bianco. dynadio 6,5" sublådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-06 13:21

bjuder på en bild till, mer kommer
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-06 13:57

Hur stor kantradie är det på lådan?
Har du fräst den med handöverfräs?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-06 16:03

paa skrev:Hur stor kantradie är det på lådan?
Har du fräst den med handöverfräs?

20mm radie har jag för mig, ja med handöverfräs hur så? *nyfiken* :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-06 16:24

Svårt att hitta fräs med så stor radie, ytterdiametern måste ju bli över 50 mm?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-06 16:33

paa skrev:Svårt att hitta fräs med så stor radie, ytterdiametern måste ju bli över 50 mm?

osäker, kan kolla ikväll om jag kommer ihåg, förövrigt var det en as billig sats dom sålde ut på jula om jag inte minns fel, syns i vänsterhörnet på nån av dom tidigare bilderna. 24 delars set var det iaf. kostade typ 250kr om jag inte missminner mig helt, det var med några kullagrade frässtål och hittills har inget pajjat och dom gör ett fint jobb iaf :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-06 22:02

paa skrev:Svårt att hitta fräs med så stor radie, ytterdiametern måste ju bli över 50 mm?

Jag vet inte om du syftar på stål eller maskin? Större stål är inga problem att hitta, men på stål över r=20mm så brukar det vara 12mm skaft. Mindre (klenare) maskiner lämpar sig inte för så mycket avverkning och tar därför inte heller 12mm skaft. Maskiner med 6-8mm spännhylsa brukar klara stål med diametrar på runt 50mm, större maskiner brukar klara stål med diametrar som närmar sig en decimeter.

Summer Passing

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 00:30

Stålet är 45mm och skaftet är 8mm

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-07 01:21

bianco skrev:Stålet är 45mm och skaftet är 8mm

Och diameter på kullagret? Radien blir stålets diameter - kullagrets diameter /2. Tror 10mm är ganska så standard, vilket i så fall ger r=17,5mm.

Summer Passing

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 09:41

Aerob skrev:
bianco skrev:Stålet är 45mm och skaftet är 8mm

Och diameter på kullagret? Radien blir stålets diameter - kullagrets diameter /2. Tror 10mm är ganska så standard, vilket i så fall ger r=17,5mm.

utan att ha mätt kullagret så uppskattar jag det till typ 15mm

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 09:46

svarvade till donuts igår, samt lite annat, men erkänner att i allt mdf damm så gjorde jag bort mig lite och gjorde lådorna likadana, kanske hade vart snyggare att spegelvända dom? fast nu blir det lite mera "factory made"

borde jag ha dämpull i lådan? och isåfall hur mycket?

svarvat donuts
Bild
fräst lite så att det finns plats för smältlimmet som håller fast röret i donuten.
Bild
börjar ta sig!
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-07 09:50

bianco skrev:svarvade till donuts igår, samt lite annat, men erkänner att i allt mdf damm så gjorde jag bort mig lite och gjorde lådorna likadana, kanske hade vart snyggare att spegelvända dom? fast nu blir det lite mera "factory made"

Det är väl bara att vända på den ena lådan. Eller missförstår jag dig nu?

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 10:31

AndreasArvidsson skrev:
bianco skrev:svarvade till donuts igår, samt lite annat, men erkänner att i allt mdf damm så gjorde jag bort mig lite och gjorde lådorna likadana, kanske hade vart snyggare att spegelvända dom? fast nu blir det lite mera "factory made"

det hade man kunnat gjort om det inte vore för att jag redan satt en distansplatta i botten på lådorna, om du noterar att dom lixom hänger i luften en liten bit ovanför bordet.. jaja det blir nog bra ändå?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-07 11:34

bianco skrev:
AndreasArvidsson skrev:

det hade man kunnat gjort om det inte vore för att jag redan satt en distansplatta i botten på lådorna, om du noterar att dom lixom hänger i luften en liten bit ovanför bordet.. jaja det blir nog bra ändå?

Ahh jag trodde du bara hade lagt något under för att inte skada lådorna. Att den var permanent förstod jag aldrig.

Ja det blir det säkerligen. Jag personligen föredrar att inte ha något upp eller ned, fram eller bak på mina basar så att de liksom går att leka med placering, men det är nog bara för att jag tycker om att nörda.
Din lösning fungerar nog kanon. Lycka till :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 12:03

tackar, jo det blir säkert bra :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 12:03

nån som hade nå tips angående dämpullens vara eller icke vara?

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-07 12:07

Fylla lådan med dämpull behövs inte. Borde räcka med att sätta det runt på lådans innerväggar.
Det ser riktigt bra ut. Fräckt utseende på portarna. Sådant gillas.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-07 12:18

KristoferA skrev:Fylla lådan med dämpull behövs inte. Borde räcka med att sätta det runt på lådans innerväggar.
Det ser riktigt bra ut. Fräckt utseende på portarna. Sådant gillas.

Ok, då blir det lite runt väggarna, angående portarna så hade jag 50mm vp-rör liggandes och att ens försöka forma "aeroport" kändes lite jobbigt samt overkill! tror inte att det blir nåt flåsljud i röret iaf. så jag kör bara med en donut ut mot baffeln och det ger bra stadga åt röret, skulle det bli nåt flåsljud så blir det att svarva två till att sätta på insidan.

sen håller jag med om att det ser maffigt ut :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-08 00:29

första baslådan helt klar, ska måla skruvarna svarta bara.
Bild
ser rätt cool ut enligt mitt tycke :)
Bild
färgen tog slut (plastidip) ska målas senare. En enkel dls högtalarterminal duger gott.
Bild

så vad tycks gott folk?
återkommer med lyssningsintryck senare.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-08 00:44

Jag är inte så himla förtjust i den där donuten, men i övrigt ser det fint ut! Stor eloge för att du går från ord till handling på så kort tid, det behövs mer av den andan här i DIY-avdelningen! (Känner mig själv träffad av den där sista kommentaren...)

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-08 00:57

Ser jag fel eller sitter inte terminalen upp och ned?
Dvs om man stoppar bananer i dem så kommer dessa peka nedåt vilket riskerar att de åker ur.

Och skall du inte måla baksidan?

EDIT: Såg nu att du skrev att färgen tog slut.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-02-08 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-08 00:59

donutporten måste vara bland det... märkligaste inom hemmabygge jag sett, men övriga lådan är riktigt riktigt sjukt snygg! :)
låter säkert riktigt bra också, typ modulsubbar :)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-08 07:19

Aerob skrev:Jag är inte så himla förtjust i den där donuten, men i övrigt ser det fint ut! Stor eloge för att du går från ord till handling på så kort tid, det behövs mer av den andan här i DIY-avdelningen! (Känner mig själv träffad av den där sista kommentaren...)

Tack så mycket, jag har en byggtråd till, så jag vet vad du menar, det här är ju rena barnleken i jämförelse med lite mer avancerade byggen. Dom här lådorna har inte tagit mer än max 10timmar av min tid.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-08 07:20

AndreasArvidsson skrev:Ser jag fel eller sitter inte terminalen upp och ned?
Dvs om man stoppar bananer i dem så kommer dessa peka nedåt vilket riskerar att de åker ur.

Och skall du inte måla baksidan?

EDIT: Såg nu att du skrev att färgen tog slut.

Haha joo det har du ju alldeles rätt i *asgarvar* tur att dom är lätta att vända på :) så går det när man är trött.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-08 07:33

zartok skrev:donutporten måste vara bland det... märkligaste inom hemmabygge jag sett, men övriga lådan är riktigt riktigt sjukt snygg! :)
låter säkert riktigt bra också, typ modulsubbar :)

Ja, donutporten är inte min id'e, det var nåt jag snappade upp en gång i tiden, men kom att tänka på när jag höll på att bygga typ första kvällen i snickeriet, jag hade helt enkelt inte tid att beställa basrör med portar, men tycker ändå det ser fräckt ut så dom blir kvar :)

Hur dom låter kommer jag meddela när båda är målade och inkopplade, hoppas precis som du att dom låter som dom ser ut!.

Det var första gången jag testat att plastidippa mdf, och mitt intryck är att det går åt mycket färg då mdf suger! Det bästa hade nog varit att grunda lådorna med nåt innan, i övrigt blir det en annorlunda finnish på lådorna med lite mysfaktor, det är ju ändå en gummiyta man sprutar på, och hjälper säkert till med dämpning också *bonus*.

Budgetbyggen är skitskoj! Dessa lådor har kostat mig ca580kr st med allt matrial, färg, element, port, terminal, samt 4m kabel a 2x2,25.

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-08 09:11

Tycker dom ser riktigt bra ut och designen på porten är fräck. Aldrig sett något liknande och sådant gillas :D Väntar med spänning på lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-08 09:50

KristoferA skrev:Tycker dom ser riktigt bra ut och designen på porten är fräck. Aldrig sett något liknande och sådant gillas :D Väntar med spänning på lyssningsintryck.

Det är riktigt kul med den här typen av forum där man har ett vettigt utbyte, jag fick hjälp med ritning, och i gengäld har jag visat er den berömda munken :) men ska det va diy så ska det!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-08 20:24

bjuder på en jättegrynig mobilbild!
notera att jag har monterat en original dynaudio logga, mailade fabriken i Danmark och fick till skänks 6st TACK dynaudio dk.

Har idagsläget bara testspelat ena subben,.. och hur låter det då? jo... varmt fylligt och med förvånansvärt mycket tryck och djup! i ett blindtest skulle jag tro att jag lyssnade på en 10" bas.
mycket lyckat resultat!!!
återigen TACK kristofer A för lådförslaget. det vart över förväntan!
Bild

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-09 09:16

Ingen orsak. Det är bara roligt att få hjälpa andra och ännu roligare när allt blev över förväntan. :D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2014-02-09 11:19

Kul att det blev bra!

Nu är det bara en sak kvar: Byta skruvar till något med svart insexskalle.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-09 12:12

Jag gillar donut:en.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum