Är det något intresse för gamla broschyrer?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jepson75

Är det något intresse för gamla broschyrer?

Inläggav Jepson75 » 2014-02-04 10:37

Hejsan!

Lite kluven till om jag placerar frågan rätt - men notera att det INTE är någon annons, bara en fundering.
Har två kassar med gamla broschyrer med TV/radio/stereo av alla möjliga olika fabrikat (DUX, Skantic, SABA, Hitachi mm mm) från 1960 fram till 1982. Är det något intresse för sådant egentligen? Själv tycker jag det är kul att se priserna där de finns. Sonys "Freestyle" i Konsums katalog från 80/81 kostade då 1295:- om någon undrar :-)
www.jesperhammarstrand.se för 70 o 80-talsprylar

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-04 10:57

Jag tror att det absolut finns ett intresse! Lägg ut dom för 1:- på tradera, så ska du få se! Bläddra ut dem på golvet och tag en översiktsbild, så att köpare kan få en känsla för vad det är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-04 11:44

Sony Freestyle av den modellen gav ett av mina absolut mest oförglömliga ljudminnen. Första gången jag lyssnade på en sådan tingest var i samband med soldatprovet eller vad de kallade det för några veckor före muck. Fick höra Gyllene Tider i hela huvudet. Tyvärr fick jag bara lyssna någon minut innan ägaren ville nyttja sin investering innan batterierna tog slut. Det var grejor det. Och ändå var jag en mycket "late adopter" när det gällde iPod.

Som svar på frågan säger jag ja. Det finns samlare av alla sorter och om man har en gammal pryl så tycker många det är skoj att ha originalbroschyrer som handlar om just den. Någonstans har jag en pärm med broschyrer på många av de prylar jag har och har haft.[/s]
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 11:46

Sådana där borde skannas av och upp på nätet...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2014-02-04 12:57

Nattlorden skrev:Sådana där borde skannas av och upp på nätet...

Tanken har slagit mig att lägga upp en hemsida med dem, finns ju utländska vet jag. Haken är att det är ett himskans jobb med det. Två kassar och x antal sidor tar ju sin lilla tid - men samtidigt vore det nästan att göra samhället en otjänst att INTE göra det.
Får fundera på det.
Kul med anekdoter för övrigt, vår första "Freestyle" var ingen Sony, men väl från början av 80-talet. Inspelningsfunktion, inbyggd högtalare och fyra AA-batterier som väl inte räckte allt för länge :-)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-02-04 14:21

Jag slutade i stort sett att samla på broschyrer för ett tiotal år sedan av två anledningar, all information om nya prylar finns på nätet och det hyllplan jag reserverat för broschyrer hade blivit fullt av fulla tidskriftssamlare som även innehåller en och annan prislista från 1960-talet och framåt.

Det var kanske lite oklokt att sluta, för många fabrikat verkar vara historielösa och sopar bort information om produkter som inte tillverkas längre.
Andra tillverkare har föredömliga arkivdatabaser med all info om varenda produkt de tillverkat sedan starten.
Hylla och gynna dem, de är små guldgruvor för vintageentusiaster!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-04 18:16

Jag vill ha Sony, Technics, Yamaha.....70-80-tal :)

Nattis, här finns en skatt med inskannade broschyrer (massor!)
http://wegavision.pytalhost.com/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 18:18

lennartj skrev:Jag slutade i stort sett att samla på broschyrer för ett tiotal år sedan av två anledningar, all information om nya prylar finns på nätet och det hyllplan jag reserverat för broschyrer hade blivit fullt av fulla tidskriftssamlare som även innehåller en och annan prislista från 1960-talet och framåt.

Det var kanske lite oklokt att sluta, för många fabrikat verkar vara historielösa och sopar bort information om produkter som inte tillverkas längre.
Andra tillverkare har föredömliga arkivdatabaser med all info om varenda produkt de tillverkat sedan starten.
Hylla och gynna dem, de är små guldgruvor för vintageentusiaster!

Jag är definitivt irriterad på mig själv att jag slängde nästan alla katalogerna från hifiklubben. Det är många ggr jag velat kolla upp data på något i efterhand...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-05 10:58

Jepson75 skrev:Tanken har slagit mig att lägga upp en hemsida med dem, finns ju utländska vet jag. Haken är att det är ett himskans jobb med det. Två kassar och x antal sidor tar ju sin lilla tid - men samtidigt vore det nästan att göra samhället en otjänst att INTE göra det.
Får fundera på det.

Om man har tillgång till en scanner som själv matar lösblad man stoppar i den, så kan man ganska enkelt skära upp ryggen på tidningarna och ställa in en hyfsad upplösning på scannern så sköter den sig själv en stund.
Har själv gjort detta, och det funkar riktigt bra.

Om man ändå funderar på att göra sig av med tidningarna, så anser jag det bättre att skära upp dem och scanna in, än att slänga.
Ovanliga/rare tidningar eller manualer kan man diskutera denna metod på.

Säger som fler andra, att ha dessa inscannade är guld värt.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-05 11:05

Jag har en hel del gamla broschyrer och mängder med tidskrifter. Detta är inte alltid bra för husfriden. Mycket ligger numera nedpackat i garaget och en del har jag slängt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-02-05 13:26

Kort svar ja det finns ett stort intresse av äldre broschyrer. Oftast efterfrågas dem i digital form men få orkar scanna och är få som är beredda att betala för broschyrer om det inte är över något kultförklarat.

Vill du bara bli av med dem finns nog många som är beredda att komma och hämta dem om de finns i närheten (exempelvis undertecknad). Har gjort så en gång tidigare med några luxorpärmar med servicemanualer och scannat dem för att andra ska kunna ta del av dem.

Hoppas på att dina broschyrer kommer i digital form någonstans där andra kan ta del av dem inom snar framtid :wink:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-05 15:57

rampitsch skrev: skära upp ryggen på tidningarna

*NEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJ!!!!!!!!!!* 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-05 15:57

RogerGustavsson skrev:och en del har jag slängt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-05 16:00

Vad jag menar är att det betalas bra för gamla vintagekataloger...! Var rädda om dem! :)

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2014-02-05 16:06

phloam skrev:
RogerGustavsson skrev:och en del har jag slängt.

Det är lugnt, jag kommer inte att slänga dem ELLER skära upp dem i ryggen. Provar nog Tradera till att börja med.

På tal om att skära upp - brorsan lämnade in ett "notblad" från 1400-talet för inramning. Det delade firman på mitten för att få det bra........

Min bror skulle nog dela mig på mitten också om jag gjorde något liknande för övrigt även med dessa :-D

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-02-08 18:19

Jag var inne på samma idé här för ett tag sedan...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=53263&highlight=
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-02-08 19:26

JA, det finns ett intresse. Inte bara jag själv, utan även andra faktistanier, samt diverse bihang.

Vet att orven har scannat och lagt upp massor med manualer och dylikt. Ett ganska redigt arbete må jag säga.
På [url]user.faktiskt.io/cicaro[/url] kan man hitta en del av det han scannat in. Tror det finns mer att hämta om intresse finns.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2014-02-09 07:39

rampitsch skrev:JA, det finns ett intresse. Inte bara jag själv, utan även andra faktistanier, samt diverse bihang.

Vet att orven har scannat och lagt upp massor med manualer och dylikt. Ett ganska redigt arbete må jag säga.
På [url]user.faktiskt.io/cicaro[/url] kan man hitta en del av det han scannat in. Tror det finns mer att hämta om intresse finns.

//Rampitsch
Hur mycket som helst :cry:

Återgå till Vintage-hifi