Lillstig..eller något annat...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Lillstig..eller något annat...

Inläggav BPM » 2014-02-03 20:09

Kom över dessa :

Bild

OA-51 mini-lådor och funderar på vad jag ska göra med dem. Tanken var att helt enkelt sätta Vifa TG9 i dem (mupps-elementet) men så kom jag att tänka på Lillstig och dess Scanspeak 4424. Lillstig sades ju vara en kalasfin liten högtalare och priset på elementen är ju ändå rimligt, så..

Frågan lyder ändå: Är SS-elementet värt merkostnaden jämfört med Vifa i denna konstruktion?

Lillstig datablad:
http://www.acousticlandscape.se/doc/dat ... reklam.pdf

Där står om ett "Assymetriskt notchfilter".. Vad är det? Och hur skulle ett sådant se ut? Nu blev ju aldrig Lillstig ett komersiellt projekt så kanske kan man få upphovsmannen att släppa på de mer intrikata detaljerna gällande konstruktionen?

Edit:
Hittade nu att lådorna till Lillstig, som är 240x165x138 är en del mindre än OA-51 mini som detta är, och som mäter 258x180x150. En del är dock skillnad i materialtjocklek och skillnaden är säkert inte kritisk.

Tar såklart gärna emot förslag på saker att göra med lådorna även utanför de två uppslag jag har.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-03 21:21

Kul!
Du ser att de ligger på rygg på den bilden nu? Så du inte borrar terminal uttag i botten. (Höger högtalare på bilden mao.)

Om volymen är ungf dubbelt så stor så kan du ju göra en 1.5vägare av den lådan el liknande.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-03 21:59

schmutziger skrev:Kul!
Du ser att de ligger på rygg på den bilden nu? Så du inte borrar terminal uttag i botten. (Höger högtalare på bilden mao.)

Om volymen är ungf dubbelt så stor så kan du ju göra en 1.5vägare av den lådan el liknande.

Du har tappat mig lite... På bilden är väl handflatan mot botten på lådan, som alltså är en vänsterlåda, med basporten riktad rakt åt höger??
Har inte lådorna ännu så kan inte känna, vrida och vända..

Men har jag fel så verkar monteringshålet för basen sitta..märkligt..
Finns bilder nånstans på faktiskt på en likadan låda så jag kan se slutresultatet?

Vidare detta med filter om man kör på muppselementet.. Om man hamnar så off axis som man gör på en så sluttande baffel kanske mellanregisterdämpning är onödigt, eller?

Och volymen är nog rätt nära lillstig. Slår på nån dryg centimeter på 2 håll och en halv på 1 håll men i gengäld verkar materialtjockleken vara grövre så innervolym är nog samma.

*edit*
Aah.. Nu fattar jag. Närmast är toppen, längst bort är botten..och handen mycket riktigt på ryggen...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-02-03 22:14

BPM skrev:
Frågan lyder ändå: Är SS-elementet värt merkostnaden jämfört med Vifa i denna konstruktion?

Jepp! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-03 22:17

KarlXII skrev:
BPM skrev:

Jepp! :)

Klarar även SS sig utan filter? Och vad är egentligen ett "assymetriskt notchfilter" som Naq använde sig av i Lillstig? En kompensation för stigande frekvenskurva?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-03 22:36

Jämför man med pdf:en du länkade till så ser elementet inte ut att sitta på samma plats, oavsett hur man vänder på lådan...

Summer Passing

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-03 22:45

Aerob skrev:Jämför man med pdf:en du länkade till så ser elementet inte ut att sitta på samma plats, oavsett hur man vänder på lådan...

Har också sett det... Elementet hamnar lite längre ner i mina. Är det kritiskt?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 09:46

BPM skrev:
Aerob skrev:Jämför man med pdf:en du länkade till så ser elementet inte ut att sitta på samma plats, oavsett hur man vänder på lådan...

Om magneten slår i botten innan elementet är på plats är det kritiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-02-04 10:04

BPM skrev:

De där är exakt som mina tror jag. Låter finfint.
Jag har någon sorts filter i men jag minns inte vad. :oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-02-04 10:19

Lillstigs volym var angiven till 2,7 L. Original mupps hade ju en volym på 3,8 L om jag inte minns fel. Jag tror att TG9 kräver större lådvolym än SS- elementet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-02-04 10:30

Eri skrev:Lillstigs volym var angiven till 2,7 L. Original mupps hade ju en volym på 3,8 L om jag inte minns fel. Jag tror att TG9 kräver större lådvolym än SS- elementet.

Oa51 klonerna som stenberg byggde(Vilket dessa troligen är) är dock lite större volymmässigt än mupps, har jag bestämt för mig.
kommer inte ihåg med hur mycket med det går säkert att finna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-04 10:49

Det är väl bara att kasta in något lämpligt i lådan på lämpligt ställe.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 11:42

Om man kommer ihåg att flytta dem varsamt - en låda sand på botten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-04 13:14

Ja, varför inte..eller helt enkelt bara sand i en försluten fryspåse. Vore bra att veta den ursprungliga volymen bara då den är lite kinkig att räkna ut (för mig) i en så här märklig låda.
Dessa lådor ska dock få tjänstgöra på lite olika ställen så behövs en justering av volymen så limmar jag nog in träklossar lite strategiskt så att det sitter på plats.

Jag tror också att detta är lådor ifrån gruppköpet men undrar hur skillnaden i volym kan vara så stor mellan lillstig och oa51-mini.. Yttermåtten skiljer som sagt inte så mycket åt..

Skillnader i baffelstorlek osv spelar kanske även det roll, basreflexavstämning osv.. Kanske vore en dum idé att köra 4424/Lillstig i dessa lådor. Tänkte bara att merkostnaden för SS hamnar bara runt tusenlappen jämfört med Vifa så är det bara att justera innervolymen till 2.7L är det ingen kritisk peng.
Kanske skulle skicka ett PM till Anders och kolla med honom om han vill släppa filtret och vad han tror om idén.
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum