Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-03 22:21

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det kändes lite konstigt att ha haft tröjan i så många år utan att ha reflekterat över det som fanns på tröjan utom namnet Banesto.

Om du själv gjort loggan och efter att du haft tröjan, så kan du nog skylla ditt undermedvetna för designen.

Det är inte jag som gjort loggan.

Då var det roligare slump! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-03 22:27

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det kändes lite konstigt att ha haft tröjan i så många år utan att ha reflekterat över det som fanns på tröjan utom namnet Banesto.

Om du själv gjort loggan och efter att du haft tröjan, så kan du nog skylla ditt undermedvetna för designen.

Det är inte jag som gjort loggan.

Då var det roligare slump! :D

Precis, det är det som var så roligt. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-11 00:46

Just nu ser jag på detta. http://www.svtplay.se/video/1720880/del-1-av-2 Fantastiskt program.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-22 20:55

Ohoy.
Som du har sett så var jag väldigt intresserad av att höra lite historia kring äggen, men tyvärr så låstes tråden tämligen omgående. jag tänkte därför fråga om du hade velat berätta hur äggen kom till från din sida, antingen här eller via pm.

jag tänkte börja rota här i tråden, men med tanke på att den är 115 sidor så skulle jag säkert få sitta fram till natten.

det skulle vara hemskt intressant att höra historian bakom dessa högtalare i alla fall. det är lite synd att dom nog blir svårlyssnade i norrland, men dom kanske kommer att skickas till fler säljare så småningom? :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-01-22 21:18

Läs tråden?!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 21:18

zartok skrev:Ohoy.
Som du har sett så var jag väldigt intresserad av att höra lite historia kring äggen, men tyvärr så låstes tråden tämligen omgående. jag tänkte därför fråga om du hade velat berätta hur äggen kom till från din sida, antingen här eller via pm.

jag tänkte börja rota här i tråden, men med tanke på att den är 115 sidor så skulle jag säkert få sitta fram till natten.

det skulle vara hemskt intressant att höra historian bakom dessa högtalare i alla fall. det är lite synd att dom nog blir svårlyssnade i norrland, men dom kanske kommer att skickas till fler säljare så småningom? :)

Hej zartok

Som jag tidigare sagt så kommer jag så småningom att skriva hur äggen kom till, men inte nu. I denna tråd försöker jag berätta i kronologisk ordning (d v s i tidsföljd) om vad jag gjort och hur saker varit runt omkring. Jag tror jag kommit en bit in på 80-talet. Det tar mycket tid och focus i anspråk och för tillfället är det andra saker som prioriteras.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-22 21:24

ok, då är det bara att invänta med andra ord.
tack för svaret :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-02 05:02

Jag vet inte riktigt var jag skall posta denna, men eftersom jag vill dela med mig så mycket som möjligt så postar jag den här:

Kraftverk har ju gett ut I Robot, är detta månne det perfecta gensvaret?

Al di Meola och resten av gitarrpolarna, släng er i väggen :)

Speeda upp musiken

Den nya eran av musicerande har gjort entré. Autentiskt Live har fått en ny innebörd!

Åsså lite banal Heavy metal :P

Mvh
The Robot

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-02-02 10:30

http://www.morgenpost.de/kultur/article124091166/Grammy-fuer-Kraftwerk-Wir-sind-die-Roboter.html

Krautwerkarna låt heter "The Robots" / Die Roboter (1978)

Wolfgang Flür hat geschrieben:
Bild

"I Robot" was Alan Parsons Project (1977)
http://www.youtube.com/watch?v=X0eKemjFz44

Wiki:

"The album was intended to be based on the I, Robot stories written by Asimov, and Woolfson actually spoke with Asimov, who was enthusiastic about the idea. As the rights already had been granted to a TV/movie company, the album's title was altered slightly by removing the comma, and the theme and lyrics were made to be more generically about robots rather than specific to the Asimov universe.[3][4]
The cover inlay read: "I Robot... The story of the rise of the machine and the decline of man, which paradoxically coincided with his discovery of the wheel... and a warning that his brief dominance of this planet will probably end, because man tried to create robot in his own image."
The title of the final track, "Genesis Ch.1 v.32," follows this theme by implying a continuation to the story of Creation, since the first chapter of Genesis only has 31 verses."

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-02 13:28

Tackar! Ja, så är det. Jag har haft båda skivorna på LP och tyckte väldigt mycket om båda.

Jag sökte Kraftwerk och robot på utube och fick upp denna: http://www.youtube.com/watch?v=iiY-87-ZnDQ Då använde jag det som stod :)

Det intressanta tycker jag är dessa robotar som byggts för att spela instrument. Var skall det sluta?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-02 13:37

petersteindl skrev:Var skall det sluta?
Mvh
Peter

Troligen på ett museum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-02 15:19

paa skrev:
petersteindl skrev:Var skall det sluta?
Mvh
Peter

Troligen på ett museum.

Ja, du menar att dagens barns barnbarn kommer gå på museum och se en massa instrument som spelats av människor och förundra sig över det gamla junket på samma sätt som barn idag ser på räknestickan.
Bild
Miniräknare används idag. Många använder mobiltelefoner då det skall räknas.

Varför inte använda robotar som spelar känslosam, kärleksfull och ljuv musik 8) Det blir svårare ackord som med lätthet kan hanteras gång på gång och utan felspel. Janson och Obbie kommer lira Rolling Robots; I can get lots'a satisfaction. 8)

Snart kommer Svante och grabbarna ha fixat tal och sång och då är mycket vunnet mot totalrobotifierad praktfull och stämningsfull musik som överglänser människans tillkortakommanden på samtliga plan.

Tidigare fanns ju självspelande pianon med rulle och mekanik.

Bild

eller självspelande orgelharmonium

Bild

eller självspelande saxofoner

Bild

Det borde gå att få ihop ett självspelande dansband som överglänser Duke Ellington, Louis Armstrong, Benny Goodman osv. Snart kommer maskinerna som Svante byggt som får Caruso, Alice Babs, Jussi Björling m.fl. att verka som gamla ynkliga mossiga, infantila och löjliga försök till sång.

Våra barnbarnsbarn kommer att se på musik som spelats av människor som vi ser på dem som trodde att jorden är platt.

Robotarnas innerliga spel kommer förpassa Jan Johanssons pianoklinkande till musikens soptipp på museum.

Z-machine spelar skjortan av Segovia.

Det är bara att hålla tillgodo. Månne robotarna har kommit för att stanna och bygga fler robotar. Berlin Philrobotic Orchestra kommer överglänsa allt tidigare musicerande.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-02-02 15:32

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-12 22:47

Något nytt om äggen? det är väldigt tyst om dem kan jag tycka. Hemsidan ska uppdateras efter semestern och besökaren önskas Glad Sommar. Det är till att vara ute i tid vill jag lova, vi har ju inte ens firat påsk än.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-12 23:33

Automatorkestern passar på att önska God Jul Och Gott nytt åxo*

http://www.youtube.com/watch?v=qIV3Hl5CkF8

http://www.youtube.com/watch?v=9HmHSbeDXSo&fmt=22
Shatterer of words

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-13 00:19

hifikg skrev:Något nytt om äggen? det är väldigt tyst om dem kan jag tycka. Hemsidan ska uppdateras efter semestern och besökaren önskas Glad Sommar. Det är till att vara ute i tid vill jag lova, vi har ju inte ens firat påsk än.

Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-13 01:11

Peter!

Du nämnde förrut att du hade mottagit två AMT-diskanter från Mundorf. Har du testat dem? Isåfall, hur har det gått? :-)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-13 21:56

roggaro skrev:
hifikg skrev:Något nytt om äggen? det är väldigt tyst om dem kan jag tycka. Hemsidan ska uppdateras efter semestern och besökaren önskas Glad Sommar. Det är till att vara ute i tid vill jag lova, vi har ju inte ens firat påsk än.

Bild

Sött

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-14 05:21

Oresound skrev:Automatorkestern passar på att önska God Jul Och Gott nytt åxo*

http://www.youtube.com/watch?v=qIV3Hl5CkF8

http://www.youtube.com/watch?v=9HmHSbeDXSo&fmt=22

Jättehäftigt! Next stop i malmö bör tingas med museivistelse :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-14 12:06

I Köpenhamn har dom väl ett stort museum för mekaniska musikmaskiner?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-14 15:16

Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-14 20:52

Fick höra att museet i Köpenhamn flyttade till USA, men det finns ett i Sverige också; Trasthes Mek. Musikmuseum finns i Ryd.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-15 04:41

Otroligt häftigt :D

Malmö Robot Jazz-band är ju jättekul!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-15 04:43

paa skrev:Fick höra att museet i Köpenhamn flyttade till USA, men det finns ett i Sverige också; Trasthes Mek. Musikmuseum finns i Ryd.

Ryd? Är det någonstans kring Markaryd? :)

Eller, måhända Skillingaryd?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-03-15 06:08

Linköping tror jag.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-15 10:27

petersteindl skrev:
paa skrev:Fick höra att museet i Köpenhamn flyttade till USA, men det finns ett i Sverige också; Trasthes Mek. Musikmuseum finns i Ryd.

Ryd? Är det någonstans kring Markaryd? :)

Eller, måhända Skillingaryd?

Mvh
Peter

Den som söker skola finna:
http://www.hitta.se/trasthes+mek.+musik ... xP-nGqoooJ

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-03-15 10:50

Om ni är i Ryd så passa på att gå på bilskroten också. Den är värd ett besök. http://bilskroten.rydinfo.com/html/dag.html
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-17 17:03

Har Äggen hamnat på museum?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-17 18:06

Vilken bra idé :)

Kanske skulle prova att få in äggen i Guggenheim eller på Museum of modern Art i NY :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-17 19:33

Hoppas bara att du inte hann få in dem, oförsäkrade, i Grafikens Hus i Mariefred . . . typ :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi