Hur stor är vanans makt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Hur stor är vanans makt?

Inläggav Andersh74 » 2014-02-07 17:27

Forum
Antagligen har denna fundering tröskats åt alla håll redan inom forumets gränser, men jag undrar ändå; Hur stor är vanans makt?

Med den frågan menar jag ett fenomen jag ofta upplever nämligen att jag upplever att min egna anläggning, trots sin blygsamhet, låter bättre än mycket annat jag får lyssna på. Jag hyser inga illusioner om att just min anläggning låter bättre än de flestas utan att jag vant mig vid min anläggnings (sannolika) olater och tycker att skillnader i sig är en försämring trots att det kanske egentligen är en förbättring (om det nu finns förbättringar vad gäller tycke och smak).

Givetvis händer det att jag att jag hör något som jag tycker låter bättre, men då ofta i hifibutikers lyssningsrum och då kan ju även förväntningar och den vanliga psykologin spela in.

Vad säger det näst intill allvetande forumet om detta fenomen?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-07 17:39

Min anläggning är likadan. Vad jag än får höra på under mina utflykter så återvänder jag med glädje till min egen humbla rigg och inser att jag inte behöver jobba ihjäl mig i år heller för att dra in kulor till en tvåmiljonersanläggning. Rätt skönt. Får se om morgondagens mässbesök ställer allt på ända.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-07 17:46

Väldigt stor skulle jag säga. Inte för att jag studerat ämnet utan bara från mina egna erfarenheter och diskussioner med vänner.

Om vi skall prata HiFi så tror jag alla reagerar på när man lyssnar på en anläggning som har mer eller mindre bas än din egna, men så efter ett tag tänker man inte på det längre. När du senare kommer hem så låter plötsligt din egna anläggning som den har för lite eller för mycket bas.
Man vänjer/anpassar sig väldigt fort till rådande omständigheter och den påverkan som denna anpassning har på förändringar kan vara mycket påtaglig.

Kan för övrigt tillägga att jag också nästan alltid föredrar min egna anläggning. Om det är för att den är så bra eller pga vana låter jag vara osagt då jag inte vet.

Ett annat exempel är väl när man skall göra något specifikt på en plats men slentrianmässigt gör något annat utan att tänka sig för.
Du går ner i tvättstugan för att starta en ny maskin, men kommer upp igen med en glass i handen och tvätten den glömde du helt bort.
Eller när du skall kolla i kylen om det finns nog med sallad till middagen, men kommer tillbaka med en öl och familjen får senare äta middag utan sallad.

Om alla är på detta sätt vet jag inte, men hos mig så kan vanans makt vara mycket stor, eller icke påverkande. Det beror på sas :D

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-02-07 18:33

Stor.
Men det är ju inte säkert att den inre referensen (för att använda ett närbesläktat uttryck) alltid är den egna anläggningen. Tänk dig att du går ut och spelar in ljudet från din bildörr som stängs och sedan spelar upp ljudet i din anläggning och sedan i några andra anläggningar. Kanske är det inte lika säkert att du skulle tycka att din anläggning är lika bäst då?
Kanske skulle ingen vara bäst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-07 18:37

Amit skrev:Stor.
Men det är ju inte säkert att den inre referensen (för att använda ett närbesläktat uttryck) alltid är den egna anläggningen. Tänk dig att du går ut och spelar in ljudet från din bildörr som stängs och sedan spelar upp ljudet i din anläggning och sedan i några andra anläggningar. Kanske är det inte lika säkert att du skulle tycka att din anläggning är lika bäst då?
Kanske skulle ingen vara bäst.

Du menar att jag för evigt skulle stå kvar vid bilen och slå i dörren? ;-)
Nä, jag skulle skylla på inspelningen, särskilt om jag gjort den själv. :lol:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-02-07 18:48

Inte ensam alltså.

Jag har även lagt märke till att alldagliga föremål såsom t.ex. Maxi 77 och Citroen XM ändrar utseende beroende på mitt egna ägarförhållande till tingen i sig. Av detta kanske man även kan dra slutsatsen att ens ägarförhållande till högtalarkablar eventuellt kan påverka hur man upplever att de påverkar ljudet?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-02-07 18:52

hifikg skrev:
Du menar att jag för evigt skulle stå kvar vid bilen och slå i dörren? ;-)
Nä, jag skulle skylla på inspelningen, särskilt om jag gjort den själv. :lol:

:lol:

Det var ju också en tolkning!

Nä, jag menar just bara att den inre referensen är olika beroende på vad det är för ljud vi pratar om. Vissa ljud har så självklar IRL-vardagsreferens att det blir uppenbart när något avviker från hur det "ska" låta. Tänker själv på de gamla telefonerna med nummerskiva, med riktiga metallklockor i. Det var väldigt sällan jag upplevde att en sådan ringsignal återgavs realistiskt på film. Men visst, kedjan innehåller både en mikrofon och en "inspelningstekniker" så det kan bli "fel" på flera ställen. Men ändå (det slutgiltiga argumentet som ingen kan säga emot 8) ).

I och för sig står jag faktiskt själv och slår i bildörren mer än jag lyssnar på inspelningen av den - bildligt talat - eftersom jag lyssnar mycket mer på akustisk musik, än på inspelad. Att stå vid bildörren och slå är heller inte en alls dum idé, om det är just det ljudet man vill höra.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2014-02-07 20:26

Är det bara jag som tycker att väldigt mycket(inklusive röster) låter ljusare när det återges? Då lyssnar jag genom transparent elektronik och pi60s.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-07 20:33

Ja, det blir ofta en ljusare klang på inspelningar än i verkligheten.

Jo, vanans makt är nog stor. Vi har rätt stora skillnader i referenser. Har man en "akustiskt" referens är den rätt olik den som har referens till musik som skapats för högtalare, som inte finns utan högtalare. Inspelningstekniken har ju påverkats av denna skillnad och "låta starkt" har brett ut sig på bekostnad av mera "raka" inspelningar. Har under ett par kvällar roat mig med att lyssna på olika inspelningar av klassisk musik - på Spotify hittar man lätt hundratalet olika av samma stycke. Det är otroligt stor skillnad mellan dem!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-07 21:08

Roade mig med att lyssna igenom fem eller sex versioner av Tom´s Dinner med Suzanne Vega, de lät väldigt olika allihop. Gissar att den nyaste var rejält komprimerad (lät genomgående mycket starkare än övriga versioner), men lät trevligt ändå.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-07 21:09

RogerGustavsson skrev:Ja, det blir ofta en ljusare klang på inspelningar än i verkligheten.

Jo, vanans makt är nog stor. Vi har rätt stora skillnader i referenser. Har man en "akustiskt" referens är den rätt olik den som har referens till musik som skapats för högtalare, som inte finns utan högtalare. Inspelningstekniken har ju påverkats av denna skillnad och "låta starkt" har brett ut sig på bekostnad av mera "raka" inspelningar. Har under ett par kvällar roat mig med att lyssna på olika inspelningar av klassisk musik - på Spotify hittar man lätt hundratalet olika av samma stycke. Det är otroligt stor skillnad mellan dem!

Jag håller med dig här. Emellanåt tycker jag att jag har för lite energi i de högre registren på viss stråkmusik från vissa spår. Kopplar över till något annat så är det bara rätt istället. Det är en avgrund i skillnad mellan olika inspelningar.
Man får jag de goda, och njuta av dem, och njut av att kunna spela högt när det är läge.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi