Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
Vem utförde lyssningstestet vid testningen av Ingvars högtalare?
JM
Moderator: Redaktörer
hm2 skrev:jag kan inte uttrycka mig om blindtesters tillförlitlighet pga att jag aldrig gör några, ska jag testa 2 apparater eller högtalare så måste jag kunna switch mellan apparaterna sekundsnabbt/direkt, annars känner jag att det lika gärna kan kvitta. då läser jag testresultat istället. det ska vara extremt stora skillnader om jag ska kunna höra skillnad mellan 2 apparater om man ska koppla om och ha sig imellan. men om man vet vilka apparater det är så hör man säkert skillnad ändå för att man vill/tror att det är någon skillnad.
därför tycker jag att sekundsnabbt byte (gärna (0,1s max) är det bästa då hör man direkt om det är någon skillnad eller inte, det mesta folk tror sig höra är ren placebo och annat mumbojumbo som dom så gärna vill ska stämma.
min kompis köpte nya kablar för x antal tusen, han sa det var världens skillnad. för honom kanske det var det, för mig var det same shit.
IngOehman skrev:Du kan skatta dig lycklig. Då kan du ju köpa väldigt billiga apparater utan att
det spelar någon roll. Eller i varje fall de billigaste du testat när du kommit
från till det resultat du beskriver.
Om du bara hör skillnad vid supersnabba byten så är det ju perfekt, för på så
vis kommer du ju inte att använda apparaten när du lyssnar på musik. Ergo;
du behöver inte köpa de apparater som du bara hör är bättre under dessa
rätt så speciella omständigheter som du beskriver.
Vh, iö
JM skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
JM
JM skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
JM
Naqref skrev:JM skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
JM
Ingvars högtalare har inte testats. De har däremot använts vid tester. Om jag inte är helt felunderrättad.
single_malt skrev:Jag tror att Hm2 har en poäng här. Det är endast vid snabba byten mellan tämligen okomplexa stimuli vår förmåga att HÖRA skillnader kan registreras. I andra fall registreras förmågan att MINNAS skillnader..
Det har varit väldigt svårt att få svar på hur själva stimulipresentationen går till i FE/testet. Jag har frågat om det många gånger.
Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Svante skrev:Naqref skrev:JM skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
JM
Ingvars högtalare har inte testats. De har däremot använts vid tester. Om jag inte är helt felunderrättad.
Ah, ja just det, de användes som referens i ett högtalartest en gång ja.
Svante skrev:
Jag antar att det är LTS FE du menar? Vad är det du vill veta?
Presentationen går typiskt till så att man ställer en CD-spelare att loopa ett stycke som man tror är särskilt avslöjande. Försöksledaren växlar mellan "före" och "efter" vid varje ny loop. Lyssnarna vet inte när före resp efter spelar. Loopen pågår tills någon ropar (tex "efter"), resultatet antecknas, flera lyssnare får om de vill avge svar efter att någon annan har ropat. (med kunskap om vad den förste ropade (detta tas om han i statistiken/försöksdesignen)).
JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Ytterligare en felkälla är att testet inte är blint. Förväntanseffekter komme att påverka F/E-lyssningsresutatet.
Benägenheten att hitta reela fel hos den förstärkare som uppfattas som sämre kommer att öka.
Omvänt gäller för den förstärkare som uppfattas som bättre. Dvs benägenheten att hitta reela fel kommer att minska.
Så skillnaden mellan förstärkarna kommer att överdrivas när testet inte är blint.
Psykologiska forskningen är full av exempel där typ en förstärkare som uppfattas som sämre testas mot bättre.
Tydliga lyssningsskillnader blir resultatet trots att det var samma förstärkare vid bägge lyssningstillfällena.
JM
JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Ytterligare en felkälla är att testet inte är blint. Förväntanseffekter komme att påverka F/E-lyssningsresutatet.
single_malt skrev:Svante skrev:
Presentationen går typiskt till så att man ställer en CD-spelare att loopa ett stycke som man tror är särskilt avslöjande. Försöksledaren växlar mellan "före" och "efter" vid varje ny loop. Lyssnarna vet inte när före resp efter spelar. Loopen pågår tills någon ropar (tex "efter"), resultatet antecknas, flera lyssnare får om de vill avge svar efter att någon annan har ropat. (med kunskap om vad den förste ropade (detta tas om han i statistiken/försöksdesignen)).
Ja, det är LTS FE jag menar.
Hur långa är looparna, och hur långt avbrott är det mellan växlingarna?
paa skrev:Svante skrev:Naqref skrev:JM skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
JM
Det är väl mer än en gång som man F/E-lyssnat vid Studio Blue?
Benägenheten att hitta reela fel hos den förstärkare som uppfattas som sämre kommer att öka.
Omvänt gäller för den förstärkare som uppfattas som bättre. Dvs benägenheten att hitta reela fel kommer att minska.
Så skillnaden mellan förstärkarna kommer att överdrivas när testet inte är blint.
Psykologiska forskningen är full av exempel där typ en förstärkare som uppfattas som sämre testas mot bättre.
Tydliga lyssningsskillnader blir resultatet trots att det var samma förstärkare vid bägge lyssningstillfällena.
JM
Thomas_A skrev:JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
JM
Om lyssningen är blind så kommer man ju inte veta vilken det är som man letar "fel" i. Det var de när jag körde några provtester i LTS en gång i tiden - dvs jag visste inte vilken vilken spelare som spelades inför varje omgång även om jag visste vilka två spelare som testades mot varandra.
Hittar man konsekvent något fel så han man ju hittat en skillnad oavsett om det nu skulle vara den förstärkare/spelare som uppfattas som "sämre" eller den som är "bättre". Om det var samma förstärkare/spelare kommer resultaten van bli 50-50.
Jag, Mikael Sundman och John Stalberg gjorde då även då ett dubbelblint test som dokumenterades på webben.
Thomas
Svante skrev:single_malt skrev:Svante skrev:
Typisk looplängd är kanske 3-10 s, växling utan avbrott (direkt omkoppling).
single_malt skrev:Svante skrev:single_malt skrev:Svante skrev:
Typisk looplängd är kanske 3-10 s, växling utan avbrott (direkt omkoppling).
Aha, tack för svaret! Har LTS kommit fram till att detta är det bästa sättet att detektera en färgning? Förmås JND hittas? Eller har ni andra kriterier?
Thomas_A skrev:JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
JM
Om lyssningen är blind så kommer man ju inte veta vilken det är som man letar "fel" i. Det var de när jag körde några provtester i LTS en gång i tiden - dvs jag visste inte vilken vilken spelare som spelades inför varje omgång även om jag visste vilka två spelare som testades mot varandra.
Hittar man konsekvent något fel så han man ju hittat en skillnad oavsett om det nu skulle vara den förstärkare/spelare som uppfattas som "sämre" eller den som är "bättre". Om det var samma förstärkare/spelare kommer resultaten van bli 50-50.
Jag, Mikael Sundman och John Stalberg gjorde då även då ett dubbelblint test som dokumenterades på webben.
*Och av det jag minns blev det lite svårare när det var dubbelblint. Det gick inte att gå tillbaka och "träna" under tiden vilket gjorde det svårare.
Thomas
paa skrev:Svante skrev:Naqref skrev:JM skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Sant.
JM
Det är väl mer än en gång som man F/E-lyssnat vid Studio Blue?
Naqref skrev:JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Min kommentar gällde den blinda delen av testet.
IngOehman skrev:Naqref skrev:JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
Min kommentar gällde den blinda delen av testet.
Det du skriver är i sak riktigt, men man kan diskutera om inte testerna
trots allt snarast måste betraktas som dubbelblinda.
Testledaren sitter dels med ryggen mot lyssnarna och har ju dessutom
normalt inte själv koll på vad som är F och E. Det kollar man ju först när
någon avger en gissning.
Det duger självklart inte för en akademisk avhandling där formalia är en
av grundstenarna, men det är inte en fråga om vetenskap/ovetenskap.
Vh, iö
single_malt skrev:Det är endast vid snabba byten mellan tämligen okomplexa stimuli vår förmåga att HÖRA skillnader kan registreras. I andra fall registreras förmågan att MINNAS skillnader..
Nattlorden skrev:Svante skrev:Alltså, jag får inte ihop det. Målet är att hitta de dåliga förstärkarna och tala om på vilket sätt de är dåliga? Inte att hitta de bra förstärkarna? Knasigt är det.
Det borde du få ihop. En icke-detektion har ju inget värde, testen har ju då falerat. En detektion däremot där beskrivningen är av sådan natur att den som kan tänkas vilja köpa apparaten kan själv inse att skillnaden för honom är irrelevant (eller eftersträvansvärd!) är mycket värdefull.
En icke-detektion kan ju betyda att alla testdeltagarna hade bomull i öronen den dagen.
Svante skrev:JM skrev:Naqref skrev:Dock är testet inte dubbelblint vilket gör att testledarens bias kan förmedlas omedvetet och kan ge feldetektion.
JM
Om man bara har klart för sig att det bara är detektion som är hårda vetenskapliga data så är det där oproblematiskt. En detektion är en detektion. Det du beskriver är dock ett problem vid värderingen av en icke-detektion och vid värderingen av subjektiva beskrivningar av felets art.
Om man ser misslyckad detektion som stående i strid med lyckad detektion så har man inte förstått hur testet ska tolkas.
Jag vill dock påpeka att det i LTS FE-lyssningar snarare verkar sporrande om en förstärkare är svår att höra. Lyssnarna brukar som regel bli frustrerade när de inte klarar att höra skillnad och nästan se det som en prestigeförlust.
Svante skrev:Jag skulle vilja testa högtalare helblint, så att lyssnarpanelen inte vet vad det är för högtalare som spelar. Detta skulle göra att omdömena blev helt ofärgade av eventuella förväntanseffekter.
Svante skrev:Det skulle ge vetskap om just detta och även ett ökat förtroende i läsekretsen för att omdömena är just ofärgade.
Svante skrev:Jag säger inte att ett sådant test skulle vara lätt att göra och det är väl just alla praktikaliteter med ett sådant test som gör att vi inte har gjort några sådana.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster