Max SPL för budgetparty?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Max SPL för budgetparty?

Inläggav PerStromgren » 2014-01-31 16:29

Jag har fått en förfrågan från ett par kompisar om råd beträffande partyhögtalare till landet. Mina kunskaper är alldeles för gamla (om de ens finns kvar), men jag har ju er!

Jag har försökt luska ut en kravspec, som lyder ungefär så här:

1. Så starkt som möjligt drivet av något enkelt från 70-80-talet, t.ex. en Sentec PA8.
2. Under 2000:- för två lådor, inkl träbygge.
3. Ska återge "dansmusik" i vid mening, men mest rock och pop.
4. Undre gränsfrekvens runt 60Hz duger säkert fint.
5. Stor lådvolym är inget hinder.
6. Utseende i övrigt är ointressant.
7. Hifi? Knappast i vår vanliga mening.

Vad är möjligt?

PS. Har jag missat någon tråd?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-01-31 16:55

Kul projekt. Begnagat tror jag är bästa tricket. Faktiskt.se
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-31 17:01

Fjonkalicious skrev:Kul projekt. Begnagat tror jag är bästa tricket. Faktiskt.se

Men det kan vara litet pyssligt att få hem lådor av den storlek som det troligen rör sig om. Å andra sidan kanske en bilresa är värt besväret, jämfört byggandet. Men det är också rätt kul att bygga, mina kompisar är händiga typer!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-01-31 17:04

1660 kr för två st, plus frakt: 1792 kr.
http://www.thomann.de/se/behringer_euro ... tock_3.htm

15 tums element lär ju ge lite bang for the buck.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-31 17:08

Fjonkalicious skrev:1660 kr för två st, plus frakt: 1792 kr.

Det var som f-n! 8O

Det tar ju litet loven av charmen med att bygga något i spånplatta för att spara pengar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-01-31 17:10

Tycker man det är lite för lätt så kan man ju alltid slakta dom och göra egna lådor som peetwa.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-31 17:38

PerStromgren skrev:
Fjonkalicious skrev:1660 kr för två st, plus frakt: 1792 kr.

Det var som f-n! 8O

Det tar ju litet loven av charmen med att bygga något i spånplatta för att spara pengar! :D

Nehehe kvoten för Thomann beställningar från Karlstad är redan passerad ;)

De där är säkerligen mycket prisvärda om man bara vill spela starkt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-31 20:44

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-02-01 03:15

Det enda som förmodligen slår kinesbyggen likt Behringerna är ett par begagnade dylika.
Något som är jävligt kostnadseffektivt är en rejäl genomgång om hur man beter sig för att inte spela sönder skiten.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-01 11:07

bakerman22 skrev:http://www.tradera.com/item/301972/200661490/4st-hogtalare-hagstrom-p-212-s-u-och-p-212-s-vintage

Om de där inte sticker iväg i pris så är det nog ett rätt så förträffligt alternativ.

Om det ska vara t.ex. Sentec PA-8 som nämnts i tråden så tror jag det viktigaste är en limiter som garanterat håller koll så att slutstegen inte drivs till klippning. Annars är det goodbye med diskanten.

Eftersom de där Hagströmlådorna är uppdelade på två bottnar och två toppar så vore det nog fördelaktigt att driva dem med fyra slutstegskanaler och någon form av högpassfilter till slutstegen som driver topparna. Det räcker med ett enkelt passivt r-c-filter på insignalen till "diskantstegen", om det filtret byggs med lägre gränsfrekvens än högtalarnas inbyggda gräns. Då blir man av med den värsta djupbasen till topparna och man kan dra på högre innan klippning och elände.

Än bättre är om det finns något aktivt delningsfilter i bra-att-ha-lådan, t.ex. något som blivit över när nån tröttnat på att bygga bilstereo eller nåt sånt.

Beroende på delningsfrekvens så kan topparna tänkas klara sig på ett klenare slutsteg. Likaså kan bottnarna tänkas klara sig på ett starkare monosteg.

Om det bara finns två slutstegskanaler tillgängliga så skulle jag nog överväga att köra ljudet i mono och låta en slutstegskanal driva båda bottnarna och en annan driva båda topparna.

OBS, kolla var flitret topp-botten verkligen sitter. Det verkar vara in-ut-XLR'er på ena lådvarianten och bara in på andra varianten, det kanske är så att filtren för att skära bort bas från topparna sitter i bottenlådorna.

De här lådorna är väl designade på rörförstärkartiden kan man gissa och då lär de väl inte ha skydd mot den hårdare distortionen som uppstår i de flesta transistorsteg då de klipper.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-02-02 10:34

Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-02 19:13

Jag har faktiskt byggt ett Schmackhorn en gång i tiden, ca 1972! Kanske finns det kvar någonstans om ingen har eldat upp spånplattehögen. Det var rätt meckigt att få till, med alla vinklar och vrår. Farsgubben hjälpte mig dock på den tiden.

Tack för tipset! Undras vad för element man kan få för ca 750:-/st som kan sitta i det? På den goda tiden var det Fostex, om jag inte helt missminner mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-02-02 19:55

Ja, vad 17 slänger man in i ett sådant?? En Philips bredbandare typ 9710 om sådana finns fortfarande.

Synd att Sonidoelemeneten kostar många pengar. Höll på att skriva "dyra" men de är de inte, bara kostar många pengar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum