lag och inte Ohms försvårar visst yttligare....
Vad vill jag då ha för ljud, jo jag gillar att spela medelstarkt och vill ha ett organiskt levande ljud med bra 3D och mickrodetaljer snarare än byxfladder, för mig är svagt lyssnande viktigare än 125db.
När det gäller musikval spretar det hejdlöst, här lyssnas på allt från Tibetanska munkar->klassiskt->rock->elektro/synth/trace osv.(fast inte i nämnd ordning då)
Ett par ELS-57 stod länge på önskelistan, men så läste jag något om elektrostater och rörstärkeri inte var bästa kombinationen, så sökaren fick leta vidare, just nu lockar dipoler och bredbandshorn, men mest av nyfikenhet i det jag ännu inte testat.
Sen så är jag i mellan damer just nu så då passar det ju jätte bra att bära in något väldigt stort(om inte annat för framtida förhandlingar kring högtaleri!!)
Så tipsa gärna om bra vägval i denna djungel(eller ändå hellre, visa din speldosa vänner, bor i Stockholm)!!